| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Heuf officieel tijd teveel
|
Geplaatst: 26 Feb 2007 02:08:53 Onderwerp: Het kwaad |
|
|
Het Kwaad
Ik heb hier een paar stellingen over het kwaad waar ik graag jullie mening over zou willen weten...
1: God heeft met de keuze om de mens vrije wil te geven ook het kwaad geschapen (zonder goed of kwaad is er geen vrije wil)
2: Over alles wat God de duivel toestaat binnen zijn almacht is God de eindverantwoordelijke
3: God is pure goedheid en doet dus geen kwaad
4: Kwaad is niet zozeer het ethische kwaad wat wij kennen (dat kan namelijk subjectief zijn: het wordt steeds be?nvloed door het beoogde doel en de achterliggende overtuigingen), maar meer 'datgene wat van God verlaten is/van God vandaan is'... (ter illustratie: de hel is dan een plek waar je compleet door God verlaten bent, en de duivel doet alles om je van God vandaan te krijgen)
5: God weet alles en wist dus ook dat wij mensen voor de zonde en dus het kwaad zouden kiezen
Alle stellingen staan los van elkaar en kunnen dus soms tegenstrijdigheden opleveren... Dat ik deze stellingen geef betekent overigens niet dat ik het met ze eens ben, al heb ik ze wel zelf verzonnen...
ben benieuwd naar jullie perspectief, meningen en gedachten over deze zaken  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 26 Feb 2007 02:08:53 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
jmvvliet hmm, waar is dit knopje voor?

|
Geplaatst: 26 Feb 2007 07:26:03 Onderwerp: Re: Het kwaad |
|
|
| Heuf schreef: | Het Kwaad
2: Over alles wat God de duivel toestaat binnen zijn almacht is God de eindverantwoordelijke | Even snel over stelling 2: eindverantwoordelijk: ja, maar eindverantwoordelijkheid staat niet gelijk aan het hebben van schuld... _________________ Ordening. Mijn angst om me te vergissen en dan te ontdekken dat de christelijke godsdienst [toch] waar is, zou veel groter zijn dan mijn angst hem bij vergissing voor waar te houden (Blaise Pascal) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 26 Feb 2007 10:49:13 Onderwerp: |
|
|
nee dat staat er ook niet.
En even ter duidelijkheid:
| Dikke van Dale schreef: | ver?ant?woor?de?lijk (bn.)
1 (van personen) zich moetende verantwoorden => aansprakelijk, responsabel |
|
|
| Terug naar boven |
|
 |

|
Geplaatst: 26 Feb 2007 10:56:23 Onderwerp: |
|
|
het was ook kort en snel, en vooral een gedachte die in me opkwam. Veel mensen combineren deze twee namelijk: schuld en verantwoordelijkheid, alsof ze altijd bij elkaar horen...
Kijk recentelijk naar minister Donner met de schipholbrand: de media schetsten een beeld van schuld, terwijl hij niet meer dan verantwoordelijk was... Hij nam zijn verantwoordelijkheid, maar bekende terecht geen schuld... de media echter pushten hem om schuld te bekennen. Dat was ook de reden van de korte opmerking... _________________ Ordening. Mijn angst om me te vergissen en dan te ontdekken dat de christelijke godsdienst [toch] waar is, zou veel groter zijn dan mijn angst hem bij vergissing voor waar te houden (Blaise Pascal) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 26 Feb 2007 11:05:58 Onderwerp: |
|
|
Ik ben het op dit punt volledig met je eens Wij mensen willen ook altijd een 'zondebok', iemand die de schuld op zich neemt. |
|
| Terug naar boven |
|
 |

|
Geplaatst: 26 Feb 2007 11:22:18 Onderwerp: |
|
|
de zondebok was er niet voor niets in Isra?l. Die werd de woestijn ingezonden, en nam de schuld van het volk mee...
Het probleem van schuld en verantwoordelijkheid is m.i. dit: wij mensen staan er niet echt om bekend schuld te willen accepteren, laat staan ons daar verantwoordelijk voor te voelen. Wij hebben zo snel een houding van: ik ben niet schuldig, en d?s niet (mede)verantwoordelijk.
We hebben de ziekelijke neiging de schuld bij ??n (het liefst een andere) persoon (=zondebok) te leggen. Kijk naar WO2: de zondebok bij uitstek is Hitler. Hitler was verantwoordelijk, maar had hij aan ?l het gebeurde schuld? Jazeker; was hij all??n schuldig? Nee, zeker niet... Was hij verantwoordelijk? Jazeker; was hij alleen verantwoordelijk? Nee, zeker niet...
We weten vaak niet hoe het werkelijk zit, en als we het denken te weten klopt het beeld vaak niet. En vaak is God dan degene die zowel schuld als verantwoordelijkheid in de schoenen geschoven krijgt...
* Geeft zijn gedachten een zwengel * _________________ Ordening. Mijn angst om me te vergissen en dan te ontdekken dat de christelijke godsdienst [toch] waar is, zou veel groter zijn dan mijn angst hem bij vergissing voor waar te houden (Blaise Pascal) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
mik Site Admin

Geregistreerd op: 04 Jan 2007 Berichten: 1225 Woonplaats: papendrecht
|
Geplaatst: 26 Feb 2007 13:42:10 Onderwerp: |
|
|
1: God heeft met de keuze om de mens vrije wil te geven ook het kwaad geschapen (zonder goed of kwaad is er geen vrije wil)
Voordat God de mens schiep, was het kwaad er al.
Ergens tussen gen 1:1 en gen 1:2 was het zo dat een behoorlijk belangrijke engel dacht "ik ben hier niet belangrijk genoeg, ik wil net zo zijn als God" en toen is hij uit de hemel gezet :S samen met zijn aanhangers, zo?n beetje 1/3 van de engelen. Toen is het kwaad al in de wereld gekomen.
het kwaad was er ook al omdat die boom van de kennis van het goed en kwaad er stond. Het kwaad was er dus al, alleen hadden ze er nog geen kennis van. _________________ www.minka.web-log.nl |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 26 Feb 2007 13:45:24 Onderwerp: |
|
|
| Maar heeft God het kwaad dan geschapen of is dat zomaar ontstaan doordat die engel dat dacht en dus door die engel ontstaan? |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Mister Charming forum verslaafde
|
Geplaatst: 26 Feb 2007 13:48:14 Onderwerp: |
|
|
ik denk dat alles door God is geschapen _________________ je denkt toch zeker niet dat ik een onderschrift nodig heb? |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 26 Feb 2007 13:53:26 Onderwerp: |
|
|
| Dus ook het kwaad? |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 26 Feb 2007 13:57:58 Onderwerp: |
|
|
met alles bedoel ik alles.. en al zou Hij het niet gemaakt hebben dan heeft Hij het toegestaan..
maar God is toch de enige die leven kan maken.. en Hij heeft met ons allemaal een plan..
en Hij wist onze naam toch al voordat we werden gemaakt ..
dus dan wist hij toch ook al vanaf het kwaad af..
Hij is toch ALwetend?? _________________ je denkt toch zeker niet dat ik een onderschrift nodig heb?
Laatst aangepast door Mister Charming op 26 Feb 2007 14:05:00; in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 26 Feb 2007 14:03:56 Onderwerp: |
|
|
ik ga er even vanuit dat je 'Alwetend' bedoelt ipv 'onwetend'.
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 26 Feb 2007 14:04:37 Onderwerp: |
|
|
oeps indd sorry God  _________________ je denkt toch zeker niet dat ik een onderschrift nodig heb? |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|