FAQ    Zoeken    Gebruikersgroepen   Registreren   Profiel    Log in om je privéberichten te bekijken    Inloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Voedingsschema's

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    De raskip Forumindex -> Gekakel en veel gekukelekuh
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
stijn

BerichtGeplaatst: 1 Aug 2012 10:42:43    Onderwerp: Voedingsschema's Reageren met citaat

Beste collega's

Ik wil me gaan verdiepen in het zoeken naar uitgebalanceerde en goede voedingsschema's voor mijn dieren. Maar vermits het mij nog aan ervaring ontbreekt hieromtrent zou ik graag jullie hulp inroepen. Ik weet wel dat niet iedere fokker zijn (eventuele) voedingsgeheimen wilt prijsgeven en dat begrijp ik ook.
Maar mss kunnen jullie me toch al goed opweg helpen.
Momenteel maak ik mijn eigen kippeneten. Graan, tarwe, pitten,... allemaal gemengd. Maar mss ben ik helemaal niet goed bezig?
Enkele vragen die in me opkomen.
Wat hebben de dieren juist nodig op welke leeftijd?
Eiwitten? Vetten? Vitaminen? Welke bessen, fruit, groeten? Welke kruiden?
Welke voedingsmiddelen bevatten welke bestandsdelen. Ik weet bv dat granen meer eiwitten bevatten dan mais... Maar wat verder nog?
Alles is welkom!! Alvast bedankt voor jullie info
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Geplaatst: 1 Aug 2012 10:42:43    Onderwerp:

Terug naar boven
Ruben

BerichtGeplaatst: 1 Aug 2012 14:39:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Formulering van voeders is niet gemakkelijk en het is zeer uitgebreid en complex om alles hier uit te leggen, maar toch een aantal puntjes:

* Als je echt een andere formulering wilt dan wat de standaardvoeders bieden, dan moet je werken met een voedermarchant en niet zelf granen zitten mengen. Wat heeft het voor zin dat je uw voeders tot op 0,1% zit uit te balanceren op vlak van nutriƫnten als de kippen achteraf uit het voeder kiezen wat ze lekker vinden. De ene eet liever tarwe, de andere lust geen raapzaad... Kijk maar eens op een tentoonstelling in de bakjes voor er gevoederd wordt en dan zie je hoe kippen omspringen met "uitgebalanceerde graanmengelingen". Wil je zeker weten wat ze binnenkrijgen, dan moet je dus al zelf een korrel samenstellen en laten persen.

* Even kort uitleggen wat de behoeften zijn aan eiwit, energie, vitaminen en mineralen is onbegonnen werk. Eiwit is niet zomaar eiwit, het ene bestaat uit een interessantere aminozuursamenstelling dan het ander of is beter benutbaar. Er zijn ook tientallen verschillende voedermiddelen (hele granen, schroten en andere bijstromen...) zodat het onbegonnen werk is om dat hier samen te vatten. Voederfirma's werken niet voor niets met computerprogramma's om dergelijke formuleringen te doen, vooral ook omdat daar de factor prijs meespeelt. Het is ook om die reden dat voederfirma's gebruik maken van specifieke productjes (synthetische aminozuren om de formule uit te balanceren) waar jij als kleine zelfmenger niet aan kan geraken.

* Veel hangt ook af van welk ras je fokt. Mijn krielen kan ik bv. zonder problemen ad libitum voederen, maar bij zwaardere rassen lukt dat dan weer niet ivm vervetten of beenderproblemen. Dergelijke ervaring is echter niet geweten door "de industrie" omdat zij maar met een beperkt aantal type kippen werken. Ervaring is hier de beste leermeester...

In mijn ogen een zeer goede methode is als volgt:
Alles begint met een goeie standaardkorrel zodat ze zeker alles binnenkrijgen wat ze moeten hebben en niet kunnen kiezen tussen wat ze wel of niet eten. Verder continu groenvoer ter beschikking, bij voorkeur dus de dieren op gras houden of anders bijvoederen. Met groenvoer, fruit en kruiden kan je nooit overdrijven, de meeste van die dingen bestaan vooral uit water, vezel (komt er langs achter terug uit) en vitaminen, zodat ze de samenstelling van het eigenlijke voeder niet echt verstoren. De vitaminen zijn natuurlijk mooi meegenomen en de vezel zorgt voor een goede vertering. Ook wekt het hun eetlust op, kwestie van niet altijd diezelfde korrel te moeten eten. En het houdt ze bezig, ook belangrijk!
Verder geef ik ook regelmatig dierlijk eiwit onder de vorm van meelwormen, vlokreeftjes, gekookte eieren... krijgen ze af en toe vitaminen onder hun drinkwater, is er altijd grit ter beschikking en krijgen ze af en toe wat ander dingskes bij zoals biergist, gevitamineerde mineralen...

http://www.neerhofdieren.be
http://www.belgischepluimveerassen.be
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
stijn

BerichtGeplaatst: 2 Aug 2012 14:34:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt voor de informatie.
Zoals je zegt is het inderdaad zeer moeilijk..
Je spreekt van een goede standaardkorrel. Waar alles in zit. Over wlke heb je het dan? Wij voeren enkel opfokkorrel aan de dieren die nog moeten groeien. Volwassen dieren krijgen graanmengeling aangevuld met mais, pitten en tarwe. Maar zoals je aanhaalt is het inderdaad zo dat ze het lekkere eruit eten.
Wanneer weet ik welke een goede korrel is in de winkel en welke niet?
Groenvoer is geen probleem. Lopen buiten op gras en ik geef iedere dag nog wat groen bij. Bepaalde dingen laten ze ook liggen omdat ze het niet graag hebben. Netels bv. Terwijl ik al van andere hoorde dat ze dit juist wel graag hebben. Maar die bij mij thuis niet:-)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Ruben

BerichtGeplaatst: 2 Aug 2012 14:44:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Hangt van de leeftijd van het dier af welke korrel je moet geven. Sommige voederfirma's hebben het duidelijk in de naam van hun voeder zitten (bv. show 1-4), bij andere moet je zelf een beetje kijken naar percentage eiwit, concentratie vitamines...

Als ze vrij rond kunnen scharrelen is in theorie voor een normaal ras een gewone legkorrel zelfs voldoende. De vitamines halen ze wel uit hun omgeving (groen, beestjes, zonlicht...). Enkel voor dieren die binnen zitten of op zand zitten, zou ik gaan voor een voeder met hogere vitamineconcentratie. Of bij sommige rassen als de Serama waar het ei in verhouding tot het dier heel groot is en dus veel vitamines nodig heeft in verhouding met wat het dier kan opnemen.

http://www.neerhofdieren.be
http://www.belgischepluimveerassen.be
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    De raskip Forumindex -> Gekakel en veel gekukelekuh Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: