FAQ    Zoeken    Gebruikersgroepen   Registreren   Profiel    Log in om je privéberichten te bekijken    Inloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Mijn "vragen-topic"
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    De raskip Forumindex -> Gekakel en veel gekukelekuh
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Roeland

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2010 12:26:58    Onderwerp: Mijn "vragen-topic" Reageren met citaat

Hallo allemaal,

Heb nog wel wat vragen over verschillende onderwerpen, dus, ineens allemaal in 1 bericht!

Voeding:
-Wat geef je best rond deze tijd van het jaar, zowel aan de kuikens als aan de volwassene?
-Wat geef je best tijdens de TT's?
-Als volwassen kippen kuikenvoer eten met een middel tegen coccidiose, kan dat kwaad? Ik weet dat je de eieren niet mag opeten.

Gezondheid:
-Kan het zijn dat m'n kippen nu al in de rui zijn? Waarschijnlijk wel, ik leesde dat toch ergens.
-Hoe lang duurt de rui? Wat met de TT's ondertussen?
-Heb last gehad van bloedluis weekje geleden, kan het zijn dat hierdoor vele kuikens gesneuveld zijn? Of kan dit een andere reden hebben?
-Ik heb heel het hok afgebrand en ingespoten met Bio-Kill. Ik zie nu geen nekel bloedluis meer kruipen, is het nu opgelost?

Huisvesting:
-Ik heb een erg mooi en goed hok, waar best veel kippen inpassen, maar, ik heb eigenlijk 3 hokken nodig, die twee andere ga ik op een goedkopere wijze moeten bouwen, ik dacht wel dat het voldoende was wat planken tegen elkaar te zetten, 'legbakken' met stro er in, en klaar. Welke dieren zet ik nu het beste dan in het chique hok? Diegen die naar de TT's gaan? Of de foktoom? Of andere kuikens?
-Ik wil 1 ren met gras maken, zet ik daar best foktoom of kuikens in? (vraag bedoeld voor volgend fokseizoen (februari-maart etc.)) Want kuikens die opgroeien op gras hebben beter gele poten? Hoe zit dat precies?
-Welk gras is het beste bestand tegen kippen, Ik weet; nu niet zaaien, maar, ik kan het toch al vragen hé Very Happy
-Ik heb gaas, dus, kan erg makkelijk rennen maken (heb n,u eindelijk ook toestemming ouders). Hoe maak je het beste een poortje ofzo?
-Hebben kippen echt een zitstok nodig? Ik heb er een in mijn hok, maar daar zitten er maar heel weinig op, de andere zitten op de grond, moet ik er dan echt gaan maken in hun nieuwe hokken?

-Kan je dieren naar een TT sturen, en dan de volgende week weer met dezelfde? Of kunnen de dieren dat niet aan?

Ik weet het, vééél vragen, maar elke dag komt er een vraag in me op, maar, ik wacht tot ik er genoeg heb om ze in één keer te stellen
Wink

Alvast bedankt om ze is te lezen!

Groetjes,
Roeland

EDIT: Titel even aangepast

Laatst aangepast door Roeland op 28 Jul 2010 13:07:52; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 22 Jul 2010 12:26:58    Onderwerp:

Terug naar boven
t'pluimpje
Bestuur Jeugdwerking

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2010 13:54:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zal al even een poging doen om er enkele te beantwoorden.

Voeding:
- Ik geef nu gemengd graan en veel groen( gras enz), de kuikens krijgen nog steeds kuikenmeel, en de oudste krijgen dat gemengd met gewoon gemengd graan. Ik geef nooit legkorrel , maar misschien dat dat voor barnevelders wel goed is .
- Het zelfde tijdens de TT's , soms aangevuld met vitaminen (vooral als ze terug van de tt in de buitenrennen komen) , en ik geef ze extra mais en nog steeds af en toe gras.
- Ik probeer eten met anti-coccidiose te vermijden, en dus eten sommige volwassen kippen ook van het kuikenmeel.

Gezondheid:
- Ik heb nu ook al kippen in de rui, dus dat kan zeker, zolang ze tegen hartje winter terug goed ingepluimd zitten is het goed!
-Hoe lang die duurt? eigenlijk geen idee ik denk een maand ofzo. En ruiende dieren zet je best niet op tt's, vraagt te veel energie die naar het ruien moet gaan dan, en je krijgt slechte predikaten (uit ervaring jammer genoeg)
- Dat kan van bloedluis alleen zijn, maar het kan ook een combi zijn , want bloedluis kan de dieren heel erg verzwakken waardoor ze ook gevoeliger worden voor andere virussen of bacteriën. Zie je iets aan de dieren ?
- Je zal het blijven in de gate moeten houden, bloedluizen zijn erg moeilijk helemaal weg te krijgen, gewoon blijven controleren nu!

Huisvesting
- Wat bedoel je met gewoon planken tegen elkaar zetten?Je kan best ook nu gewoon goede hokken bouwen die gaan veel langer mee en zijn dan vaak om den duur veel duurzamer. Ook hebben kippen niet graag tocht of vocht , en met gewoon planken ga je dat wel nog hebben. Wat je in je "chique" hok zet moet je zelf weten. Ik zou dus gewoon drie goede hokken maken!
- Ja kuikens op gras hebben beter gele poten, maar ook de oudere dieren, ik zou daar de kuikens opzetten, maar dat mogen er dan wel niet te veel zijn! In gras zit namelijk caroteen (als ik me niet vergis) en dit zorgt voor het gele pigment, dit zit ook in mais, wortels enz...
- Welk gras, geen idee , maar voor het zaaien moet je echt lang genoeg wachten voor je de kippen erop laat, anders is het direct kapot.
- Goh dat kan ik eigenlijk moeilijk uitleggen, tis nochtans niet moeilijk. Je vader zal je daar wel mee kunnen helpen Smile.
- Ik heb ook zitstokken en de meeste gebruiken ze ook niet, maar ik geef ze wel de mogelijkheid om erop te gaan zitten. Ik zou er gewoon ook maken, kost niet zo veel tijd, en dan kunnen de kippen zelf kiezen wat ze doen.

- dat doe je best niet, een tt vraagt veel van de gezondheid van de kippen. De dieren staan dan namelijk onder heel erg veel stress. Als je dit toch zou doen, vang ze dan thuis goed op met vitaminen enz. Maar toch raad ik dit af!

Voila khoop dat je er iets aan hebt
Roeland

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2010 15:36:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Super bedankt!

Om de hoeveel tijd kan je ze naar een TT sturen?
Dieter

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2010 17:15:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Om de 4 weken Cool
Terug naar boven
webmaster Jill
Site Admin

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2010 18:00:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Weilandzaad, eerst enkele keren met het grasmachien overgaan zodat het goed wortelt et voila :p

Bezoek ook :
www.raskip.be

Orpingtons
Orpington krielen
Serama's
Siereenden
Sierganzen
Terug naar boven
minten

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2010 18:07:54    Onderwerp: Reageren met citaat

over dat poortje ,ik gebruik altijd een palet ,sla er de dikke steunblokken en steunplanken zodat ik enkel de voorzijde overhoud ,2 scharnieren wat schroeven en klaar Very Happy

wat je ook kan doen is op dezelde manier een poortje maken maar je zet twee pale bijna tegen elkaar (er moet wat ruimte overblijven voor de palet en aan de andere kant hetzelfde ,met dit heb ik slecht ervaring in de zin van dat het niet zo gemakkelijk gaat dat schuiven

inderdaad best weilandgras gebruiken ,barnevelders zijn er mij serieuze scharrelaars uit en inderdaad eerst goed laten groeien en een aantal keer maaien
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
milan

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2010 18:45:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Dieter schreef:
Om de 4 weken Cool

Er zijn dieren die elke week naar een tt kunnen, maar je doet het beter niet. Je kijkt gewoon als ze in conditie zijn, dan kan je ze meenemen. Als ze niet volledig gezond terugkomen zou ik toch een tijd tussenlaten.
Terug naar boven
Roeland

BerichtGeplaatst: 23 Jul 2010 10:55:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Ok, bedankt allemaal
Roeland

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2010 13:18:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb de titel verandert. Dit omdat ik elke dag wel met vragen zit. En ik wil ze niet telkens in een nieuw onderwerp zetten. Daarom vraag ik ze maar allemaal in hetzelfde topic!

Ten eerste: Wanneer stoppen de kippen ongeveer met leggen? (bedoel tegen de winter)

en dan nog iets: Mijn kippen leggen bijna allemaal wel erg dunne mest, ja, beetje diarree, met slijm ofzo, echt raar Question

Nog een vraag: Tot welke leeftijd blijft een gemiddelde haan goed presteren? Tot wanneer geeft hij dus goede bevruchting?

Alvast weer eens bedankt!!

PS: Weilandzaad, hoeveel kost dat ongeveer? Waar vind je dat?
webmaster Jill
Site Admin

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2010 13:29:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Roeland schreef:
Ik heb de titel verandert. Dit omdat ik elke dag wel met vragen zit. En ik wil ze niet telkens in een nieuw onderwerp zetten. Daarom vraag ik ze maar allemaal in hetzelfde topic!

Ten eerste: Wanneer stoppen de kippen ongeveer met leggen? (bedoel tegen de winter)

en dan nog iets: Mijn kippen leggen bijna allemaal wel erg dunne mest, ja, beetje diarree, met slijm ofzo, echt raar Question

Nog een vraag: Tot welke leeftijd blijft een gemiddelde haan goed presteren? Tot wanneer geeft hij dus goede bevruchting?

In een tuincenter! Kost toch wel wat ze, aantal kilo graszaad.
Ik verschiet er elk jaar opnieuw van.

Dat van die haan hangt af van haan tot haan. Misschien gemiddeld 3 jaar?

Bezoek ook :
www.raskip.be

Orpingtons
Orpington krielen
Serama's
Siereenden
Sierganzen
Terug naar boven
Centauri167

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2010 13:58:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Roeland schreef:

en dan nog iets: Mijn kippen leggen bijna allemaal wel erg dunne mest, ja, beetje diarree, met slijm ofzo, echt raar :?:

Bij aveve koop ik het los aan 1euro/ 100gr en daar kan je een 5 à 10 vierkante meters mee doen, maar ik ga eerder voor de 5.
Misschien krijg je korting als je meer afneemt.

Fortis cadere, cedere non protest !
Terug naar boven
Roeland

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2010 14:00:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Bij de AVEVE waar ik ga vind ik geen weide zaad Confused
webmaster Jill
Site Admin

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2010 14:29:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Roeland schreef:
Bij de AVEVE waar ik ga vind ik geen weide zaad Confused

Ook niet als je dat vraagt?
Want meestal moet je dat vragen Very Happy

Bezoek ook :
www.raskip.be

Orpingtons
Orpington krielen
Serama's
Siereenden
Sierganzen
Terug naar boven
Roeland

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2010 16:05:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Aaah, zal ik eens doen.

Stom dat het zo duur is hé Sad

Zijn er geen andere optie's om gras in mijn ren te hebben?
webmaster Jill
Site Admin

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2010 16:42:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Roeland schreef:
Aaah, zal ik eens doen.

Stom dat het zo duur is hé Sad

Zijn er geen andere optie's om gras in mijn ren te hebben?

Onkruidgras haha Very Happy

Bezoek ook :
www.raskip.be

Orpingtons
Orpington krielen
Serama's
Siereenden
Sierganzen
Terug naar boven

Geplaatst: 28 Jul 2010 16:42:28    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    De raskip Forumindex -> Gekakel en veel gekukelekuh Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

Ga naar: