Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


[Europa] Voortbestaan van de Europese Unie / eurozone?

 
Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Songcontest.nl Forumindex -> Politiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Brabo No.1
5points Member


Geregistreerd op: 07 Feb 2011
Berichten: 145

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2011 22:05:11    Onderwerp: [Europa] Voortbestaan van de Europese Unie / eurozone? Reageren met citaat

WAT IS DE TOEKOMST VAN DE EUROPESE UNIE / EUROZONE?

Omdat het hele forum hier gericht is op een muziekevenement dat werkelijk gevolgd wordt door personen ‘all over Europe’, lijkt het mij ook interessant om hier Europese politieke aangelegenheden te gaan bespreken. Zeker nu er zich zoveel spannende verwikkelingen voordoen!!

Op een website las ik vandaag de volgende tekst: “De financiële crisis in Griekenland heeft het voortbestaan van de euro op losse schroeven gezet. Bij de invoering van de euro vroegen velen zich af of de gemeenschappelijke munt een lang leven zou zijn beschoren. Zolang alles goed ging, werden deze zorgen weggewuifd. Maar de vraag hoe aanpassingen konden worden doorgevoerd als een deel van de eurozone een grote tegenslag te verwerken kreeg, bleef echter op de achtergrond sluimeren. Er werd gekozen voor een vaste wisselkoers en het monetair beleid werd overgelaten aan de Europese Centrale Bank, en zo werden twee manieren weggenomen waarop nationale regeringen hun economieën een impuls kunnen geven om een recessie te voorkomen. Wat kan hiervoor in de plaats komen?”

Wat denken jullie op dit moment van dit onderwerp? Zal de eurozone kunnen blijven bestaan in zijn huidige vorm, dus inclusief de landen Portugal, Italië en Griekenland? Of zal er nu zoveel gedonder ontstaan, die uiteindelijk resulteert in een einde van de eurozone? Ik ben erg benieuwd!
_________________
||| Mijn strijd is allereerst mijn eigen strijd; Mijn spijt is bovenal mijn eigen spijt.
Mijn oordeel stoort zich niet aan hoe het hoort; Ik houd me liever aan mijn eigen woord.
|
||


Laatst aangepast door Brabo No.1 op 10 Nov 2011 23:31:53; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 10 Nov 2011 22:05:11    Onderwerp:

Terug naar boven
Coolest
8points Member


Geregistreerd op: 12 Apr 2010
Berichten: 317
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2011 23:20:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Europa staat inderdaad op losse groeven. Ik zag net in nieuwsuur dat er nu openlijk stemmen op gaan om de eurozone op te splitsen. Maar ik hoor van de experts dat dit niet per sé negatief hoeft te zijn. Europa is ook geen federatie, al hebben ze zoiets wel proberen te regelen in de EU. Maar er zijn altijd landen die zich meer en beter voelen dan anderen. Dus eigenlijk zijn het net een stel kleine kinderen die allemaal vechten om de meeste snoepjes. Hoe wil je dan ooit eenheid en vrede creëren?
_________________
Nei villaggi di frontiera guardano
Passare i treni le strade deserte di Tozeur
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
djSharkeY
Site Admin


Geregistreerd op: 14 Mrt 2010
Berichten: 1613
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2011 00:37:17    Onderwerp: Re: [Europa] Voortbestaan van de Europese Unie / eurozone? Reageren met citaat

Brabo No.1 schreef:
WAT IS DE TOEKOMST VAN DE EUROPESE UNIE / EUROZONE?


Goed gekozen onderwerp, Brabo nr.1!

Al worden we wel doodgegooid in de media met Europa. De media -al hebben ze dat wellicht niet altijd goed in de gaten- geven de burger nu niet bepaald een positief beeld over Europa. Tegenwoordig wordt die naam vaak in éen zin genoemd met crisis. Slechte zaak, maar het zat er wel een beetje aan te komen.

Voor veel democratische, Europese partijen was het project EU een prestigieus project eind het einde van de vorige eeuw. Dat gold onder meer ook voor het paarse kabinet dat hier toen zat. En zolang alles kon en alles mocht en er alleen maar rijkdom leek te zijn, was dat ook geen enkel probleem. Persoonlijk echter denk ik dat er een aantal cruciale fouten zijn gemaakt in het verleden.

De grootste fout is in mijn ogen dat het hele project EU geregeld lijkt te worden achter de rug van de burger om. Misschien bedoelt men dat niet zo, maar voor de meeste Europeanen zal toch dat gevoel gelden. Het Nederlandse voorbeeld daarbij is ijzersterk: We hebben ook eens een referendum gehouden (toen het al te laat was) en de burger zei nee. Terugdenkend is dat eigenlijk het eerste scheurtje geweest.

Er zitten op mijn Twitter redelijk wat Europese volksvertegenwoordigers. Ik weet dat het verhaal anders is, dat die mensen zich dag en nacht inzetten om alles in goede banen te leiden. Maar wat hebben wij er eigenlijk over te zeggen? D'66 parlementariër Sophie in 't Veld twitterde laatst dat het zo moeilijk is om de boodschap op een positieve manier aan de burger uit te leggen. De nadruk wordt vaak gelegd op wat niet goed gaat. Hoor je ooit wel eens media over de voordelen van de EU?

Toen werd het dus crisis. Juist in dat soort tijden hoor je als éen man achter elkaar te gaan staan met de neuzen dezelfde kant op. Dat kan de EU niet waar maken. De verschillen zijn gewoonweg te groot. Nu heb ik nooit veel op gehad met die politieke samenwerking. Wat mij betreft had de nadruk heel duidelijk op het economische vlak moeten liggen. Een soort Verenigde Staten van Europa, waarbij ieder land weliswaar een financiële verantwoordelijk draagt, maar hun land verder zo inrichten als het eenieder belieft. Vrijheid in gebondenheid. Dat was veel beter geweest.

Nederland is vreselijk voor de gek gehouden bij de invoering van de euro. Een aantal jaren voor de invoering werden een aantal munten aan elkaar gekoppeld. Uit latere documentaires blijkt dat wij onze dure gulden veel te goedkoop moesten verkopen. Volgens de valuta was op het moment van invoering 1 Duitse Mark 1 Gulden en 18 cent waard. In werkelijkheid was echter 1 Gulden meer waard als een Duitse Mark. (!!) De prijzen stegen, al riepen politici dat dit niet zo was. Die struisvogelpolitiek, en het gevoel om niet begrepen te worden, leidde uiteindelijk tot een overduidelijk nee van de Nederlandse burger.

Inmiddels zijn we zo ver dat er openlijk wordt gepraat over het opdelen van de eurozone. Persoonlijk denk ik dat het inderdaad wel eens zo ver zou kunnen komen. Maar de werkelijke vraag die je je dan moet stellen is wat Nederland er mee zou winnen als landen als Griekenland, Italië en Portugal de euro moeten verlaten. Daarover lopen de meningen ook uiteen. De geschiedenis leert ons dat het nog nooit iemand is gelukt om van Europa een eenheid te maken. Velen lijken momenteel een beetje in shock dat ook de democratische (nou ja, democratische..) weg ook niet werkt. Hoe overbrug je zoveel politieke, culturele en financiële verschillen? Het is in ieder geval een uitdaging. Maar als ik eerlijk ben is dat nu juist de reden dat ik zo van Europa houdt: Op geen enkel ander continent bestaat er zo ontzettend veel diversiteit. Dat vind ik prachtig. Zie dat als iets positiefs en neem elkaar zoals je bent. Want ook dat wordt de laatste jaren veel te vaak vergeten.
_________________
FACEBOOK: http://www.facebook.com/djsharkey026
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
EURobin
12points Member


Geregistreerd op: 09 Apr 2010
Berichten: 1045
Woonplaats: NL

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2011 15:29:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Tja, door mijn studie heb ik altijd wel geweten dat de Euro gebouwd is op los zand. Zolang alles goed gaat lijkt het allemaal prachtig, maar vroeg of laat zakt het zand weg... Maar goed, de afgelopen jaren is men eigenlijk gebrainwashed en is gaan geloven in iets dat eigenlijk niet kan. De Euro werkt gewoon niet (goed) zolang er niet 1 Europese economie is.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
EURobin
12points Member


Geregistreerd op: 09 Apr 2010
Berichten: 1045
Woonplaats: NL

BerichtGeplaatst: 7 Jun 2012 16:46:11    Onderwerp: Reageren met citaat

We zijn inmiddels meer dan een half jaar verder... sinds dit topic is geopend... en eigenlijk weten we nog niet veel meer Smile Ook is er nog niet echt een bom gebarsten terwijl men dit wel voorspelde om mensen bang te maken misschien en toch vooral Europa te steunen.. Smile

Op wereldniveau denk ik overigens dat er niet zoveel mis kan gaan met de EU en Europa in z'n geheel. Europa is gezamenlijk de allergrootste economische regio in de wereld. En dan hebben we het nog niet eens over Europa vanuit cultureel oogpunt. Europa is zo toeristisch en uniek, de wereld kan hier niet zonder. Zonder Europa zijn andere grootmachten ook nergens. Ik denk dat mede door het belang van Europa er geen bommen zijn gebarsten. Wel moeten we natuurlijk waken voor onderlinge problemen... Gewone burgers zijn verre van achterlijk, en als het met de normale mensen niet goed gaat dan krijg je ruzies.. de relatie tussen Grieken en Duitsers is bijvoorbeeld ook flink aangetast.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Songcontest.nl Forumindex -> Politiek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.