Gilde der Kaasmakers
Een ontmoetingsplaats voor alle mensen die ge�nteresseerd zijn in zelf kaas maken
 



Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Gilde der Kaasmakers Forumindex -> Ingredienten -> Toevoegingen Kaas
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
  Bericht Toevoegingen Kaas - Geplaatst: 9 Dec 2012 14:58:29 Reageren met citaat  
Bertje



Geregistreerd op: 21 Sep 2012
Berichten: 5


In mij optimisme Embarassed heb ik :
Natriumnitraat vloeibaar E251 & Calcium Chloride E509 gekocht.

Maar .... Confused waar gebruik ik die voor ? Sad

Groetjes
Bertje
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

    - Geplaatst: 9 Dec 2012 14:58:29  








 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 9 Dec 2012 16:26:09 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






Blij dat je enthousiast bent Bert!
Om met de Calcium Clhoride (in recepten ook terug te vinden als CaCl) te beginnen: Als je melk pasteuriseert, dan heeft dit ook een gevolg voor de samenstelling van de melk m.b.t. de kalk: Het aantal vrij in de melk voorkomende calcium-ionen wordt lager, waardoor de melk minder "plakkerig" wordt en minder goed stremt. Dit wordt dan hersteld door het toevoegen van CaCl, per 10 liter melk 1.5 ml, dit is ongeveer 1/4 tl per 8 liter melk (Ik raad je aan als je dit in je enthousiasme nog niet hebt gedaan, om een standaard setje maatlepeltjes te kopen Very Happy )
Natriumnitraat of te wel salpeterzuur: De laatste naam klinkt natuurlijk vrij dramatisch, maar het is een erkende toevoeging voor geperste kazen van rauwe melk, zoals Boeren Goudse. Reden hiervoor is dat in ongepasteuriseerde melk een te grote hoeveelheid boterzuur-bacterieen kan voorkomen, vooral in de wintermelk. De koeien staan op stal, krijgen kuilvoer en hebben daardoor dunnere mest, wat bij het melken verontreiniging van buitenaf kan veroorzaken. Risico hierbij is dat tijdens het rijpen van de kaas ongewenste gasontwikkeling ontstaat en de kaas opbolt en soms scheurt. Men noemt dit "Laat los" in tegenstelling tot "Vroeg los", dat eerder optreedt. De kaas smaakt dan vaak zurig, in ieder geval niet lekker. Laat los kan voorkomen worden door het toevoegen van vloeibare salpeterzuur, voor het stremmen, maximaal 4.5 ml per 10 ltr melk.
Dit is dus hooguit nodig als je geperste kaas maakt van ongepasteuriseerde melk.
Mocht je meer willen weten, laat het even horen!
 
Terug naar boven  

  Gilde der Kaasmakers Forumindex -> Ingredienten -> Toevoegingen Kaas Tijden zijn in GMT + 1 uur  
Pagina 1 van 1  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum

   
  
 Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren  



Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Vertaling door Lennart Goosens.