Gilde der Kaasmakers
Een ontmoetingsplaats voor alle mensen die ge�nteresseerd zijn in zelf kaas maken
 



Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Gilde der Kaasmakers Forumindex -> Technieken/Materialen -> Wat gebruiken we en waar? Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
  Bericht Wat gebruiken we en waar? - Geplaatst: 14 Apr 2013 13:41:24 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






Misschien is het leuk om elkaar eens wat te vertellen over waar we kaas maken en met welke middelen?

Ik ben zelf ooit begonnen in de (niet zo ruime) keuken, met de grootste soeppan die we in huis hebben. Als je dan een groot deel van de dag in de keuken bezig bent waar het gezin ook brood wil klaar maken, handen wassen, koken enzovoort, dan is dat niet zo handig.
Daarom ben ik op gegeven moment uitgeweken naar de badkamer. Deze wordt overdag toch niet gebruikt, er is warm en koud stromend water, afvoer en electriciteit.



Ik gebruik een via Marktplaats gekochte electrische weckketel als kaasvat. Daar kan maximaal 29 liter in, maar dan heb je geen ruimte meer om te roeren. Verder een digitale thermometer met klok, dat is vooral makkelijk als je de verhoging van de temperatuur moet verdelen over een bepaalde tijd. Verder een grote wrongelsnijder, een setje maatlepeltjes (onmisbaar!) en de nodige roermiddelen...



Ook mijn grot komt van Marktplaats. Ik gebruik een externe thermostaat die ik bij Conrad heb gekocht. Die gaat in het stopcontact en de stekker van de koelkast wordt in de thermostaat gestopt, de sensor gaat uiteraard de koelkast in. Momenteel staat de thermostaat zo afgesteld dat de koelkast bij 12C aanschakelt en bij 11C weer uit. Onderin de koelkast staat een oude computer-ventilator die aangesloten is op een oude laptop-voeding. Als ik de vochtigheid in de koelkast wat wil verhogen, dan zet ik voor de ventilator een schaaltje met water.

groet,
Herman
 
Terug naar boven  

    - Geplaatst: 14 Apr 2013 13:41:24  








 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 14 Apr 2013 18:52:53 Reageren met citaat  
johnshadows



Geregistreerd op: 08 Okt 2012
Berichten: 306


Herman de bovenste kazen in uw grot. Wat kan ik me daar bij voorstellen?
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 15 Apr 2013 07:39:34 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






Haha, die vraag was te verwachten: Een poging tot een Goudse blauwschimmelkaas (eigenlijk in de richting van een Delfts Blauw), gemaakt ongeveer volgens het recept voor Fourme d'Ambert. Wat harder geperst dan een Fourme nodig heeft, en een heel andere vorm. De natuurlijke korst geeft heet aparte uiterlijk...
 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 26 Apr 2013 18:15:31 Reageren met citaat  
gerda



Geregistreerd op: 12 Apr 2013
Berichten: 349
Woonplaats: Geeste Duitsland

Hier inmiddels ook de grot klaas, manlief aangestoken door de kaas hobby en gek op alles wat elektronisch moet werken, heeft onze tweede koelkast omgebouwd. Ik zal gauw een foto maken.

Vandaag alles mooi schoongemaakt en de kazen erin, want de temp liep de laatste dagen toch op naar 16 graden , met dank aan ieder die geen zin had de deur van onze voorraadkamer dicht te doen.

Ben blij nu kunnen mijn kazen rustig verder rijpen.

Verder werk ik altijd in de keuken heb een mooi groot fornuis van 90 cm dus ruimte genoeg. Wel word haast iedereen uit de keuken verbannen, mams heeft ruimte nodig.
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 27 Apr 2013 15:36:10 Reageren met citaat  
johnshadows



Geregistreerd op: 08 Okt 2012
Berichten: 306


Ik ben blij dat je ook met een 'grot' gaat werken.
De kazen zullen u verbazen.
het verschil is zo groot.
veel succes!
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 27 Apr 2013 18:17:54 Reageren met citaat  
gerda



Geregistreerd op: 12 Apr 2013
Berichten: 349
Woonplaats: Geeste Duitsland






Nou hier dan ook de foto.

thermostaat 24,95 de koelkast had ik al.
Inmiddels twee mooie houten planken erin waar de kazen op kunnen rijpen en de bovenste laat ik zodat ik daar kan coaten mocht er eens wat naast druppen.
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 27 Apr 2013 19:15:25 Reageren met citaat  
johnshadows



Geregistreerd op: 08 Okt 2012
Berichten: 306


Gerda, heel mooi.
Goed gedaan, daar ga je nog veel plezier van hebben.
Nog één ding raad ik je om aan te schaffen: een hygrometer.
Dan weet je exact hoeveel de relatieve luchtvochtigheid is. En dat is o zo belangrijk voor de rijping.

 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 27 Apr 2013 19:18:06 Reageren met citaat  
gerda



Geregistreerd op: 12 Apr 2013
Berichten: 349
Woonplaats: Geeste Duitsland

Ja dat had ik al bij meneer hier gemeld dat ik die ook nog wel graag wilde hebben. Embarassed

Onder het mom jij eet er ook van hihihi
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 27 Apr 2013 19:25:25 Reageren met citaat  
johnshadows



Geregistreerd op: 08 Okt 2012
Berichten: 306


Ja nou, pak 'm maar lekker in, die man van je. Razz
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 27 Apr 2013 19:35:07 Reageren met citaat  
gerda



Geregistreerd op: 12 Apr 2013
Berichten: 349
Woonplaats: Geeste Duitsland

Nou dat heb ik snel gedaan, metertje is besteld!
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 28 Apr 2013 11:10:36 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






Dat is een heel mooie thermostaat die je daar hebt en veel goedkoper dan degene die ik bij Conrad vandaan hebt. Je man knutselt graag met electronica? Ik ben ben benieuwd hoe hij deze heeft gemaakt...
Je kan hem vertellen dat ik voor de temperatuurregeling van de weckketel waarin ik kaas maak bezig ben met een Arduino Uno en een DS18B20, waarschijnlijk zegt hem dat wel wat.
 
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 28 Apr 2013 18:49:58 Reageren met citaat  
Vera



Geregistreerd op: 21 Apr 2013
Berichten: 67


Ik ben een echte beginner - vrijdag mijn 1e twee kaasjes gemaakt. Ik doe het gewoon in de keuken met behulp van onze AGA. Ideaal is de warmhoudplaat. Zo blijft alles netjes op temperatuur tijdens het werken. Ik gebruik net als Gerda gewoon een kunststof emmer bij de bereiding.

Kazen worden bewaard in de extra koelkast in de provisiekamer. Gerda's hubbie gaat dezelfde thermostaat voor ons bestellen voor de koelkast. Nu is de temperatuur in de kamer nog 13 graden, maar van de zomer wordt het er te warm. Het is daar te droog dus we moeten wel iets doen aan de luchtvochtigheid. Het is in die kamer heel droog en dat wil ik graag zo houden in verband met de andere levensmiddelen. Ik heb nu een natte handdoek in de koelkast liggen zodat de kaasjes wel wat extra vocht hebben.
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 28 Apr 2013 19:30:12 Reageren met citaat  
gerda



Geregistreerd op: 12 Apr 2013
Berichten: 349
Woonplaats: Geeste Duitsland

hoeklijn schreef:
Dat is een heel mooie thermostaat die je daar hebt en veel goedkoper dan degene die ik bij Conrad vandaan hebt. Je man knutselt graag met electronica? Ik ben ben benieuwd hoe hij deze heeft gemaakt...
Je kan hem vertellen dat ik voor de temperatuurregeling van de weckketel waarin ik kaas maak bezig ben met een Arduino Uno en een DS18B20, waarschijnlijk zegt hem dat wel wat.


Hier komt de uitleg: de thermostaat van de koelkast heeft hij uitgeschakeld en over laten nemen door de nieuwe thermostaat. Op een wijze waarop het lampje e.d. gewoon blijft branden.
Koelkast blijft volledig functioneel, thermostaat heeft een bereik van -50 tot +100 wat je natuurlijk niet nodig bent. Deze thermostaat kun je ook gebruiken om te verwarmen.

Ja dus Herman, hij knutselt heel graag met elektronica.

Hij zit nu op de ipad naar je Uno te kijken.
 
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Terug naar boven  

  Bericht  - Geplaatst: 3 Mei 2013 07:27:56 Reageren met citaat  
hoeklijn
Gast






Met mijn thermostaat van Conrad is inderdaad het lampje uit wanneer de koelkast niet wordt gekoeld. Momenteel nauwelijks een nadeel vanwege de verlichting op zolder waar mijn kaas-koelkast staat. Misschien later nog ooit eens veranderen, gewoon omdat het kan....

groet,
Herman
 
Terug naar boven  

  Bericht Wat gebruiken we en waar? - Geplaatst: 7 Mei 2013 09:31:16 Reageren met citaat  
raf



Geregistreerd op: 04 Mrt 2011
Berichten: 84


Gerda,

Kan je het artikelnummer en de internetadres doorgeven van de thermostaat van de kaasgrot?
Ik zou die thermostaat ook willen gebruiken om yoghurt te bereiden met een au bain marie (temp.: 43°C) daar deze toch regelbaar is tussen - 50°C - +100°C.

Met vriendelijke groeten

Raf
 
Profiel bekijken Stuur privébericht
Terug naar boven  

    - Geplaatst: 7 Mei 2013 09:31:16  








 
Terug naar boven  

  Gilde der Kaasmakers Forumindex -> Technieken/Materialen -> Wat gebruiken we en waar? Tijden zijn in GMT + 1 uur  
Pagina 1 van 2  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
   
  
 Nieuw onderwerp plaatsen  Reageren  



Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Vertaling door Lennart Goosens.