Gilde der Kaasmakers
Een ontmoetingsplaats voor alle mensen die ge�nteresseerd zijn in zelf kaas maken
 



Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Gilde der Kaasmakers Forumindex -> Ingredienten -> tussen biest en melk in
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
  Bericht tussen biest en melk in - Geplaatst: 3 Feb 2013 15:53:15 Reageren met citaat  
boerderij



Geregistreerd op: 24 Nov 2012
Berichten: 26


Beste kaasliefhebbers,

Voor mijn eerste kaasjes heb ik melk gebruikt van een koe die voor de 4e keer gemolken werd na het afkalven. Bij de 5e keer melken mag de boer (mijn vriend in dit geval Smile de melk leveren aan de fabriek.
Deze 4e keer leek mij behoorlijk veilig (ik denk dat die marge van 5x erg ruim/supersafe genomen is). Mijn vriend gebruikt wel antibiotica injectoren om de koeien droog te zetten maar ik kan me niet voorstellen dat er na een hele droogstand en 3e melken nog iets van terug te vinden in de melk. De biest (1e-3e x melken) gaat bij ons naar de kalfjes maar de 4e melkopbrengst wordt meestal weggegooid. Het zou dus erg fijn zijn als ik die kan gebruiken voor het maken van kaas.
Hebben jullie ooit iets gelezen of gehoord over het gebruikt van melk die 'net geen biest meer is' en bij droogzetten met injectoren voor het maken van kazen?
Mocht alleen de droogzetter een probleem zijn (niet de 4e melk) dan wil ik melk gaan gebruiken van vaarsjes (1e x een kalf en dus nog niet droog gezet). Ik vind het zo zonde dat deze melk anders in de mestput terecht komt. Dus dit zou een ideale bestemming zijn Smile

Ik had wel de indruk dat er door de samenstelling van deze 'jonge melk' meer wrongel ontstond dan bij gewone melk. Ik had 20L en kon daarmee 2 vormen van 1kg bomvol afvullen en indien ik nog een vorm gehad had was deze ook nog halfvol geweest.

Bedankt alvast en groeten,
Roos (boerderij)
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

    - Geplaatst: 3 Feb 2013 15:53:15  








 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 3 Feb 2013 22:18:00 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






Hallo Roos, wat betreft de antibiotica heb ik geen antwoord voor je. Ik denk gezien je studie, dat je daar beter die vraag kan stellen.
Wat betreft de opbrengst: Wintermelk bevat meer vaste stoffen dan zomermelk, hoewel de laatste smakelijker is.
Ik heb zaterdag Goudse gemaakt met 20 liter, 2 overvolle Kadova's van 1 kilo en een goed volle van een pond, sorry, halve kilo.
Ik heb ze nog niet gewogen (liggen te drogen na de pekel), maar voor het coaten weeg ik ze nog even. Ik denk dat de grote ruim een kilo zijn.

Ik vraag me trouwens af of van biest ook kaas te maken zou zijn. Puur uit nieuwsgierigheid ga ik eens proberen of ik daar wat over kan vinden....

groet,
Herman
 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 3 Feb 2013 22:53:46 Reageren met citaat  
boerderij



Geregistreerd op: 24 Nov 2012
Berichten: 26


Hallo Herman,

Ja, ik weet wel een docent bij de afdeling landbouwhuisdieren die ik daarover eens aan de tand ga voelen.
Ik heb op internet diverse malen gezocht naar recepten met biest. Er zijn diverse recepten beschikbaar (o.a. biest pannenkoeken <-- maak ik al jaren en die zijn er voedzaam en lekker).

Ik ben heel benieuwd of en zo ja wat je kunt vinden over biestkaas. Officieel zou je dan alleen de biest van de 1e melkbeurt kunnen gebruiken (dit is de echte biest). De lactatie moet dan nog op gang komen dus die hoeveelheid is niet enorm over het algemeen. Een 'slimme' boer zal deze biest aan het kalf geven, waardoor biest denk ik niet echt beschikbaar komt voor kaasproductie (te weinig liters en al een hele belangrijke bestemming).
Als je niets kunt vinden wil ik het wel een keer proberen indien we een keer een vaars (geen antibiotica i.v.m. niet droog gezet) hebben met een dood kalf waardoor de biest over blijft.

Groeten,
Roos
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 9 Feb 2013 11:55:23 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






Hoi Roos,

van wat ik her en der heb gelezen is het niet onmogelijk om kaas te maken van biest, maar zijn de resultaten een beetje onvoorspelbaar.
Ter vermaak heb ik nog wel een link naar een site waar "ongebruikelijke" kazen worden besproken:
http://webecoist.momtastic.com/2011/01/11/from-another-udder-nine-nutty-non-cow-cheeses/

groet,
Herman
 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 9 Feb 2013 14:50:52 Reageren met citaat  
boerderij



Geregistreerd op: 24 Nov 2012
Berichten: 26


Leuke site. NU ik de prijs van donkey cheese gezien heb ga ik toch mijn merrie (pony maar ach dat is vast even speciaal Wink ) maar eens melken als mijn veulen komende zomer al wat ouder is. Haha dat is pas dure kaas.

Volgens de docent (rundveedierenarts) kan ik die melk prima gebruiken. Hij maakt zelf ook al jaren kaas (wist ik niet) dus was helemaal enthousiast. Hij maakt alleen 2,5kg kazen en die laat hij ong. 1 jaar liggen. Eerder maakte hij kleinere kazen maar dan had hij na deze lange periode van rijpen meer korst dan kaas zei hij.

Groeten
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 9 Feb 2013 17:07:28 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






Paardenmelk schijnt in Mongolie idd te worden gebruikt voor kaas. Waar ik wel nog steeds naar op zoek ben is een leverancier voor schapenmelk, dus als jij toevallig iemand weet in het westen van het land?
Ik heb gister een tomme-vorm voor 2,5 kilo uit Frankrijk binnen gekregen, ga ik binnenkort gebruiken voor harde kaassoorten (Padano, Cheddar e.d.), Alpine kazen en om Goudse wat langer te laten rijpen, want inderdaad, hoe kleiner de kaas, hoe meer korst je krijgt.
 
Terug naar boven  

  Gilde der Kaasmakers Forumindex -> Ingredienten -> tussen biest en melk in Tijden zijn in GMT + 1 uur  
Pagina 1 van 1  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum

   
  
 Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren  



Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Vertaling door Lennart Goosens.