Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


De beste Eurovisie Songfestivals sinds 2000

 
Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Songcontest.nl Forumindex -> De Troubadour
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Brabo No.1
5points Member


Geregistreerd op: 07 Feb 2011
Berichten: 145

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2011 00:50:18    Onderwerp: De beste Eurovisie Songfestivals sinds 2000 Reageren met citaat

Als liefhebbers van het Eurovisie Songfestival zullen jullie ongetwijfeld ook jullie favoriete edities van het ESF hebben. Edities, waaraan jullie met meer plezier terugdenken dan aan andere edities.
Ikzelf heb in ieder geval wel favoriete edities van het ESF, en eigenlijk zijn dat allemaal edities uit de periode 1990 - 1998.
Ik heb altijd het gevoel gehad dat het na 1998 erg rap bergafwaarts gegaan is het de uitzendingen van het Eurovisie Songfestival. Ik zou in elk geval wel moeten zeggen dat ik de meeste edities in de jaren die daarna volgden, veel minder de moeite waard vond dan de festivals van de jaren '90.

Ik zou daarom graag willen weten: Wat is jou top 3 / 5 / 11 (maak zelf je keuze) van edities van het ESF van 2000 tot en met 2010??
Je kunt daarbij alleen rekening houden met het gemiddelde niveau van alle optredens, maar je kunt ook alle andere aspecten bij het Songfestival daarin betrekken. Je kunt bijvoorbeeld ook denken aan je mening over de productie (camerawerk, postcards e.d.), de presentatie, het podium en alle andere dingen die vcoor jezelf belangrijk zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie lijstjes over het ESF 2000 - 2010!!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 24 Mrt 2011 00:50:18    Onderwerp:

Terug naar boven
Danonovic
7points Member


Geregistreerd op: 08 Feb 2011
Berichten: 237

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2011 14:41:19    Onderwerp: Reageren met citaat

1. 2005
2. 2010
3. 2008 (ondanks de winnaar..)
4. 2009

De rest ervoor heb ik niet gezien moet ik eerlijk zeggen aangezien ik gewoon te jong was Razz


Laatst aangepast door Danonovic op 24 Mrt 2011 17:44:16; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Brabo No.1
5points Member


Geregistreerd op: 07 Feb 2011
Berichten: 145

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2011 17:14:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb zelf deze top 11:

1. 2009 [Moskou] Ik vond dat dit jaar met meest aansloot bij de geweldige edities uit de jaren '90! Er namen dit jaar een paar uitstekende inzendingen aan het songfestival deel (zoals ʻRändajadʼ, ʻIs it true?ʼ, ʻEt si’ll fallail le faireʼ en ʻTodas as ruas do amorʼ) Persoonlijk vind ik gimmicks in vier van de vijf gevallen echt afschuwelijk, maar in 2009 zaten er haast geen rotte appels tussen (De gimmicks zijn ons in dit jaar bespaard gebleven). Het decor van het ESF vond ik erg indrukwekkend, met alle felle kleuren en lichtjes, misschien zelfs een klein beetje over de top.

2. 2003 [Riga] Ikzelf had in dit jaar niet een uitgesproken topfavoriet, maar wel een erg brede sub-top, met daarin hoofdzakelijk ballads. Ik vind bijvoorbeeld ʻKeine Grenzen - Zadnych granicʼ, ʻMonts et merveillesʼ en ʻDeixa-me sonhar (só mais uma vez)ʼ goed, maar ook een inzending als ʻOpen your heartʼ vond ik erg leuk. Ik vond het erg jammer dat Rita Guerra (Pt) er zo slonzig uitzag, want ik vond dat haar lied eigenlijk wel hoger mocht eindigen. Verder vond ik de ontknoping van 2003 erg verrassend, want ik had niet gedacht dat het zo zinderend zou worden.
3. 2004 [Istanboel] Weer een editie met een mooie sfeer (sprookjesachtig). Voor mij behoorde ʻThe image of youʼ vooraf niet tot mijn favorieten, maar ik was aangenaam verrast erdoor. Ik vond daarnaast ʻLane Mojeʼ en ʻÀ chaque pasʼ erg goed.
4. 2005 [Kiev] Opnieuw een jaar waarin ik het gemiddelde niveau van de inzendingen erg hoog vond liggen, maar wel iets minder hoog dan de edities uit mijn top 3. De beste inzendingen in dit jaar vond ik ʻCool vibesʼ, ʻForogj, világ!ʼ en ʻHasheket shenish’arʼ. De postcards in dit jaar vond ik eigenlijk niks. Het waren in feite gewoon toeristische promotiefilmpjes. Verder was ik het op meerdere punten zwaar oneens met de uitslag van de semi-finale, want ik vond dat bepaalde landen onterecht hoog eindigden.
5. 2006 [Athene]
6. 2000 [Stockholm]
7. 2008 [Belgrado]
8. 2010 [Oslo]
9. 2007 [Helsinki]
10. 2001 [Kopenhagen] Het podium in Kopenhagen vond ik erg lelijk, maar de postcards waren dan wel weer leuk gemaakt. In muzikaal opzicht was er in jaar veel eenheidsworst onder het deelnemersveld. Ik vind dat alleen ʻJe n`ai que mon ameʼ hier een terechte winnaar geweest was (en verder was ʻI would die for youʼ ook een van mijn favorieten).
11. 2002 [Tallinn] Absoluut de slechtste editie uit deze periode. Een groot aantal slechte, Engelstalige inzendingen en weinig interessante anderstalige inzendingen. Op de inzending uit Malta na ben ik bijna alles alweer vergeten. (Als het een schoonheidsverkiezing geweest was, dan had Vesna Pisarovic uit Kroatië van mij mogen winnen).


ʻEverything I wantʼ - Vesna Pisarović
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=asmRPNkxXHQ[/youtube][/b][/b]
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Roel
5points Member


Geregistreerd op: 09 Apr 2010
Berichten: 116

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2011 21:43:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Sommige jaren geven het muzikale tijdsbeeld goed weer. Andere jaren is het kommer en kwel. Het leukst is een muzikale stijlen-mengeling van heden, verleden en toekomst. Dat is er dit jaar dan weer wel.
Decor:
Ik vond de stage in Rusland zo overweldigend magistraal. Als er geen artiesten hadden gestaan was het nog het bekijken waard. Wat moet dat een voldoening hebben gegeven er aan mee te werken. Toen vond ik het over de top (en dat was het ook). De "lampenwinkel" van afgelopen jaar was niet mijn ding. Als Duitsland een "musikantenstadl" podium maakt wordt het nog lachen.
De stage van 1988 met dat oneindige lijnen-perspectief (Gerard Joling) is mijn favoriet.
Presentatie:
Presentatoren zijn altijd irritante, ouderwetse onderbrekingen net als de filmpjes. Maak meer podia en laat de nummers als een doorlopende voorstelling zien.
Beeld en lichtregie:
Pakt voor Nederland zelden goed uit. Wij hebben geen vernieuwende "stage-acts" van betekenis zoals Verka Serduchka of Dima Bilan dus weer niks of saaie klompendans-pasjes. Ook nu vast weer saai.
Songs:
Componisten hebben altijd mijn voorkeur boven de sample-schuivers. De meeste mensen horen het verschil niet eens als het maar een beat heeft. Gelukkig is er een vakjury.
Wie in drie minuten zijn of haar unieke persoonlijkheid (op een positieve wijze) ten tonele kan voeren en ook nog eens alles zuiver zingt heeft mijn respect. Dat is de magie die nodig is voor de hoge posities.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
djSharkeY
Site Admin


Geregistreerd op: 14 Mrt 2010
Berichten: 1613
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: 25 Mrt 2011 01:55:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Het mooie aan het Eurovisie Songfestival blijf ik toch de internationale sfeer vinden, samen een nummer bedenken voor Europa. Wie heeft dat ooit bedacht?

En elke periode past weer in een bepaalde tijdsgeest. Als je terugkijkt naar de jaren 80, zie je veel poppy dingen. Het oogt bij tijd en wijle zelfs op het vreselijkste af van wat kitsch kan zijn, met enkele gedenkwaardige lichtpuntjes zoals I Treni De Tozeur, jammerlijk afgestraft met een onterechte vijfde plaats in de tijd dat alles poppy moest zijn. Diggi Loo, Diggy Ley. Dat is het prototype songfestivalhit. Dat hadden die drie Zweedse broers goed begrepen.

De ommeslag kwam na 1989, toen poppy zo ver ging dat zelfs het kinderlijke Rock Me uit Joegoslavië won. De pers verwees het Eurovisie Songfestival massaal naar de prullenbak, omdat er niets meer over was van het chanson. Gelukkig voor de EBU, moest in de jaren 90 alles celtic zijn om in aanmerking te komen voor een eerste plaats. De Ierse omroep RTE is bijna failliet gegaan, omdat het liefst vier keer in vijf jaar het Eurovisie Songfestival moest organiseren. En wat zaten er vreselijke mooie winnaars bij, waar ik nu nog graag naar luister. Vooral het "In Your Eyes" van Niamh Kavanagh kan mij nog altijd kippevel bezorgen. Maar de absolute winnaar van de jaren '90 is voor mij Noorwegen. Secret Garden met Nocturne hoorde ik op de Vlaamse TV en ik was meteen verkocht. Maar tevens oprecht verbaasd toen het ook nog won. Misschien was ik op dat moment even dicht bij de muzikale tijdsgeest. Dat sloeg ik op.

Komen we na de inleiding bij de jaren 2010. Ik moet vermelden dat ik het muzikale aspect ver boven alles stel, moet ik een nummer, of een bepaalde show met bepaalde nummers in dit geval, aantrekkelijk vinden. Een top 11 maken gaat me niet lukken. Sommige jaren zitten voor mij gevoelsmatig zo dicht op elkaar zoals 2001 en 2002. 2000 vind ik een typisch jaar van de buitencategorie. Ik had de hele top 10 goed behalve Denemarken zo ongeveer.. Confused In 2003 gebeurde dat bijna weer, al stond Turkije dan tenminste nog 8e. 2004 t/m 2008 zijn voor mijn gevoel enigszins gelijkwaardig met prachtig historische momenten zoals Ruslana, Marija, Vanilla Ninja, maar bovenal Lordi. Europa maakte hiermee een statement: Alles kan gebeuren op een songfestival.

2009 is mijn op één na favorietste jaar. Dat Noorwegen het Eurovisie Songfestival won, heeft geleid tot een geweldige opleving van goede songfestivalmuziek uit het westen, waarvan dit jaar akte.

Mijn favoriet is 2010. Want ik zal jullie fans éen ding zeggen: Een Eurovisie Songfestival voor de buis bekijken, is zo anders dan om alles live te zien. Die onvergetelijke ervaring is mijn nummer één. Met dank aan een aantal publiekslievelingen: Tom Dice, Hera Björk, Giorgos met zijn Griekse OPA stond iedereen haast op de stoelen en ook bij onze eigen Sieneke haakte iedereen vrolijk in en zong Sha La Li vrolijk klappend mee. Van Armenië tot IJsland en van Portugal tot Finland. Ik weet echt zeker dat als het aan de zaal had gelegen, zij door was gegaan. Maar mijn favoriet, mijn handtekening op de periode 2000-2010 zou zijn mijn grote vriend uit Rusland Peter Nalitch en het onvergetelijke Lost And Forgotten.


Peter Nalitch - Lost And Forgotten
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kxMs0gPE1jQ[/youtube]
_________________
FACEBOOK: http://www.facebook.com/djsharkey026
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
Brabo No.1
5points Member


Geregistreerd op: 07 Feb 2011
Berichten: 145

BerichtGeplaatst: 26 Mrt 2011 15:20:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb bij het ESF de voornaamste gedachte nooit zo opgevat als een festival waarbij je samen ʻeen nummer gaat bedenken voor Europaʼ. Ik vind dat dat impliceert dat het vooral belangrijk om te zoeken naar een gemeenschappelijke factor binnen de diversiteit aan culturen.

Ik zie (zag) het meer als een avond waarbij alle verschillende landen een vertegenwoordiger van hun nationale muziekindustrie afvaardigen en waarbij ik het podium meer zie als een ʻetalage van culturenʼ. In die etalage ging het er voor mijzelf niet zozeer om op zoek te gaan naar overeenkomsten binnen de diversiteit aan culturen, maar juist naar verschillen.

En verder heb ik nog een vraagje, djSharkey:

Je vond dat de festivals van 2009 en 2010 erg goed. Wat ik mij dan op dit moment afvraag: Heb je de indruk dat editie van 2011 de festivals van de vorige jaren zou kunnen evenaren of niet? (Ik weet wel dat een oordeel daarover pas achteraf echt te geven valt, maar ik ben toch benieuwd naar je verwachting op dit moment?)

En nog een andere vraag: De opleving van goede songfestivalmuziek uit het westen, is dat puur toevallig zo in de laatste jaren of heeft dat iets te maken met de verandering die in het reglement doorgevoerd is?(verandering van 100 % televoting naar 50 % televoting / 50 % juryresultaten) Hoe kijk je daar tegenaan?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
djSharkeY
Site Admin


Geregistreerd op: 14 Mrt 2010
Berichten: 1613
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: 26 Mrt 2011 15:30:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Maar uiteindelijk moeten uit die verschillende muziekculturen, of eerder muziekindustrieën in de huidige tijd, het beste nummer worden gekozen. Ik weet zeker dat het bij veel inzendingen zo is (ook al komt dat niet altijd zo over) dat er flink wordt nagedacht wat te sturen, in plaats van gewoon het muzikale hart van je land te laten spreken.

En op jouw tweede vraag is het antwoord heel simpel: Nee, ik geloof niet dat 2011 2010 zal evenaren, omdat ik 2010 en 2009 muzikaal veel beter vind.
_________________
FACEBOOK: http://www.facebook.com/djsharkey026
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
Coolest
8points Member


Geregistreerd op: 12 Apr 2010
Berichten: 317
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2011 12:41:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat een prachtige woorden van Roel en DJ! Ik heb eens even nagedacht en ik denk dat dit zo'n beetje mijn lijstje zou zijn:

1. 2009
2. 2004
3. 2000
4. 2010
5. 2003
6. 2006
7. 2005
8. 2007
9. 2008
10. 2002
11. 2001
_________________
Nei villaggi di frontiera guardano
Passare i treni le strade deserte di Tozeur
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Songcontest.nl Forumindex -> De Troubadour Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.