Gilde der Kaasmakers
Een ontmoetingsplaats voor alle mensen die ge�nteresseerd zijn in zelf kaas maken
 



Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Gilde der Kaasmakers Forumindex -> Verse (platte) kaas -> Platte kaas maken
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
  Bericht Platte kaas maken - Geplaatst: 22 Okt 2012 19:25:00 Reageren met citaat  
ceeetje



Geregistreerd op: 22 Okt 2012
Berichten: 2


Dag iedereen

ik heb vandaag proberen kaas te maken maar dit is mij spijtig genoeg niet gelukt.

ik neem een kopje melk en ik warm de melk op tot 30°C (Au bain-marie), ik voeg dan het zuursel en het stremsel toe en laat het 20 a 30 minuten rusten maar de melk wil maar niet dik worden.

ik heb al verschillende hoeveelheid stremsel toegevoegd van 6 drubbels tot 30 drubbels. maar de melk word niet dik.

wie kan er mij helpen?

grtz Cédric
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

    - Geplaatst: 22 Okt 2012 19:25:00  








 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 23 Okt 2012 07:37:06 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






Hallo Cédric,
om te beginnen is een kopje melk wel erg weinig: Er zijn veel soorten verse (platte) kaas, maar als ik b.v. het recept voor Fromage Frais neem, dan heb je 4 ltr nodig voor ongeveer 1 kg verse kaas.
De kwaliteit van de melk is erg belangrijk, gebruik bij voorkeur rauwe melk en als je daar niet aan kan komen, dan gepasteuriseerde melk die liefst niet gehomogeniseerd is. Het mag geen UHT gepasteuriseerde melk zijn (Ultra High Temperature), die melk is "dood" en ongeschikt voor kaas.
Wat voor zuursel gebruik je en hoeveel?
Onderstaand een recept voor Fromage Frais uit "200 Easy homemade cheese recipes", een boek dat ik je kan aanbevelen:

4 ltr rauwe melk, verwarmd tot 25C
1/4 tsp (1.25 ml) zuursel in poedervorm over de melk strooien en 5 minuten laten staan.
Zachtjes de cultuur door de melk roeren.
2 druppels stremsel oplossen in 15 ml water en dit door de melk roeren.
12 uur afgedekt op kamertemperatuur laten staan.
Daarna de wrongel in een kaasdoek enkele uren laten uitlekken, de tijd hangt af van hoe droog je de kaas wilt hebben.
Kaas in een grote kom doen en wegen. Daarna zout toevoegen tot 1% van het gewicht van de kaas.
De kaas is in de koelkast tot 2 weken houdbaar.
 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 23 Okt 2012 08:31:24 Reageren met citaat  
ceeetje



Geregistreerd op: 22 Okt 2012
Berichten: 2


ik heb kaas gemaakt met melk van de winkel aan de hand van dit recept

http://www.thuisexperimenteren.nl/science/kaasmaken/kaasmaken.htm
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 24 Okt 2012 11:47:10 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






Ik heb dit recept inderdaad wel eens eerder gezien. Ja, hier wordt gesproken over een kopje melk, maar je kriijgt hiermee ook maar een heel klein beetje kaas. Maar goed ook, want in het recept wordt helemaal geen zout vermeld en zout is HET conserveringsmiddel voor kaas.
Overigens: Gebruik nooit jodiumhoudend zout, dit komt de smaak en de ontwikkeling van kaas niet ten goede. Ik gebruik zelf Salina zout, dat zelfs door de Erasmus Universiteit wordt genoemd tbv jodiumbeperkend dieet.
 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 25 Okt 2012 17:26:37 Reageren met citaat  
johnshadows



Geregistreerd op: 08 Okt 2012
Berichten: 306


hoeklijn schreef:
Het mag geen UHT gepasteuriseerde melk zijn (Ultra High Temperature), die melk is "dood" en ongeschikt voor kaas.


Effe reageren.

U.H.T. melk is inderdaad niet zo best om kaas te maken, maar toch gaat het.

Je neemt 1L U.H.T. melk,
verwarmen tot 40 à 45 °C - NIET hoger!,
voegt een potje Natuur Yoghurt (125g) toe,
roeren,
en 12 uur laten staan op een plaats waar het 40 à 45 °C is (dat is nog het moeilijkste),
de nu bereide yoghurt in een doek gieten, samenknopen en na afkoelen laten uitdruppen in de koeling.
Wacht je langer, wordt de platte kaas droger en vice versa.
Smaak is te vergelijken met 'verse kaas Philadelphia. Very Happy
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 25 Okt 2012 20:05:41 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






Inderdaad kan het op deze manier, je voegt namelijk een forse hoeveelheid (thermofiele) bacterieen toe op deze manier en laat deze bacterieen zich op vrij hoge temperatuur een langere tijd vermenigvuldigen. Dan krijg je inderdaad een basis waarmee je platte kaas kan maken.
Ik zou zelf altijd gaan voor de beste kwaliteit melk die verkrijgbaar is en dat is in de supermarkt de volle "normaal" gepasteuriseerde melk en bij de boerr de rauwe Very Happy
 
Terug naar boven  

  Gilde der Kaasmakers Forumindex -> Verse (platte) kaas -> Platte kaas maken Tijden zijn in GMT + 1 uur  
Pagina 1 van 1  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum

   
  
 Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren  



Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Vertaling door Lennart Goosens.