Gilde der Kaasmakers
Een ontmoetingsplaats voor alle mensen die ge�nteresseerd zijn in zelf kaas maken
 



Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Gilde der Kaasmakers Forumindex -> Kaas van gewassen wrongel en half harde kaas -> Beginners recept "harde" kaas
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
  Bericht Beginners recept "harde" kaas - Geplaatst: 11 Apr 2009 11:11:50 Reageren met citaat  
Gildemeester
Administrator


Geregistreerd op: 05 Apr 2009
Berichten: 15


* 5 ltr verse melk
* 100 ml karnemelk
* 2 ml stremsel (opgelost in 60 ml chloorvrij water)

-Voeg 100 ml karnemelk toe aan de melk . Door de karnemelk maak je de kaas een beetje zuurder zodat eventuele ongewenste bacteri?n niet kunnen groeien. Ook de rijping van de kaas verloopt beter.

? Verwarm dit mengsel langzaam en al roerend tot 30? C en voeg de stremsel toe. Laat nu een half uur rusten

? Na een half uur is de melk voldoende gestremd en kun je de wrongel, de gestremde melk, gaan snijden. Doe dit in een rustig tempo, gedurende 10 minuten. Door het snijden gaat de wei uittreden.

? Laat de kleine stukjes wrongel even bezinken en giet de lichtgroene wei af.

? Voeg heet water toe tot het geheel een temperatuur heeft van 33? C en roer 10 minuten.

? Giet de wei af en voeg opnieuw heet water toe tot het geheel een temperatuur heeft van 36? C. Roer 10 minuten en laat daarna de wrongel 30 minuten staan (rijpen).

? Nu kan je de kaasvormen gaan vullen met de wrongel. Bekleed de binnenkant van de vorm met kaasdoek en vul de vorm met de wrongel.

? Pers de kaas met 3 maal z?n eigen gewicht gedurende 4 uur. Het eerste half uur pers je met anderhalf maal z?n eigen gewicht. Persen kan met een gewicht wat je op het deksel van de vorm legt of met een kaaspers.

? Na het persen haal je de kaas uit de vorm en snij je de randjes bij. Vervolgens zet je ze terug in de vorm (zonder kaasdoek) en laat je ze 10 uur afgedekt staan.

? Pekel de kaas in een zoutoplossing (1 kg zout in 4 liter water, minder kan natuurlijk ook, afhankelijk van de grootte van je kaas) gedurende 12 uur, droog ze af meteen schone doek en leg ze op een houten plank in een koele droge ruimte. Keer de kazen regelmatig (2x daags). Eventueel schimmel op de kazen veeg je weg met een schoon doekje met azijn of pekelwater.

? Afhankelijk van je geduld eet je jonge of oude kaas...


Laatst aangepast door Gildemeester op 12 Apr 2009 06:55:20; in totaal 1 keer bewerkt
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

    - Geplaatst: 11 Apr 2009 11:11:50  








 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 11 Apr 2009 21:47:52 Reageren met citaat  
ingdia



Geregistreerd op: 11 Apr 2009
Berichten: 11
Woonplaats: Nijeveen

Merci voor het recept en de beschrijving! Smile
Een paar vragen heb ik nog wel:

- chloorvrij water: bronwater? suggesties, namen of merken? Rolling Eyes
- hoe zwaar/groot wordt dit kaasje? (heb je echt 16 liter pekelwater nodig?)
- na hoeveel tijd is de kaas 'jong', 'jong belegen', 'belegen' en 'oud'?
- hoe zit het met bederf? Valt 'oud' wel zonder schimmel te halen?
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 11 Apr 2009 21:58:23 Reageren met citaat  
Gildemeester
Administrator


Geregistreerd op: 05 Apr 2009
Berichten: 15


ingdia schreef:
Merci voor het recept en de beschrijving! Smile
Een paar vragen heb ik nog wel:

- chloorvrij water: bronwater? suggesties, namen of merken? Rolling Eyes
- hoe zwaar/groot wordt dit kaasje? (heb je echt 16 liter pekelwater nodig?)
- na hoeveel tijd is de kaas 'jong', 'jong belegen', 'belegen' en 'oud'?
- hoe zit het met bederf? Valt 'oud' wel zonder schimmel te halen?


- bij chloorvrij water kun je denken aan gedestilleerd water. Bronwater kan vaak ook wel (hoewel die volgens mij altijdniet per definitie chloorvrij is)
- deze kaas wordt tussen de 800 en 1000 gram
- jonge kaas - 4 weken
jong belegen kaas - 8 weken
belegen kaas - 4 maanden
oude kaas - 10 maanden
overjarige kaas - 12 maanden
- als er al schimmel optreed kun je met een doekje met azijn of met pekel water weg halen. Uiteraard kan er altijd iets mis gaan. Zorg daarom altijd dat je zo hygi?nisch mogelijk werkt en altijd zoveel mogelijk van je "gereedschap" steriliseert.
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 11 Apr 2009 22:01:15 Reageren met citaat  
ingdia



Geregistreerd op: 11 Apr 2009
Berichten: 11
Woonplaats: Nijeveen

Dankjewel!
Blij dat ik gek ben op jonge kaas, geduld is niet mijn sterkste kant. Razz
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 12 Apr 2009 06:43:47 Reageren met citaat  
JoopBastiaannet



Geregistreerd op: 05 Apr 2009
Berichten: 45


LOL hier zitten er dus ook 4 die niet kunnen wachten.
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 17 Apr 2009 19:30:19 Reageren met citaat  
mari568



Geregistreerd op: 11 Apr 2009
Berichten: 6
Woonplaats: schiedam

hoi joop ben even nieuwsgierig leeft je kaas nog die je moest laten rijpen . groetjes maria
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 17 Apr 2009 20:25:03 Reageren met citaat  
JoopBastiaannet



Geregistreerd op: 05 Apr 2009
Berichten: 45


Leeft nog steeds. Zit inmiddels een coatinglaag op. Hij is wel iets kleiner geworden omdat hij 4 dagen zonder coating heeft gelegen. Ziet er echter nog prima uit zonder een spoor van schimmel.
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 18 Apr 2009 06:42:21 Reageren met citaat  
mari568



Geregistreerd op: 11 Apr 2009
Berichten: 6
Woonplaats: schiedam

ik ben benieuwd joop heb je er ook karnemelk in gedaan of gewoon het beginnersrecept met citroensap.
gr. maria
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 18 Apr 2009 07:01:34 Reageren met citaat  
JoopBastiaannet



Geregistreerd op: 05 Apr 2009
Berichten: 45


Ik heb het recept gebruikt zoals hier beschreven, dus met karnemelk.
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht karnemelk - Geplaatst: 30 Dec 2012 19:17:25 Reageren met citaat  
boerderij



Geregistreerd op: 24 Nov 2012
Berichten: 26


Hoi kaasliefhebbers,

Zou ik de karnemelk kunnen vervangen door kaas ferment/zuursel? Dit laatste leek me bij ons handiger (goed te bewaren) omdat er geen liefhebbers in huis zijn voor de overgebleven karnemelk Very Happy

Is gedestilleerd water <-- water koken en af laten koelen?

Bedankt alweer Very Happy
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 31 Dec 2012 15:12:33 Reageren met citaat  
boerderij



Geregistreerd op: 24 Nov 2012
Berichten: 26


ben ik weer.

We hebben een waterbron op de boerderij. Zou dat misschien kunnen (na koken en afkoelen)? Want ik weet zo niet hoe ik anders aan chloorvrij water kan komen (tips zijn welkom Very Happy ).

Hoe klein snijden jullie de wrongel. Ik las op een engelse website ong. zo groot als een erwt. Klopt dat? Daar las ik ook dat je de materialen, het werkoppervlak en je handen kunt reinigen met witte azijn. Heeft iemand daar ervaring mee?

Als 'droogrek' dacht ik aan het rekje uit de oven (die kan ik daarna weer steriel maken door de oven aan te zetten op 200C). Zou dat kunnen of kan ik beter zo'n speciaal droogmatje aanschaffen (leek mij moeilijk schoon te maken).

Bedankt alweer!
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht Re: karnemelk - Geplaatst: 2 Jan 2013 11:41:36 Reageren met citaat  
johnshadows



Geregistreerd op: 08 Okt 2012
Berichten: 306


boerderij schreef:
Hoi kaasliefhebbers,

Zou ik de karnemelk kunnen vervangen door kaas ferment/zuursel? Dit laatste leek me bij ons handiger (goed te bewaren) omdat er geen liefhebbers in huis zijn voor de overgebleven karnemelk Very Happy

Is gedestilleerd water <-- water koken en af laten koelen?

Bedankt alweer Very Happy


Ferment/zuursel is waarschijnlijk nog beter dan karnemelk en kan inderdaad beter bewaard worden (diepvries). Ik gebruik het altijd.

Water koken is niet gedestilleerd. Hier gebruik ik gewoon het water van de kraan dat door een ontkalker is gegaan. Geen problemen.
Wanneer je bij je tuis een douche neemt en je wordt dan een chloorgeur gewaar, dan laat je een dag voor je kaas maakt het water dat je nodig hebt in een ketel lopen en een nachtje rusten. Het chloor zal grotendeels verwijderd zijn de volgende morgen. Bij het brouwen heb ik hard water nodig en dus los ik het op op deze wijze. Tot nu toe altijd met succes. Very Happy
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 2 Jan 2013 12:02:22 Reageren met citaat  
johnshadows



Geregistreerd op: 08 Okt 2012
Berichten: 306


boerderij schreef:
ben ik weer.

We hebben een waterbron op de boerderij. Zou dat misschien kunnen (na koken en afkoelen)? Want ik weet zo niet hoe ik anders aan chloorvrij water kan komen (tips zijn welkom Very Happy ).

Hoe klein snijden jullie de wrongel. Ik las op een engelse website ong. zo groot als een erwt. Klopt dat? Daar las ik ook dat je de materialen, het werkoppervlak en je handen kunt reinigen met witte azijn. Heeft iemand daar ervaring mee?

Als 'droogrek' dacht ik aan het rekje uit de oven (die kan ik daarna weer steriel maken door de oven aan te zetten op 200C). Zou dat kunnen of kan ik beter zo'n speciaal droogmatje aanschaffen (leek mij moeilijk schoon te maken).

Bedankt alweer!


Water van een waterbron en gekookt is altijd ok en zonder chloor.
Natuurlijk moet het helder zijn eh. Bij ons is het bodemwater tot een diepte van 10m ros (ijzer) en dus niet zo smakelijk. Wanneer jullie zelf het drinken zou ik het zelfs niet koken.

Hoe groot je de wrongel snijdt hangt af van welke kaas je wil maken. Ik zelf neem 1cm voor een harde kaas, 2à3cm voor een halfharde kaas en 4cm tot zelfs ongesneden voor franse zachte kazen. Lijkt me iets eenvoudiger dan te vergelijken met walnoten, erwten en hazelnoten.

Tijdens de bereiding van kaas gebruik ik altijd azijn om die zaken die je niet kan steriliseren toch te reinigen en dus ook de handen. In begin vond ik dat vies maar het valt reuze mee.

Tenzij je geld hebt met de vleet is de algemene stelregel hier bij ons, 'zo weinig mogelijk kopen'.
Een droogrek/mat kan je uit een oude frigo halen.
Zachte (franse) kazen als brie laat ik drogen en rijpen op een bamboemat (sushimat), te vinden in de 'Dille & Kamille' voor een euro of twee. Deze kan je gewoon in kokend water steriliseren.
Voor harde kazen gebruik je gewoon een propere houten plank om te drogen.

Als er vragen zijn weet je me te vinden. Very Happy
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 2 Jan 2013 12:21:29 Reageren met citaat  
boerderij



Geregistreerd op: 24 Nov 2012
Berichten: 26


SUPER bruikbare tips, bedankt! Very Happy
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Gilde der Kaasmakers Forumindex -> Kaas van gewassen wrongel en half harde kaas -> Beginners recept "harde" kaas Tijden zijn in GMT + 1 uur  
Pagina 1 van 1  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum

   
  
 Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren  



Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Vertaling door Lennart Goosens.