Gilde der Kaasmakers
Een ontmoetingsplaats voor alle mensen die ge�nteresseerd zijn in zelf kaas maken
 



Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Gilde der Kaasmakers Forumindex -> Technieken/Materialen -> Plaats om kaas te laten rijpen
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
  Bericht Plaats om kaas te laten rijpen - Geplaatst: 27 Mei 2012 03:37:58 Reageren met citaat  
Nekker



Geregistreerd op: 27 Mei 2012
Berichten: 5
Woonplaats: Vlaams-Brabant

Geachte heren, ik ben hier nieuw op het forum. Ik ben een inwoner van Vlaanderen en zoek toch al enige tijd zelf kazen op kleine schaal te beginnen maken. Ik ben een fervent pijproker en ben beheerder van: www.pijprokersforum.be / www.pijprokersforum.nl

Mijn vraag die ik voor jullie had is de volgende, wij wonen hier op een voormalig oud-boerderij. Ik beschik over bijgebouwen die geschikt zouden kunnen zijn om kaas in te laten rijpen, alleen ben ik daar niet zeker van, daarom vraag ik het even hier. Er zijn twee mogelijkheden, namelijk de voormalige paardenstal. Deze heeft één kleine venster en blijft eigenlijk altijd koel. Ik denk dat je het ongeveer met de koelte van een kelder kunt vergelijken.

Ook hebben wij vanwege de verbouwingen een zeecontainer op het terrein staan. Is deze eventueel ook geschikt om kaas in te rijpen. Deze kan volledig afgesloten worden en is altijd donker, er zijn dus geen ramen in.

_________________
Groet, Nekker
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

    - Geplaatst: 27 Mei 2012 03:37:58  








 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 1 Jun 2012 18:35:36 Reageren met citaat  
Nekker



Geregistreerd op: 27 Mei 2012
Berichten: 5
Woonplaats: Vlaams-Brabant

Héél erg jammer dat er niet wat meer met dit forum word gedaan. Een klein aantal leden hoeft geen probleem te vormen. Maak hier een algemene encyclopedie van, deel al je ervaringen, antwoord op alle vragen, doe alleszins iets met dit forum. Er is nood aan, omdat er verder zo weinig over valt te vinden op het internet.

Ik weet dat ondertussen dit topic al meer dan 18 keer is bekeken, door leden... Moeten ze mij het antwoord schuldig blijven? God zal het weten... Ik heb alleszins het gevoel dat er een kans verloren gaat met dit forum. Er zal binnenkort veel nood zijn aan dit soort fora. Het is een trend om opnieuw zelfvoorzienend te worden, mensen zijn de grillen van de industrie beu, en keren terug naar de basis. En daar kan met dit forum aan bijgedragen worden, indien er hier tonnen aan informatie word geplaatst. Indien mensen zich inzetten om beginners op gang te helpen, anders zal dit project een stille dood sterven.

_________________
Groet, Nekker
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 8 Jun 2012 16:37:47 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






Hallo Nekker,

ik was al tijden op zoek naar een Nederlands kaasforum, blijkbaar zit dit nogal verborgen...
Om een antwoord op je vraag te geven: Het ligt ook een beetje aan de kaas die je gaat maken, wat voor omgeving het beste is om te rijpen. Als je uitgaat van Goudse kaas en andere half-harde of harde kazen die gecoat zijn met plastic coating (gebruikelijk voor Goudse kaas), dan is een omgeving die niet warmer wordt dan 15C prima. Luchtvochtigheid is wel belangrijk ivm het uitdrogen van de kaas (kan ook met plastic coating). Ideaal is een RH van 85%, kan je eventueel bereiken met een eenvoudige luchtbevochtiger.

laat weten als je meer wilt weten...

- Herman -
 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 9 Jun 2012 18:41:07 Reageren met citaat  
Nekker



Geregistreerd op: 27 Mei 2012
Berichten: 5
Woonplaats: Vlaams-Brabant

Hey Herman

Hartelijk dank voor dit antwoord, hier kan ik al veel mee. Ik zou graag inderdaad beginnen met een goudse kaas te maken. Kunnen temperatuurschommelingen kwaad? Of moet het echt een constante temperatuur blijven van 15°C? Ik zal met een coating werken, dus ik veronderstel dat dit het meeste van de schommelingen wel kan weerstaan?

Nekker

_________________
Groet, Nekker
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 10 Jun 2012 13:50:21 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






Even wat algemeenheden:
Beneden een bepaalde temperatuur rijpt de kaas niet of nauwelijks.
Hogere temperatuur laat een kaas sneller rijpen.
Boven een bepaalde temperatuur wordt de temperatuur voor (foute) schimmels en bacterieen erg goed om in te ontwikkelen en zal de kaas door zweten te veel vocht verliezen.
De ideale temperaturen verschillen van kaassoort tot soort en bij sommige kazen zelfs voor het stadium van rijping.
Als je niet met grote hoeveelheden kaas begint, is een oude koelkast (zonder vriesvak) ideaal als "grot". Je hebt dan wel een externe thermostaat nodig om de temperatuur te regelen, want een normale koelkastthermostaat is niet in staat om de temperatuur boven de 7 of 8 graden te regelen. Sommige goede electronica-webshops verkopen ze. Er zit een voeler aan die je in de koelkast legt, thermostaat gaat in het stopcontact en de stekker van de koelkast in de thermostaat. Koelkast krijgt dus alleen stroom als de thermostaat dit aanschakelt.
Zorg voor een goed boek over kaas maken, die ook de basis behandelt, zoals "Zelf kaas maken" van Tim Smith. Besteedt veel aandacht aan reinheid en schoon werken en noteer, noteer, noteer: Welke tijden, welke hoeveelheden, welke temperaturen, welke culturen.
Het is een prachtige hobby, maar af en toe maken we allemaal missers, een paar weken geleden kon ik 2 kilo Brie weggooien . Embarassed
Het mooiste is als je de beschikking hebt over rauwe melk, zo van de koe, maar wees er zeker van dat het een boer is die ook schoon werkt... Laat me weten hoe het gaat, misschien dat dit forum weer wat leven ingeblazen kan worden Wink
 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 10 Jun 2012 19:29:57 Reageren met citaat  
Nekker



Geregistreerd op: 27 Mei 2012
Berichten: 5
Woonplaats: Vlaams-Brabant

Aha! Het is mij al een pak duidelijker geworden. Ik heb hier toevallig nog een koelkast die beschikbaar is voor zulke projecten. Weet je toevallig waar je die speciale thermostaten voor koelkasten kan vinden? Dan ga ik het alleszins op die manier proberen.

Ik heb godzijdank rauwe melk ter beschikking van een boer hier in de buurt. Ik woon heel landelijk tussen de velden en boeren. Binnenkort begin ik eraan, mijn beginnersslet is binnen. Ik ben nu het boek: "Kaas je kaasje", aan het lezen. Maar dat andere boek dat je aanhaalde zal ik ook nog bestellen. Men kan niet voorbereid genoeg zijn!

Ik merk dat je al redelijk wat ervaring hebt? Hoe lang ben je zelf al bezig?

_________________
Groet, Nekker
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 11 Jun 2012 07:22:31 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






Ik heb mijn thermostaat gekocht bij de webshop van Conrad, maar ik ben er niet zeker van dat ze dit nog verkopen.
Ik ben nu ruim 2 jaar bezig en ik heb een adres voor verse geitenmelk en voor verse koeienmelk. Ik maak het meest half harde kazen van het Gouda type en met verschillende kruiden, maar ook andere types met wit- of blauwschimmel.
 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 11 Jun 2012 15:28:46 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






Ik heb de thermostaat teruggevonden:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/615910/, mocht de link niet werken, het is de Conrad Universele thermostaat UT200. Deze is op iedere gewenste in- en uitschakeltemperatuur in te stellen. Momenteel schakelt hij bij mijn koelkast op 13 graden in en bij 12 weer uit. Ik heb via DealExtreme.com een heel goedkope vochtigheidsmeter gekocht en als het nodig is, plaats ik een schoteltje met wat water in de koelkast om de vochtigheid wat op te voeren. Om nog wat luchtcirculatie te hebben gebruik ik een oude fan van een computerbehuizing die ik heb aangesloten op een 9 volts voeding. Al met al had ik op deze manier voor ongeveer 60 euro een "grot" voor het rijpen van mijn kaas....
 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 11 Jun 2012 17:40:24 Reageren met citaat  
Nekker



Geregistreerd op: 27 Mei 2012
Berichten: 5
Woonplaats: Vlaams-Brabant

Erg hard bedankt, Hoeklijn! Very Happy Die ga ik meteen bestellen!

_________________
Groet, Nekker
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 28 Sep 2012 19:59:33 Reageren met citaat  
Bertje



Geregistreerd op: 21 Sep 2012
Berichten: 5


Ik weet niet of hier juist zit maar ik hoop toch antwoord te krijgen op mijn vraag.
Ik ben een koelkast aan het ombouwen naar "grot" Shocked
Maar mijn vraag is kan ik verschillende soorten kasen daarin laten rijpen ?
Dus b.v. Goudse kaas ( met Coating) met Brie ???
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 3 Okt 2012 20:52:09 Reageren met citaat  
gebaxke



Geregistreerd op: 27 Sep 2012
Berichten: 11


Bertje schreef:
Ik weet niet of hier juist zit maar ik hoop toch antwoord te krijgen op mijn vraag.
Ik ben een koelkast aan het ombouwen naar "grot" Shocked
Maar mijn vraag is kan ik verschillende soorten kasen daarin laten rijpen ?
Dus b.v. Goudse kaas ( met Coating) met Brie ???


Dat kan, je hebt natuurlijk wel kans op schimmel overdracht. Dat kan je tegen gaan door vacuüm te sealen. Sla je meteen twee vliegen in een klap, geen schimmel overdracht en je hoeft niet meer te coaten.
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 13 Okt 2012 10:06:05 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






Als je Goudse kaas gecoat is, is eventuele schimmeloverdracht geen enkel probleem. Gewoon 1x in de week met een lapje water met azijn de Goudse kaas schoonmaken, doe ik toch standaard al. Groter probleem kan zijn als je een ongecoate blauwschimmelkaas zo als Stilton maakt samen met andere ongecoate kaas als Brie, Camembert of Reblochon. Blauwschimmel is n.l. vrij aggressief. Ook maak ik regelmatig mijn "grot" schoon met een lapje met chloor en daarna met water met azijn om de geur van chloor weg te werken. Poosje open laten staan en hij is weer als nieuw.
 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 25 Okt 2012 17:34:34 Reageren met citaat  
johnshadows



Geregistreerd op: 08 Okt 2012
Berichten: 306


Bertje, dit doe ik al langer.
Geen probleem hoor. Maar ik neem wel voorzorgen.
De schimmelkazen laat ik rijpen in de 'grot' (frigo) maar dan wel geplaatst in een hermetisch afsluitbare doos. Hierin plaats ik een tas water om de vochtigheid op peil te houden. Werkt prima.
http://i45.tinypic.com/r7sily.jpg
http://i48.tinypic.com/5fpwtf.jpg
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 9 Nov 2012 11:01:24 Reageren met citaat  
gebaxke



Geregistreerd op: 27 Sep 2012
Berichten: 11


Voor de luchtvochtigheid in mijn grot (omgebouwd koelkastje) ben ik aan het kijken naar een ultrasoon bevochtiger. Voor een paar tientjes heb je die al.
Ze verbruiken alleen relatief veel water in een korte tijd 1 liter voor 6/7 uur. En er zit geen automatische in uit schakeling op als een bepaald percentage vochtigheid is bereikt.

Dus daar ben ik nu naar op zoek een een hygrostaat met voeler.
Zo iets: http://www.dierenzaak.be/nl/terrarium-verlichting-en-verwarming/1314-biostat-hygrostaat-1000w-dag-nacht-4027058019255.html
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 10 Nov 2012 00:06:32 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






Ik heb momenteel geen extra bevochtiging in m'n grot (koelkast met externe thermostaat). De schimmelkazen laat ik tot de schimmel goed over de kaas verdeeld is in een container die op een kier staat en daarna gaat het deksel er af. De temperatuur houd ik rond de 10 graden om de schimmelvorming langzaam te laten verlopen. Ik heb 1x bijna 3 kg Brie weg kunnen gooien omdat de schimmelvorming te snel was gegaan met als gevolg een losse korst en een verschrikkelijke ammoniak-geur. Een enkele keer gebruik ik een schoteltje water om de RH wat om hoog te brengen. Of een keer wat water vernevelen met een plantenspuit.
 
Terug naar boven  

    - Geplaatst: 10 Nov 2012 00:06:32  








 
Terug naar boven  

  Gilde der Kaasmakers Forumindex -> Technieken/Materialen -> Plaats om kaas te laten rijpen Tijden zijn in GMT + 1 uur  
Pagina 1 van 1  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum

   
  
 Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren  



Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Vertaling door Lennart Goosens.