FAQ    Zoeken    Gebruikersgroepen   Registreren   Profiel    Log in om je privéberichten te bekijken    Inloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Omschakeling

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    De raskip Forumindex -> Gekakel en veel gekukelekuh
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
stijn

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2010 15:36:33    Onderwerp: Omschakeling Reageren met citaat

Gegroet,

Hier thuis heb ik 3 grote 'legkippen' (geen echt ras) en een haan (idem) lopen. En een hele boel krielen. Ik zal nog foto's posten want ik weet niet echt welk ras het is of het benadert. Maar ik heb nu eindelijk de toestemming van mijn ouders gekregen om over te schakelen op raskippen. Ik ga voor het ras Amrock (weet waar ik ze kan gaan halen etc.)
Ik mag ook een nieuw tuinhuis/kippenstal bouwen. Maar dat is nog niet af.
Maar ik mag die niet raskippen niet wegdoen zolang ze nog eieren leggen. Is het nu het beste dat ik gewoon wacht met mijn Amrocks te gaan halen totdat die kippen en haan weg zijn. (want ze gaan voorlopig nog in dezelfde stal moeten zitten en als die er nog bij moeten gaat het wat krapjes zijn)
Of mag ik die daar gewoon bij zetten en ze zelf maar laten uitvechten wie er de baas zal worden? (Hopelijk mijn nieuwe haan dan want die wat ik nu gaat zijn 8ste levensjaar in.)

Die krielen wat ik erbij heb lopen storen normaal niet. Dat haantje is te klein voor de grote kippen dus dat is geen probleem.

Graag jullie raad hierover.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Geplaatst: 24 Sep 2010 15:36:33    Onderwerp:

Terug naar boven
Cedric

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2010 17:15:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Als je zuivere amrocks wil fokekn moeten ze apart, ik zou ze niet samen zetten. Ik zou wachten tot als de andere stoppen met leggen, hoe oud zijn de hennen?
stijn

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2010 15:24:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Geen idee hoe oud de hennen zijn. Ze zullen niet zo heel lang meer leggen. Dan gaan ze de pan in en komen er amrocks. Want ik mote ofwel nu beginnen met mij nieuwe stal te metsen.. Maar dat mag nog van men pa dus zal ik moeten wachten he:).. Jammer
Terug naar boven
Kikie

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2010 15:44:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Tja, ik vind het vooral jammer voor de kippen die je nu nog hebt Sad
Kan je niet gewoon wachten totdat deze vanzelf het loodje leggen?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
stijn

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2010 15:55:45    Onderwerp: Reageren met citaat

elke winter gaan er een paar de pan in bij ons thuis. Het zijn ook geen ras he. Gewoon legkippen op de markt gekocht. De haan doe ik niet weg. Die hou ik tot ie vanzelf sterft. Loopt hier al 5 jaar rond en was al 3 jaar toen ik hem kreeg.

De krielen blijven sowieso.

Mijn ouders zijn er ook niet zo een echte fan van eerlijk gezegd. Maar eens ze dan het kippenvlees hebben vinden ze het wel weer goed.
Terug naar boven
Kikie

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2010 16:05:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Tja, persoonlijk zie ik geen verschil: of het nu een 'echt' ras is of een leghybride kipje. Ieder beestje leeft graag.
Ik ben dan wel al jaren vegetariër, dus ik zou het zowiezo niet over mijn hart krijgen maar ik heb dat nooit gekunnen: vlees eten van een dier dat we zelf hebben gehouden.
Terug naar boven
webmaster Jill
Site Admin

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2010 16:39:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Kikie schreef:
Tja, persoonlijk zie ik geen verschil: of het nu een 'echt' ras is of een leghybride kipje. Ieder beestje leeft graag.
Ik ben dan wel al jaren vegetariër, dus ik zou het zowiezo niet over mijn hart krijgen maar ik heb dat nooit gekunnen: vlees eten van een dier dat we zelf hebben gehouden.

Ik kan ook geen dieren eten die hier bij ons hebben geleefd. Gewoon zielig.

Bezoek ook :
www.raskip.be

Orpingtons
Orpington krielen
Serama's
Siereenden
Sierganzen
Terug naar boven
stijn

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2010 16:49:55    Onderwerp: Reageren met citaat

je eet toch ook eieren.. Als je die laat uitbroeden heb je ook dieren. Ik vind dat echt niet vreemd om die kippen te eten. Daarvoor houden we ze. (die hybriden he) Met raskippen ligt dat anders vind ik. Tenzij je er echt veel te veel kweekt om naderhand te slachten. Sorry als je dit zielig vindt maar dat vind ik niet:)
Terug naar boven
webmaster Jill
Site Admin

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2010 16:52:24    Onderwerp: Reageren met citaat

stijn schreef:
je eet toch ook eieren.. Als je die laat uitbroeden heb je ook dieren. Ik vind dat echt niet vreemd om die kippen te eten. Daarvoor houden we ze. (die hybriden he) Met raskippen ligt dat anders vind ik. Tenzij je er echt veel te veel kweekt om naderhand te slachten. Sorry als je dit zielig vindt maar dat vind ik niet:)

Ik zeg toch niet dat ik geen kip eet.
Ik zeg dat ik geen kippen eet die bij mij thuis hebben rondgelopen.
Als jullie kippen van jullie eigen eten goed, dat is jullie keuze maar hier komt geen 1 dier de grond op met de bedoeling ze te slachten en ze daarna op men bord te doen belanden.
Ik moet van heel dat slachtritueel niets weten. En daarom eet ik enkel kip dat van de winkel is.
Zelfs een legkip heeft hier kans op een goed leven. En niet het leven met de bedoeling in de pan te belanden Wink Ik vind het dus zielig mijn kippen te moeten eten want daar heb ik ze niet voor.

En dat van die eieren eten slaagt echt op niets Very Happy want hebben die eieren geleefd? Bij mijn weten lopen eieren niet door de tuin, hebben die geen hersenen. Een ei is dus geen dier. En niet alle eieren zijn bevrucht dus je kan hier niet spreken van je eet toch ook eieren. Wink

Bezoek ook :
www.raskip.be

Orpingtons
Orpington krielen
Serama's
Siereenden
Sierganzen
Terug naar boven
stijn

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2010 16:57:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat van die eieren klopt wel maar je houdt toch ook kippen om de eieren. Net zoals er mensen zijn die kippen houden om het vlees. Dat is gewoon een visie. Ik begrijp uw mening zeer goed, en zal u ook nooit proberen om te praten. Maar mij krijg je ook niet omgepraat.
Daarmee einde discussie en terug on topic? Laughing
Terug naar boven
milan

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2010 17:38:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Je kan beter kippen eten van jezelf, dan weet je tenminste dat zij een goed leven gehad hebben. Kippen uit de winkel eten is veel zieliger...

mvg.
Terug naar boven
webmaster Jill
Site Admin

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2010 17:45:33    Onderwerp: Reageren met citaat

milan schreef:
Je kan beter kippen eten van jezelf, dan weet je tenminste dat zij een goed leven gehad hebben. Kippen uit de winkel eten is veel zieliger...

mvg.

Al maar goed dat ze die snel dood doen. Of ze moeten nog langer zielig door het leven. Confused

Bezoek ook :
www.raskip.be

Orpingtons
Orpington krielen
Serama's
Siereenden
Sierganzen
Terug naar boven
Kikie

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2010 17:51:15    Onderwerp: Reageren met citaat

stijn schreef:
Ik begrijp uw mening zeer goed, en zal u ook nooit proberen om te praten. Maar mij krijg je ook niet omgepraat.
Daarmee einde discussie en terug on topic? Laughing

Oké, maar dat van die eieren is zo'n typische opmerking die ik krijg. En daar wil ik dan nog even heel graag op antwoorden, omdat ik het een flauwe vergelijking vind: Een ei heeft geen centraal zenuwstelsel, dus het kan niet lijden of voelen of afzien. En zeker een onbevrucht ei niet.
Ik ben trouwens jaren veganist geweest, dus toen at ik niks dierlijks.
Nu eet ik enkel eieren van scharrelkippen, van mensen hier in de buurt. Die trouwens zelf ook vegetariër zijn.
Ik heb zelf nog geen kippen, maar als ik er heb dan is het omdat ik het leuke beestjes vind en niet zozeer voor de eieren. En wij gaan geen haan erbij nemen, dus het zijn zowiezo allemaal onbevruchte eitjes
Very Happy

Tja en eigenlijk is het wel waar wat Milan zegt.
Op voorwaarde dat je weet hoe je ze een kopje kleiner moet maken....
Het ging me er vooral over dat ik het zielig vind van eerst deze kippen de pan in te hakken om dan raskippen te kunnen nemen.

Voor de rest doe je er natuurlijk mee wat je zelf wilt Wink
Terug naar boven
webmaster Jill
Site Admin

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2010 17:54:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Maar kan je de kippen niet gewoon aan vrienden ofzo geven?
Want je weet toch helemaal niet hoelang ze nog gaan leven.
Je zal nu juist zien dat het eens zo lang is dan dat jij verwacht(/wil).

Bezoek ook :
www.raskip.be

Orpingtons
Orpington krielen
Serama's
Siereenden
Sierganzen
Terug naar boven
stijn

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2010 19:04:37    Onderwerp: Reageren met citaat

maakt niet uit als ik ze aan vrienden geef. Moet ik nog kip gaan kopen. Maar ik ken niemand die ze wilt. Heb al gezocht. Maar moet toch wachten tot ze sterven. Want mijn moeder zegt dat ter geen vlees opzit. (wat normaal is want het zijn legkippen geen vleeskippen) Dus zullen ze nog even blijven he

En ik wou ervoor ook al raskippen hebben. (echt niet om te slachten. Maar omdat ik graag ermee bezig ben.) Ik verzorg mijn kippen nu perfect. Evengoed als ik mijn raskippen ga verzorgen.
Maar ze zijn gewoon gekocht met het gedacht van 'als ze niet meer leggen eten we ze op'.
En het slachten zelf doe ik niet alleen maar er komt iemand me helpen.
Dus ik doe die kippen helemaal niet zomaar weg omdat ik raskippen wil.

Ze gingen al sowieso weg en ik wil ze vervangen door raskippen. Zo moeten jullie het zien Wink
Terug naar boven

Geplaatst: 27 Sep 2010 19:04:37    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    De raskip Forumindex -> Gekakel en veel gekukelekuh Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: