FAQ    Zoeken    Gebruikersgroepen   Registreren   Profiel    Log in om je privéberichten te bekijken    Inloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Starten
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    De raskip Forumindex -> Gekakel en veel gekukelekuh
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
stijn

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2010 22:09:29    Onderwerp: Starten Reageren met citaat

Hallo,

Ik ga starten met raskippen te houden. Ik heb nu een 15 tal kippen lopen maar ik wil me nu toespitsen op 1 ras. Heeft iemand tips voor me waar ik moet op letten? Eventueel tips voor het keuze van een bepaald ras (wel grote aub)
Ik ben nu zowat boeken aan het lezen maar daar geven ze niet echt tips in, alleen algemene informatie. Had eerst gedacht om Australorps te kiezen maar ben toch niet helemaal zeker van mijn keuze. Ik zou eventueel aan een broedkas kunnen komen maar liever dat de beestjes zelf broeden natuurlijk. Later kan ik dan wel met de kast uitbroeden.
Ook waar ik het best de diertjes ga aanschaffen. Ben van Bilzen, Limburg (Belgie)

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Geplaatst: 15 Jun 2010 22:09:29    Onderwerp:

Terug naar boven
Ruben

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2010 09:07:38    Onderwerp: Re: Starten Reageren met citaat

Dag Stijn,

De rassenkeuze hangt een beetje af van wat je zelf wilt en hoe ver je ervoor wilt rijden... Wil je kuifjes, baardjes, pootbevedering, speciale kleuren, Belgische rassen...? Moeten ze achter een draadje van 50cm blijven of mogen ze in de hoogste top van de hoogste boom slapen? Witte eieren, bruine eieren, blauwe/groene eieren? Veel vlees of niet? ...

Als je de dieren zelf wilt laten broeden, vallen ook al een aantal rassen af, want sommige rassen broeden heel weinig tot niet. Heb zelf geen ervaring met Australorps, maar als ik het goed heb, broeden die niet zo geweldig veel...
Kuikens door de kloek laten uitbroeden heeft een aantal voordelen, maar ook nadelen. Op www.neerhofdieren.be vind je op de site van het VIVFN onder "neerhofdieren" de nodige uitleg hierover.

Verder kan je best ook eens contact opnemen met de lokale vereniging. Op diezelfde website, bij het VIVFN, vind je een lijst van alle aangesloten verenigingen, gerangschikt per provincie. Bij iemand gaan kijken is altijd leerrijker dan een tekstje lezen...

Als je een ras gekozen hebt (hoor ook een keer bij jou in de club, wie weet is er wel iemand met een ras dat je ook leuk vindt), mag je me altijd je e-mailadres per persoonlijk bericht bezorgen, dan geef ik je een lijst van alle geregistreerde Vlaamse fokkers van dat ras in de gewenste kleurslag.

Succes!

http://www.neerhofdieren.be
http://www.belgischepluimveerassen.be

Laatst aangepast door Ruben op 16 Jun 2010 12:55:04; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
minten

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2010 10:44:53    Onderwerp: Reageren met citaat

rassen die zelf broeden ,cochins ,brahma's ,orpingtons ,deze heb zijn er in de grote vorm maar ook in krielvorm

zelf laten broeden door een kloek heeft ook nadelen zoals ruben al zei ,deed het vroeger ook altijd want ik was tegen een broedmachine maar sinds dit jaar heb ik beslist om enkel nog uit te broeden met de broedmachine
Terug naar boven
stijn

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2010 11:04:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Erg bedankt al voor jullie uitleg. Het is geen probleem als ze niet zelf broeden want mijn nonkel heeft een broedkast. Daar kan ik ze nog wel inleggen.
De Amrock staat me ook wel aan om mee te starten. Ben die site nu een beetje aan het overlopen wat Ruben me gaf! Erg goede site bedankt!
Heb nog een vraag, wanneer ik een ras gekozen heb. IS het dan aan te raden dat ik de dieren bij een fokker zelf ga halen? Of kan dat op een dierenmarkt bijvoorbeeld?
En ik ga een hok zelf in elkaar timmeren. Wat kan je stellen als de minimum vereiste voor bijvoorbeeld de Amrock of Australorp (in ieder geval grote) hoenders? Want ik heb zo eens op het forum bij hokken gekeken maar kom er niet echt aan uit:p
Terug naar boven
Webmaster Bjakke
Bestuur Jeugdwerking

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2010 12:09:28    Onderwerp: Re: Starten Reageren met citaat

stijn schreef:
Hallo,

Ik ga starten met raskippen te houden. Ik heb nu een 15 tal kippen lopen maar ik wil me nu toespitsen op 1 ras. Heeft iemand tips voor me waar ik moet op letten? Eventueel tips voor het keuze van een bepaald ras (wel grote aub)
Ik ben nu zowat boeken aan het lezen maar daar geven ze niet echt tips in, alleen algemene informatie. Had eerst gedacht om Australorps te kiezen maar ben toch niet helemaal zeker van mijn keuze. Ik zou eventueel aan een broedkas kunnen komen maar liever dat de beestjes zelf broeden natuurlijk. Later kan ik dan wel met de kast uitbroeden.
Ook waar ik het best de diertjes ga aanschaffen. Ben van Bilzen, Limburg (Belgie)

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Hallo hangt ervanaf wat je zelf wilt natuurlijk Laughing Maar ik kan je ook brahmakrielen aanbevelen, worden snel broeds en zijn bovenal mooie kipjes. Ik verkoop er trouwens(wat had je nu gedacht Wink ) kben van Heist-op-den-Berg
mvg Bjorn
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
Ruben

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2010 12:58:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Het beste kan je - vind ik - bij een fokker gaan, zeker bij rassen als deze. Niet elke zwarte kip is een Australorp, niet elke koekoek kip met gele poten is een Amrock... Op een dierenmarkt worden rasloze kippen soms ook onder deze namen verkocht. Ga je bij een fokker, is de kans groot dat het wel om raszuivere dieren gaat.

Ivm hokken: hoor een keer bij de club bij u in de buurt. Er zit er gegarandeerd eentje tussen die grote kippen heeft en dan kan je direct gaan kijken hoe hij zijn hokken gemaakt heeft!

http://www.neerhofdieren.be
http://www.belgischepluimveerassen.be
Terug naar boven
stijn

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2010 16:48:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb nog een vraagje:p
Bij de AVEVE loopt er nog een actie dat je korting krijgt op kippen. Hiertussen staat ook de Mechelse Koekoek en de Sussex. Ik heb gebeld en deze zouden echte raskippen zijn.. Legklaar. Geleverd door een fokker. Zou dit te vertrouwen zijn? Want de mechelse koekoek is ook een mooi ras natuurlijk
Terug naar boven
minten

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2010 17:15:09    Onderwerp: Reageren met citaat

normaal wel ,vraag anders eens wie de fokker is
AVEVE verkoopt ook nog andere dieren dus denk ik wel dat het te vetrouwen maar misschien beste eens eerst gaan kijken
Terug naar boven
shamo-typical
Gast

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2010 18:05:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Aangezien wij zelf AVEVE gehad hebben, weet ik dat dit allen legkippen zijn, maar enkel in de kleur koekoek ! Mechelse koekoek zijn af en toe met voetbevedering, soms ook niet, normale grote van legkip, sussex is gewoon legkip in columbia kleur ! Niet te vertrouwen dus !
Terug naar boven
t'pluimpje
Bestuur Jeugdwerking

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2010 18:06:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Neen AVEVE is op dat vlak niet te vertrouwen!
stijn

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2010 18:21:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Ok bedankt, dan weet ik al dat ik deze actie niet moet volgen.
Terug naar boven
minten

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2010 19:40:14    Onderwerp: Reageren met citaat

ah oei ,dan ben ik abuis Very Happy

dacht dat AVEVE wel deftige dieren verkocht omdat ze zich geen slechte reclame willen permitteren ,wel dus Very Happy
Terug naar boven
stijn

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2010 19:54:20    Onderwerp: Reageren met citaat

ja ik ga deze zondag of volgende zondag naar de markt in Mol. Daar eens kijken. Naar het schijnt staan daar fokkers met hun beestjes. Dan kan ik me daar ook eens informeren om bij hun langs te gaan.
Hebben jullie geen specifieke aanbevelingen wat het ras betreft:p ik weet wel dat het een eigen keuze is maar sommige rassen zijn toch makkelijjker of moeilijker in omgang.
Terug naar boven
Roeland

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2010 20:20:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Tja, als je dat vraagt gaan vele hun eigen ras promoten (tenzij dat ras echt niet is wat je zoekt). Mijn lievelingsras voldoet grotendeels wel aan je voorwaarden: De Barnevelder!!!

Wat meer info vind je op deze site's:
http://www.barneveldersvanroeland.tk Mijn site Laughing Laughing (moet er nog wat aan werken hoor, meer info op zetten.)
http://www.barnevelders.be

Je kan me altijd een Pb'tje sturen als je vragen hebt of wat meer info wil over dit prachtige ras.

Foto's van de mijne vind je hier:
http://www.mijnalbum.nl/Album=WYO8S8CP

Ik heb ook nog wel wat kuikens van dit prachtige ras te koop (kunnen zonder lamp binnen een weekje). Maar, alle info: Stuur pb'tje!!

Groetjes,

Roeland
webmaster Jill
Site Admin

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2010 20:25:05    Onderwerp: Reageren met citaat

stijn schreef:
ja ik ga deze zondag of volgende zondag naar de markt in Mol. Daar eens kijken. Naar het schijnt staan daar fokkers met hun beestjes. Dan kan ik me daar ook eens informeren om bij hun langs te gaan.
Hebben jullie geen specifieke aanbevelingen wat het ras betreft:p ik weet wel dat het een eigen keuze is maar sommige rassen zijn toch makkelijjker of moeilijker in omgang.

Ik zou niet naar Mol gaan als ik jou was.
Zij verkopen meestal geen goede kwaliteitsdieren. Wil je starten, zou je best ineens met kwaliteitsvolle dieren beginnen. Deze ga je niet op Molmarkt vinden vrees ik.

Wat zoek je juist? Anders kunnen we je misschien wel aan een fokker helpen in de buurt.

Bezoek ook :
www.raskip.be

Orpingtons
Orpington krielen
Serama's
Siereenden
Sierganzen
Terug naar boven

Geplaatst: 16 Jun 2010 20:25:05    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    De raskip Forumindex -> Gekakel en veel gekukelekuh Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: