Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Wonderpan recept

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Dashondjesforum Forumindex -> Receptenhoekje
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Teckelthea

BerichtGeplaatst: 25 Mrt 2017 16:44:42    Onderwerp: Wonderpan recept Reageren met citaat

Dit is een wonderpan.

Poffert

Van origine armeluis eten uit Groningen en Drenthe, ik heb het wat luxer gemaakt (met nog wel de poffert smaak zoals ik me die herinner), het kan nog veel luxer... maar ook eenvoudiger.
Het was vroeger warm eten, wij eten het zelf meestal als brood, koud smaakt het ook nog prima, opwarmen kan ook.
Het droogt wel sneller uit als gewoon brood vanwege het ontbreken van boter.
500 gram zelfrijzend bakmeel,
4 dl melk (5 dl kan ook, maar dan zakken de rozijnen makkelijker naar de bodem),
iets zout (mespuntje),
2 zakjes vanillesuiker,
1 zakje bakpoeder (waarom weet ik ook niet, extra rijzen?), 3 eetlepels suiker
(minder kan ook, als je geen appel als vulling doet 2 eetlepels),
3 eieren (kan ook prima met minder, dan iets meer melk)

Goed door elkaar mixen (sommige recepten doen pas later één voor één de eieren, maar de electrische mixer kan dit makkelijk aan) en dan erdoor heen spatelen
100 gram rozijnen (mag ook meer tot ongeveer 200 gram kan nog prima: ik doe ze er gewoon droog doorheen, maar geweekt, drooggedept en met bloem
bestrooid kan ook, maar dan loop je toch wat meer risico dat ze wegzakken in de bakvorm naar de bodem) en 1 zure appel (goudreinet) geschild, ontklokhuist en in stukjes gesnipperd.
Dan zou je het eigenlijk een beboterde echte poffert vorm au bain marie (in een grote pan met een bodem water) moeten garen in 75 tot 90 minuten, maar ik bak het in ongeveer één uur
en een kwartier in een beboterde wonderpan op het gas (niet te grote pit op stand 2 tot 2,5), in de oven kan natuurlijk ook in een beboterde tulbandvorm, reken 2 uur op 150 graden
of korter bij een hogere temperatuur: 1 uur op gasoven stand 4 (wat zou dat zijn, 180 graden?) ben ik ook tegengekomen in een recept.
Dus experimenteer maar wat, als de bovenkant goudbruin is en een breinaald komt er droog uit, dan is de poffert klaar om te eten.
Serveren met boter (of halvarine) en bruine basterd. Met warme melk en/of stroop kan ook.
Variant 1: Met 200 gram suiker, 125 gram rozijnen en 125 gram krenten, 5 à 6 goudreinetten en 3 eieren. Luxe dus, eventueel nootjes of tutti-frutti toevoegen.
Variant 2: Met 2 eieren en 50 gram rozijnen en zonder vanillesuiker, bakpoeder en suiker. Very basic dus.

Geplaatst: 25 Mrt 2017 16:44:42    Onderwerp:

Terug naar boven
Teckelthea

BerichtGeplaatst: 1 Apr 2017 15:50:56    Onderwerp: Reageren met citaat

En zo ziet dat eruit.

Lekkerrrr
Thea

BerichtGeplaatst: 3 Apr 2017 12:28:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Lekker zeg, volgens mij kan je met een stuk wat e.v. over blijft en oud is heerlijke wentelteefjes maken Shocked
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Teckelthea

BerichtGeplaatst: 3 Apr 2017 12:48:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Thea schreef:
Lekker zeg, volgens mij kan je met een stuk wat e.v. over blijft en oud is heerlijke wentelteefjes maken Shocked

Ik heb stukjes in de magnetron opgewarmd, boter erop smelten en wat bruine suiker erop gedaan. Moet ik wel een extra draai aan de insulinepen geven maar het was echt smullen.
vosje

BerichtGeplaatst: 3 Apr 2017 16:27:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat ziet er echt wel lekker uit Tthea.
Ik heb altijd gedacht dat je met een wonderpan alleen maar cake kon bakken, maar zo zie je maar weer. Smile
Terug naar boven
Teckelthea

BerichtGeplaatst: 3 Apr 2017 17:08:43    Onderwerp: Reageren met citaat

vosje schreef:
Dat ziet er echt wel lekker uit Tthea.
Ik heb altijd gedacht dat je met een wonderpan alleen maar cake kon bakken, maar zo zie je maar weer. Smile

Ik heb er al kruidkoek in gebakken nu dus een poffert en mijn volgende project gaat suikerbrood worden.
Thea

BerichtGeplaatst: 4 Apr 2017 11:12:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Teckelthea schreef:

Ik heb er al kruidkoek in gebakken nu dus een poffert en mijn volgende project gaat suikerbrood worden.

Whahaha dat is idd lekker maar met die insulinepen in gedachten, heb je wel eens geprobeerd om ipv suiker met Stevia te werken? Wink
Terug naar boven
Teckelthea

BerichtGeplaatst: 4 Apr 2017 11:41:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Thea schreef:
Whahaha dat is idd lekker maar met die insulinepen in gedachten, heb je wel eens geprobeerd om ipv suiker met Stevia te werken? Wink

Stevia vind ik vies smaken en bij verhitting wordt het zelfs bitter.
Een extra draai aan de insulinepen is geen probleem. Als mijn alvleesklier nog goed werkte zou die ook een extra stootje insuline geven. Komt dus op hetzelfde neer. Heb ik ook met de internist besproken.
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Dashondjesforum Forumindex -> Receptenhoekje Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: