FAQ    Zoeken    Gebruikersgroepen   Registreren   Profiel    Log in om je privéberichten te bekijken    Inloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Keurmeesters/keursters...
Ga naar pagina Vorige  1, 2

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    De raskip Forumindex -> Gekakel en veel gekukelekuh
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Zou je misschien ooit keurmeester willen worden?
Ja
50%
 50%  [ 8 ]
Neen
50%
 50%  [ 8 ]
Totaal aantal stemmen : 16

Auteur Bericht
Ruben

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2010 19:07:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Eum, nee... Waarom? De Paul (Chicken-George) heeft toch iets voor mij gezegd? Ik kan toch moeilijk een antwoord geven op iemand die iets na mij zegt Wink

http://www.neerhofdieren.be
http://www.belgischepluimveerassen.be
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 26 Dec 2010 19:07:02    Onderwerp:

Terug naar boven
Paul DeCuyp.

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2010 17:36:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Ah oké ik had slecht gelezen.

groete Paul
Terug naar boven
t'pluimpje
Bestuur Jeugdwerking

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2010 18:25:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zou eventueel wel keurder willen worden, maar dan enkel en alleen voor de rassen waar ik iets van ken en die mij interesseren, maw de vechters dus. En dat dan over een hele tijd verspreidt alles op zen gemak zodat ik elk vechtras dan echt zeer goed kan leren kennen!
Paul DeCuyp.

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2010 21:00:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Ge hebt gelijk Fons.

groete Paul
Terug naar boven
joeri

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2010 00:18:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zou het zelf nooit willen. Heb wel respect voor mensen die het wel doen. Je krijgt vaak veel kritiek. Sommige terecht, sommige onterecht. Maar waar trek je de lijn??? Niet altijd even gemakkelijk. Zie mezelf niet oordelen over iets waar iemand anders jaren aan gewerkt heeft. Ik vrees dat ik TE positief zou keuren. Rolling Eyes
Het zou wel verplicht moeten zijn dat elke keurmeester de dieren houdt die hij keurt. Alleen op die manier ken je een dier helemaal.
Terug naar boven
Ruben

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2010 09:48:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat "jaren aan iets werken" is ook relatief hoor. Er zijn ook fokkers die er weinig tot geen moeite voor doen, zie je dikwijls al aan de conditie waarin de dieren in de kooi gebracht worden. Ik heb al dieren moeten keuren waarvan ik denk "daar moet de fokker moeite voor doen om die in zo'n slechte tentoonstellingsconditie in het hok te krijgen". Kan je ook als "werk van jaren" zien, maar dan in negatieve zin Wink
Er zijn ook rassen/fokkers die jarenlang op hetzelfde laag tot middelmatig niveau blijven hangen (er zijn er gelukkig ook die jarenlang op topniveau blijven hangen), zodat je je afvraagt of die fokkers wel weten waar ze eigenlijk mee bezig zijn. Bij een recent ras of kleurslag kan het inderdaad zijn dat er nog kinderfouten optreden en dat de veredeling bij rassen waar maar één of twee deftige fokkers van zijn wat trager gaat dan bij de rest, is ook logisch. Maar als na enkele jaren nog steeds diezelfde rastypische fouten blijven opduiken bij rassen waar meer 10 fokkers van zijn, dan vraag ik me af waar die mannen hun prioriteit leggen en of die ooit al een bijl hebben vastgepakt... Als ge dan zo'n fokkers keurmeester laat worden, dan zijt ge volgens mij nog slechter af, ook al hebben ze "praktische ervaring".

Ik ben het er helemaal niet mee eens dat een keurmeester de dieren die hij keurt ook zelf moet houden. Daarvoor zijn er te weinig keurmeesters (dat zij die roepen dat de keurmeesters fokker van elk ras moeten zijn hun verantwoordelijkheid opnemen en als fokker van hun eigen ras keurmeester worden Wink )! Ze zelf fokken heeft zeker een aantal voordelen, want je kent elk detail van je ras door en door en wanneer je grote reeksen moet keuren (zoals bv. 400 zwarte Javakrielen, 180 Mechelse hoenders...), kan je beter afwegen welk nu effectief het allerbeste dier is. Je kan dan ook veel strenger keuren, want het is dan ook duidelijk dat er effectief beter materiaal te vinden is. Echter, wanneer je in België gaat keuren zoals je in je eigen hok zou keuren (toch als je gewoon bent om grondig te selecteren), dan blijft er niet veel meer over. Het is niet gemakkelijk om iets te keuren waarvan je denkt van "dat is bij mij het hok uit voor dat 8 weken oud is", probeer dan maar eens positief te zijn. En toch moet ge dat proberen, want ofwel komen de fokkers niet meer ("als het zijn eigen beest niet is..." of een ontmoedigde beginneling), ofwel moet je zelf niet meer komen...

Verder ben ik er van overtuigd dat je praktische ervaring in grote mate ook kan leren van anderen. Je mag jezelf als keurmeester niet te goed voelt om bij te leren en er is niets mis om met de fokkers achteraf langs uw keuring wilt lopen en open te staan voor kritiek. Ge moet er dan tegen kunnen als ze zeggen "hier zijt ge te streng geweest" of "zo'n fout, dat moet ge veel strenger bestraffen". Ge moet de tijd nemen om eens met fokkers te praten over hun dieren, waar ge op moet letten, wat bepaalde sterktes/zwaktes van bepaalde kleurslagen zijn... Door hokbezoeken, jongdierendagen, speciaalclubshows, studie(namid)dagen... kunt ge op korte tijd meer bijleren dan ge uit 5 jaar praktijk op uw eentje kunt leren. Je zal nooit 100% dezelfde kennis hebben als iemand die elk jaar een paar honderd van hetzelfde ras door zijn handen krijgt, maar 75% moet toch mogelijk zijn.

Twee fokkers die hun ras helemaal kennen zullen daarom nog niet hetzelfde keuren. Stel, op ne show zitten twee Shamohennen: eentje met een magnifieke schouderpartij en eentje met ne magnifieke kop. Welk is dan de beste? De ene fokker hecht meer belang aan de schouderpartij, de ander aan de kop. Als het uw eigen hennen zouden zijn, zou je bv. voor de kop kiezen als uw haan al een magnifieke schouderpartij heeft, maar in kop wat verbeterd kan worden, maar is daarom die hen met haar magnifieke schouders minder waard?
En welk van de twee ge ook kiest, voor de andere fokker hebt ge (meestal) de verkeerde gekozen Wink

Terug naar boven
Paul DeCuyp.

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2010 13:04:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Dieren keuren is zo te zien delicater dan ik dacht...

groete Paul
Terug naar boven
joeri

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2010 15:10:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Daar mag je gerust van zijn. Je krijgt een hele verantwoordelijkheid. Je moet of wordt geacht alles te zien. Ruben heeft gelijk als hij zegt open te staan voor bemerkingen en zo zou het moeten zijn. Maar dat is niet altijd even makkelijk want niet alle fokkers vragen uitleg bij een keuring, maar komen nogal snel af met: hé ziet ge ni goed, die heeft dat en die heeft dit en dat is niet eerlijk.
Als ik eerlijk ben dan zijn mijn amrocks de mooiste van het land. Voor mij althans omdat ik weet welk werk erin zit hebben ze voor mij de waarde van de beste van het land. Hoewel ze nog veel moeten verbeteren. Er zit steeds iets subjectiefs bij. Een emotionele waarde als je wilt.
Vandaar: ik pas, en succes aan alle keurmeesters. Laughing
Terug naar boven
Ruben

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2010 17:27:15    Onderwerp: Reageren met citaat

@ Paul: ochja, bij voetbal heeft de scheidsrechter het ook altijd gedaan, dat is nu eenmaal zo wanneer mensen iets moeten beoordelen. En eigenlijk is het nog delicater dan ik het hier laat overkomen. Zo hebben ze tegen mij gezegd dat ik als keurmeester véél te streng was... terwijl ik op dat moment nog geen enkel kieken gekeurd had Smile
Ge kunt u daar druk in maken, maar als ge dat moet doen, dan is de fun er rap af en uiteindelijk is het nog altijd een hobby, dus het moet plezant blijven Wink

@ Joeri: het is soms gemakkelijker om niet alles te zien, want als je alles ziet, blijft er vaak nog weinig over om punten voor te geven. Wink
Het is inderdaad subjectief, maar soms maar goed, want er kan altijd nog wel vanalles beter aan een dier. Als ze alle dieren door een computer zouden laten keuren, zouden er maar weinig 96 en 97 meer gegeven wordenn Wink

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    De raskip Forumindex -> Gekakel en veel gekukelekuh Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: