FAQ    Zoeken    Gebruikersgroepen   Registreren   Profiel    Log in om je privéberichten te bekijken    Inloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Wat voor soort kippetje past het beste bij ons?
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    De raskip Forumindex -> Gekakel en veel gekukelekuh
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Vekecel

BerichtGeplaatst: 15 Apr 2012 20:41:06    Onderwerp: Wat voor soort kippetje past het beste bij ons? Reageren met citaat

Hallo iedereen,

Ik ben hier net nieuw en heb me aangemeld omdat ik meer te weten wil komen over kippen.

Binnen een paar maandjes verhuizen wij naar het mooie Frankrijk.
De bedoeling is daar om voornamelijk in onze eigen groenten en fruit te voorzien. En kippetjes horen daar natuurlijk ook bij.
Niet alleen voor de eitjes, maar we zouden de kippetjes ook graag mee inzetten om de braakliggende stukken moestuin proper en netjes te houden.
(en uiteraard zie ik hen ook graag genieten Very Happy)

Nu zijn wij op zoek naar een kippetje dat het beste bij onze levensstijl past.

Situatie:

8 grote stukken moestuin.
6 worden daarvan bewerkt
2 liggen braak.

Op 1 van die plots worden de kippen ingezet om te scharrelen de grond proper te houden enz...

Hoe we het allemaal gaan doen hebben we al helemaal in gedachten.

Hun weides worden netjes omheind , mijn man heeft al een systeem bedacht om het plot waar ze op dat moment zitten mooi overspannen kan worden voor lucht aanvallen van bovenaf en om ze mooi op hun plot te houden. enz...

Maar nu is de grote vraag....

Welk kippetje past het beste bij ons?
We hadden 3 kippetjes in gedachten.
Ze moeten niet aan de lopende band eitjes leggen (kleinere soorten leggen minder vaak heb ik gelezen)
We willen ook wel onze huisresten (heb al gelezen welke wel en niet mogen) geven.
En liefst van al geen agresieve soort. Ik ben graag met beestjes bezig.
En zou graag een soort nemen die menslievend is.
Het is met andere woorden niet de bedoeling de kippen hun ding te laten doen, eitjes te rapen, hok te kuisen en klaar.
Nee... ik zet me graag met mijn gat op de grond bij hen en gewoon genieten, uit de hand laten eten enz...

Er zijn zoveel soortjes dat ik dacht even hier eens te komen horen wat jullie idee├źn zijn.
Zodat ik mij gerichter kan storten op onderzoek over de rassen die hier worden aanbevolen, dit omdat de verhuis dichter en dichter bijkomt en ik het zo druk heb dat ik spijtig genoeg zelf niet voluit op onderzoek kan.

Wachten tot we in Frankrijk zijn wil ik ook niet, want stel dat het een soort wordt die (ik zeg maar wat) speciale aanpassingen nodig heeft.
Dat we dat met alle verbouwingen een aanleg van alles meteen kunnen regelen Razz

Alvast bedankt voor jullie tijd en interesse in dit topic.

Groetjes,

Vekecel

Laatst aangepast door Vekecel op 16 Apr 2012 20:42:53; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 15 Apr 2012 20:41:06    Onderwerp:

Terug naar boven
Paul DeCuyp.

BerichtGeplaatst: 15 Apr 2012 20:49:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Hier een overzicht van alle rassen. Very Happy

http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Categorie:Kippenrassen

Ik zou op een groot stuk land in Frankrijk Poules de Bresses zetten...

groete Paul
Terug naar boven
Vekecel

BerichtGeplaatst: 15 Apr 2012 20:59:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Paul DeCuyp. schreef:
Hier een overzicht van alle rassen. Very Happy

http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Categorie:Kippenrassen

Ik zou op een groot stuk land in Frankrijk Poules de Bresses zetten...

Heel erg bedankt voor die link. Ik weet dat er enorm veel rassen zijn maar heb helaas de tijd niet ze allemaal te onderzoeken Razz

De bresse ziet er leuk kipje uit. Maar ga ik nog alarm moeten installeren ook op mijn moestuinen.
Aangezien ze als luxe product worden aanzien ga ik geen schrik van vossen moeten hebben maar eerder van de mensen denk ik Laughing
Terug naar boven
Heideroosje

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2012 14:31:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Een goeie sussex legkip nemen. Die eten alles, zijn rustig van aard en niet duur. En geven mooie grote eieren. Ik heb er zo eentje gekregen en die loopt nu tussen men Cochins rond Smile
Terug naar boven
Vekecel

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2012 16:26:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Heideroosje schreef:

Een goeie sussex legkip nemen. Die eten alles, zijn rustig van aard en niet duur. En geven mooie grote eieren. Ik heb er zo eentje gekregen en die loopt nu tussen men Cochins rond Smile

Heel erg bedankt Heideroosje.
Ik zal het strakjes eens opzoeken dit kipje.

Omdat ze legkip wordt genoemd wil dat dan zeggen dat ze veel eitjes leggen?
Want dat is voor ons niet echt nodig. Eitjes zijn natuurlijk welkom, maar we moeten ze ook kunnen verwerken natuurlijk.
We zijn maar een gezinnetje van 3 mensen. Om dan een kast vol eitjes te hebben is dan ook zonde voor de moeite die het kipje erin steekt Razz

Vandaag heb ik er weer veel over nagedacht en vroeg me af, of je kippen van dezelfde soort moet hebben of kan je 3 verschillende rassen bij elkaar nemen? (zijn zoveel leuke en intressante rassen Razz)
(uit jou antwoordt kan ik al een beetje afleiden dat dit mogelijk is?)

Voor ons is het het belangrijkste dat de kip echt in de situatie past waar wij gaan wonen.
Wij vinden habbitat en het geluk van onze dieren heel erg belangrijk (al vind mijn man dat ik er soms in overdrijf Rolling Eyes )
Maar als ik ergens voor ga, wil ik er optimaal voor gaan Cool

Belangrijk is ook dat de kipjes gemakkelijk tuinafval en keuken afval kunnen verwerken (natuurlijk ook hun graantjes enzo) maar we willen het voor hun gevarieerd houden en ook gebruik maken van de optie dat kippen tuin en keuken afval verwerken.

wat ik daarstraks ook heb gelezen is het volgende:

De brabantse Kriel zou een winterlegster zijn. Mag ik er dan vanuit gaan dat ze in de winter eitjes legt?

(sorry voor de vele vraagjes, maar de info op het net is zo uiteenlopend dat ik het liever meteen aan mensen die er kennis van hebben Razz)

@heideroosje: is dat een foto van jou kipje?
Terug naar boven
Paul DeCuyp.

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2012 16:58:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Vekecel schreef:

De bresse ziet er leuk kipje uit. Maar ga ik nog alarm moeten installeren ook op mijn moestuinen.
Aangezien ze als luxe product worden aanzien ga ik geen schrik van vossen moeten hebben maar eerder van de mensen denk ik Laughing

Luxeproduct? Er zijn maar weinig mense die zo'n liefhebber zijn dat ze je kippen komen stelen hoor Wink
Trouwens als ze zelfs geen Brahma's stelen zullen ze zeker geen Poules de Bresses stelen Laughing

groete Paul
Terug naar boven
Vekecel

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2012 17:12:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Paul DeCuyp. schreef:
Vekecel schreef:

Luxeproduct? Er zijn maar weinig mense die zo'n liefhebber zijn dat ze je kippen komen stelen hoor Wink
Trouwens als ze zelfs geen Brahma's stelen zullen ze zeker geen Poules de Bresses stelen Laughing

Lol, ik heb ze opgezocht en er stond dat als luxeproduct in de franse keuken worden beschouwd.
Dus denk dat ze eerder in de mens hun maag zullen belanden :-&

(en ik was maar aan het grappen he.)
Terug naar boven
minten

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2012 18:32:51    Onderwerp: Reageren met citaat

wyandotte of orpington zijn ook rassen die populair zijn en goed leggen
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
diesel

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2012 18:59:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Brabantse krielen zijn inderdaad winterlegsters.
De brahma's hier thuis beginnen in maart-april terug met leggen, en stoppen volledig rond eind oktober.
De Brabantse krielen daarentegen leggen hier het hele jaar door (zonder bijlichten of dergelijke). In de winter moet je van bv. 5 hennen geen 5 eieren verwachten zoals in de zomer, maar je zal toch dagelijks eitjes hebben.
Vekecel

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2012 19:31:20    Onderwerp: Reageren met citaat

diesel schreef:
Brabantse krielen zijn inderdaad winterlegsters.
De brahma's hier thuis beginnen in maart-april terug met leggen, en stoppen volledig rond eind oktober.
De Brabantse krielen daarentegen leggen hier het hele jaar door (zonder bijlichten of dergelijke). In de winter moet je van bv. 5 hennen geen 5 eieren verwachten zoals in de zomer, maar je zal toch dagelijks eitjes hebben.

Heel erg bedankt minten en Diesel.

De brabantse kriel spreekt mij hoelanger hoe meer aan.
Ik ben helemaal niet op zoek naar een kip die constant eitjes legt.
1 eitje per dag is voor ons al meer dan voldoende (dan bedoel ik 1 ei van de 3 kippen he) en als ze dan al eens dag overslagen is dat ook geen probleem.

De volgende vragen komen ook in mij op.

Als ik mijn ras gevonden heb. Hoe selecteer ik de goede fokkers eruit?
Ik ben een absolute leek wat kippen betreft (mag wel de kippen van de buren verzorgen als ze op vakantie zijn) maar verder dan dat rijkt mijn ervaring niet.

Ik zou zelf denken dat ik moet letten op:

- porperheid
- voldoende vers water
- ruimte voor het aantal kippen
- zien de kippen er gezond uit (oogjes, pluimpjes, geen luisjes enzo)
- zijn ze levendig, niet lusteloos
- mogen ze vrij rond scharrelen

zijn er nog dingen die hierbij aangevuld kunnen worden?

(vele vragen he, sorry hoor mensen... maar wil het graag goed doen :p)
Terug naar boven
Paul DeCuyp.

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2012 19:33:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Vekecel schreef:

Lol, ik heb ze opgezocht en er stond dat als luxeproduct in de franse keuken worden beschouwd.

Ahzo, luxeproducten voor in de keuken. Nja dan zou ik maar op m'n hoede zijn Laughing

groete Paul
Terug naar boven
Vekecel

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2012 19:57:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Paul DeCuyp. schreef:
Vekecel schreef:

Ahzo, luxeproducten voor in de keuken. Nja dan zou ik maar op m'n hoede zijn Laughing

ja idd lol. Had me niet goed verwoordt waarvoor mijn excuses Embarassed
Terug naar boven
Heideroosje

BerichtGeplaatst: 17 Apr 2012 06:38:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Vekecel schreef:
Heideroosje schreef:

Want dat is voor ons niet echt nodig. Eitjes zijn natuurlijk welkom, maar we moeten ze ook kunnen verwerken natuurlijk.
We zijn maar een gezinnetje van 3 mensen. Om dan een kast vol eitjes te hebben is dan ook zonde voor de moeite die het kipje erin steekt Razz

Vandaag heb ik er weer veel over nagedacht en vroeg me af, of je kippen van dezelfde soort moet hebben of kan je 3 verschillende rassen bij elkaar nemen? (zijn zoveel leuke en intressante rassen Razz)

Voor ons is het het belangrijkste dat de kip echt in de situatie past waar wij gaan wonen.
Wij vinden habbitat en het geluk van onze dieren heel erg belangrijk (al vind mijn man dat ik er soms in overdrijf Rolling Eyes )

Belangrijk is ook dat de kipjes gemakkelijk tuinafval en keuken afval kunnen verwerken (natuurlijk ook hun graantjes enzo) maar we willen het voor hun gevarieerd houden en ook gebruik maken van de optie dat kippen tuin en keuken afval verwerken.

De brabantse Kriel zou een winterlegster zijn. Mag ik er dan vanuit gaan dat ze in de winter eitjes legt?

(sorry voor de vele vraagjes, maar de info op het net is zo uiteenlopend dat ik het liever meteen aan mensen die er kennis van hebben Razz)

Is niet een foto van het hennetje wat ik heb. Maar ik heb wel dezelfde kleurslag. Dit kippetje verwerkt gewoon veel en ik heb wel elke dag een eitje maar geloof me dat vormt geen probleem. In het begin maakte men vriendin al eens een cake of pannekoeken om de eitjes op te maken. Maar eens dat je buren en familie weet dat je kippen hebt dan komen ze snel al eens een eite vragen want men eet graag verse eitjes Smile
Terug naar boven
Vekecel

BerichtGeplaatst: 17 Apr 2012 17:12:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Heideroosje schreef:
Vekecel schreef:
Heideroosje schreef:

Is niet een foto van het hennetje wat ik heb. Maar ik heb wel dezelfde kleurslag. Dit kippetje verwerkt gewoon veel en ik heb wel elke dag een eitje maar geloof me dat vormt geen probleem. In het begin maakte men vriendin al eens een cake of pannekoeken om de eitjes op te maken. Maar eens dat je buren en familie weet dat je kippen hebt dan komen ze snel al eens een eite vragen want men eet graag verse eitjes Smile

Ik zal verder opzoekingen doen betreft dit kipje.
Probleem is dat we in een doodlopend straatje gaan wonen die overgaat in ruiterweg. in onze straat staan misschien maar 2 andere huizen/boerderijj/hoeve's hwij zitten eindje van het dorp en het hele dorpje bedraagt maar 136 inwoners (137 als wij der wonen lol)

Dus veel volk gaan we daar niet zien en familie gaat geen 6 of 7 uurtjes rijden voor eitjes denk ik Laughing

Maar ben met het idee aan het spelen om 3 verschillende kipjes te nemen.
Zowel winter als zomer legsters.

Was aan het denken 1 winterlegster te nemen , in de winter wordt er zo ie zo toch minder eitjes gebruikt bij ons Razz
Terug naar boven
Paul DeCuyp.

BerichtGeplaatst: 17 Apr 2012 17:31:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Vekecel schreef:
[quote="Paul DeCuyp

ja idd lol. Had me niet goed verwoordt waarvoor mijn excuses Embarassed

Haha , ja als je niet kunt kiezen neem je gewoon 3 rassen zoals je zegt Very Happy

groete Paul
Terug naar boven

Geplaatst: 17 Apr 2012 17:31:01    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    De raskip Forumindex -> Gekakel en veel gekukelekuh Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

Ga naar: