Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


1959 Teddy Scholten - Een Beetje

 
Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Songcontest.nl Forumindex -> Pays-Bas Douze Points
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
djSharkeY
Site Admin


Geregistreerd op: 14 Mrt 2010
Berichten: 1613
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2010 09:45:45    Onderwerp: 1959 Teddy Scholten - Een Beetje Reageren met citaat

Het Eurovisiesongfestival 1959 was het vierde Eurovisiesongfestival en vond plaats op 11 maart 1959 in Cannes, Frankrijk. Het programma werd gepresenteerd door Jacqueline Joubert.

Van de 11 deelnemende landen won Nederland met het nummer "Een beetje", uitgevoerd door Teddy Scholten. Dit lied kreeg 21 punten, 19% van het totaal aantal punten. Na vier eurovisiejaren had Nederland dus al twee overwinningen op zijn naam!!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fxdHYVYtkbM[/youtube]

Citaat:
ORANJE VLINDERS

Het is toch een vreemde gewaarwording om wijlen Teddy Scholten nog eenmaal te zien op 82-jarige leeftijd in een ‘In Memoriam’-uitzending op Nederland 1. Ik was al langer benieuwd naar haar huidige leventje. Die nieuwsgierigheid werd nog wat meer aangewakkerd nadat ik via wat zoekwerk op het internet las dat ze een leventje in de anonimiteit verkoos. Door Gert Waterink

Daarom was ik zo blij met de aankondiging dat Ivo Niehe vorig jaar ter gelegenheid van de 50e verjaardag van ‘Een Beetje’ op visite zou komen bij Teddy Scholten. Maar wat doe je als je ouders, die barweinig op hebben met het songfestival, onverwacht op bezoek komen? Inderdaad, de tv blijft uit en zelfs de DVD recorder wordt door de verrassingsfactor van het bezoek niet ingesteld. Ik heb toen dat programma alsnog moeten missen. Uitzendinggemist.nl dan maar? Ach nee, Ivo Niehe wil niet dat dit soort juweeltjes van portretten gratis te zien zijn voor liefhebbers van het songfestival. Ik baalde.

Niets aan te doen. Met 82 jaar kun je bij gezondheid nog wel wat ouder worden, maar ik was bang dat Teddy Scholten als een eenzaam oud, ziek, verschrompeld vrouwtje in de vergetelheid zou raken. En misschien was ze ook al ziek. Je weet het niet. En als ze nog steeds gezond was, waarom ging ze dan niet nog eens net zo gracieus als Lyss Assia optreden voor een leuke menigte van fans? Onze generatie kent haar enkel van YouTube-filmpjes. En zelfs Corry Brokken kennen we anno 2010 nog beter van gezicht. Ik durf te wedden dat fanclubs als Eurovision Artists wel oren zouden hebben naar een leuk interview met Teddy Scholten (Is het er ooit eens van gekomen jongens?)

Het is heel cru om te zeggen, maar op veel vragen die ik had kreeg ik pas vandaag, een paar dagen na haar dood, een wat duidelijker antwoord. De uitzending van Ivo Niehe ging alsnog een keer in de herhaling. En dan kijk je dat interview nog eens aandachtig en dan zie je een topfitte vrouw met nog dat identieke donkere jaren 50-kapsel en een vlotte babbel die je meteen doet afvragen of ze nog net zo vlot kan zingen.

Maar dan komt de aap meer en meer uit de mouw. Teddy Scholten was een multitalent. Nu ging het zingen haar goed af, maar zelf beschouwde ze haar overwinning in 1959 in Cannes ‘een beetje’ als een ongelukje. Teddy Scholten was immers ook actrice en entertainer. Sterker nog, dat was haar specialiteit. Ze was ook actief voor het Rode Kruis. En na de dood van haar man in 1983 werd ze de mater familias van de Scholten’s. Ze ging bewust andere dingen doen, waarbij het schilderen van aquarellen haar voorkeur genoot. Ze exposeerde zelfs regelmatig. Als je er dan achter komt dat mensen jouw expositie enkel bezoeken vanwege jouw songfestivaloverwinning, dan is dat nogal zuur. “Het is gewoon oneerlijk” zei ze tegen Ivo. Oneerlijk, omdat mensen niet nieuwsgierig waren naar alle andere talenten die ze in de praktijk bracht.

Teddy Scholten bleef niet stilstaan en hangen in haar songfestivalsucces. Ze bleef steeds nieuwe dingen in haar leven doen. Wellicht was ze daarom vorig jaar nog zo’n vitale leuke vrouw die in geuren en kleuren kon vertellen over bijvoorbeeld haar verzameling oranje vlinders en de spirituele betekenis die deze vlinders voor hadden. Want die oranje vlinders verschenen meerdere keren op momenten dat ze aan wijlen haar vader en haar man dacht. “Van zulke ervaringen wordt je toch koud??” zei ze. De katholieke Teddy Scholten nam deze ervaring natuurlijk mee als een positief spiritueel aandenken aan haar man.

Nu is ze zelf zo’n vlinder. Maar vergeten doen we haar niet. Ze zei ook openlijk dat ze weer net zo’n massale, vrolijke ontvangst verwacht als Nederland nog een keer het Eurovisie Songfestival gaat winnen. En reken maar dat de positiviteit dan zegeviert. Laten we maar hopen dat er dan veel oranje vlindertjes te zien zijn.

We zullen Teddy Scholten missen.

Bron: ESF Magazine
_________________
FACEBOOK: http://www.facebook.com/djsharkey026
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger







Geplaatst: 23 Apr 2010 09:45:45    Onderwerp:

Terug naar boven
EURobin
12points Member


Geregistreerd op: 09 Apr 2010
Berichten: 1045
Woonplaats: NL

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2011 20:31:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Toch wel een perfect in elkaar gezet liedje dit... -tje -tje -tje -tje...
Eigenlijk is de tekst ook best modern voor die tijd Smile

djSharkeY schreef:
Na vier eurovisiejaren had Nederland dus al twee overwinningen op zijn naam!!

Zo goed als het toen ging, zo slecht gaat het nu haha Smile
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Songcontest.nl Forumindex -> Pays-Bas Douze Points Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.