Gilde der Kaasmakers
Een ontmoetingsplaats voor alle mensen die ge�nteresseerd zijn in zelf kaas maken
 



Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Gilde der Kaasmakers Forumindex -> Kaas van gewassen wrongel en half harde kaas -> Startersperikelen Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
  Bericht zout - Geplaatst: 31 Mei 2013 19:43:06 Reageren met citaat  
Carol



Geregistreerd op: 23 Mei 2013
Berichten: 35
Woonplaats: Mierlo

hallo Gerard,

bedankt voor je aanbieding. Ga morgen m'n eerste kaasje produceren. Ik ging er even vanuit dat in al het zout ook Jodium zat en dat blijkt dus niet zo te zijn. Zoals ik begrepen heb zit er in zout geen Jodium als het er niet op staat. Bij een pak zout van de Liddl staat niet op dat er Jodium in zit dus ga ik er vanuit dat dat er dan ook niet in zit.

Maar toch bedankt voor je aanbieding. Beek en Donk is inderdaad vlakbij. Vorig jaar twee bekeuringen gekregen trouwens in Beek en Donk. Ben je al wat langer bezig met "kazen"? Misschien kunnen we dan eens afspreken en mag ik dan eens meekijken.

groetjes

Carol
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

    - Geplaatst: 31 Mei 2013 19:43:06  








 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 31 Mei 2013 20:09:30 Reageren met citaat  
gerard



Geregistreerd op: 09 Mei 2013
Berichten: 103
Woonplaats: beek en donk

Nee nog niet zo lang heb nog maar 7 kilo kaas gemaakt morgen ga ik ook weer kaas maken , een paar gewone en nog wat met verschillende kruiden, volgende week wil ik camembert gaan maken. Ikheb er deze week alle spullen voor besteld en ik ben een 2de koelkast aan het ombouwen omdat in de gegevens staat dat die moet rijpen op 10 graden dus wat lager dan goudse, zoverik het uit de recepten haal.
Groetjes gerard
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 2 Jun 2013 16:21:15 Reageren met citaat  
Vera



Geregistreerd op: 21 Apr 2013
Berichten: 67


Carol, is het gelukt met je 1e kaasje?
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht Eerste kaasje van ongeveer een kilo - Geplaatst: 2 Jun 2013 20:25:07 Reageren met citaat  
Carol



Geregistreerd op: 23 Mei 2013
Berichten: 35
Woonplaats: Mierlo

Hallo Vera, eerste kaasje lijkt gelukt. Ligt nu nog on de pekel en mag er over een uurtje uit. Mijn zelfgemaakte pers bevalt me niet en een andere is inmiddels in de maak. Veaag me af bij welke temperatuur ik de kaas te drogrn moet leggen. We hebben hier geen kelder. Wanneer kan ik een coating aanbengen. Moet de kaas dan eerst rijpen. Het is een kaasje waar ik 8 gram provencaalse kruiden in verwerkt heb. Ben benieuw of het zal smalen. Ik laat het kaasje 12 uur in de pekel.

Groetjes
Carol
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 2 Jun 2013 22:23:08 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






Hoi Carol.
Drogen op kamertemperatuur. 2x per dag draaien. Als op het moment dat je draait de kant die onder was niet meer nat is (mag nog klam aanvoelen), dan uurtje laten liggen en die kant coaten. Als dat droog is draaien en andere kant coaten. Zo het kaasje van 3 dunne lagen voorzien.
Daarna buiten de koelkast, maar op een koele plek (meterkast?) minstens een paar weken laten rijpen.

groet,
Herman
 
Terug naar boven  

  Bericht drogen van de kaas - Geplaatst: 3 Jun 2013 06:46:21 Reageren met citaat  
Carol



Geregistreerd op: 23 Mei 2013
Berichten: 35
Woonplaats: Mierlo

bedankt Herman

Zal het dan eens snel uit die koelkast doen. De kaas ligt nu op een z.g. plastick kaasmatje. Ik ga er even vanuit dat die daarvoor bedoeld was. De buitenkant van de kaas krijgt hierdoor een wat geribbeld uiterlijk.

nogmaals bedankt

Carol
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 3 Jun 2013 08:36:13 Reageren met citaat  
gerda



Geregistreerd op: 12 Apr 2013
Berichten: 349
Woonplaats: Geeste Duitsland

Of laten rijpen in een koelkast-grot zoals velen hier op het forum hebben.

Ik laat de baby gouda 6 uur in de pekel. 1 kilo 8 tot 10 uur.

Ik heb de kaasmatjes ook, aan de meter gekocht bij http://www.kaesereibedarf.eu
heel mooi fijnmazig en laat geen afdrukken na.
Het doet aan de smaak niet af maar de buitenkant blijft mooi gaaf.

_________________
www.gerho.de
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht re opslag - Geplaatst: 3 Jun 2013 12:04:21 Reageren met citaat  
Carol



Geregistreerd op: 23 Mei 2013
Berichten: 35
Woonplaats: Mierlo

hallo Gerda,

Bedankt voor je tip. Ga eens op zoek naar die kaasmatjes. Ik zal over een week of vier eens keuren hoe de smaak van de kaas is. Mocht het te zout zijn dan weet ik waar het aan ligt en zal ik je pekeltijden overnemen. Ik met nog veel (alles) leren en een forum als dit is perfect om van elkaar te leren. Voor mijn bereiding van de kaas (en boter) heb ik erg gekeken naar http://www.youtube.com/watch?v=lRL5ZESOs4I

Ik heb ook 300 gram boter overgehouden van de 10 liter melk.

groetjes

Carol
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 3 Jun 2013 12:43:32 Reageren met citaat  
gerda



Geregistreerd op: 12 Apr 2013
Berichten: 349
Woonplaats: Geeste Duitsland

Heb je ook een boek Carol?
Inderdaad is dit forum echt top om te leren, onze heren hebben al veel ervaring en zijn een bron van info. Ik heb veel gelezen van het forum en daar al veel van geleerd.

Ik ken de filmpjes maar nu ik een poosje kaas aan het maken ben , weet ik niet of ik dit nu zon goede leermeester vind.

_________________
www.gerho.de
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht boek over kaasmaken - Geplaatst: 3 Jun 2013 13:03:39 Reageren met citaat  
Carol



Geregistreerd op: 23 Mei 2013
Berichten: 35
Woonplaats: Mierlo

hallo Gerda,

Ik heb ook boeken ja, heel veel zelfs, maar ik denk dat je boeken over kaasmaken bedoeld. Ik heb hier een boek liggen van Tim Smith genaamd "zelf kaas maken". Het gaat best wel ver voor een eerste keer en zodoende ben ik bij die filmpjes op youtube gekomen. Dat filmpje waar ik naar gekeken heb wordt alles wel keurig uitgelegd. Of het goed is wat ze doen weet ik ook niet precies te zeggen. Voorlopig neem ik alles nog voor waar aan.

groet
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 3 Jun 2013 16:49:01 Reageren met citaat  
gerda



Geregistreerd op: 12 Apr 2013
Berichten: 349
Woonplaats: Geeste Duitsland

haha tuurlijk bedoelde ik kaasboeken, alles gaat hier over kaas Wink

Ik heb dat boek ook maar het boek wat herman in zijn topic over baby goudse beschrijft vind ik duidelijker.



https://www.youtube.com/watch?v=FyohL6Hnqsc

Ik vond dit filmpje zeer leerzaam, vooral omdat zij baby goudakaas maakt.

_________________
www.gerho.de
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 3 Jun 2013 18:51:51 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






gerda schreef:

Ik heb dat boek ook maar het boek wat herman in zijn topic over baby goudse beschrijft vind ik duidelijker.


...en natuurlijk moet ik hier even op inhaken:
Rondom boerenkaas is zo ongeveer de bijbel voor de zelfkazende Nederlandse boer, maar er is zoveel meer te maken dan Goudse kaas.
En dan is een boekje als van Tim Smith een erg fijn boekje om meerdere soorten kaas uit te proberen, vooral ook omdat de recepten oplopen in moeilijkheidsgraad en benodigdheden.
 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 3 Jun 2013 21:17:29 Reageren met citaat  
gerda



Geregistreerd op: 12 Apr 2013
Berichten: 349
Woonplaats: Geeste Duitsland

Klopt helemaal!

_________________
www.gerho.de
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 3 Jun 2013 21:20:16 Reageren met citaat  
nilskoster



Geregistreerd op: 26 Mei 2013
Berichten: 35
Woonplaats: Vlieland

Gelukt!!! net mijn eerste kaasje geproefd. Iets zoutig, maar verder perfect. Wel van de andere kaasjes wat schimmel geveegd, maar dat kon ik er zo af vegen. Zat op de brandnetelkaas, daar steken hier en daar wat stukjes uit. Was er zo af, niet erg lijkt me. Nu nog even genieten!!!
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 3 Jun 2013 22:43:37 Reageren met citaat  
gerard



Geregistreerd op: 09 Mei 2013
Berichten: 103
Woonplaats: beek en donk

Hallo allemaal, zit ik nu dat youtube filmpje te kijken van die vrouw in raalte, wat hoor ik nu tot mijn verbazing, die rijpen jonge kaas maar 14 dagen? Kan dit? Nu laat ik kaasjes van 400 gram 3 weken rijpen en de grotere van 1.5 kilo 6 tot 7 weken. Wat is nu wijsheid??? Wie weet het antwoord
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

    - Geplaatst: 3 Jun 2013 22:43:37  








 
Terug naar boven  

  Gilde der Kaasmakers Forumindex -> Kaas van gewassen wrongel en half harde kaas -> Startersperikelen Tijden zijn in GMT + 1 uur  
Pagina 4 van 6  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
   
  
 Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren  



Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Vertaling door Lennart Goosens.