Gilde der Kaasmakers
Een ontmoetingsplaats voor alle mensen die ge�nteresseerd zijn in zelf kaas maken
 



Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Gilde der Kaasmakers Forumindex -> Kaas Plaatjes -> Mijn eerste boerenkaasjes
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
  Bericht Mijn eerste boerenkaasjes - Geplaatst: 3 Feb 2013 13:10:44 Reageren met citaat  
boerderij



Geregistreerd op: 24 Nov 2012
Berichten: 26


Daar zijn ze dan.... mijn eerst kaasjes (1 dag na aanbrengen 1e coating).
Ik heb ze gemaakt a.d.h.v. het boekje 'kaas je kaasje' (goudse kaas).
Het was leuk om ze te maken en de stappen in het boek waren goed te volgen.

Ik had van degene waar ik wat spullen (o.a. dubbele pers via marktplaats) de tip gehad om de wrongel vooral niet te klein te maken. In het boek stond zo groot als een erwt. Het merendeel van de wrongel had ong. die omvang, echter er zaten na het snijden ook nog wel wat grotere stukken bij. Ik ben toen niet doorgegaan met snijden omdat ik vreesde dat de kleine stukjes dan te klein zouden worden. Deze grotere stukjes zijn er misschien de oorzaak van dat mijn kaasjes niet helemaal glad zijn aan de buitenkant.. Of zou dit een andere reden hebben? Deze 'gaatjes' lijken mij een prima plek om schimmel te ontwikkelen Sad
Hebben jullie ook weleens een kaasje gehad dat niet helemaal glad was? Hoe is dit afgelopen?

Ik heb wel heel schoon gewerkt (met handschoenen die ik tussen elke stap heb gewassen en materiaal is in oven geweest op 170C). Ik bewaar ze nu ook in een oud oventje wat niet meer wordt gebruikt. Die is een half uur op 250C geweest voor gebruik en dat vinden schimmels niet leuk Very Happy
Ik hoop dat dit gaat helpen met het verminderen van groei in de 'kratertjes' van mijn kaas ....

Mochten jullie a.d.h.v. mijn foto's nog tips hebben dan sta ik daar helemaal voor open. Kom maar op Very Happy




Oja, ik had net wat te weinig zout bij het pekelbad. Dus ik heb nog wat zeezout met kruiden erbij gedaan in het badje. Vandaag af en toe een kruidenspikkel op de buitenkant
Wink
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

    - Geplaatst: 3 Feb 2013 13:10:44  








 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 3 Feb 2013 15:32:01 Reageren met citaat  
johnshadows



Geregistreerd op: 08 Okt 2012
Berichten: 306


Ze zien er mooi uit! Very Happy
Je zal zien dat al gaande je meer kaas maakt dat je kazen gaver gaan worden.
Schimmel gewoon wegvegen met doekje gedoopt in azijn.
Welke kaasvorm heb je gebruikt?
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 3 Feb 2013 15:37:19 Reageren met citaat  
boerderij



Geregistreerd op: 24 Nov 2012
Berichten: 26


Bedankt voor je reactie. De azijn staat al in de kast te wachten.

Hoe zou het komen dat deze gaatjes ontstaan zijn denk je?

Ik heb 2 kadova (met net) vormen van 1kg gebruikt. Ze zaten echt bomvol met vullen want ik had redelijk wat wrongel over (nog voor een half kaasje denk ik, misschien omdat deze koe pas voor de 4e keer gemolken werd , hoog eiwit%? misschien?) en daar wilde ik nog zo veel mogelijk van gebruiken. Mijn vriend heeft ze nog behoorlijk aangedrukt dus het kan ook niet liggen aan onvoldoende 'aanduwen' denk ik.

Bedankt Very Happy
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 3 Feb 2013 22:10:06 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






Een paar prachtige kaasjes. Zoals John zegt, maak je geen zorgen over wat schimmel, gewoon wegvegen met een lapje met azijn...
 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 3 Feb 2013 22:43:39 Reageren met citaat  
boerderij



Geregistreerd op: 24 Nov 2012
Berichten: 26


Woohoo wat leuk dat jullie ze mooi vinden. Ik was meer in de al-ze-maar-lekker-zijn want ze zijn niet zo mooi geworden modus. Ik schakel graag terug naar best-goed-gelukt-voor-de-1e-keer n.a.v. jullie feedback Very Happy

Ze ruiken enorm lekker. We gaan voor (jong)belegen maar ik betwijfel of ik zo lang kan wachten.

Bedankt!
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 4 Feb 2013 08:23:28 Reageren met citaat  
johnshadows



Geregistreerd op: 08 Okt 2012
Berichten: 306


boerderij schreef:
We gaan voor (jong)belegen maar ik betwijfel of ik zo lang kan wachten.!


Ik wed dat het je niet lukt. Laughing
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 9 Feb 2013 12:03:09 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






De laatste 3 kaasjes die ik gemaakt heb wegen (2x) bijna 1100 gram en 1x 460 gram. Het heeft bij mij ook heel lang geduurd voordat ik een keer het geduld heb gehad om eigen kaas tot oude kaas te laten rijpen...

groet,
Herman
 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 9 Feb 2013 14:44:44 Reageren met citaat  
boerderij



Geregistreerd op: 24 Nov 2012
Berichten: 26


Leuk!

Ik ben benieuwd, ze ruiken zooooo lekker dus het wordt moeilijk.
Ik ben wel heel geduldig van aard.
Dus wordt 50/50 kans dat het lukt denk ik Wink

Groeten
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht lekker - Geplaatst: 19 Mrt 2013 16:34:50 Reageren met citaat  
boerderij



Geregistreerd op: 24 Nov 2012
Berichten: 26


Na 6 weken (deze week) de 1e kaas aangesneden. Hij is lekker Wink gelukkig Ik heb 1x gehoord dat hij ietsje droog is (nog tips om dit te verbeteren?) maar verder was iedereen helemaal tevreden Smile

Smile
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 20 Mrt 2013 16:29:45 Reageren met citaat  
johnshadows



Geregistreerd op: 08 Okt 2012
Berichten: 306


Boerderij, waar laat je je kaas rijpen? Is de luchtvochtigheid voldoende?
Dit geeft een wereld van verschil naar smaak en consistentie.
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 21 Mrt 2013 17:07:54 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






Ik ken het recept uit "Kaas je kaasje" niet, maar het iets te droge zuivel kan buiten de rijpings omgeving ook liggen aan het gevolgde recept. Maak vooral aantekeningen tijdens het maken en neem een volgende keer een iets langere tijd tussen het toevoegen van stremsel en het snijden van de wrongel: Hoe langer die tijd, des te "natter" de wrongel. Maar daar staat tegenover dat hoe kleiner je de wrongel snijdt, des te droger de wrongel wordt. Twee variabelen dus, waar je mee kan gaan experimenteren (binnen redelijke grenzen). Nog een tip: Voor de Baby Gouda's vind ik zelf 1x de wrongel wassen tot 36C genoeg.
Maar in ieder geval gefeliciteerd met je eerste geslaagde kaasjes!

groet,
Herman
 
Terug naar boven  

  Bericht tips - Geplaatst: 21 Mrt 2013 17:16:47 Reageren met citaat  
boerderij



Geregistreerd op: 24 Nov 2012
Berichten: 26


Bedankt voor de tips. Gisteren weer 2 kaasjes gemaakt. Ben benieuwd hoe deze worden. Uit het boekje kaasje kaasje had ik de tip gehaald om heel rustig te snijden. Te snel snijden zou ook droge kaas kunnen geven. Volgende keer jullie tips uitproberen Smile
Het droge is heel subtiel gelukkig, mijn vriend is de enige die het opmerkte/dacht (mij was het niet opgevallen en mijn vrienden/fam ook niet).

Ik bewaar ze op een plank in de vochtige kelder (staat vaak water in). Dus het is daar wel vochtig genoeg denk ik, toch? Ik bewaar ze zo hoog mogelijk (plank op niveau vloer begane grond) omdat het me anders te koud lijkt.

Groeten,
Roos
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 23 Mrt 2013 15:41:40 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






Hallo Roos,
de koelkast die ik gebruik om de kaas te laten rijpen, staat momenteel op 11-12 graden afgesteld. De grootste uitdaging daar is om de vochtigheid op zo'n 80-85% te krijgen. Kelder die je omschrijft lijkt me wat dat betreft een heel goede plaats om de kaas te bewaren!
 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 24 Mrt 2013 20:44:43 Reageren met citaat  
boerderij



Geregistreerd op: 24 Nov 2012
Berichten: 26


Smile ja, wat dat betreft lijkt het best geschikt Smile
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Gilde der Kaasmakers Forumindex -> Kaas Plaatjes -> Mijn eerste boerenkaasjes Tijden zijn in GMT + 1 uur  
Pagina 1 van 1  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum

   
  
 Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren  



Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Vertaling door Lennart Goosens.