Gilde der Kaasmakers
Een ontmoetingsplaats voor alle mensen die ge�nteresseerd zijn in zelf kaas maken
 



Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Gilde der Kaasmakers Forumindex -> Ingredienten -> Melkleverancier. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
  Bericht  - Geplaatst: 19 Mei 2013 20:22:31 Reageren met citaat  
gerard



Geregistreerd op: 09 Mei 2013
Berichten: 103
Woonplaats: beek en donk

hallo gerda ,ik pastariseur mijn melk nooit. ik koop mijn melk bij een klant van mij voor €0,50. als de melk niet goed zou zijn dan zou campina die de melk door elke week ophaalt die melk afkeuren dus ik heb geen schrik voor verkeerde bacterien.
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

    - Geplaatst: 19 Mei 2013 20:22:31  








 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 20 Mei 2013 13:37:53 Reageren met citaat  
gerda



Geregistreerd op: 12 Apr 2013
Berichten: 349
Woonplaats: Geeste Duitsland

Gerard, heb jij dan ook gekoelde melk??

Herman ben ook super blij dat ik toch even gevraagd heb. Was zon leuke reactie, graag zelfs. heb ze wel een echte Duitse Gouda belooft. Dat leek hen super.

_________________
www.gerho.de
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 20 Mei 2013 20:45:43 Reageren met citaat  
gerard



Geregistreerd op: 09 Mei 2013
Berichten: 103
Woonplaats: beek en donk

Ja gerda, de melk moet op de boerderij in de melktank gekoeld worden naar 4 graden
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 20 Mei 2013 20:51:50 Reageren met citaat  
gerard



Geregistreerd op: 09 Mei 2013
Berichten: 103
Woonplaats: beek en donk

Ik drink al jaren verse melk, elke keer als ik op de boerderij aan het het werk ben, is kei lekker in de koffie hihi
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 20 Mei 2013 20:55:03 Reageren met citaat  
gerard



Geregistreerd op: 09 Mei 2013
Berichten: 103
Woonplaats: beek en donk

Ja gerda, de melk moet op de boerderij in de melktank gekoeld worden naar 4 graden
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 20 Mei 2013 21:01:08 Reageren met citaat  
gerda



Geregistreerd op: 12 Apr 2013
Berichten: 349
Woonplaats: Geeste Duitsland

Dat wist ik wel jongens, gaat me erom of je de melk dan perse moet pasteuriseren.

_________________
www.gerho.de
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 20 Mei 2013 21:15:07 Reageren met citaat  
gerard



Geregistreerd op: 09 Mei 2013
Berichten: 103
Woonplaats: beek en donk

Nee dat hoeft niet als je netjes schoon werkt, doen ze met boeren kaas ook niet die je in de winkel koopt kijk maar op het etiket. En van boerderij naar kaasfabriek kan er ook besmetting ontstaan . De melk wordt toch getankt van tank naar vrachtwagen en van vrachtwagen naar kaasfabriek. Heb pas nog boerenkaas bij emte gekocht en die was ook niet gepasteuriseerd.
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 20 Mei 2013 21:21:35 Reageren met citaat  
gerard



Geregistreerd op: 09 Mei 2013
Berichten: 103
Woonplaats: beek en donk

Ik ben nu 3 weken bezig met kaas maken ik doe zo hygienisch als ik kan, was alles af met chloor , ik gebruik kaas lak draai elke dag mijn kaasjes en contoleer ze op plekjes. Ze zijn nog steeds keurig netjes, volgende week ga ik mijn eerste kaasje proberen als mijn vrouw blijft leven weet ik dat het goed ging hihihi
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 20 Mei 2013 21:24:40 Reageren met citaat  
gerard



Geregistreerd op: 09 Mei 2013
Berichten: 103
Woonplaats: beek en donk

Ik heb ook gelezen dat als je een beetje salpeter toevoegd je de kans op besmetting verkleind omdat de ph lager wordt waardaar slechte bacterien niet kunnen groeien
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 21 Mei 2013 10:14:00 Reageren met citaat  
gerard



Geregistreerd op: 09 Mei 2013
Berichten: 103
Woonplaats: beek en donk

Ik heb ook gelezen dat als je een beetje salpeter toevoegd je de kans op besmetting verkleind omdat de ph lager wordt waardaar slechte bacterien niet kunnen groeien
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 21 Mei 2013 12:13:24 Reageren met citaat  
johnshadows



Geregistreerd op: 08 Okt 2012
Berichten: 306


Gerard wanneer je inderdaad zo netjes werkt en alles ontsmet zie ik ook geen probleem.
En wat verse melk betreft, kijk waar je die haalt.
Mensen die leveren aan de melkerij of Danone of ... nemen geen risico's.
Ik denk dat je die melk perfect rauw kan gebruiken.
Wij dronken vroeger ook melk van de koe en waren allen kerngezond. Wink
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 21 Mei 2013 14:40:43 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






Salpeter is zeker geen wondermiddel en is VOOR het toevoegen van stremsel toegestaan in een hoeveelheid van 4 ml per 10 liter melk. Als je teveel toevoegt kan dit een oranje-roze rand in de korst geven en heeft een nadelige invloed op het aanzuren van de melk.
Het heeft ook invloed op proprionzuur-bacterieen die b.v. toegevoegd worden voor alpenkazen zoals Emmentaler en lactobacillen.
Eigenlijk hoeft het alleen gebruikt te worden als je regelmatig last hebt van kazen die bol gaan staan en bij het aansnijden een muffe geur geven en een zure onaangename smaak hebben. En eigenlijk moet je dan de leverancier van de melk op zijn kop geven omdat er niet schoon gewerkt wordt. Het is n.l. een besmetting die van buitenaf komt, meestal van mest op niet goed schoongemaakte uiers. Bij pasteurisatie ben je dit risico kwijt. Plus een hoop smaak....
Ik heb het zelf ooit 1x gehad, maar dat kan ook gekomen zijn via de kruiden die ik toen gebruikte.
 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 21 Mei 2013 15:41:55 Reageren met citaat  
gerard



Geregistreerd op: 09 Mei 2013
Berichten: 103
Woonplaats: beek en donk

Ik ben nu 3 weken bezig met kaas maken ik doe zo hygienisch als ik kan, was alles af met chloor , ik gebruik kaas lak draai elke dag mijn kaasjes en contoleer ze op plekjes. Ze zijn nog steeds keurig netjes, volgende week ga ik mijn eerste kaasje proberen als mijn vrouw blijft leven weet ik dat het goed ging hihihi
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 21 Mei 2013 17:32:23 Reageren met citaat  
gerard



Geregistreerd op: 09 Mei 2013
Berichten: 103
Woonplaats: beek en donk

Nee dat hoeft niet als je netjes schoon werkt, doen ze met boeren kaas ook niet die je in de winkel koopt kijk maar op het etiket. En van boerderij naar kaasfabriek kan er ook besmetting ontstaan . De melk wordt toch getankt van tank naar vrachtwagen en van vrachtwagen naar kaasfabriek. Heb pas nog boerenkaas bij emte gekocht en die was ook niet gepasteuriseerd.
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 22 Mei 2013 07:37:30 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






Melk die naar de fabriek gaat wordt regelmatig "gemonsterd". Daarbij kan het bacterie-gehalte worden vastgesteld (cel-getal) maar wordt in ieder geval het gehalte vet, eiwit en lactose vastgesteld. Ik vraag bij het melk kopen ook regelmatig wat het huidige vetgehalte is en noteer dat dan ook bij het "verslag" van die productie.
Besmetting tussen boerderij en kaasfabriek is niet erg relevant omdat alle melk in de kaasfabriek wordt gepasteuriseert (uitzonderingen daargelaten). Wat veel gevaarlijker is, zijn besmettingen in de fabriek NA de pasteurisatie, b.v. met listeria of salmonella, maar gelukkig zijn dat echt heel grote uitzonderingen. Schoon werken en je terdege realiseren dat je met voedsel en bacterieen bezig bent is het motto....
 
Terug naar boven  

    - Geplaatst: 22 Mei 2013 07:37:30  








 
Terug naar boven  

  Gilde der Kaasmakers Forumindex -> Ingredienten -> Melkleverancier. Tijden zijn in GMT + 1 uur  
Pagina 2 van 3  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
   
  
 Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren  



Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Vertaling door Lennart Goosens.