aandentoog
duivensport

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Wie doet er aan voor-koppelen ?
Ga naar pagina Vorige  1, 2

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    aandentoog Forumindex -> Ik heb een vraag
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jean P

BerichtGeplaatst: 31 Okt 2018 18:16:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Diederik schreef:
Ik probeer het voorkoppelen op dit moment maar voorlopig RAMPOS. Voor mij is het dus de eerste keer dat ik een aantal jongen zal kweken. En zoals eerder vermeld ergens anders op dit forum, van mijn 12 jongen waarmee ik dit voorjaar begonnen ben, blijven er uiteindelijk zeven over waarvan geen enkele duivin of misschien eentje waarvan er nog twijfel is. De drie doffers met de minst goede prestaties heb ik weggedaan. Ik heb drie duivinnen bijgehaald die dit jaar goed tot heel goed gevlogen hebben op vitesse en daar had ik graag dus enkele vroege jongen van voor volgend jaar. Ik ben nu reeds een tweetal weken rustig bezig met het voorkoppelen maar tot dusver veel vechten, pikken en slaan met de vleugels. De doffers willen de duivinnen niet en omgekeerd nog minder me dunkt.

Eerst halfbak enkele dagen met de duivin opgesloten en de doffer los. Daarna een dag de duivinnen terug in een ander hok. Dan terug enkele dagen halfbak op dezelfde manier. Dan terug enkele dagen de duivinnen weg. Dan drie volle dagen alle koppels samen in hun eigen bakken met eten en drinken. Man man man, vechten en pikken en slaan..... .Ik zet ze trouwens laat op de namiddag samen na het voeren, ik las ergens dat de doffers dan wat rustiger zijn. Nu zitten de duiven terug sinds vanmorgen in een hokje apart. En overmorgen probeer ik verder. Ik denk dat het vooral de jonge leeftijd van de doffers is (8 tot 10 maanden nu) en het weer op dit moment wat de duiven niet echt stimuleert om te nestelen....denk ik dan....

Ik hoop ze toch ergens in december klaar te krijgen.....

Iets wat ik altijd op voorhand doe is de doffers weken op voorhand hun bak laten kiezen, zodat daar alvast geen ruzie over is. Ik heb de indruk dat je doffers het hok nog niet gewoon zijn. Jonge duivinnen kunnen lastig zijn, kunt ge niet forceren, haalt niks uit, die willen gewoon gerust gelaten worden. Het grootste probleem met mijn oudere duivinnen is dat ze nogal eens onder elkaar gepaard zijn.... maar na een paar dagen halfbak met een doffer zijn ze hun eerdere partner al vergeten, al zijn er bij die flink koppig kunnen zijn (tja... het zijn en blijven vrouwkes he Wink ) en die mannen zijn en blijven macho's...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 31 Okt 2018 18:16:31    Onderwerp:

Terug naar boven
Jean P

BerichtGeplaatst: 31 Okt 2018 18:18:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Ronald Roberts schreef:
Hier wordt niet meer gekweekt. Rolling Eyes Uitbollen en stoppen.

Miljaar.... maar alle begrip hoor, het is soms niet simpel...
Terug naar boven
Diederik

BerichtGeplaatst: 31 Okt 2018 18:43:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Die bloempot... dat ga ik zeker doen. Heel goed idee!

Even verduidelijken nog

Jean, de duivers hebben allemaal hun vaste bak hoor die ze verdedigen tegen anderen. Ze zitten hier al sinds maart/april dus dat kan geen probleem zijn.

Ronald, ik zou ze wel eens willen koppelen met oudere duiven maar dat gaat natuurlijk niet als al je duiven van dit jaar zijn hè. Een beginner weet je wel Wink

Wat betreft de rui, mijn doffers zijn er denk ik zo goed als door, de duivinnen die ik bijgehaald heb zitten nog wat achter, misschien werd daar verduisterd, dat weet ik nu niet meteen. Maar echt veel pluimen liggen er niet meer in het hok.

En wat ik ook niet vermeld had, twee van die duivinnen zijn op nest gespeeld en zaten dus gekoppeld. Ook hier zal het wellicht moeilijker zijn om meteen verliefd te worden zeker.

Maar ik vind het proces en zoeken naar de oplossing wel interessant.
Terug naar boven
ROSEGERS

BerichtGeplaatst: 31 Okt 2018 18:48:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Diederik,
Best koppelen, koppel per koppel, alle bakken toe, enkel bak die van duiver is open met nestpan, ge zult wel zien, in principe 3 dagen en ze zijn gepaard
Terug naar boven
Karolien

BerichtGeplaatst: 31 Okt 2018 18:55:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoe doen we het hier.
Duiven voorbereiden doe je niet op 123. Ze moeten uitgeruid zijn en de doffers kennen best hun bakken. Tot 3 dagen voor de kweek worden de mijne erg karig gevoerd, winterrust en hoog percentage gerst, ze hebben nog sterke trek na de eenmalige voerbeurt per dag.
3 dagen op voorhand, vollen bak tot ze verzadigd zijn, opvoeren zoals vluchten met 2 dagen mand.
De duiven worden 10 dagen bijgelicht, de dag van de koppeling worden duivinnen bij de doffers gesloten in de vooravond. Belangrijk, de lichten gaan uit! Zodoende kunnen ze elkaar “voelen” maar niet zien. Wanneer ik de duiven koppel, worden ze pas 2 dagen later in de morgen los gelaten, ze kregen dus heel die tijd geen eten of drinken.
Wanneer de,duiven er klaar voor zijn, is op dat moment 99% gepaard en na 7 dagen aan de leg.
Nog bij te vertellen dat ik 2maand voordien een onderzoekje laat doen, dus tijd genoeg om eventueel in te grijpen.
Dit jaar niets moeten doen, volgens de vet alles dik in orde. De uitvliegen vliegen nog steeds elke dag minimum drie kwartier. Ze bloemen en blaken van gezondheid. Wanneer dit zo blijft voorspel ik nu al weinig problemen en een goed gelukte kweek.
Duiven die toch niet willen paren, op een leeg hok plaatsen. Wel weten dat verplichte liefde meestal zorgt voor slechte jongen. Ik kan het niet wetenschappelijk verklaren, proefondervindelijk deze ervaring opgedaan.
Terug naar boven
ROSEGERS

BerichtGeplaatst: 31 Okt 2018 20:03:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat vinden jullie van koppelingen, halfbroer en halfzus, of is dit te kort?
Terug naar boven
Jean P

BerichtGeplaatst: 31 Okt 2018 20:13:52    Onderwerp: Reageren met citaat

ROSEGERS schreef:
Wat vinden jullie van koppelingen, halfbroer en halfzus, of is dit te kort?

Totaal geen ervaring mee, wel van alles van gelezen (om te kruisen met een andere duif uit een andere halfbroer-halfzus koppeling).

Ik denk echter dat inteeltschade zich pas voordoet na een paar keer nauwe inteelt na elkaar, niet bij één keer zulk een koppeling, maar wederom, geen ervaring mee...

Het enige wat ik wel eens vaker hoor (maar is niet ivm inteelt) : als je "een goeie doffer" hebt dan moet je zonen uit die zijn dochters kweken (en voor elk een goeie partner hebben...). Komt eigenlijk neer uit goeie x goeie, maar het lijkt een generatie over te slaan soms ? Maar ja, is alles behalve wetenschappelijk... er bestaan wel dikke boeken over.
Terug naar boven
Jean P

BerichtGeplaatst: 2 Nov 2018 08:45:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Ronald Roberts schreef:
Hier wordt niet meer gekweekt. Rolling Eyes Uitbollen en stoppen.

In de winter 2017/2018 hadden wij er ook bewust voor gekozen geen jongen te kweken, en in 2018 alleen de oude/jaarse te spelen.
Gaf veel minder drukte en gedoe, wat zeer welkom was wegens teveel andere dingen die moesten gebeuren. Is goed meegevallen dat half "rustig aan" jaar

Heb er wel spijt van dat ik die weduwnaars niet wat meer jongen heb laten grootbrengen in de late zomer, nu waren het maar 4 (niet voor onszelf dan nog, maar voor iemand anders die ik die beloofd had). Anders hadden we er wat meer gehad om mee te kweken.

Met onze 6 koppels nu hopen we maar dat de kweek goed zal meevallen.
We vullen ze aan met aangekochte jongen van her en der, uit bonverkopen hebben we er elk jaar ook wel een aantal. Nadeel zal zijn dat we dan met dik de helft jongen zullen zitten die zo'n beetje "van overal" komen, hopelijk geeft dit geen te grote problemen met de gezondheid, hout vasthouden. Is ons eerste jaar ook redelijk gelukt, zal nu ook wel lukken, positief blijven Very Happy
Terug naar boven
Gunther smet

BerichtGeplaatst: 2 Nov 2018 13:25:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Jean, ik heb het reeds geschreven, koop ook elk jaar redelijk wa bons. Om de maatschappij te steunen en kennissen een plezier te doen. Zitten hier dan jonge bij elkaar van soms wel 10 verschillende hokken Rolling Eyes. Nog nooit, erge, problemen gehad met de gezondheid. Zullen wel kritikasters zijn die gaan beweren dat de resultaten zonder die 'vreemdelingen' misschien beter zouden zijn door de reden van.......... Maar da kan mij eigenlijk nie schelen, speel nog altijd voor de fun en als hobby Wink.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Jean P

BerichtGeplaatst: 2 Nov 2018 21:15:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja, zoals mijne zoon verleden weekend, hij gaat naar ne kampioenendag met ne kameraad en is aan het babbelen (terwijl de bonverkoop ondertussen volop bezig is), dan - ergens tussen pot en pint - hoort hij een bedrag voor 2 jongen 1e R en steekt zijn hand op en babbelt verder... hij wist geeneens dat hij de bon gewonnen had... en moest achteraf gaan vragen van wie hij nu feitelijk duiven had gekocht.... ?!? Very Happy De jeugd van tegenwoordig zekers Very Happy Zijne uitleg achteraf was wel logisch : "ze waren goedkoop en ge moest toch jongen hebben", euhhh... ja... niks tegen in te brengen Smile
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    aandentoog Forumindex -> Ik heb een vraag Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: