Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Vakjury versus Televoting

 
Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Songcontest.nl Forumindex -> 3JS: De Weg Naar Düsseldorf
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
djSharkeY
Site Admin


Geregistreerd op: 14 Mrt 2010
Berichten: 1613
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: 5 Jun 2010 18:43:46    Onderwerp: Vakjury versus Televoting Reageren met citaat

Het huidige systeem van de 50-50 vote is dit jaar doorgetrokken over de hele linie. Wat vinden wij hiervan als fan? Moet deze weg in Duitsland worden doorgezet? Op de site van mijn collega's van ESF MAGAZINE stond onlangs een prachtig artikel over dit onderwerp. Anton Filippo pleitte hierin voor de volledige terugkeer van de vakjury. Ik quote:

Citaat:

Geplaatst door: esfmagazine op: 24 mei 2010

100 procent vakjury, punt uit

Ik heb vooral iets met de jaren ’70 en daardoor ben ik via mijn radioprogramma in contact gekomen met oud-deelnemers aan het songfestival. Hierdoor is de laatste jaren mijn belangstelling ook weer wat toegenomen. Maar de boventoon in mijn interviews met die artiesten is toch hun ervaringen met de zeventiger jaren. Door: Anton Filippo

Het leuke is dat die deelnemers nog steeds heel positief zijn over het fenomeen songfestival. Wel hoor ik veel kritiek over de manier waarop tegenwoordig de liedjes worden gekozen. Vroeger ging dat toch anders. Ik heb de indruk dat zij vonden dat het vroeger beter was, met een hoger niveau en grotere namen. Een strenger selectiebeleid, zo kun je het denk ik wel omschrijven. Waar nu iemand als Sieneke van de straat wordt geplukt, was in het verleden dan wellicht gekozen voor een meer gevestigde naam als Jan Smit.
Ik merk bij de oud-deelnemers ook een beetje dat zij het zat zijn dat het songfestival altijd zo lief benaderd wordt. Alles positief blijven zien en zo verandert er niets. Er zou kritischer naar het selectiebeleid en de stemmethodes gekeken moeten worden. Door de organisaties zelf, maar ook door de pers.

Mijn ouders waren echte liefhebbers van het songfestival. In de jaren ’70 keek ik er zeker naar, in de tijd van Vicky Leandros, The Brotherhood of Men en ABBA. Toen was het nog een echt leuk programma en had ik de indruk dat het nog niet zoveel om politiek draaide. Ik ben namelijk afgehaakt toen ik merkte dat Zweden standaard op Noorwegen stemde en Denemarken op Zweden en andersom. Het huidige stemsysteem is een beetje achterhaald.

Het gevoel van vroeger zou alleen terug kunnen keren als er twee dingen veranderen. Ik snap dat het songfestival een opstap kan zijn naar een carrière, maar er moeten toch meer aansprekende namen komen om het iets meer cachet te geven. Wat ook zou helpen is als er volledig wordt terug gegaan naar vakjury’s. Nu is er weer een 50/50-systeem, dat is op zich heel goed. Maar zoals ik ernaar kijk: een vakjury met vertegenwoordigers uit elk land. Die beoordelen de liedjes, punt uit.

_________________
FACEBOOK: http://www.facebook.com/djsharkey026


Laatst aangepast door djSharkeY op 5 Jun 2010 20:08:47; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger







Geplaatst: 5 Jun 2010 18:43:46    Onderwerp:

Terug naar boven
djSharkeY
Site Admin


Geregistreerd op: 14 Mrt 2010
Berichten: 1613
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: 5 Jun 2010 18:59:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ben het oneens met deze stelling. Ik kan me de tijd zonder televoting nog helder voor de geest halen. Het is een misverstand dat er toen geen vriendjespolitiek plaatsvond, al is het de vraag of je het vriendjespolitiek moet noemen. In mijn ogen is het logisch dat landen die tegen elkaar aangrenzen, waarschijnlijk ook sneller eenzelfde smaak zullen hebben. Toen er nog geen televoting bestond gaven Griekenland en Cyprus elkaar dan ook gewoontegetrouw de twelve points. Ook de scandinavische broeders gaven elkaar in die tijd al meer punten dan gewoonlijk. Leuk detail daarbij is dan wel weer dat Noorwegen het in 1995, met de winst van Secret Garden's Nocturne, bijna geheel zonder de hulp van hun "vriendjes" moest doen. Denemarken gaf maar enkele punten en de Zweedse vakjury negeerde Noorwegen -zeer ongebruikelijk- volkomen!

De enige verandering die je maakt zonder de televoting, is het diaspora stemmen. Bosnië-Herzegovina en Turkije zouden bijvoorbeeld op veel minder punten kunnen rekenen uit Nederland. Maar om voor die enkele uitzonderingen (want het zijn slechts enkele landen) het hele systeem weer op de schop te gooien gaat me veel te ver. Televoting heeft door dat extra stukje democratie het songfestival juist dichter bij de kijkers gebracht.
_________________
FACEBOOK: http://www.facebook.com/djsharkey026
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
Dennis
3points Member


Geregistreerd op: 15 Mei 2010
Berichten: 25
Woonplaats: Schiedam

BerichtGeplaatst: 6 Jun 2010 10:21:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik weet niet of het gaat om enkele landen... Armenië en Turkije vanuit Nederland, Duitsland en in minder mate België. De Ieren aan Litouwen, de Spanjaarden en in mindere mate Portugezen aan Roemenië. De Russen in de baltische staten. Ik vind de immigranten-stemmen toch wel een behoorlijk probleem.

100 procent vakjury zou een oplossing zijn, maar dan is de EBU haar televoting-inkomsten kwijt en mogelijk ook een grote groep kijkers, die verbolgen zijn over het feit dat zij zelf geen zeggenschap meer hebben. Ik denk dat het invoeren van een limiet op de hoeveeldheid stemmen per toestel al kan helpen. In de Asia-Pacific-Songcontest mogen mensen slechts twee keer per toestel stemmen. Dat zou het kunnen inperken?

djSharkeY schreef:
Ik ben het oneens met deze stelling. Ik kan me de tijd zonder televoting nog helder voor de geest halen. Het is een misverstand dat er toen geen vriendjespolitiek plaatsvond, al is het de vraag of je het vriendjespolitiek moet noemen. In mijn ogen is het logisch dat landen die tegen elkaar aangrenzen, waarschijnlijk ook sneller eenzelfde smaak zullen hebben. Toen er nog geen televoting bestond gaven Griekenland en Cyprus elkaar dan ook gewoontegetrouw de twelve points. Ook de scandinavische broeders gaven elkaar in die tijd al meer punten dan gewoonlijk. Leuk detail daarbij is dan wel weer dat Noorwegen het in 1995, met de winst van Secret Garden's Nocturne, bijna geheel zonder de hulp van hun "vriendjes" moest doen. Denemarken gaf maar enkele punten en de Zweedse vakjury negeerde Noorwegen -zeer ongebruikelijk- volkomen!

De enige verandering die je maakt zonder de televoting, is het diaspora stemmen. Bosnië-Herzegovina en Turkije zouden bijvoorbeeld op veel minder punten kunnen rekenen uit Nederland. Maar om voor die enkele uitzonderingen (want het zijn slechts enkele landen) het hele systeem weer op de schop te gooien gaat me veel te ver. Televoting heeft door dat extra stukje democratie het songfestival juist dichter bij de kijkers gebracht.

_________________
•• ESF MAGAZINE •• Jóúw dagelijkse online songfestival-magazine; kritisch ongebonden en positief!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
EURobin
12points Member


Geregistreerd op: 09 Apr 2010
Berichten: 1045
Woonplaats: NL

BerichtGeplaatst: 6 Jun 2010 12:17:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ben het totaal oneens met de stelling.

Ik denk dat het 50-50 systeem moet blijven. Politiek stemmen is een stuk minder geworden ookal geven bepaalde vakjury's toch nog overdreven veel aan buren, denk aan Griekenland/Cyprus, Ex-Sovjet landen en de Ex-Joegoslavische landen. Daarentegen werkt het in veel andere landen wel heel goed, zoals het Scandinavische blok.

Ik vind wel dat het huidige 50-50 systeem nog wat strenger en verbeteren kan. Ik vind bijvoorbeeld dat de vakjury bij een gelijke stand de overhand moet hebben, niet de televoting. Daarnaast is 't instellen van een maximum aantal stemmen per telefoon ook een oplossing. 10 per telefoon of zo. Zo voorkom je overigens ook dat jonge mensen met weinig geld zichzelf in de problemen brengen.

Een 100% vakjury is sowieso ook geen garantie voor 100% eerlijkheid. Daarnaast verliezen kijkers dan hun invloed en draait het niet meer om de gewone mensen. Dat lijkt me niet de bedoeling!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sorcha
10points Member


Geregistreerd op: 08 Apr 2010
Berichten: 557

BerichtGeplaatst: 6 Jun 2010 16:05:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ben het er ook niet mee eens. Het is juist leuk om te zien wat de "gewone" mensen vinden. Anders ligt het heel erg aan de smaak van de mensen in de vakjury en aan wat zei leuk vinden. En dat kan een heel ander lied zijn dan wat het publiek leuk vind. Natuurlijk gaat het om kwaliteit. Maar een kwalitatief goed lied kan een stuk minder mooi zijn dan een eenvoudig lied dat gewoon lekker in het gehoor ligt.

Als het weer 100% vakjury word, dan krijg je dan het songfestival weer een ballad festijn word. Aangezien dat over het algemeen toch makkelijk te scoren liedjes zijn met een vakjury. Niet dat ik er een probleem mee zal hebben als er weer bands komen zoals Abba, maar dat hebben we nou al zo vaak gehoord. Het Songfestival is gewoon toe aan vernieuwing. En juist dat er zoveel verschillende soorten muziek zijn moet worden gestimuleerd. En dat doe je niet met een vakjury.

Het zorgen dat je minder vaak met 1 toestel mag stemmen kan wel een oplossing zijn voor de immigranten stemmers. Op de Belgische tv zeiden ze dat je trouwens maar 20x met hetzelfde toestel kon stemmen zodat je max. voor 10 euro kon verstemmen. Als het aan mij ligt mag dat wel wat lager.

En, zoals Sharkey al zei, het is niet altijd vriendjes stemmen. Het is gewoon logisch dat, gemiddeld genomen, de muziek uit je buurland dichter bij je ligt dan misschien de muziek uit een verder weg land. Datzelfde geld voor als je geïmmigreerd bent en het land van herkomst.

Een 100 Procent vakjury gaat niet helpen denk ik. Dat zorgt er alleen maar voor dat het Eurovisie Songfestival nog meer vergeten word.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
EURobin
12points Member


Geregistreerd op: 09 Apr 2010
Berichten: 1045
Woonplaats: NL

BerichtGeplaatst: 7 Jun 2010 15:11:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Sorcha schreef:
En, zoals Sharkey al zei, het is niet altijd vriendjes stemmen. Het is gewoon logisch dat, gemiddeld genomen, de muziek uit je buurland dichter bij je ligt dan misschien de muziek uit een verder weg land. Datzelfde geld voor als je geïmmigreerd bent en het land van herkomst.


Haha, dit is in veel gevallen zo'n onzin!
Alsof Cyprus een typisch Grieks liedje had.. En alsof Bosnië-H. een typisch Joegoslavisch liedje had. Niet dus.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sorcha
10points Member


Geregistreerd op: 08 Apr 2010
Berichten: 557

BerichtGeplaatst: 7 Jun 2010 19:56:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat weet ik niet. Heb geen idee wat er speelt in dat soort landen voor muziek. Voor een aantal landen zou dat dan niet op gaan, maar ik denk toch echt voor het grootste gedeelte wel. En de landen die jij dan noemde, zouden dan wel van die immigrantenstemmers zijn..
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
djSharkeY
Site Admin


Geregistreerd op: 14 Mrt 2010
Berichten: 1613
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: 8 Jun 2010 00:09:27    Onderwerp: Reageren met citaat

EURobin schreef:
Sorcha schreef:
En, zoals Sharkey al zei, het is niet altijd vriendjes stemmen. Het is gewoon logisch dat, gemiddeld genomen, de muziek uit je buurland dichter bij je ligt dan misschien de muziek uit een verder weg land. Datzelfde geld voor als je geïmmigreerd bent en het land van herkomst.


Haha, dit is in veel gevallen zo'n onzin!
Alsof Cyprus een typisch Grieks liedje had.. En alsof Bosnië-H. een typisch Joegoslavisch liedje had. Niet dus.


Zoals ik al eerder schreef, zijn Griekenland en Cyprus een uitzondering op mijn vermoedens. Die landen helpen elkaar bewust, daar twijfelt niemand aan EURobin. Wat betreft Bosnië-Herzegovina: Volgens mij houden ze wel van een beetje rock op de balkan. Mooie ogen had die zanger trouwens.. Wink
_________________
FACEBOOK: http://www.facebook.com/djsharkey026
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
EURobin
12points Member


Geregistreerd op: 09 Apr 2010
Berichten: 1045
Woonplaats: NL

BerichtGeplaatst: 8 Jun 2010 11:30:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja en omdat ik 20x heb gestemd op België komt doordat het Belgische liedje typisch Benelux-sound was haha Smile
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
djSharkeY
Site Admin


Geregistreerd op: 14 Mrt 2010
Berichten: 1613
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2010 09:39:21    Onderwerp: Reageren met citaat

EURobin schreef:
Ja en omdat ik 20x heb gestemd op België komt doordat het Belgische liedje typisch Benelux-sound was haha Smile


Ik stem op een nummer omdat ik het mooi vindt. Daar hoorde België toevallig dit jaar ook bij. Wink
_________________
FACEBOOK: http://www.facebook.com/djsharkey026
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Songcontest.nl Forumindex -> 3JS: De Weg Naar Düsseldorf Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.