Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


'Waarom Nederland het Eurovisie Songfestival niet meer wint'
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Songcontest.nl Forumindex -> Het Laatste Nieuws
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
djSharkeY
Site Admin


Geregistreerd op: 14 Mrt 2010
Berichten: 1613
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2011 18:46:49    Onderwerp: 'Waarom Nederland het Eurovisie Songfestival niet meer wint' Reageren met citaat

Vorige week werd ik via dit forum gemaild door GER.nl met de vraag of ik mee wilde doen aan een interview. Bij het inzien van de vragenlijst bleek dat het vooral een interview was over Nederland en het songfestival. Waarom lukt het Nederland maar niet een goed nummer in te sturen? Lees en huiver! Cool

Zou je wat over jezelf willen vertellen? Wat vind je zo leuk aan het Eurovisie Songfestival? Hoe lang ben je al fan?

Mijn naam is Hans uit Arnhem. Muziek is mijn grootste hobby en daarin is het Eurovisie Songfestival al jaren een belangrijk onderdeel.
Ik was 8 jaar oud toen ik voor het eerst het Eurovisie Songfestival keek. Mijn ouders hadden al vroeg begrepen dat ik gek ben op muziek. Aangezien het songfestival in 1980 plaats vond in Nederland (Den Haag), besloten zij mij het programma te laten zien. Ik was verkocht vanaf de eerste minuut: Het internationale karakter, het orkest, de puntentelling. Meteen nam ik me voor om het volgende jaar weer te kijken. De verslaving is nooit meer overgegaan. Ik hield schriften bij per jaar met de artiesten, nummers, plaatjes en de puntentelling. Altijd weer dat spannende moment: “May we have your votes please?”


Nederland doet het de laatste jaren niet meer enorm goed op het Eurovisie songfestival, hoe denk je dat dit komt?

Het Nederlandse verhaal van het Eurovisie Songfestival gaat heel ver terug. Nederland was éen van de oprichters. Sterker nog: Nederland trapte het eerste songfestival (1956 in het Zwitserse Lugano) af met een nummer van Annie M.G. Schmidt: “De Vogels Van Holland” vertolkt door Jetty Pearl. Het tweede jaar wonnen wij (Corry Brokken), net als in 1959 (Teddy Scholten). In 1969 was Lenny Kuhr met haar Troubadour ook goed voor goud. De laatste overwinning dateert uit 1975. Teach-In wist handig in te haken op de nieuwe koers, die ABBA met hun popmuziek het jaar ervoor had ingezet. Het nummer Ding-a-dong liet de andere deelnemers dan ook ver achter zich.
Sindsdien zijn nog wel enkele successen gehaald, maar een eerste plaats zat er niet meer in. De laatste serieuze poging van de NOS om het songfestival weer naar Nederland te halen, was in 1998. Een groots opgezet Nationaal Songfestival met Linda de Mol en Paul de Leeuw als presentatoren en geweldige nummers van ondermeer Nurlaila (''Alsof Je Bij Me Bent'') en Frédérique Spigt (''Mijn Hart Kan Dat Niet Aan'') moesten het afleggen tegen Edsilia Rombley’s ''Hemel en Aarde''. Op het Eurovisiepodium wist zij er een fraaie vierde plaats mee te halen.
Met de komst van de voormalige Oostbloklanden, veranderde het songfestival drastisch. Omroepen uit die landen zonden hun beste artiesten met hitgevoelige muziek van dat moment. Het songfestival is wellicht niet zo hitgevoelig als een Top40, toch zie je elk jaar vernieuwing en aanpassingen aan de huidige trends in de popmuziek. Dat signaal is echter door de NOS –om wat voor reden dan ook- niet langer opgepikt. In Nederland moeten wij maar hopen dat een artiest alsjeblieft wil meedoen. Lenny Kuhr zei eens treffend dat er niets zo mooi is om de eer van je land te verdedigen. Veel artiesten voelen er echter niets voor. Mijn wedervraag is dan dus: Hoe komt dit? In de wandelgangen hoor je dat de Nederlandse omroep het geld mist om het festival groots aan te pakken.

Nederlanders roepen vaak dat songfestival pure vriendjespolitiek is. Dat is echter maar een halve waarheid: Je wint geen Eurovisie Songfestival dankzij je buren, je wint het songfestival omdat jouw lied in heel Europa wordt gewaardeerd. In die missie is de NOS de laatste jaren niet geslaagd. Onze nummers zijn vaak te onopvallend, te oppervlakkig en vooral te oubollig. Want waar een heleboel andere landen er alles aan doen om met hun tijd mee te gaan, blijft Nederland wat betreft het festival hopeloos in de jaren 80 steken. De TROS gaf daar vorig jaar nog een mooi voorbeeld van. En zolang er niemand bij de NPO is die ingrijpt om échte maatregelen te nemen, blijft een opvolger van Teach-In nog heel ver weg.


Er is sinds twee jaar een vakjury, heeft dit enige verbetering gebracht in de eerlijkheid van het festival?

Een grote persoonlijke wens is twee jaar geleden vervuld: De terugkeer van de vakjury. Het Eurovisie Songfestival is niet alleen eerlijker geworden, het is vanaf nu ook weer zaak om niet elke poppenkast te sturen die maar genoeg opvalt. Je moet vanaf nu ook weer echt kunnen zingen en het gecomponeerde lied moet iets voorstellen. Het verschil is al direct merkbaar. Om bij Nederland te blijven: Sinds de terugkeer van de vakjury kan Turkije de jaarlijkse 12 punten uit Hilversum wel vergeten. Het songfestival wordt weer eerlijker. De EBU had ook weinig keus. Zonder die maatregel hadden veel westerse landen inmiddels afgehaakt. Nu gebeurt het tegenovergestelde: Oudgedienden als Oostenrijk en Italië sluiten dit jaar weer aan in Düsseldorf.

De TROS heeft de organisatie overgenomen van de NOS, is dit een verbetering voor het festival? Waarom wel/niet?

Toen de TROS twee jaar geleden liet weten de organisatie van de NOS over te nemen, was ik in eerste instantie wel positief. Wellicht zou deze omroep voor een opleving kunnen zorgen voor het in slaap gesukkelde Nederland. Maar al na een paar maanden ging het jammerlijk mis. Zonder enig overleg met de songfestivalkenners- en fans werd Pierre Kartner naar voren geschoven als componist. De TROS had het dus niet begrepen. Waar ik al jaren roep dat Nederland moet durven moderniseren, doet de TROS juist het tegenovergestelde en werpt ons nog eens tien jaar extra terug in de tijd. Moet ik nog uitleggen dat Europa die zet ook niet begreep? De nationale finale van vorig jaar was een regelrechte aanfluiting. Dat een gerespecteerde muzikant uiteindelijk zelf de beste versie moest kiezen, vond ik ronduit gênant. De kijkers (en dus ook veel fans) waren inmiddels monddood gemaakt, inclusief Cornald Maas. Onbegrijpelijk.
Ik moet zeggen dat de aanstelling van de 3J’s weer een heel klein beetje hoop geeft. Dergelijke muziek sluit meer aan op de hedendaagse trend van het festival. Alles hangt af van de uitvoering en het nummer dat eind januari zal worden gekozen om hier meer over te kunnen zeggen. Ik heb begrepen dat je ook weer mee mag stemmen. Ik zie dus wel verbeteringen. Hopelijk houdt men de stijgende lijn vast en komen de Volendammers met een geweldig nummer die ons Nederlanders weer eens met trots naar het Eurovisie Songfestival laat kijken.
Wat opvalt is dat de TROS hun artiesten haalt uit eigen stal via sterren.nl. Daar is op zich niks mis mee. Ik snap dat er tegenwoordig geld verdiend moet worden. Maar de TROS mag ook niet vergeten dat het songfestival voor iedere Nederlander is en niet alleen voor hen die het Nederlandse levenslied hoog in het vaandel hebben staan.


Heb jij het idee dat het festival veel onder jongeren speelt? En zo niet, hoe zou dit verbeterd kunnen worden?

Deze vraag sluit aan op mijn vorige antwoorden. Nederland is al jaren in slaap gesukkeld als het om het Eurovisie Songfestival gaat. Het Nationaal Songfestival dient drastisch te moderniseren en ik begin me sterk af te vragen of de TROS de juiste omroep is om aan die missie te voldoen. Omroepen als BNN en VARA, die veel op Nederland 3 uitzenden en daar de jongeren doelgroep bedienen, zouden wellicht kunnen helpen het songfestival voor Nederland naar de moderne tijd te trekken.


Dit jaar gaan de 3 J’s Nederland vertegenwoordigen op het songfestival? Denk je dat we met deze band een kans hebben.
- Waar zou dit dan aan liggen?


Ook deze vraag is eigenlijk al beantwoord. Ik ben dus gematigd positief. Voor een uiteindelijk oordeel moet ik het Nationaal Songfestival van eind deze maand afwachten. Momenteel laat de TROS de jongens zien op weg naar dat festival. Eén dingetje had ik ze wel mee willen geven: Schrijf nooit een nummer speciaal voor het festival. Winnende Eurovisienummers worden vaak geschreven voordat men er aan denkt met het festival mee te doen. Het heeft ook iets krampachtigs. Als je iets schrijft omdat je het mooi vindt, vanuit je hart, zonder aan het songfestival of de roem te denken, dan kom je vaak een heel eind. Johnny Logan is dat met me eens en hij schreef drie winnende nummers!

Wat zijn je hoogte en dieptepunten van het songfestival afgelopen jaren?

De hoogtepunten zijn legio. Om er eentje uit te pikken: Frankrijk stuurde in 2009 Patricia Kaas naar het songfestival met het nummer ‘Et s’Il Fallait Le Faire.’ (Zie het filmpje hieronder). Voor het eerst sinds jaren had ik overal kippenvel tijdens de live uitvoering. Een fraaie achtste plaats mocht er zijn. Van mij had ze echter nog veel hoger mogen eindigen! Een ander hoogtepunt was afgelopen jaar, toen ik het Eurovisie Songfestival voor het eerst live mee mocht maken. Om samen in een grote hal te zitten met Eurovisiefans uit heel Europa is een ervaring die ik mijn hele leven niet meer zal vergeten.
Het absolute dieptepunt vond ik de Nederlandse inzending De Toppers. De NOS gaf daarmee een regelrecht brevet van onvermogen af. Een enorm oubollig nummer die niets om het lijf had. Ik voorspelde een laatste plaats in de halve finale. Dat werd het uiteindelijk net niet door 10 onverwachte punten uit Albanië. Het nummer Shine van Gordon vertegenwoordigde eigenlijk alles waar ik tegen ben. Het is precies het type nummer waarvan wij in Nederland denken dat het songfestival is en dus aan zal slaan. Maar de jaren 80 zijn al lang voorbij, zeker op het Europese podium.



[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=97ZBhE25DJc[/youtube]
_________________
FACEBOOK: http://www.facebook.com/djsharkey026
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger







Geplaatst: 24 Jan 2011 18:46:49    Onderwerp:

Terug naar boven
EURobin
12points Member


Geregistreerd op: 09 Apr 2010
Berichten: 1045
Woonplaats: NL

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2011 14:39:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Leuk dit interview! Naar mijn mening heb je het goed verwoord.

Na 1999 ging het bergafwaarts. In eerste instantie denk ik dat tussen 2000 en 2005 de televoting op 't ESF wel een grote rol heeft gespeeld mbt de populariteit. Nederland deed nog redelijk haar best, kijkend naar de nationale finales. Er zaten vaak toch goede nummers tussen. (Al vraag ik me af of de juiste nummers altijd gekozen werden... Nederland leek op het NSF vaak te gaan voor het ''schattige'' ipv het goede).

Na 2005 en dus na alle tegenvallers werden ook de inzendingen steeds dramatischer. Nederland ging in plaats van haar best te doen om de voorgaande jaren positief te overtreffen, juist het tegenovergestelde doen. Ik denk ook dat na 2005 het NSF/ESF helemaal de aansluiting met het jongere publiek verloren is. Ik kan me namelijk nog herinneren dat vóór 2005 ik en m'n medescholieren regelmatig luisterden naar Nederlandse inzendingen. Nu is dat gewoon ondenkbaar.

De reden dat het jongere publiek het ESF haat, ligt denk ik niet alleen aan de slechte inzendingen sinds 2005. Ook de commerciële omroep (muv SBS6) met haar Idols en andere talentenjachten opende de aanval op het ESF. Het werd altijd afgekraakt en vaak werden de programma's ook op hetzelfde moment geprogrammeerd. Men creëerde ook een slechte sfeer rond het ESF... zo van: Daar kijk je toch niet naar?! Eric van Tijn deed hier eigenlijk ook altijd wel aan mee, en nu zit ie gezellig in de jury. Achja, misschien is dat een goed teken?! Maarja, grootste reden blijft denk ik toch dat de inzendingen ZO NIET met de tijd meegingen... Anyways, wellicht is het ook een stukje opvoeding? Vroeger keek je gewoon met de familie! Wink

In 2009 was er wel een lichtpuntje, op de ferry naar Texel hoorde ik Nederlandse kinderen naar Fairytale van Alexander Rybak luisteren! Ik kon m'n ogen/oren niet geloven, dat dit nog kon?! Was blij verrast. Ook wel een teken dat het Songfestival terug kán komen:) Het blijft hoe dan ook een mooi concept... Bijna heel Europa samen op zo'n groot evenement...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Steve Rogers
4points Member


Geregistreerd op: 09 Jan 2011
Berichten: 80

BerichtGeplaatst: 8 Feb 2011 11:14:53    Onderwerp: Reageren met citaat

misschien als Nederland nou eens een wat modernere bandjes stuurt ,met een Engelstalig nummer ,dan wordt het misschien nog eens wat
_________________
secret avenger
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
djSharkeY
Site Admin


Geregistreerd op: 14 Mrt 2010
Berichten: 1613
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2011 11:41:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Eens. Maar dan kan de TROS niet in eigen vijver vissen, dus ik ben haast zeker dat dat er in de nabije toekomst niet in zal zitten.. Crying or Very sad
_________________
FACEBOOK: http://www.facebook.com/djsharkey026
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
Roel
5points Member


Geregistreerd op: 09 Apr 2010
Berichten: 116

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2011 13:27:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Het ESF is het enige mega-belspelprogramma met nieuwe liedjes. Dat blijf ik waarderen.
Langzamerhand beginnen we te wennen aan al die talentenjachten waar we moeten luisteren naar covers van grote hits. Het is te gemakkelijk.
Doe die covers in de voorrondes en laat frisse nieuwe songs horen in de live shows.

Karaokeprogramma's als X-Factor etc. geven de artiest geen enkele kans met eigen werk te scoren in de uitzending. Terwijl dat het meest geschikte moment is om jezelf met al je talent te profileren. Daarna is het te laat.
Ik zou mijn The Voice stoel pas omdraaien als ik een geweldige nieuwe song hoor. En niet bij een of andere cover.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
EURobin
12points Member


Geregistreerd op: 09 Apr 2010
Berichten: 1045
Woonplaats: NL

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2011 13:33:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Roel schreef:
Het ESF is het enige mega-belspelprogramma met nieuwe liedjes. Dat blijf ik waarderen.
Langzamerhand beginnen we te wennen aan al die talentenjachten waar we moeten luisteren naar covers van grote hits. Het is te gemakkelijk.
Doe die covers in de voorrondes en laat frisse nieuwe songs horen in de live shows.


Zo mee eens!
Het zijn continu covers, zelfs de liedjes die ze in de finale krijgen zijn altijd een covers van een cover van een cover. Inderdaad te gemakkelijk maar vooral erg goedkoop.

Ongelofelijk eigenlijk dat al die programma's zo ontzettend populair zijn en het ESF in een hoekje staat... Het is toch veel leuker om én een goede stem te horen én een nieuw, goed nummer...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Steve Rogers
4points Member


Geregistreerd op: 09 Jan 2011
Berichten: 80

BerichtGeplaatst: 19 Feb 2011 14:30:59    Onderwerp: Reageren met citaat

De tros is ook een bejaarden omroep zeer ouderwets .Het wordt eens tijd dat de Vara of Bnn het gaan overnemen
_________________
secret avenger
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
djSharkeY
Site Admin


Geregistreerd op: 14 Mrt 2010
Berichten: 1613
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2011 00:42:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Steve Rogers schreef:
De tros is ook een bejaarden omroep zeer ouderwets .Het wordt eens tijd dat de Vara of Bnn het gaan overnemen


Ze willen wel graag samenwerken met omroep MAX ja.. En dat is niet zo'n handige insteek als je juist de laatste jaren een erg vernieuwende trend ziet ontwikkelen op het eurovisiepodium. Avant garde, hip hop, pop ballads en wij vragen de TROS een liedje te sturen. Hmmmm... Wat klopt er niet aan dit verhaal? Mr. Green
_________________
FACEBOOK: http://www.facebook.com/djsharkey026
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
EURobin
12points Member


Geregistreerd op: 09 Apr 2010
Berichten: 1045
Woonplaats: NL

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2011 02:04:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zie bij die muziekfeesten altijd wel de pleinen volstaan met jongeren Smile

Maar tegen de tijd dat een modernere omroep het gaat doen, is traditioneel en ouderwets weer populair of het ESF, zul je net zien Smile Hehe.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Steve Rogers
4points Member


Geregistreerd op: 09 Jan 2011
Berichten: 80

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2011 11:03:45    Onderwerp: Reageren met citaat

EURobin schreef:
Ik zie bij die muziekfeesten altijd wel de pleinen volstaan met jongeren Smile

Maar tegen de tijd dat een modernere omroep het gaat doen, is traditioneel en ouderwets weer populair of het ESF, zul je net zien Smile Hehe.



ik ben het hier niet mee eens!!!!!
_________________
secret avenger
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Songcontest.nl Forumindex -> Het Laatste Nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.