Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


[Nabeschouwingen] Nationaal Songfestival

 
Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Songcontest.nl Forumindex -> Nationaal Songfestival 2012
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Brabo No.1
5points Member


Geregistreerd op: 07 Feb 2011
Berichten: 145

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2012 20:57:24    Onderwerp: [Nabeschouwingen] Nationaal Songfestival Reageren met citaat

Op het forum heb ik al eens eerder een topic aangemaakt waarin ruimte geboden werd voor o.a. voorbeschouwingen en bekendmakingen met betrekking tot het Nationaal Songfestival 2012. Nu het evenement in het voorbije weekend plaatsgevonden heeft, kunnen we stoppen met de beschouwingen vooraf. In plaats daarvan zou het leuk zijn om te starten met terugblikken.

De productie van het Nationaal Songfestival 2012
Hoe beoordelen jullie op dit moment de presentatie, vakjury, het decor, de ‘intervalact’ en de aankleding van deze show?
En wat vonden jullie daarnaast van de gekozen opzet met meerdere duels? Dat zijn dingen waar ik erg benieuwd naar ben.

De 6 acts
En uiteraard ben ik ook heel benieuwd naar alle meningen en opmerkingen met betrekking tot de deelnemers en liedjes bij dit Nationaal Songfestival, omdat de songs uiteindelijk toch zijn waar het allemaal om heeft gedraaid! Misschien dat het leuk is wanneer jullie ook je cijfers bekendmaken voor alle zes de acts die te horen geweest zijn? Ik bedoel daarmee een cijfer tussen 0-10 net zoals al gebeurd in de topics van alle gekozen buitenlandse inzendingen voor het ESF in Baku.
_________________
||| Mijn strijd is allereerst mijn eigen strijd; Mijn spijt is bovenal mijn eigen spijt.
Mijn oordeel stoort zich niet aan hoe het hoort; Ik houd me liever aan mijn eigen woord.
|
||
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 27 Feb 2012 20:57:24    Onderwerp:

Terug naar boven
EURobin
12points Member


Geregistreerd op: 09 Apr 2010
Berichten: 1045
Woonplaats: NL

BerichtGeplaatst: 28 Feb 2012 14:10:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Leuk, zo'n nabeschouwing!

Over De productie van het Nationaal Songfestival 2012 ben ik wel positief. Ik keek met familie, zij kijken elk jaar wel naar het NSF (en ESF) maar houden zich er, zoals als de meeste kijkers, de rest van het jaar niet mee bezig, ze hebben dus altijd een neutraal oordeel. Zij zeiden meteen dat ze het een heel leuke show vonden met een goede opzet, daar was ik het mee eens, zeker vergeleken met voorgaande jaren, dit was gewoon weer een echt NSF zoals het hoort.

Het podium was op zich een beetje typisch TROS, vrij eenvoudig maar best nice hoor. De tribunes (geleend van The Winner Is..) met de internationale jury was erg tof en zag er goed uit. De presentatie vond ik eigenlijk ook wel ok, vind Jan Smit op zich niet de ideale presentator maar het kan erger. Er was kritiek op zijn bril, maarja dat is nu eenmaal helemaal hip momenteel. De presentatrice in de greenroom vond ik verder ook gewoon goed.

De vakjury vond ik duidelijk minder. Op zich wel leuke namen en verschillende achtergronden maar ze hadden niet echt veel bijzonders te melden. Vond alleen Stacey Rookhuizen en vooral Jeroen Nieuwenhuize goed. Wel jammer dat sommigen toch steeds even moest melden dat ze niets weten van het ESF, dat was niet echt van belang en is ook niet belangrijk, je moet gewoon het beste nummer kiezen, ESF kijkers zijn geen aparte bevolkingsgroep ofzo, een nummer hoeft niet typisch ESF te zijn. Goede muziek = goede muziek. Wel grappig dat hun oordeel totaal niet overeen met het oordeel van 2,3 miljoen kijkers hehe, muv Stacey. Van een flinke achterstand door de vakjury ging Joan naar een reusachtige voorsprong dankzij de kijkers.

Dan de duels.. Ik vind duels op zich heel leuk en een aantrekkelijke om naar te kijken! Het heeft soms wel keerzijde. Het is niet altijd 100% eerlijk want het kan maar zo zijn dat de nummer 2 van een duel véél populairder is dan de winnaars van de overige duels. Voor de uiteindelijke winnaar maakt het wellicht niet veel uit maar toch. Zo vond ik het duel van Joan en Raffaela het sterkst. Raffaela vond ik persoonlijk, en aan reacties te zien veel anderen, beter dan Ivan en Pearl. Je loopt dus de kans dat dmv duels niet altijd de allerbeste/populairste finalisten overblijven. En stel dat de winnaar van het NSF gediskwalificeerd word om welke reden dan ook, wie is dan de échte nummer 2 en dus de nieuwe inzending? Met duels krijg je ook geen duidelijk beeld van de werkelijke totaaluitslag.

Bij het (kleine) NSF hebben duels wat minder impact, maar vooral duels bij bijv. The Voice vond ik het vaak oneerlijk, soms heb je 2 fantastische artiesten in één duel en 1 valt af, terwijl in het volgende duel 2 vrij slechte artiesten tegen elkaar staan.. Zo jammer soms! Zo kan ik me nu nog steeds ene Yvette (o.a achtergrondzangeres bij Sieneke) herinneren die vorig jaar bij The Voice tegen Ben Saunders moest duelleren, zij was geweldig maar kansloos tegen de immens populaire Ben, dat was echt zonde.

Al met al ben ik echt positief over het NSF, het was geen moment saai! Volgend jaar hopelijk weer zoiets dergelijks..

En mijn mening over de niet winnende acts:

Tim.. Op zich leuker dan verwacht, maar toch meer een TROS liedje en leuk voor op de Nederlandse radio ofzo. Wel goed gezongen trouwens, had ik ook niet verwacht.. en een heel catchy refreintje! Een 6.8

Pearl.. Hier had ik juist veel van verwacht! Normaal vind ik haar stem heel mooi, maar in dit geval klonk het niet helemaal lekker. Verder best mooi, maar het begin was saai. Vond alleen de laatste 30 seconden interessant. Zonde! Weet niet of de ESF jury's dit niet hadden kunnen redden want je hebt ook wat televoters nodig.. Een 6.6

Raffaëla.. Ik dacht meteen Jaa! Op tv kwam het gewoon lekker over, goeie beat, en in tegenstelling tot wat de vakjury zei klonk dit juist wel als een modern dancenummer. Heel goed gezongen ook. Met 46,3% van de stemmen konden de kijkers dit ook waarderen. Veel kritiek op de kleidingkeuze, maar ik vond zelf niet zo schokkend. Een minpuntje was wel het extreem vaak herhalen van Chocolatte richting het eind. Denk wel dat het de finale had gehaald op het ESF, maar misschien geen topscore. Een 8.6

Kim.. Mooie stem, goede zangeres, leuk met de piano... Maar vond het nummer goedkoop en kitsch. Kim had een beter nummer moeten hebben. In The Voice was ze zo goed altijd! Voor het nummer een 5.2

Ivan.. Na één keer horen vond ik het een beetje saai maar verder prima. Mooi refrein, mooie tekst ook vooral! Ook best een goede zanger enz. De tweede keer dat ik het hoorde was ik positiever. Een 7.8

Vond eigenlijk geen enkel nummer echt slecht, maar écht megasterke nummers waar niemand omheen kan waren er ook weer niet.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Danonovic
7points Member


Geregistreerd op: 08 Feb 2011
Berichten: 237

BerichtGeplaatst: 28 Feb 2012 22:19:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik vond dat raffaëla een betere keus zou zijn geweest. Ik denk dat we met haar een stuk dichter bij de finale komen dan met Joan. Niet dat ik Joan niet leuk vind, maar ik vind de act niet goed.

Een paar cijfertjes dan:

Tim: Leuke zanger maar niet veel bijzonders. Ik had toch liever Geronimo zien staan in plaats van hem. Voor zang een 7.0 en voor het liedje een 6.0. Gemiddeld dus een 6.5
Pearl: Wat een leuk persoon vind ik dat! Prachtstem maar een minder nummer. Ik denk dat we met dit nummer Oostenrijk (2011) na zouden hebben gedaan. Voor haar zang (en uitspraak) een 9.0 maar voor het nummer een 6.5. Gemiddeld een 7.8

Joan: Heerlijk lieve uitstraling heeft Joan. En een heerlijke stem om naar te luisteren. De act vind ik niet zo leuk. Die kleding moet echt vervangen worden! Voor het nummer een 7.0 en voor haar zang een 8.9 wat een gemiddelde geeft van 8.0 (7.95)
Raffaëla: M'n favoriet van de avond. ik denk dat we met dit nummer zekerder waren geweest. Ze zong mooi zuiver en het nummer was lekker om te horen. Wel te veel ''Chocolalalalalateeee!!'' Het nummer krijgt van mij een 7.3 en de zang een 8.9. Gemiddeld maakt dat een 8.1

Kim: Wat een fantastische zangeres,, en voor mij persoonlijk een heerlijk nummer. Kim was qua zang denk ik de beste van de avond. Al spatte het glazuur van mn tanden, toch een 6.5 voor het nummer en een 9.5 voor de zang. Gemiddeld dus een 8.0 (dit vooral dus door haar vocale capaciteiten Very Happy)
Ivan: Leuk nummer voor bij het huiswerk maar ik vond er niet veel bijzonders aan. De zang was daarentegen wel goed. Een 8.0 voor zn zang en een 6.7 voor het nummer. Gemiddeld een 7.4

Mijn persoonlijke smaak was dit dus Razz
Rangorde:
1. Raffaëla
2. Joan
3. Kim
4. Pearl
5. Ivan
6. Tim
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
djSharkeY
Site Admin


Geregistreerd op: 14 Mrt 2010
Berichten: 1613
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: 28 Feb 2012 23:13:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Dit stukje wil ik graag even meenemen in de nabeschouwing:

Danonovic schreef:
..En ik heb de hele dag al het nummer in mn hoofd Smile Goed teken? Misschien!


Ja werkelijk waar. "You And Me" blijft zelfs uren in je hoofd zitten en het is gewoon stom geluk dat dit nummer uiteindelijk door is gegaan. Maar als ik het fraaie werk naast de andere vijf potentiële inzendingen leg, denk ik wel dat we uiteindelijk toch het juiste nummer hebben gekozen. Al zal de performance ervan echt nog wat verbetering nodig hebben!

Terugkomend op de andere vijf kandidaten en mijn cijfers. Dan snappen jullie misschien ook mijn gevoel van de avond een beetje..

1. Tim. Leuk niemendalletje dat je twee nummers later weer vergeten bent. 6.5
2. Pearl. Weer zo'n Amerikaanse ballad. Prachtig gezongen, maar het plakt niet echt. 6.8
3. Rafaëlla. Yes! Dit is een echt nummer voor het songfestival. Al moet Rafaëlla dan wel iets mooiers aan gaan trekken.. 8.0
4. Joan. Jammer van die veren. Ze leidt de aandacht onnodig af van een pracht nummer. Zit meteen in je hoofd! 7.6
5. Kim. Arme Kim. Matige ballade met angstwekkend slaapgehalte. 5.0
6. Ivan. Te oppervlakkig om echt boeiend te kunnen worden. Ik wacht op een opbouw die maar niet komt. 6.0

Tsja. Het verhaal kennen we. Mijn nummer 1 viel af in de eerste ronde en vervolgens won uiteindelijk -vrij onverwacht maar in stilte gehoopt- toch mijn nummer 2. En de enige reden dat het tweede is geworden is omdat ik denk dat de performance nog 20 maal beter kan!

En verder. Tsja.. En verder wat betreft de productie van het Nationaal Songfestival 2012: Die show was niet echt mijn smaak. Ik zit op sommige momenten tenenkrommend te kijken als ik zie hoeveel mensen die geen verstand hebben van het songfestival worden betrokken bij zo'n programma. Op die momenten mis ik kenners als Cornald Maas, Paul de Leeuw en wijlen Willem van Beusekom. De opzet van Talpa is een beetje als The Voice, met een voorronde. Eigenlijk past de muzikale kwaliteit nog niet helemaal bij die formule. Een vakjury moet volgens mij bestaan uit een groep van vakkundige mensen. Bij sommige juryleden twijfelde ik af en toe aan hun vakkundigheid als het om songfestival gaat.

En dat brengt me bij de selectiecommissie waar onder meer diezelfde Cornald Maas in zitting had. Ik heb fragmenten voorbij zien komen van nummers waarvan ik me verbaas dat ze genegeerd zijn ten koste van nummers als die van Kim en Tim bijvoorbeeld. We zullen nooit geen reactie krijgen natuurlijk, maar ik heb het idee dat de selectiecommissie toch een beetje heeft liggen slapen op sommige momenten..

Maar toch is er uiteindelijk een inzending waar we mee uit de voeten kunnen, dus hoor je mij niet klagen. Het is nogmaals niet mijn show. Maar was het dat eigenlijk ooit wel eens, als ik me afvraag? Momenten als de winst in het Nationaal Songfestival van nummers als 'Vrede' of 'Hemel en Aarde' of 'One Good Reason' zijn mooie momenten. En toch heb ik heel stiekem daar een beetje van geproefd afgelopen zondag. Kortom: De muzikale kwaliteit mag wat mij betreft nog wat tandjes worden opgeschroefd, dan loopt de show ook vast lekkerder, ook voor mij..

Wink
_________________
FACEBOOK: http://www.facebook.com/djsharkey026
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
Coolest
8points Member


Geregistreerd op: 12 Apr 2010
Berichten: 317
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: 2 Mrt 2012 12:32:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Na een aantal dagen ben ik een beetje over de shock heen. Voor mij blijft het onbegrijpelijk dat de jury niet voor Raffaëla koos. De internationale jury had een beter oordeel over dat nummer en volgens mij hadden we er echt de finale weer eens mee kunnen halen!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mOor1gVxNrk[/youtube]

De show vond ik matig, de inspanningen van Talpa ten spijt. Jan Smit is niet de geschikte presentator of commentator voor een songfestival, omdat hij gewoon heel weinig kennis van zaken heeft. De jury een vakjury noemen vind ik aanmatigend en beledigend tegenover alle fans. Zelfs het decor deed erg Tros aan. Had wat mij betreft allemaal wel beter en professioneler gemogen. Kortom: Ik ben een beetje teleurgesteld. Er is nog niets veranderd en wat mij betreft hebben we de verkeerde inzending gekozen.

Tim: 7.0
Pearl: 7.2
Raffaëla: 8.6
Joan: 6.8
Kim: 6.6
Ivan: 6.0
_________________
Nei villaggi di frontiera guardano
Passare i treni le strade deserte di Tozeur
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
djSharkeY
Site Admin


Geregistreerd op: 14 Mrt 2010
Berichten: 1613
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: 2 Mrt 2012 21:50:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Coolest schreef:
De show vond ik matig, de inspanningen van Talpa ten spijt. Jan Smit is niet de geschikte presentator of commentator voor een songfestival, omdat hij gewoon heel weinig kennis van zaken heeft. De jury een vakjury noemen vind ik aanmatigend en beledigend tegenover alle fans.


Aan de andere kant is het wel zo dat een beetje songfestivalkijker zich ook al snel vakkundig noemt. Carlo vond ik bijvoorbeeld helemaal niet zo vakkundig. Ik heb een heel ander idee over wat aanslaat op een songfestival dan hem. Maar goed.

Raffaëla tsja ik weet niet.. Haar performance was niet goed. Het nummer misschien wel. Maar als ik kijk naar alle andere deelnemers in de tweede semi finale, dan zijn we echt wel anders dan anderen tot nu toe. Een stil, klein echt liedje tussen al het geschreeuw. Heerlijk!

Cool
_________________
FACEBOOK: http://www.facebook.com/djsharkey026
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
EURobin
12points Member


Geregistreerd op: 09 Apr 2010
Berichten: 1045
Woonplaats: NL

BerichtGeplaatst: 2 Mrt 2012 22:10:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Hehe, we zijn het er dus allemaal wel over eens dat de jury niet best was.. Smile
En wat Carlo betreft, mja.. vond hem één van de slechtere juryleden. Had dat eigenlijk niet verwacht. Het ging ook vooral weer over zijn persoonlijke mening.. Was het dan ook absoluut niet eens wat betreft het vreselijk oubollige nummer van Kim, ohh hij houdt er zo van.. Rolling Eyes Als vakjury, tenminste daar mag ik van uitgaan, voel je wat écht kwaliteitsmuziek is, ookal zou je er zelf niet altijd naar luisteren. Wat pakt je, wat is origineel of gewoon steengoed.. Het grappige is eigenlijk wel dat hun persoonlijke mening totaal niet overeenkwam met het miljoenenpubliek, precies andersom Smile Al met al denk ik toch dat het grote publiek gezamenlijk een veel vakkundiger oordeel heeft dan één vijfkoppige jury.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Roel
5points Member


Geregistreerd op: 09 Apr 2010
Berichten: 116

BerichtGeplaatst: 3 Mrt 2012 12:14:46    Onderwerp: Reageren met citaat

We sturen een artiest namens Nederland. Net als bij internationale sportevenementen hoor je als land enkel de top-act te sturen. Het is een belangrijk stukje Nederland-promotie dat elk jaar weer terugkomt. De artiest moet dit gegeven meenemen in alles wat ze voor het ESF ondernemen. Er wordt gezwaaid met vlaggetjes van jouw land, niet met jouw eigen merchandise.
Sponsoring is belangrijk. Sport kan al lang niet meer zonder sponsoring op internationaal niveau meekomen. Bij deelname aan het ESF moet men echt eens naar dat voorbeeld kijken. Het moet niet afhangen van de aktiviteiten van een omroep en een zenderbaas.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Songcontest.nl Forumindex -> Nationaal Songfestival 2012 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.