Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Hier kunt u lezen wat de Tarot kaarten zijn

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren     Forumindex -> Tarot kaarten deck
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Miracles
Site Admin


Geregistreerd op: 28 Mrt 2019
Berichten: 183

BerichtGeplaatst: 31 Mrt 2019 09:02:53    Onderwerp: Hier kunt u lezen wat de Tarot kaarten zijn Reageren met citaat

Het spel bestaat uit de Grote Arcana en de Kleine Arcana.
De Grote Arcana is een verzamelnaam voor 22 kaarten, die deel uitmaken van het tarotspel. De benaming is afkomstig van het Latijnse Arcanum wat geheim betekent.

Traditioneel bestaat de tarot uit twee groepen: de Grote Arcana en de Kleine Arcana, de Kleine Arcana bestaat uit 56 kaarten inclusief de Azen schildknapen, Ridders, Koninginnen en Koningen.

Al sinds eeuwen houden mensen zich bezig met het voorspellen van de toekomst o.a. door het gebruiken van kaarten.

Persoonlijk geloof ik niet in het voorspellen van de toekomst en in die zin hebben de kaarten voor mij ook geen enkele waarde.

Wel heb ik geleerd dat wanneer ik een willekeurige kaart uit een stock trek, de betekenis van die kaart mij aanzet tot denken.
Het frappante is dat die kaart bijna altijd betrekking heeft op iets dat op dat moment op een of andere manier in mijn leven speelt, bewust of onbewust.
Daardoor krijg ik meer inzicht in de situatie. Inzicht kan mijn denken veranderen of acceptatie geven.
Dat is een keuze die ik heb en aan mij de keuze wat ik ermee doe.

Voor mij zijn de kaarten een 'spiegel' die mij voorgehouden wordt.
En als ik in die 'spiegel' durf te kijken en eerlijk naar mezelf ben, dan kan ik over mezelf leren.

Een oud Chinees gezegde luidt "één plaatje zegt meer dan duizend woorden".

De tarot is een verzameling van 78 archetypische plaatjes.
Het is eigenlijk een 'losbladig boek', waarvan de 'bladen' (kaarten), de gang door het leven vertegenwoordigen; zij kunnen gezien worden als een symboliek van de levensweg van de mens.

De archetypen en symbolen op de kaarten zijn ingebed in ons onderbewuste en sturen korte boodschappen naar de onbewuste en bewuste geest.
Archetypen en symbolen herkennen we, bijvoorbeeld: in het collectieve onderbewuste weet iedereen wat een "moeder" is, doch in ons persoonlijke onderbewuste roept die herkenning niet altijd dezelfde 'gevoelens' op; dat is afhankelijk van hoe wij "de moeder" ervaren hebben.

SOORTEN TAROT KAARTEN
Door hun archetypische en universele thema's hebben de tarotkaarten velen geinspireerd een eigen versie te maken van de 78 kaarten.
Een mooi voorbeeld zijn de kaarten die door Salvatore Dali zijn geschilderd (recentelijk weer verkrijgbaar).
De tarot kaarten van Arthur Edward Waite, bekend onder de naam Rider-Waite, zijn het meest gebruikt vanwege de duidelijke afbeeldingen.
Naast de kaarten van Rider-Waite zijn de kaarten van Aleister Crowly de Thoth tarot, zeker zo populair.
Van een minder 'spiritueel' niveau zijn de waarzegkaarten van Mill Lenormand

De keuze van kaarten blijft altijd een persoonlijke aangelegenheid. Gelukkig is er een overvloed aan tarotkaarten te koop.

UITLEG VAN DE TAROT KAARTEN
De Tarot is onderverdeeld in de Grote Arcana en de Kleine Arcana.

De kaarten van de Grote Arcana betreffen betekenisvolle momenten die samenhangen met grote levensvragen in het leven van de betrokkene.
Zij geven de grote lijn aan. In een legging hebben ze meer gewicht dan de gewone kaarten. Het zijn de keerpunten, hier draait het om.

De kaarten van de Kleine Arcana vullen de details in, de dagelijkse gebeurtenissen en de mensen.

DE GROTE ARCANA
De 22 Grote Arcana-kaarten met de nummers 0 tot en met 21 vertegenwoordigen alles bij elkaar genomen een mensenleven, met alles wat je op je weg kunt tegenkomen: zorgen en verdriet, vrolijke momenten, onbezorgde tijden en periodes van angst, zwakte, hoop en overwinning.
Letterlijk een levenservaring.
Elke gemoedsstemming vind je terug in deze 22 kaarten.
De Dwaas (0) neemt een bijzondere plaats in in de Tarot.
Het is hem als enige van alle 22 troefkaarten gelukt om ook in ons huidige kaartspel te functioneren, namelijk als joker.
Hij staat wellicht voor de 'held', die de archetypische stadia van de andere 21 kaarten doorloopt.

DE KLEINE ARCANA
De Kleine Arcana bestaat uit 56 kaarten, verdeeld over vier reeksen van elk 14 kaarten.
Elke reeks bestaat uit 10 genummerde kaarten, Aas tot en met 10 en vier kaarten van de Hofhouding: Koning, Koningin, Ridder, Schildknaap (of Page).

De kaarten van de Kleine Arcana toont de kleine Arcana de aspecten van het dagelijks leven, zoals de mens die meemaakt en de kleinere levenslessen die op een bepaald moment van belang zijn.
De vier reeksen zijn Staven, Bekers (of Bokalen), Zwaarden en Pentagrammen (of Munten):

STAVEN
Staven vertegenwoordigen het element vuur. Astrologisch worden deze kaarten geassocieerd met de vuurtekens Ram, Leeuw en Boogschutter.

De kaarten van Staven hebben te maken met dagelijkse aangelegenheden en met de energie en het enthousiasme waarmee dingen gedaan worden.
Staven worden geassocieerd met allerlei vormen van communicatie, reizen en dagelijkse bezigheden.
Het vuurelement betekent energie en onderneming, creativiteit en de drang om dingen op gang te brengen.
Zakelijke problemen, creatieve ondernemingen en allerlei onderhandelingen horen ook bij Staven.

BEKERS
Bekers worden ook wel Kelken of Bokalen genoemd en zijn gerelateerd aan het element water en de tekens Kreeft, Schorpioen en Vissen.

Zij worden dan ook geassocieerd met gevoelens en emoties, bijvoorbeeld in liefde en relaties, of in het gezin of de familie.
Kelken hebben ook betrekking op vriendschap, gezelschap en prettige collega's, en op comfortabele leef- en werkomstandigheden.
Ook kan de reeks duiden op artistieke en creatieve ontwikkeling en laten zij zien hoe de vraagsteller zich voelt in een bepaalde situatie.
Het gaat bij Kelken vooral om de emotionele reactie op een bepaalde gebeurtenis.

ZWAARDEN
Zwaarden hebben te maken met een aantal verschillende dingen.
Astrologisch gezien zijn ze gerelateerd aan het element lucht en de tekens Tweelingen, Weegschaal en Waterman.

Ze beheersen het gebied van de geest in de vorm van ideeën en zorgen en hebben ook betrekking op serieuze beslissingen, vertragingen, teleurstellingen, beperkingen en verliezen.
Ook worden zwaarden geassocieerd met reizen, letterlijk of figuurlijk.
Deze reeks is vermoedelijk het makkelijkst te interpreteren wanneer ze in verband wordt gebracht met geestelijke activiteiten.

MUNTEN
Pentagrammen worden ook wel Pentakels of Munten genoemd en ze zijn gerelateerd aan het element aarde en de tekens Stier, Maagd en Steenbok.

Zij hebben betrekking op de materiële wereld, op concrete zaken.
De kaarten van Pentakels worden geassocieerd met hulpbronnen, en zij hebben ook veel te maken met onze financiën, met werk dat geld oplevert, met verdiensten, uitgaven en besparingen.
Pentakels hebben betrekking op zekerheid, groei en vooruitgang, winst en verlies.
Ook status en gewichtigheid en de waarde van mensen en goederen vallen onder Pentakels. Smile
_________________
Someday, somehow, this will all make sense. Maxime Lagacé
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 31 Mrt 2019 09:02:53    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren     Forumindex -> Tarot kaarten deck Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.
RedSilver 1.03 Theme was programmed by DEVPPL JavaScript Forum
Images were made by DEVPPL Flash Games