Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Breitensport

 
Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Het Belgische hondenforum Forumindex -> Andere sporten
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ellie



Geregistreerd op: 04 Apr 2012
Berichten: 140

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2012 15:28:07    Onderwerp: Breitensport Reageren met citaat

Aangezien ik competitie loop en instructeur breitensport ben, even een topic voor deze erg leuke sport.

De letterlijke betekenis van het woord Breitensport is 'Breedtesport', zo genoemd omdat deze sport zoveel verschillende facetten omvat. De Breitensport komt oorspronkelijk uit Duitsland, waar het al veel langer bestaat en wijder verspreid is dan hier.

Je zou het een combinatie kunnen noemen van gehoorzaamheid en behendigheid. Een sport geschikt voor alle honden en sportieve baasjes.


Wat is breitensport?

Voor de vierkamp houdt het in om vier onderdelen af te leggen, nl.:

- Een gehoorzaamheidgedeelte; dit houdt in dat je een loopprogramma afwerkt met verschillende onderdelen erin, zit/blijf, af/blijf, halt houden, wendingen, snelle pas, langzame pas en gewone pas, staan, etc. ( is een afgeleide van het VZH programma)


- Slalomloop; dit houdt in dat je met je hond een slalomloop van 75 meter op snelheid doet, hierbij mag de hond maar aan 1 kant meelopen en moet je hond netjes naast je been blijven.( dit onderdeel moet je 2 keer lopen)



- Hordeloop; Hier moet je samen met je hond een parcours van 3 horden doen op snelheid, de hond moet ook hier weer naast je blijven. Dit betreft weer een lengte van 75 meter.( dit onderdeel moet je 2 keer lopen)
In de klasse VK2 zijn het 6 hordes die 1 keer gelopen worden.



- Hindernisbaan; op snelheid een hindernisbaan met 8 onderdelen nemen.
De baan bestaat uit de hoogtesprong, schutting , tunnel, brug, ton, band, breedtesprong en een hoogtesprong. ( ook dit onderdeel moet je 2 keer nemen)
Ook hier geldt dat je pas geklokt wordt als zowel baas en hond binnen zijn, dus samen door de poortjes zijn gelopen.




De bedoeling is dat je bij alle onderdelen het samen doet dus vandaar dat de afstand tussen baas en hond niet te groot mag zijn.
Er zijn verschillende klassen nl. de aspirant-klasse, de VK1 klasse en de VK2 klasse.
Van alle onderdelen samen worden de punten opgeteld, deze punten samen geven de uiteindelijk de totaalscore.
Er is ook nog een duurloop van 2 of 5 kilometer mogelijk deze is echter niet verplicht



Enkele sfeerfoto's voor de geïnteresseerden:
http://www.breitensport.nl/Foto/2011/Breitensportkampioenschap2011/index.html
(wij staan er natuurlijk ook tussen Wink )
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 11 Apr 2012 15:28:07    Onderwerp:

Terug naar boven
Dookia
Site Admin


Geregistreerd op: 03 Apr 2012
Berichten: 418

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2012 15:45:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Heel mooi uitgelegd
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lieze



Geregistreerd op: 04 Apr 2012
Berichten: 115
Woonplaats: Ieper

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2012 16:18:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Lijkt me een heel leuke sport! Jammer dat we dat hier niet kunnen doen. Het zou wel iets voor Noa zijn. Smile
_________________
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Vito



Geregistreerd op: 05 Apr 2012
Berichten: 104
Woonplaats: Wanzele - Lede

BerichtGeplaatst: 19 Apr 2012 00:22:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Da's eigenlijk zo wat wat Ona en ik doen......wij noemden het combisport en nu....nu heeft het een naam ! En idd, t is heel leuk Very Happy
_________________


week 2
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
wespke



Geregistreerd op: 04 Apr 2012
Berichten: 470

BerichtGeplaatst: 19 Apr 2012 07:30:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat ziet er wel leuk uit ja!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Vito



Geregistreerd op: 05 Apr 2012
Berichten: 104
Woonplaats: Wanzele - Lede

BerichtGeplaatst: 20 Apr 2012 00:12:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat me nu opvalt met even de foto's te bekijken : bij ons gebeurt dus alles onaangelijnd.
Of is het nu toevallig dat ik op die foto's enkel aangelijnd honden zie ?
_________________


week 2
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Ellie



Geregistreerd op: 04 Apr 2012
Berichten: 140

BerichtGeplaatst: 20 Apr 2012 00:52:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Vito schreef:
Wat me nu opvalt met even de foto's te bekijken : bij ons gebeurt dus alles onaangelijnd.
Of is het nu toevallig dat ik op die foto's enkel aangelijnd honden zie ?


Ja, is idd combisport. Wink

Veel van de foto's zijn bij de opwarming genomen en het aanlijnen of niet hangt ook van klasse af.
Id laagste klasse moet alles aangelijnd, behalve de hindernisbaan, die moet los.
Klasse hoger dacht ik dat hordes en slalom ook los moeten, appél mag je kiezen, maar los levert extra punten op.
Hoogste klasse is alles los, extra oefeningen bij appél en dubbele hordes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Het Belgische hondenforum Forumindex -> Andere sporten Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.