aandentoog
duivensport

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

In ons lokaal
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    aandentoog Forumindex -> In ons lokaal
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Edwin Lenaerts

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2019 07:24:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Luc,

Mijn excuses voor het late antwoord op je bericht, maar het is de laatste weken erg druk aan mijn zijde, en dan ontbreekt me wel eens vaker de tijd om snel te kunnen reageren.

Ik kan je met veel plezier geruststellen: je geheugen is nog steeds perfect!
Het lokaal in Wijnegem is nog steeds “de vroege morgen”, een leuke bruine kroeg.
In tegenstelling tot vroegere jaren zijn de duivenmelkers een minderheid geworden in het café. Onze bond waarin wij spelen is “de verbroederingsbond”. Op de snelheid zijn we nog met een 25-30 tal melkers, maar de sfeer is nog steeds erg goed te noemen. Waarschijnlijk dat het gerstenat hier voor iets tussen zit 😉.

Voor de drachten verder dan Noyon zit in hetzelfde lokaal de hoofdzetel van “den Union” (je weet wel, “d’hoogeschool van de duiven”)
De melkers van Schilde zijn bij ons van harte welkom, maar ook zij spelen natuurlijk meer in hun eigen bond “De Eendracht, Schilde”, zodat we daar wat minder contact mee hebben, ook al is de afstand tussen Wijnegem en Schilde slechts de spreekwoordelijke steenworp.

Ikzelf ben slechts terug een 3-tal jaren geleden(terug) kunnen toetreden tot de duivensport, nadat mijn maatje mij voorstelde om in tandem te gaan spelen. Het verhaal is een beetje lang om hier helemaal neer te pennen, maar onder “stel je even voor” op blz 2 kan je mijn verhaal lezen.
De periode waarvan je dus spreekt is jammer genoeg van voor mijn tijd dat ik met de duivenmelkersgemeenschap in Wijnegem / Schilde kennis gemaakt heb, en jammer genoeg ken ik de man niet, maar ik heb het tijdens het binnen brengen van de klok vorige week eens nagevraagd. En inderdaad, de man was een te duchten tegenstander, en is dit blijkbaar vandaag de dag nog steeds.
Je kan de uitslagen van Schilde natuurlijk altijd volgen via Pitts en dan bij de resultaten zoeken naar de uitslagen van Schilde. Wanneer ik je verhaal zo lees, dan heb je destijds inderdaad een smak geld neergelegd om een laat jongske te kunnen aanschaffen, maar was het wel een goede investering

Met sportieve groeten,

Ed
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 31 Mei 2019 07:24:44    Onderwerp:

Terug naar boven
WALDACK LUC

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2019 08:15:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Hartelijk dank Ed voor den"uitvoerigen" uitleg ! Geaprecieërd! Mooie van de duivensport situeert zich op het terrein van de onderlinge vriendschapsbanden die kunnen ontstaan op basis van eerdere sociale contacten....blijft voor velen gelukkig nog een volkssport bij uitstek..."perikelen en gekrakeel" van den "Bond" de ver van mijn bed show!
Was daar inderdaad een "gezellige kroeg"! Werd toendertijd ook nog "boompje gekaart" aan vele tafels.....en "sigaarke" gerookt. Was toen ook de glorieperiode van de "reus van Schilde" met name William Geerts. Eigenlijk was hij één van de voorlopers van de nu overal verrijzende professionele megahokken. Wat verzamelde die niet aan olympiadeduiven met zijn oude "Marien-Meulemans duiven" gekruist met deze van Fons Jacobs uit St-Gilles-Waas meen ik mij te herinneren. Zijn stamduif "De Buffel" werd wereldberoemd ! Veelal zwarte witpennen...."sproeten" van middelmatige bouw maar "boterzacht" van pluim. Zijn sterkste periode in den "Union" toen inderdaad de "Hogeschool" van het halvefond-gebeuren ( remember o.a. "De Dokus"..wonderduif van Somers en Zoon uit Oelegem) situeerde zich toch toen hij het nog deed op "beperkte accomodatie". Was den "eersten" die zich officieël "beroepsduivenmelker" noemde ......"houder van neerhofdieren".....heel vroeg gestorven op veel te jonge leeftijd....zoon Serge speelde met William zijn vrouw nog paar jaar verder op de hokken te Schilde met wisselend succes.Waar is die tijd heengevaren ? William....controversiële figuur....nam geen blad voor de mond.....niet altijd in dank afgenomen de "grootspraak" van een kampioen....maar zijn niet alle kampioenen beetje "eigenzinnige speciale " mensen?? Zijn hokken situeerden zich op de Beemdenlaan in Schilde en er stonden wekelijks "massa" kijkers op die prachtige laan de duiven op te wachten...telkens een echt "spektakel" ! Was daar toendertijd ook nog minder bebouwd. Mijn tante woonde in 's Gravenwezel niet ver daar vandaan en bij bezoek aldaar reed ik vaak met de fiets tot in Schilde. Andere grootheid uit 's Gravenwezel in die tijd die ook in Jullie lokaal speelde was Wouters.....kleine liefhebber met handvol duiven....maar pakte er maar eens voor. André Roodhoofd was er goed mee bevriend.....ik bood eens op een zwart jongske in Jullie lokaal van Wouters tot 12000bfr maar kon het niet kopen. Allemaal vergane glorie.....en wie spreekt er nog over....goed voor de geschiedenisboekskes !
Om terug te keren op Van Berendonck. Zijn "Bourgeke" vloog 1e nationaal tegen 38629 duiven in 1990! Snelste van 57612 duiven! Grootvader van mijn duif was de "Blauwe Witpen As" 1e Olympiadeduif 1989 in Katowice...verder in de pedigree de "Kadet Meulemans '72" uit het stamkoppel dat tot op van daag geschiedenis schrijft "Oude Van Den Bosch'67" x "Blauw Janssen '66".....wat kwam daar niet allemaal uit voort ! ( hé Georgé) .
Van Berendonck investeerde zwaar op de totale verkoop van Marien-Meulemans en kreeg "waar voor zijn geld"! Hij kocht o.a. de "78 duizend van 1977" zoon van het Stamkoppel....werd zijn basisduif
Zoals U aanhaalt is hij nog steeds geducht kampioen en ik wens hem bij deze nog veel gelukkige duivenjaren !
WALDACK LUC

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2019 10:30:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Toen ik dat laat jongske kocht in 1991.......had ik niet genoeg geld bij....maar mijn vrouw gaf mij "een por" : "Koop het of ik ga bieden!" . Uiteindelijk mocht ik het "tekort" bedrag ( allemaal ten voordele van de maatschappij) overschrijven via de bank van Willy ! Wie biedt nu nog ganse ronde jongen aan ten voordele van 't lokaal ....en dit was jaarlijks terugkerend feit! "Brave Willy" heeft er wellicht ook "geen medaille" voor gekregen?
Nog een anecdote......Romain Legiesr uit Oostakker was toen ook aanwezig op deze verkoop en wou een duivinneke kopen ( geluk voor mij want ik wou een duiver) . Hij kocht er ook ééntje voor 24000bfr......kwam niks uit dat deugde in tegenstelling tot de "mijnen" die met verschillende duiven "goed " gaf! Was een genopte Witpen ....witoger....kwade blik...hoog op zijn poten....ook "elfpender". Cor Hanegraaf , de kampioen uit Nuland (Nederland) kwam eens op mijn hok toen we koppel jongen ruilden en zei : "Nou wat een "lelijk " oog heeft die duif! " ik zweeg natuurlijk in alle talen ! We reden toen om "ons koppel" jongen naar Nuland (boven 's Hertogenbosch) met ons "klein Peugotje".....Cor had "bruikbare" van mij.....ik ....."niks" goed van hem maar bleven de beste vrienden....dat is duivenspel....maar altijd leuk "goed of slecht" en met gesloten beurs!
Die "Meulemans" was dus een "late".....vloog nooit uit vanaf jong ....opgesloten op zolderhok....nooit in voliere geweest ....zelden een bad gekregen.....maar bevruchtte tot zijn 12 jaar. Vitaliteit is aangeboren .....komt vanuit het "genotype"......niet het "fenotype" ! Pa zaliger zei altijd : "Het is het "ei" dat telt!". En of hij gelijk had! Wink
Terwijl ik dit "tik" is het jongske van "Vader Barcelona" van 2007 "uitgepikt".....ik content gelijk n'en "plechtige communiekant"! Hopelijk "vang" ik nog een "jongske" dit jaar uit hem.....maar al héël blij nu nog "iets"onverwachts van de "oude soort" te kunnen recupereren Wink
WALDACK LUC

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2019 10:55:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik geef hier nog eens "postuum" de prijzen teruggevonden van "Tornado Barcelona" 4275942/2008 dus waarvan nu een "halfbroerke " in de teil ligt:
Etampes 136d.23e
Blois 187d. 13e
Châteauroux 606d 33e- 4559d.138e
Poitiers 273 d. 30e
Libourne 269d.13e - nat.8723d. 169e
Brive 534d. 20e - nat.16815d.853e
Châteauroux 502d.46e
Souillac 291d.3e - nat.7045d 60e
Angerville 321d.7e
Barcelona 2277d.3e-314d.2e-12170d.7e (gevonden op hok)
Limoges 575d.30e- nat.13781d.1075e
Barcelona 295d.8e- 2125d54e-11590d.278e
Châteauroux 459d.39e -Nat.22254d.1375e
Châteauroux 4287d. 256e
Cahors 199d.4e- nat.8570d.373e
Pont st maxence 238d.26e
Châteauroux 484d.64e
Barcelona 216d.7e - 1829d 71e - 8764d.353e
Verspeeld op Limoges in 2015!
Kleinzoon vloog
Libourne 157d.10e-nat.6134d.227e
Pont 238d.18e
Orleans 524d.65e
Châteauroux 453d.42e
Vierzon 549d.35e
Montauban 86d1e- 884d.9 - 1577d.26e
Narbonne 69d.2e - 748d.8e- 4047d.66e- 10732d146e
Agen 96d.6e en nadien verspeeld op Carcassonne.
Begrijp je nu mijn "blijdschap" om dat simpele "jongske" in de schotel Laughing
roger casier

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2019 12:40:58    Onderwerp: Reageren met citaat

proficiat Luc
Zulke vliegen er niet dik !
Ik ken dat gevoel dat je hebt met dat kleine ding dat in de schotel ligt .
Gisteren de eieren van mijn 12-jarige ROCCO gelicht en met zijn nieuwe top-duivin opnieuw een bevrucht eitje .
Eigenaardig ! Het is het derde eitje dat dit jaar bevrucht is en telkens maar één per nest .
Zou daar een uitleg kunnen voor zijn ?
mvg
Roger
gevh

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2019 13:48:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Roger
Hoe het komt weet ik niet . Je kan wel nagaan welk ei bevrucht is door 1 ste ei te merken . Dan kan je zien of steeds hetzelfde of niet bevrucht word
WALDACK LUC

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2019 17:31:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt "confrater" uit de Westhoek Wink
Samba

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2019 18:04:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Awel Luc,

als je zo'n uitslagen post, ben je dan niet blij met uw herstart ?
Terwijl je vroeger all round speelde, hoef je je nu enkel op de zware fond vluchten te concentreren. En dat je daarvoor heel doordacht en met kennis van zaken hebt ingekocht, twijfel ik niet.
En wanneer gaan er jonge 'Waldackskes' beginnen uitvliegen ?
Terug naar boven
JanDeCock

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2019 19:46:41    Onderwerp: Reageren met citaat

WALDACK LUC schreef:
Pa zaliger zei altijd : "Het is het "ei" dat telt!". En of hij gelijk had! Wink

was een slimme mens Wink
Ik zeg altijd, een goeie duif is vroeger ook uit een ei gekropen Laughing
Terug naar boven
WALDACK LUC

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2019 15:59:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Ons lokaal "De Verbroedering" Elst.... enorm sterk gepakt op Cahors .....4 & 6 & 7 & 11 nationaal ....respectievelijk Norbert De Keyzer , Tom Van Gaver , Gebr, Van De Walle en nogmaals Tom !
Proficiat "mannen" Exclamation
P.S. De "oppergaai"......geen verrassing meer.....Gebr.Van den Heede Wink
Georget

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2019 17:19:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Inderdaad Luc...
Cahors , meer dan 700 km.
Overal goed weer...
De Scheldestreek nationaal uitmuntend gepresteerd.
Voor de anderen geen excuus.
Proficiat .
Karolien

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2019 17:27:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Georget,

Ik snap je laatste zin niet? Waarom geen excuus?
Waarom nu niet en met andere omstandigheden wel?
Zoals ik al stelde, de wind maakt de prijzen. Begin daarom met de lokale uitslag te bekijken, met goede wind kan er een dikke kers op de taart komen.
Proficiat aan de pointeurs natuurlijk!
Terug naar boven
Samba

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2019 17:45:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Gij snapt het werkelijk niet hé, en maar volharden in de boosheid.
Op die afstand speelt de wind geen bepalende rol, en dit is zo vanaf Limoges.
Ga op een ander zagen, jong. Juiste conclusie van Georget ! Ook West-Vlaanderen is sterk gepakt uit Cahors.

Als ik zie dat ook een Bart Van Oeckel, een Geerinckx, een Menten, een Niels Broeckx de vluchten tot 800 km beginnen te spelen, kan ik dit alleen maar toejuichen.
Terug naar boven
Karolien

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2019 19:22:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Volharden in de boosheid? De wind speelt ALTIJD een rol, weliswaar neemt deze af met de afstand.
Ik vraag enkel aan Georget om mij ter verduidelijken wat hij juist bedoelt. Georget heef een voorkeur voor de westenlijn en dat begrijp ik, echter met duiven spelen is vandaag met de wind, morgen tegen de wind. Ik meen dat ik in mijn post niet echt je mening vroeg.
De volgende vraag is wel voor jou: Waar lees je dat ik iets schrijf “tegen” west Vlaanderen? Ik wens alle topnoteringen zelfs proficiat.
Weet je S, je zit blijkbaar met een zware frustratie, misschien is een cursus begrijpend lezen voor jou geen weggesmeten geld.
Alle, laat je nog maar eens gaan en zaag wat over de nick name.
Terug naar boven
Georget

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2019 20:08:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag Karolien,
Waarom geen excuus...

Is een vlucht van meer dan 750 km
Mooi weer en weinig wind (anders geen 1400m/m)
Op die afstand en de weersomstandigheden van vandaag minder van belang.
Daarom had ik meer liefhebbers uit Antwerpen en Brabant op het voorplan verwacht.
Ik verdedig het Westen ivm lossingsplaatsen alleen voor vluchten tot max. 550 km. Ook omdat men Poitiers nationaal heeft afgeschaft.
Bij alle nationale vluchten komen de duiven ten ZO van Parijs terug naar Gent bv..En woon dan maar in Adinkerke of Diksmuide...
Bekijk dan even een het verschil tussen de boog en de koord....

Laatst aangepast door Georget op 16 Jun 2019 20:18:06; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Geplaatst: 16 Jun 2019 20:08:46    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    aandentoog Forumindex -> In ons lokaal Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Pagina 9 van 13

Ga naar: