Gilde der Kaasmakers
Een ontmoetingsplaats voor alle mensen die ge�nteresseerd zijn in zelf kaas maken
 



Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Gilde der Kaasmakers Forumindex -> Ingredienten -> Melkleverancier. Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
  Bericht Melkleverancier. - Geplaatst: 12 Mei 2013 21:26:55 Reageren met citaat  
gerda



Geregistreerd op: 12 Apr 2013
Berichten: 349
Woonplaats: Geeste Duitsland

Ja ik heb een melktank in de buurt gevonden, sterker nog ik kom er bijna elke maandagavond langs als ik naar de hondenclub in Coevorden ga.

http://www.wilsumer-milchtankstelle.de/

_________________
www.gerho.de
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

    - Geplaatst: 12 Mei 2013 21:26:55  








 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 13 Mei 2013 08:16:50 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






Oh wat gaaf! Nog voor een redelijke prijs ook? Ik heb pas 2 weken geleden voor het eerst van dit fenomeen gehoord van iemand die net ten noorden van Amsterdam woont. Voor zover mij bekend zijn ze hier in de omgeving niet te vinden. Gelukkig heb ik mijn "eigen" adresjes voor verse melk...

groet,
Herman
 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 16 Mei 2013 13:47:36 Reageren met citaat  
gerda



Geregistreerd op: 12 Apr 2013
Berichten: 349
Woonplaats: Geeste Duitsland

Vanmorgen mijn melk gehaald uit de tap, nadat ik een groot deel van het genoemde boek boerenkaas, had gelezen , toch maar pasteuriseren omdat de melk gekoeld word in de tank.
De boer moet gedacht hebben wat doet dat mens daar zo lang binnen, zal ze blond zijn? En kwam een kijkje nemen, nee daar stond die brunette toch werkelijk 20 liter melk te tappen, moest per liter want mijn 10 liter kan wilde niet in het luikje. Rolling Eyes
Behulpzaam werd de deur geopend en kwam daar de slang en was mijn tweede kan zo vol. Tijdens het tanken eens aan de praat want waar heeft die vrouw toch zoveel melk voor nodig, en vertelde van mijn hobby.
Of dit dan ook rauw melkse kaas mag heten? nee dan moet de melk zo van de koe komen, nou dan bel je de volgende keer en dan tap ik 20 liter warm voor je af. Very Happy Das een service, en eh neem maar eens een kaasje mee dan regelen we wel wat. want het is toch wel wat prijzig die kaas al is het maar hobby. Wink
Dus wie weet krijg ik vers van de koe, wanneer ik het wil en dan voor een gunstigere prijs dan de euro per liter die ik nu moest betalen.

_________________
www.gerho.de
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 16 Mei 2013 15:11:44 Reageren met citaat  
johnshadows



Geregistreerd op: 08 Okt 2012
Berichten: 306


Gerda, hier bij mij is het 0.50€ per L.
Dus ja, er kan toch wel wat van de prijs vind ik.
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 16 Mei 2013 16:38:03 Reageren met citaat  
gerda



Geregistreerd op: 12 Apr 2013
Berichten: 349
Woonplaats: Geeste Duitsland

probleem is dat de Duitsers zo vreselijk achterlopen met alles, dus ook met deze melk. De machine zal er wel uit moeten denk ik dus vandaar de prijs.
Dan zijn er maar weinig mensen die het hier rauw afnemen. Duitsers zijn op het gebied van milieu enz erg streng dus de angst voor rauwe melk word er in gestampt. Jammer want als kind dronk ik het ook altijd en ben er nooit ziek van geweest, had alleen traumas van de dikke vellen. brrrrrr

_________________
www.gerho.de
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 16 Mei 2013 19:39:09 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






Die dikke vellen krijg je alleen als je het kookt, daar houd ik ook niet van, koel is hij het lekkerst om zo te drinken vind ik...

Ik begrijp alleen niet waarom melk die uit de tank komt geen rauwmelkse kaas zou zijn (ik heb me daar nooit mee bezig gehouden overigens).
Boerenkaas wordt gemaakt van rauwe melk en is ongepasteuriseerd.
De melk in de tank wordt op 4C gehouden om er voor te zorgen dat de bacterieen die bij het pasteuriseren worden gedood, inactief blijven.
Mijn melkleverancier maakt zelf ook kaas, waar dus het keurmerk voor boerenkaas op gaat. Hij exporteert ook naar het buitenland dus de kaas en zijn bedrijf worden regelmatig gecontroleerd.

Ms ik hier iets of is de regelgeving op dit gebied in Duitsland ook anders?

groeten,
Herman
 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 16 Mei 2013 20:21:00 Reageren met citaat  
gerda



Geregistreerd op: 12 Apr 2013
Berichten: 349
Woonplaats: Geeste Duitsland

mmm ik heb in het boek boerenkaas gelezen op pagina 152 staat een stukje dat de strembaarheid van gekoelde melk afneemt, eerst enkele uren op een temp van 30 graden geeft die strembaarheid terug of het pasteuriseren.
De wrongel zou moeilijker rijp worden dan wanneer je hem eerst pasteuriseert. Ben benieuwd naar jouw mening of ervaring.
Doordat ik deze hoofdstukken had gelezen ben ik er vanuit gegaan dat ik de melk dus eerst moest pasteuriseren.

Maakt jouw melkleverancier direkt kaas van de niet afgekoelde melk dan is dat inderdaad rauw melkse kaas als ik het boek mag geloven is het dat niet als je hem pasteuriseert, wat weer nodig os na de afkoeling. Of zit ik er dan helemaal naast??

_________________
www.gerho.de
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 16 Mei 2013 21:03:20 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






Mmm, ik neem aan dat in ieder geval de avondmelk de tank in gaat. Ik heb het wel gehad dat ik 's morgens na het melken kwam en dat de tank leeg was omdat ze zelf aan het kazen waren en ik niet van te voren had gebeld dat ik zou komen. Ik neem dan aan dat de avondmelk koud het vat in is gegaan en de ochtendmelk warm er bij.
Ik ga dit de volgende keer dat ik melk haal even navragen....
Overigens heb ik met hetzelfde stremsel en in dezelfde tijd van het jaar voor zover ik weet nooit verschil gemerkt in het stremmen tussen melk die uit de tank kwam en melk die uit de melkmachine kwam. Moet ik wel bij opmerken dat ik bij melk uit de tank ruim de tijd neem om deze op te warmen. Omdat ze zelf ook kazen, moest ik altijd van te voren bellen omdat anders de kans groot was dat de tank leeg was. Voor zover ik weet is de melk in de tank nooit ouder dan 1 1/2 dag, ze slaan wel eens een dag over.
 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 16 Mei 2013 21:27:15 Reageren met citaat  
gerda



Geregistreerd op: 12 Apr 2013
Berichten: 349
Woonplaats: Geeste Duitsland

Dat is bij mijn leverancier ook zo, alleen word daar de hele dag gemolken, middels een robot. Eens in de twee dagen gaat de tank leeg. Ze kazen zelf niet de melk gaat allemaal naar de fabriek. Hij had ook bijzonder veel interesse in rauwmelkse kaas omdat de fabriekskaas word gepasteuriseerd.

Weet je ook tot hoever de melk dan word afgekoeld?
Leuk dat je dit bij hen kunt navragen.
Zou heel veel tijd al schelen wanneer ik niet eerst hoef te pasteuriseren, voor onszelf hoeft dit ook niet.

Neem jij nog extra hygiëne in acht?

_________________
www.gerho.de
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 16 Mei 2013 21:50:50 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






Jij zit het ene bericht te beantwoorden terwijl ik andere nog zit te typen Very Happy
Melktanks koelen voor zover ik weet op 4C.
Mijn emmers worden de avond van te voren met water en zeep en daarna met water en chloor schoongemaakt (zowel vet als bacterieen verwijderen).
Alles HEEL goed spoelen. Andere gereedschap gaat avond te voren in water met chloor en wordt 's morgens afgespoeld en na gebruik afgewassen.
Deze hygiene moet je met gepasteuriseerde melk ook in acht nemen.

Ik laat wel 6 weken rijpen ivm listeria-besmetting voor zover de soort kaas dit toelaat en ondanks dat de kaas 6 weken is gerijpt waarschuw ik altijd dat het eten van rauwmelkse kaas een risico KAN opleveren voor zwangere vrouwen ivm listeria-besmetting.
 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 17 Mei 2013 10:11:50 Reageren met citaat  
gerda



Geregistreerd op: 12 Apr 2013
Berichten: 349
Woonplaats: Geeste Duitsland

ik had toch ergens geschreven dat ik verslaafd was he? Embarassed

Ik kook alles gedurende 5 minuten in een grote pan water.
Geloof uit het boek van T Smit.

Alles wat ik gebruik word dan weer afgespoeld en in een pan kokend water gezet. mijn containers worden ook gewassen met zeepsop en daarna uitgespoeld, voor ik de melk haal gesteriliseerd met kokend water wat 5 minuten in de tanks blijft, daarna goed laten drogen.

_________________
www.gerho.de
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 17 Mei 2013 14:42:18 Reageren met citaat  
johnshadows



Geregistreerd op: 08 Okt 2012
Berichten: 306


Hier wordt alles ontsmet met het produkt van de melkboer zelf, DM Cid
http://www.cidlines.com/nl-be/17/68/chloorhoudend.html
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht melkleverancier - Geplaatst: 17 Mei 2013 16:17:39 Reageren met citaat  
raf



Geregistreerd op: 04 Mrt 2011
Berichten: 84


John,

Ik gebruik ook het produkt DM CID om te reinigen zowel bij de kaas- en bier-bereiding.

Mvg

Raf
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 17 Mei 2013 19:29:55 Reageren met citaat  
gerda



Geregistreerd op: 12 Apr 2013
Berichten: 349
Woonplaats: Geeste Duitsland

En ik ben plots nog drukker met mijn melk, sprak de buurvrouw en mocht bij hun melk afnemen op eigen risico wat hun trouwens zwaar overtrokken vinden die mensen leven er al een eeuwigheid op. Tante is 99 jaar geworden en dronk liters per dag.

35 cent de liter! En warm direct uit de koe.

_________________
www.gerho.de
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 19 Mei 2013 20:01:42 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






gerda schreef:
En ik ben plots nog drukker met mijn melk, sprak de buurvrouw en mocht bij hun melk afnemen op eigen risico wat hun trouwens zwaar overtrokken vinden die mensen leven er al een eeuwigheid op. Tante is 99 jaar geworden en dronk liters per dag.

35 cent de liter! En warm direct uit de koe.


YES! Dat is nog eens een prijs! Gefeliciteerd! De kwaliteit van je kaas zal hierdoor toenemen. En waarschijnlijk ook de hoeveelheid die je maakt....
 
Terug naar boven  

    - Geplaatst: 19 Mei 2013 20:01:42  








 
Terug naar boven  

  Gilde der Kaasmakers Forumindex -> Ingredienten -> Melkleverancier. Tijden zijn in GMT + 1 uur  
Pagina 1 van 3  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
   
  
 Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren  



Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Vertaling door Lennart Goosens.