Gilde der Kaasmakers
Een ontmoetingsplaats voor alle mensen die ge�nteresseerd zijn in zelf kaas maken
 



Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Gilde der Kaasmakers Forumindex -> Kaas van gewassen wrongel en half harde kaas -> Buffel melk
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
  Bericht Buffel melk - Geplaatst: 27 Sep 2012 15:04:46 Reageren met citaat  
gebaxke



Geregistreerd op: 27 Sep 2012
Berichten: 11


Hallo,

Heeft er iemand een recept (geen mozzarella of zachte kaas) voor het maken van een kaas met buffel melk?
Waar ik naar zoek zijn met name de temperaturen waar ik het beste mee kan beginnen en de verhoging.

Groeten.
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

    - Geplaatst: 27 Sep 2012 15:04:46  








 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 13 Okt 2012 10:19:17 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






Temperaturen zullen erg afhankelijk zijn van wat je wilt maken. Als ik recepten vergelijk van soortgelijke kazen die gemaakt worden van koeien, geiten of schapenmelk (het Goudse type), dan verschillen die recepten niet of nauwelijks. Kijk je naar recepten voor harde kazen, zoals Parmesaanse of Gruyere, dan worden hogere temperaturen gebruikt en thermofiele culturen.
Uit nieuwsgierigheid: Waar haal je deze melk vandaan?
 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 14 Okt 2012 10:01:56 Reageren met citaat  
gebaxke



Geregistreerd op: 27 Sep 2012
Berichten: 11


De buffelmelk kun je krijgen bij www.destoerderij.nl
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 14 Okt 2012 11:13:49 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






gebaxke schreef:
De buffelmelk kun je krijgen bij www.destoerderij.nl


Haha, dat "krijgen" valt wat tegen voor 1,50 per liter, vergeleken met de euro per liter die ik betaal voor geitenmelk en de 60 cent voor koeienmelk, maar ik vind het wel een erg leuk idee. Ik ben alleen bang dat ik niet snel even op en neer zal gaan richting Son en Breugel vanuit de omgeving Gouda.
Maar als je toevallig een adres in ZuidHolland zou weten voor schapenmelk, dan houd ik me aanbevolen Very Happy. Ik wil al een tijdje Manchego proberen, maar ben nog steeds op zoek naar schapenmelk...
Als je meer recepten/info zoekt over buffelmelk, kijk eens op http://cheeseforum.org/forum/
 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 15 Okt 2012 12:29:39 Reageren met citaat  
gebaxke



Geregistreerd op: 27 Sep 2012
Berichten: 11


Temperaturen zullen erg afhankelijk zijn van wat je wilt maken. Als ik recepten vergelijk van soortgelijke kazen die gemaakt worden van koeien, geiten of schapenmelk (het Goudse type), dan verschillen die recepten niet of nauwelijks.

Ik dacht dat bij vettere en rauwe melk zoals van een buffel de temperatuur juist hoger of lager moet liggen dan bij vergelijkbare kazen van koemelk.

Ja 1,50 is niet goedkoop maar ik ben dan ook niet voor niets toekomstig adoptie ouder van zo'n buffel. We zijn aan het wachten tot er eentje geboren wordt. Dus dat heb ik er wel voor over. Very Happy

En dan nog, 10 liter voor 15 euro, dat wordt ongeveer 1 kg buffelkaas dan valt het weer mee. Ik ga eens beginnen met een mozzarella en dan een simpel "colby cheese" recept.

[/quote]
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 15 Okt 2012 19:48:24 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






Ja, zoiets geeft een extra tintje aan de kaas die een hogere prijs wel compenseert Smile
Nee, vetgehalte maakt niet zo veel uit. Als ik een recept volg voor Leidse kaas (komijne) dat normaal met afgeroomde melk wordt gemaakt en ik gebruik daarvoor onafgeroomde rauwe melk, dan krijg ik een prima kaas, alleen wat vetter. Wel kan je in de gaten houden of een recept het over gepasteurizeerde melk heeft, zo ja en je gebruikt zelf rauwe, dan kan je de hoeveelheid cultuur bijna halveren.
Ik kan het niet laten om even een foto van Leidse toe te voegen...
 
Terug naar boven  

  Gilde der Kaasmakers Forumindex -> Kaas van gewassen wrongel en half harde kaas -> Buffel melk Tijden zijn in GMT + 1 uur  
Pagina 1 van 1  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum

   
  
 Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren  



Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Vertaling door Lennart Goosens.