Klasagenda
Forum waar je met al je klasagenda-vragen terecht kan!

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Lesfiches per vak oproepen

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Klasagenda Forumindex -> Functionaliteiten
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
meester Tim

BerichtGeplaatst: 11 Sep 2007 20:34:57    Onderwerp: Lesfiches per vak oproepen Reageren met citaat

Beste Marco,
Ik ben sinds het begin van het schooljaar gestart met de klasagenda LO. Momenteel ben ik zover dat ik lesfiches wil aanmaken per les, zodat ik de volgende jaren niet alles opnieuw hoef in te geven. Hierbij rijzen echter volgende problemen:

1. Wanneer ik de fiche heb ingegeven en wil oproepen in mijn agenda (ik heb er tevens een vak aan gerelateerd) komt enkel het lesonderwerp en geen doelstellingen of lesgang. Deze heb ik echter duidelijk ingetypt in de fiche.

2. Wanneer ik in een willekeurig vak ben en er de lesfiches wil opvragen, krijg ik alle lesfiches te zien, ondanks het feit dat ik voor elke lesfiche duidelijk de relatie heb gelegd naar een specifiek vak. Uiteraard wens ik enkel die lesfiches te zien die aan dat vak gekoppeld zijn.

3. Wanneer ik een lesfiche aanmaak, kan ik slechts één eindterm of doelstelling van OVSG ingeven. De andere velden (4 blanco) zijn niet toegankelijk en geven volgende foutmelding: onbekende fout 2580.

4. Wanneer ik mijn agenda per dag wil afdrukken, wordt het onderwerp van mijn lesfiche niet weergegeven. De onderwerpen die ik manueel heb ingevoerd wel. Zoals ik hierboven reeds vermeldde worden er ook op de afdruk geen lesdoelen of lesgang afgedruk voor deze lessen, aangezien ze niet ingelezen worden, samen met de lesfiche.

Concreet ga ik zo te werk bij het maken van mijn lesfiche:
- code fiche ingeven
- Type opgeven
- omschrijving intypen
- Details invullen (=lesgang e.d.)
-> Hierbij aansluitend ET of Doelst. invoegen (lukt maar één per lesfiche)
- Relaties ingeven = koppelen aan een vak.
Mijn concrete vraag is dus: Wat doe ik verkeerd?

Verder komt in het veld "agenda" van de lesfiche geen enkele datum wanneer de fiche al is ingevoegd in de agenda, terwijl dit voor al m'n fiches al gebeurd is. Hoe komt dit?

Mijn concrete vragen zijn dus:
In ons vorige programma (Klaboek) konden we lesfiches aanmaken per vak en wanneer we het vak opriepen in onze agenda, kregen we enkel de lesfiches van dat vak te zien. Dit is uiteraard noodzakelijk om niet alle lesfiches te moeten bekijken (meester Stijn had er na enkele jaren 800!)
HOE KRIJG IK ENKEL DIE FICHES TE ZIEN DIE BIJ DAT VAK HOREN?

Verder is het noodzakelijk om voldoende doelstellingen aan onze fiche te koppelen. Dit kan blijkbaar nu niet... of moet ik zeggen, lukt mij niet.
HOE KAN IK MEERDERE DOELSTELLINGEN INGEVEN BIJ MIJN FICHES?

HOE KRIJG IK ALLE GEGEVENS VAN MIJN FICHE TE ZIEN IN MIJN KLASAGENDA? (zodat ze effectief afgedrukt worden: titel + doelstellingen + lesgang)

Verder heb ik nog enkele vragen/bedenkingen:
1.
Soms is het noodzakelijk dat meerdere doelstellingen/eindtermen in de agenda moeten worden ingelezen. Manueel (zonder lesfiche) lukt me dat tot een maximum van 5. Dit is echter soms te weinig. Bijvoorbeeld bij toetsmomenten of een syntheseles waarin heel wat vaardigheden worden getest en geoefend. Kan het programma in die zin niet worden aangepast dat er meer dan 5 eindtermen en doelen kunnen worden ingelezen. Dit is echt een NOODZAAk voor de lagere school en zeker voor de derde graad.

2.
In onze Agenda LO wordt melding gemaakt van 'kleuters' en niet van 'leerlingen'. Kan dit veranderd worden, want ik neem aan dat we verondersteld worden hier de namen en andere gegevens van de leerlingen van onze klas in te brengen.

Ik weet dat dit alvast een hele boterham is, maar ik tracht me zo snel mogelijk vertrouwd te maken met het programma en heb hier dus al heel wat uren (avonden) energie in gestoken.

Op voorhand hartelijk dank voor de tijd die je wilt nemen om op mijn vragen een antwoord te geven.

Vriendelijke groeten,

Tim Van Grinderbeek,
leerkracht 6de leerjaar
de klimop - Erps-Kwerps
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 11 Sep 2007 20:34:57    Onderwerp:

Terug naar boven
Marco
Site Admin

BerichtGeplaatst: 13 Sep 2007 21:11:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag Tim,

Het is al een prestatie op zich dat iemand die na uitsluitend de eerste initiatie te hebben gevolgd, reeds zover staat met het ontdekken van de agenda.

1. 2. ik veronderstel dat je een fiche selecteert uit de keuzelijst in het tijdsblokje. Wanneer je daar selecteert dan worden idd de doelen en lesgang niet naar de agenda gekopiëerd.

Kijk echter eens in het agenda-tabblad naar het tabblad Activiteiten rechtsboven: daarin zal je al je gekoppelde fiches terugvinden zodat je ook daar een selectie van fiches te zien krijgt.

3. installeer de laatste update van de site en dat zou moeten opgelost zijn.

4. hoort gedeeltelijk ook thuis bij 1. omdat wanneer je een fiche invoegt vanuit het activiteiten-tabblad de inhoud van de fiche mee gekopiëerd wordt naar de agenda.

Verder zit er in de agenda een historiek module die je alle reeds ingevoerde lesactiviteiten toont. Voorwaarde is wel dat je bij de activiteiten waarvoor je een historiek wil zien, je een activiteitsgroep aanduidt (zie formulier Activiteiten).

Je kan idd maximaal 5 doelen toewijzen aan een lesfiche. Wil je nog meer doelen aanduiden, dan zal je ze dienen toe te voegen in het notitiesveld. Ze worden echter dan niet mee verrekend in de statistieken.

Ik ben stelselmatig alle agenda-versies aan het ombouwen en spreek hierbij niet meer van kleuters of leerlingen maar van kinderen. Hoop dat hiermee kleuterleidsters en leerkrachten LO en BuO zich hierin kunnen vinden.

mvg

Marco
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
meester Tim

BerichtGeplaatst: 17 Sep 2007 12:03:11    Onderwerp: lesfiches per vak aanmaken en oproepen Reageren met citaat

Hallo Marco,

Die update was blijkbaar echt noodzakelijk.
De lesfiches kunnen nu voorzien worden van de nodige doelstellingen en ik kan ze inderdaad via 'activiteiten' per vak oproepen.

Bedankt voor de info. Nu kan ik echt van start gaan en geen dubbel werk meer verrichten.

Groeten,

Tim Van Grinderbeek
de Klimop.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Marco
Site Admin

BerichtGeplaatst: 17 Sep 2007 21:17:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Nog een aanvullend antwoord:

Lesvoorbereidingen:

Je hebt idd 5 posities waar je doelen kan inbrengen. Per veld heb je echter 255 karakters zodat je wellicht de mogelijkheid hebt om meerdere doelen per veld in te voeren. Wil je ze op een nieuwe lijn binnen dat veld, dan druk je op ctrl-Enter.

Toetsen:

Je vermeldt in je eerste bericht dat je veelal bij toetsen en synthese-lessen meer doelen invoert. Aangezien we momenteel deze applicatie aan het ontwikkelen zijn, kunnen we de fiches 'toetsen' en 'syntheses' onderbrengen in deze afzonderlijke module en daarmee een oplossing bieden aan je wens. wordt vervolgd ...

mvg

Marco
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Klasagenda Forumindex -> Functionaliteiten Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: