www.kookookeens.nl

DE online keuken voor iedereen onder één muts!

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Poffert

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    www.kookookeens.nl Forumindex -> Brood, gebak, cake, taarten en koekjes; bakken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lucette
Postrank: Meesterkok

BerichtGeplaatst: 3 Jan 2009 16:03:08    Onderwerp: Poffert Reageren met citaat

Voor onderstaand recept heb je een poffertpan nodig (zie foto). Ik heb van het recept van mijn moeder een 1-persoons variant gemaakt, maar als je een grotere poffertpan hebt, maak je net zo makkelijk een 4-persoons poffert. Volgens mij is dit een echt streekgerecht, Gronings dus.

Poffert

Ingredinten voor 1 persoon:
125 gram zelfrijzend bakmeel
1 ei
melk
50 gram rozijnen
boter
bruine suiker

Bereiding:
Roer alle ingredinten, behalve de boter, door elkaar. Ongeveer 60 ml melk, het geheel moet een dikke massa blijven! Poffertpan invetten en bestrooien met paneermeel. Deegmassa erin doen. Poffertpan in een andere pan zetten. Pan vullen met water tot ca. 3/4 van de poffertpan. Aan de kook brengen en ca. 1 uur laten pruttelen. Serveren met gesmolten boter en bruine suiker.

Ik heb zelf geen foto's, daarom hier een van internet geplukte foto van een poffertpan en van een poffert.

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 3 Jan 2009 16:03:08    Onderwerp:

Terug naar boven
Joanazinha
Postrank: Keukenassistent

BerichtGeplaatst: 3 Jan 2009 22:59:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Dit is inderdaad een echt Gronings streekgerecht! Ik heb een poffertpan van mijn ouders gekregen met een echt Gronings recept. Wij kregen dit vroeger regelmatig thuis (mijn ouders zijn rasechte Groningers en ik ben in een dorp vlak onder Groningen opgegroeid). Het is echt lekker, je eet het met gesmolten (room)boter met basterdsuiker. En het restant kregen we koud met boter of jam mee naar school.
Ik zal morgen het Groningse recept opzoeken dat ik heb gekregen.
Terug naar boven
Lucette

BerichtGeplaatst: 4 Jan 2009 09:31:48    Onderwerp: Reageren met citaat

@Joanazinha:
Ik ben benieuwd of jouw recept nog weer anders is dan de mijne. Mijn ouders (en hun ouders) komen ook uit Groningen en dit is een recept dat mijn moeder van haar moeder heeft. Ik heb wel vaker varianten hierop gezien, ik weet niet meer precies wat er allemaal inging. Maar ik 'durf' daar niet aan te beginnen want vind deze zo superlekker Very Happy . Maar goed wie weet als jij iets heel lekkers hebt...?

En ken jij dan misschien ook de dikke rijst die ik hier gepost heb?
Terug naar boven
Joanazinha

BerichtGeplaatst: 4 Jan 2009 12:38:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Dit is het poffertrecept dat ik van mijn ouders heb gekregen:

Men neme 3 a 4 eieren, circa een halve liter melk, 1 pond zelfrijzend bakmeel, rozijnen, stukjes appel, gedroogde vruchtjes of iets dergelijks, 1 zakje vanillesuiker, snufje zout.
Alles tegelijk in een kom doen en goed door elkaar roeren. Melk toevoegen tot het een stevig deeg is, het mag niet meer echt vloeibaar zijn. Als je tijdens het roeren (met een houten lepel) een lamme arm krijgt, is het deeg waarschijnlijk juist goed Laughing (Ik heb het trouwens met een mixer gedaan, gaat ook prima.....).

De poffertpan is een kleine hoge pan met een gat in het midden (als een tulbandpan, maar dan hoger en smaller). Het deksel klem je met 2 klemmen vast, daarmee sluit de pan waterdicht af.
De poffertpan aan de binnenkant invetten, paneermeel daarop strooien tot de zijkanten en bodem lichtjes ermee bedekt zijn. Overtollig paneermeel eruit schudden. Dan giet je het deegmengsel erin. Deksel goed sluiten.
Zet de poffertpan in een grotere pan met deksel (bijv. grote soeppan). Deze wordt met water gevuld tot circa 2 vingers onder de rand van de poffertpan. Het water aan de kook brengen, deksel erop, en dan 2 uur lang door laten koken. Na 2 uur de poffertpan uit het water halen, deksel losmaken, omkiepen op een bord en je hebt een pracht van een poffert.
Heerlijk met gesmolten boter en basterdsuiker!

Mijn eerste poging is lichtelijk mislukt, omdat de grotere pan te groot was, waardoor de poffertpan ging drijven. De bovenkant van de poffert is daardoor niet helemaal gaar geworden. De rest was perfect en heerlijk! Zorg er dus voor dat de poffertpan in de grotere pan niet kan gaan drijven.
Terug naar boven
Lucette

BerichtGeplaatst: 4 Jan 2009 20:58:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Leuk dat je hem geplaatst hebt! Het heeft veel van elkaar, de jouwe heeft wat meer ingredinten. Wat vanillesuiker erdoor durf ik ook nog wel aan Smile en een appel... ik ga het gewoon eens proberen.
Terug naar boven
www.kookookeens.tk
Beheerder
Beheerder

BerichtGeplaatst: 6 Jan 2009 00:11:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Haha, nooit van gehoord.
Dacht dat dat gewoon een tulbandpan was ofzo.

Ken wel de befaamde wonderpan.

Hans Arrow
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Anneke/Anna
Postrank: Afwasser

BerichtGeplaatst: 13 Jan 2009 23:50:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo,

Heerlijk die poffert recepten. Wij kregen vroeger, kom ook uit een plattelandsdorp nabij groningen, ook vaak poffert en dan heerlijk met een beetje gesmolten boter erbij om in te stippen. Heb zelf ook een poffertpan en af en toe maak ik er nog wel eens een.

Groetjes, Anneke

Lucette schreef:
@Joanazinha:
Ik ben benieuwd of jouw recept nog weer anders is dan de mijne. Mijn ouders (en hun ouders) komen ook uit Groningen en dit is een recept dat mijn moeder van haar moeder heeft. Ik heb wel vaker varianten hierop gezien, ik weet niet meer precies wat er allemaal inging. Maar ik 'durf' daar niet aan te beginnen want vind deze zo superlekker Very Happy . Maar goed wie weet als jij iets heel lekkers hebt...?

En ken jij dan misschien ook de dikke rijst die ik hier gepost heb?
Terug naar boven
Inge
Postrank: Chefkok
Postrank: Chefkok

BerichtGeplaatst: 1 Feb 2009 12:28:21    Onderwerp: Poffert?? Reageren met citaat

Hoi Lucette,

Hoe ist met pootje..uit gips dus beetje bewegelijker?
Las al het kopje poffert. Dacht dat zal wel door een Belg geplaatst zijn die poffertjes bedoeld in Nederlands..haha

Maar nee hoor echt Grunnings dus. Ik ken het helemaal niet, heb ook niet zo'n pan. Wat ik me dus afvraag kan dat niet in een tulband en kun je er dan ook ovenschotel in bereiden met groenten bijvoorbeeld ipv zoetigheid?
Lucette

BerichtGeplaatst: 1 Feb 2009 15:57:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi Inge,

Nou die voet schiet niks op. Is zelfs niet in gips geweest terwijl dat waarschijnlijk wel had gemoeten. Heb waarschijnlijk een scheurtje/breukje in m'n voet maar da's een beetje laat opgemerkt. Inmiddels ben ik 3 maanden verder en kan nog bijna niet lopen Sad .
Nouja goed, extra leuk om dus wat te forummen Smile en leuke berichtjes te krijgen en te schrijven.

De poffert... ik denk dat je hem op deze manier niet kunt maken in een tulbandvorm, omdat daar geen deksel op zit. Ik heb weleens gehoord dat er mensen zijn die de poffert deels stomen in een pan en deels in de oven klaarmaken. Hoe ze dat precies doen weet ik niet.
Je kunt het eindproduct een beetje vergelijken met tulband, maar toch weer anders.

De poffert kun je als hoofdgerecht ongeveer plaatsen in de categorie pannenkoeken en poffertjes, meelkost dus. Het lijkt mij niet lekker om door dit beslag iets hartigs of groenten te doen maar heb het nog nooit geprobeerd. Hier in het noorden koop je de poffertpan bij een warenhuis of een boerderijwinkel o.i.d., ik denk dat je ze elders in het land niet of heel moeilijk kunt krijgen.

Tot zover mijn poffertverhaal Very Happy .

Groetjes, Lucette
Terug naar boven
Rosa88

BerichtGeplaatst: 3 Sep 2013 12:06:33    Onderwerp: yummie Reageren met citaat

wauw ziet er heerlijk uit! ben beneiuwdd
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    www.kookookeens.nl Forumindex -> Brood, gebak, cake, taarten en koekjes; bakken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: