Gilde der Kaasmakers
Een ontmoetingsplaats voor alle mensen die ge�nteresseerd zijn in zelf kaas maken
 



Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Gilde der Kaasmakers Forumindex -> Technieken/Materialen -> wrongel bewaren
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
  Bericht wrongel bewaren - Geplaatst: 9 Mei 2013 20:56:46 Reageren met citaat  
gerard



Geregistreerd op: 09 Mei 2013
Berichten: 103
Woonplaats: beek en donk

hallo allemaal, ik ben nieuw hier en ben nu sinds 2 weken bezig met kaasmaken, heb startsetje aangeschaft en ben begonnen. de eerste zaterdag was het compleet mislukt omdat ik de melk volgens het boekje had opgewarmt tot 90graden, toen het stremsel er bij maar hij stremde niet. bleek te komen door de opwarming en de calcium omzetting.
Maar mijn vraag is eigenlijk: ik heb momenteel 2 kaas pers bakjes en elke kaas moet een aantal uren persen, hoe kan ik de ovengebleven wrongel bewaren om na de eerste kazen geperst te hebben, deze ook te persen. of kun je wrongel niet zo lang bewaren?
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

    - Geplaatst: 9 Mei 2013 20:56:46  








 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 9 Mei 2013 22:33:02 Reageren met citaat  
gerda



Geregistreerd op: 12 Apr 2013
Berichten: 349
Woonplaats: Geeste Duitsland

Ik maak uit het startsetje maar twee kazen ter gelijk, deze kun je gewoon gestapeld samen onder de pers zetten, of naast elkaar met een plank en direct gewicht erop.

Bij het persen is het belangrijk dat de wrongel niet te veel afkoelt dus lijkt me bewaren niet echt handig.

En verwarmen tot 90 graden lijkt me een beetje hoog, daarna moet je de melk laten afkoelen tot 29 graden en dan pas het stremsel erbij.
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 10 Mei 2013 07:19:45 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






Hallo Gerard,
welkom op het forum!
Gerda heeft helemaal gelijk, 2 vormen tegelijk persen is de oplossing in plaats van wrongel bewaren. Als je dan toch wrongel moet bewaren, doe het dan in warme wei in een goed schoongemaakte en met badhanddoeken geisoleerde emmer.
De enige situatie waarin ik zelf wat wrongel bewaar is bij het maken van Stilton, daar bewaar ik wat wrongel in wei in de koelkast om het daarna te warmen tot +- 34C en te gebruiken om de buitenkant van de kaas glad te strijken.
Ik ben er vrij zeker van dat je een engels-talig recept hebt gevolgd: 90F is n.l. 32C...

groet,
Herman
 
Terug naar boven  

  Gilde der Kaasmakers Forumindex -> Technieken/Materialen -> wrongel bewaren Tijden zijn in GMT + 1 uur  
Pagina 1 van 1  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum

   
  
 Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren  



Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Vertaling door Lennart Goosens.