Gilde der Kaasmakers
Een ontmoetingsplaats voor alle mensen die ge�nteresseerd zijn in zelf kaas maken
 



Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Gilde der Kaasmakers Forumindex -> Off topic -> Wat maken jullie nog meer dan alleen kaas? Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
  Bericht Wat maken jullie nog meer dan alleen kaas? - Geplaatst: 21 Mei 2013 18:55:16 Reageren met citaat  
gerda



Geregistreerd op: 12 Apr 2013
Berichten: 349
Woonplaats: Geeste Duitsland

Ik ben benieuwd of er nog meer aan keukenprinsen of prinsessen in iedereen schuilt.

_________________
www.gerho.de
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

    - Geplaatst: 21 Mei 2013 18:55:16  








 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 22 Mei 2013 07:21:06 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






Ha, wat leuk Gerda. Het valt me alleen op dat er nog geen opsomming staat van wat JIJ allemaal maakt...
Ik heb vroeger wijn en bier gemaakt, maar omdat daar veel meer ruimte voor nodig is dan voo kaas, is dat jaren geleden gestopt. Omdat tegenwoordig die ruimte ingenomen wordt door 2 kindertjes, was de mogelijkheid om opnieuw te beginnen erg beperkt. Naar aanleiding van een discussie over de druivenstammen in de tuin keek ik weer eens op een webshop en kwam daar e.e.a. tegen over kaasmaken. Enz. enz.
Wel veel bezig geweest met broodbakken, maar dan met een broodmachine.
Ijsmaken is iets wat ik ook regelmatig doe, hoogtepunt was afgelopen kerst: Knoflookijs met smeltende chocolademuffins met daarbij een glaasje Pedro Ximenez-sherry.
Daarnaast heb ik eem collega afkomstig van Malta geholpen kaasmaakspulln te vinden en deze heeft nu zijn eerste verse Malteser kaas gemaakt.
Een Spaanse collega weet nu waar hij zijn spullen kan kopen om bier te maken en een Engelse collega kan zijn spullen gaan kopen voor het zelf maken van worst.
Ik denk dat we eind van de zomer hier maar eens een feestje met zelfgemaakte spullen moeten organiseren....
 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 22 Mei 2013 08:48:42 Reageren met citaat  
johnshadows



Geregistreerd op: 08 Okt 2012
Berichten: 306


Wat maken mijn vrouw en ik zoal?
Bier, likeur, kaas, cider, confituur, ijs, brood, zeep, ...
Daarnaast is er nog een moestuin...
En aangezien ik vier studerende kinders heb: soep, spaghettisaus, vleeswaren, groentes, ... in 'grote' hoeveelheden om mee te geven op kot.
Zij gaan dan ook niet uit eten maar maken elke dag zelf hun potje. Wink
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 22 Mei 2013 14:23:49 Reageren met citaat  
gerda



Geregistreerd op: 12 Apr 2013
Berichten: 349
Woonplaats: Geeste Duitsland

hoeklijn schreef:
Ha, wat leuk Gerda. Het valt me alleen op dat er nog geen opsomming staat van wat JIJ allemaal maakt...
Ik heb vroeger wijn en bier gemaakt, maar omdat daar veel meer ruimte voor nodig is dan voo kaas, is dat jaren geleden gestopt. Omdat tegenwoordig die ruimte ingenomen wordt door 2 kindertjes, was de mogelijkheid om opnieuw te beginnen erg beperkt. Naar aanleiding van een discussie over de druivenstammen in de tuin keek ik weer eens op een webshop en kwam daar e.e.a. tegen over kaasmaken. Enz. enz.
Wel veel bezig geweest met broodbakken, maar dan met een broodmachine.
Ijsmaken is iets wat ik ook regelmatig doe, hoogtepunt was afgelopen kerst: Knoflookijs met smeltende chocolademuffins met daarbij een glaasje Pedro Ximenez-sherry.
Daarnaast heb ik eem collega afkomstig van Malta geholpen kaasmaakspulln te vinden en deze heeft nu zijn eerste verse Malteser kaas gemaakt.
Een Spaanse collega weet nu waar hij zijn spullen kan kopen om bier te maken en een Engelse collega kan zijn spullen gaan kopen voor het zelf maken van worst.
Ik denk dat we eind van de zomer hier maar eens een feestje met zelfgemaakte spullen moeten organiseren....


Ah , mag ik daar uit opmaken dat je ook graag kookt??
Bedoel knoflookijs met smeltende chocomuffins......mmmmmm

_________________
www.gerho.de
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 22 Mei 2013 14:35:49 Reageren met citaat  
gerda



Geregistreerd op: 12 Apr 2013
Berichten: 349
Woonplaats: Geeste Duitsland

Ik wist dat het er meer moest zitten bij jullie.

Natuurlijk kook ik zelf ook graag en inderdaad zelf sauzen maken, geen potjes, zakjes of pakjes al komen die uit gemakzucht heel soms wel eens op tafel. Pizza's van de pizzasteen met zelfgemaakte bodem en saus of Calzones.

Wij hebben vorig jaar onze eerste flessen wijn gemaakt van onze druiven.
Daar kwam ik de kaasmaak set tegen en begon het te kriebelen.

Grote hobby, motief taarten die ik ook wel eens op bestelling lever, maar met mate want anders is het niet meer leuk.

likeuren maken, wat hier door veel Duitse dames word gedaan.

En we zijn weer begonnen met het aanleggen van een moestuin, dus hopelijk ook weer verse groenten.
Als onze fruitbomen goed aanslaan dan ook jam??


Laatst aangepast door gerda op 22 Mei 2013 14:38:10; in totaal 2 keer bewerkt

_________________
www.gerho.de
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 22 Mei 2013 14:36:52 Reageren met citaat  
gerda



Geregistreerd op: 12 Apr 2013
Berichten: 349
Woonplaats: Geeste Duitsland

johnshadows schreef:
Wat maken mijn vrouw en ik zoal?
Bier, likeur, kaas, cider, confituur, ijs, brood, zeep, ...
Daarnaast is er nog een moestuin...
En aangezien ik vier studerende kinders heb: soep, spaghettisaus, vleeswaren, groentes, ... in 'grote' hoeveelheden om mee te geven op kot.
Zij gaan dan ook niet uit eten maar maken elke dag zelf hun potje. Wink


Heb je ook lekkere broodrecepten John?

_________________
www.gerho.de
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 22 Mei 2013 16:15:18 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






Welke soort druiven heb je en heb je wel eens wijn gemaakt van andere vruchten of b.v. van vlierbloesem? Dat laatste levert een heerlijk geurige witte wijn op, een beetje in de richting van een Muscadet de Sevre et Maine.
En wat voor soort likeur en hoe maak je deze?
 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 22 Mei 2013 18:49:08 Reageren met citaat  
johnshadows



Geregistreerd op: 08 Okt 2012
Berichten: 306


gerda schreef:
Heb je ook lekkere broodrecepten John?


Gerda, brood is hier het boerenbrood van vroeger.
Wat we wel doen is bloem van verschillende molens uitproberen en mixen.
Laatst hebben we nog een 6-granen (Vandenbempt in Sint-Joris-Weert) gemengd met 6-granen van Soubry (Colruyt). Wat was dat lekker. Wordt zeker vervolgd. Very Happy
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 22 Mei 2013 19:01:40 Reageren met citaat  
johnshadows



Geregistreerd op: 08 Okt 2012
Berichten: 306


Als je niet graag zelf het deeg kneedt en een prachtige oven wil om af te bakken, semiprofessioneel voor de hobbymensen:
http://www.rofco.be/index.html
Oerdegelijk, ken iemand die het heeft, maar uiteraard tegen een prijs. Wink
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 22 Mei 2013 19:12:44 Reageren met citaat  
gerda



Geregistreerd op: 12 Apr 2013
Berichten: 349
Woonplaats: Geeste Duitsland

De wijn is een blauwe druif en ben de naam even kwijt en man is even niet in de buurt. Het is een kleine maar zeer zoete druif. Veel pitjes dat weer wel, en omdat dat weer niet zo lekker eet besloten we de grote oogst om te zetten in wijn. Ron hier is de wijndrinker. (En whiskey, maar daar waag ik me niet aan.)

Ik maak van allerlei soorten fruit likeur, het liefst overrijp biologisch fruit, daar zit gewoon meer smaak aan.

Ik houd niet van mierzoet dus maak een suikersiroop van 100gram suiker en 100 milliliter water, soms 200 ml water. Laten afkoelen. fruit neem ik naar wat er is, meloen, peer, perzik, aardbei overal kun je wel likeur van maken. Dan in een weckpot met beugelsluiting doen en 300 ml wodka toevoegen. Minstens 4 weken laten staan, zeven en in een fles.
Ook kruiden lenen zich prima voor likeur, anijs, kaneel, kruidnagels en kardemom ik maak vaak mijn eigen mengsel.




_________________
www.gerho.de
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 22 Mei 2013 19:18:23 Reageren met citaat  
gerda



Geregistreerd op: 12 Apr 2013
Berichten: 349
Woonplaats: Geeste Duitsland

johnshadows schreef:
Als je niet graag zelf het deeg kneedt en een prachtige oven wil om af te bakken, semiprofessioneel voor de hobbymensen:
http://www.rofco.be/index.html
Oerdegelijk, ken iemand die het heeft, maar uiteraard tegen een prijs. Wink


Ik heb voor mijn taarten een goede keukenmachine aangeschaft, deeg 10 minuten op hoogste snelheid vind mijn arm erg vermoeiend en zo kan ik lekker makkelijk multitasken. Kneed deeg voor het brood of pizza ook met de machine. Ik heb ook wel een broodmachine maar vind brood zo uit de oven of van de ovensteen lekkerder.

_________________
www.gerho.de
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 22 Mei 2013 21:03:35 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






Ik heb een paar jaar geleden in Luxemburg een fles 98% alcohol gekocht en af en toe gebruik ik wat daarvan om vruchten boven te hangen voor ongeveer 6 weken (in een grote weckfles). Op die manier extraheer je de smaakstoffen uit de vruchten. Daarna de alcohol aanlengen met suikersiroop en evt. water of nog een andere drank als b.v. vieux of wodka. Ik heb ergens een formule liggen om de verhoudingen te berekenen aan de hand van de alcoholpercentages en de gewenste sterkte.
 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 22 Mei 2013 21:25:01 Reageren met citaat  
gerda



Geregistreerd op: 12 Apr 2013
Berichten: 349
Woonplaats: Geeste Duitsland

de recepten die ik had waren ook velen met pure alcohol, inderdaad daarna aanlengen met suikersiroop, maar pure alcohol is best prijzig. Wodka of jenever, brandewijn, komen dan als neutraalst uit de bus om voor likeuren te gebruiken.

Van rum en whiskey kun je ook heerlijke likeuren maken. (laat mijn man het niet horen Wink )

_________________
www.gerho.de
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 22 Mei 2013 21:26:00 Reageren met citaat  
gerda



Geregistreerd op: 12 Apr 2013
Berichten: 349
Woonplaats: Geeste Duitsland

http://members.chello.nl/b.boom7/likeurrecepten.htm

160 likeurrecepten.

_________________
www.gerho.de
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 22 Mei 2013 21:27:47 Reageren met citaat  
gerda



Geregistreerd op: 12 Apr 2013
Berichten: 349
Woonplaats: Geeste Duitsland

de advocaat is ook een aanrader!

_________________
www.gerho.de
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

    - Geplaatst: 22 Mei 2013 21:27:47  








 
Terug naar boven  

  Gilde der Kaasmakers Forumindex -> Off topic -> Wat maken jullie nog meer dan alleen kaas? Tijden zijn in GMT + 1 uur  
Pagina 1 van 2  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
   
  
 Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren  



Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Vertaling door Lennart Goosens.