Gilde der Kaasmakers
Een ontmoetingsplaats voor alle mensen die ge�nteresseerd zijn in zelf kaas maken
 



Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Gilde der Kaasmakers Forumindex -> Kaas van gewassen wrongel en half harde kaas -> Eerste Kaas(vragen)
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
  Bericht Eerste Kaas(vragen) - Geplaatst: 14 Sep 2013 23:36:03 Reageren met citaat  
wendyjaja



Geregistreerd op: 23 Jun 2013
Berichten: 1


Hoi allemaal,

Zit al een poos op dit forum te lezen maar ik kom er niet helemaal uit.
Ik woon sinds 2 jaar in Zweden en de kaas hier ... nou ja, wij vinden het niet echt heel lekker.
Daarom willen we het heel graag zelf maken.
Mijn man heeft 2 persen gemaakt van hout met 2 houten (wrongel/kaas) bakjes van verschillende groottes.
De rest van de spullen had ik aardig, melk kunnen we hier bij de boer kopen (Smile yeah) MAAR .... alle 4 de pogingen zijn volkomen mislukt Sad

Dit kan uiteraard veel oorzaken hebben maar mijn eerste twijfel is al bij het stremsel wat we hier kunnen kopen, het zogeheten ostlöpe.
Echt geen idee of dit hetzelfde is als het stremsel zoals bijvoorbeeld van brouwmarkt (welke we nu trouwens in huis hebben).

Dan heb ik hier gelezen over de moedercultuur die je zelf kunt maken (http://gratisforums.com/kaasgilde/viewtopic.php?t=251), dat heb ik inmiddels ook gedaan en ligt in de vriezer te wachten.

Wat is nu precies de volgorde, wat te doen?
# Bij de nog te verwarmen melk (10 liter) doe ik 1 ijsblokvormpje aan moedercultuur of meer of ....?
# Als ik bovenstaande cultuur toevoeg hoef ik toch geen ander zuursel meer te gebruiken?
# Voor een "goudse" kaas heb je 5 ml stremsel nodig?
# Cultuur + stremsel is alles wat nodig is bij rauwe melk?
# Water uit de kraan hier (voor pekelbad) is niet zozeer voorzien van chloor maar we hebben wel aardig ijzer erin zitten en water zonder bubbels uit fles is heel zeldzaam, wat kan ik het beste doen? (wilde de britta gebruiken, weet niet of dat afdoende is?)

Hoor heel graag!! Smile
Wendy
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

    - Geplaatst: 14 Sep 2013 23:36:03  








 
Terug naar boven  

  Gilde der Kaasmakers Forumindex -> Kaas van gewassen wrongel en half harde kaas -> Eerste Kaas(vragen) Tijden zijn in GMT + 1 uur  
Pagina 1 van 1  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum

   
  
 Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren  



Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Vertaling door Lennart Goosens.