Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Henk
|
Geplaatst: 20 Jan 2009 19:28:36 Onderwerp: gerecapt? |
|
|
Hallo Freaks,
Waarschijnlijk een domme vraag maar ik kom regelmatig bij analoge processing het woord ''gerecapt'' tegen.Nu snap ik dat het betekend dat er wat vernieuwd is toch??Maar wat eigenlijk en wat niet??
Gegroet van een niet wetende,
Henk |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 20 Jan 2009 19:28:36 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
 |
brian

|
Geplaatst: 20 Jan 2009 20:03:55 Onderwerp: Re: gerecapt? |
|
|
Henk schreef: | Hallo Freaks,
Waarschijnlijk een domme vraag maar ik kom regelmatig bij analoge processing het woord ''gerecapt'' tegen.Nu snap ik dat het betekend dat er wat vernieuwd is toch??Maar wat eigenlijk en wat niet??
Gegroet van een niet wetende,
Henk |
Nou kijk Henk, mijn Orban 8100a wordt as we speak door Dennis Gerecapt/gecalibreerd, of knippen/scheren.. hahah..
Ik denk dat Dennis, hier maar een antwoord op moet geven..
Brian _________________ www.apcsradio.com
Dateq BCS50, Ariane Sequel, Orban PC1100 |
|
Terug naar boven |
|
 |
Radio Oude Stijl

|
Geplaatst: 20 Jan 2009 20:59:24 Onderwerp: |
|
|
capacitor=condensator in het engels. En 'recappen' is het vervangen van alle condenstatoren. Daarna moet een machine opnieuw gecalibreerd worden. Een condensator heeft maar een beperkte levensduur, daarna gaat-ie 'lekken' en heeft-ie niet meer de ooit bedoelde waarde. _________________ Analoogaanbidder, Ino250, Audioprisms, 8100/XT2, PC1100 / Lokale- & Landelijke radio, 8500, 8300, 8200, 2300, PC1100
Laatst aangepast door Radio Oude Stijl op 21 Jan 2009 07:22:16; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
 |
Harm

Geregistreerd op: 15 Jan 2009 Berichten: 12 Woonplaats: Gelderse Achterhoek
|
Geplaatst: 20 Jan 2009 22:33:11 Onderwerp: |
|
|
En in een gemiddeld analoog aparaat zitten heel wat van die dingen.
Het resultaat is goed te horen natijd. Zo is vorige week onze 464a recapt en calibreert. Hij staat bij ons alleen te levelen, maar het resultaat is erg goed te horen. Moet je je voorstellen wat er met een, ik noem maar, 8100 gebeurt
Dat is iets waar je eigenlijk niet op bezuinigen moet. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Henk
|
Geplaatst: 21 Jan 2009 07:20:42 Onderwerp: |
|
|
Kijk weer wat geleerd...
Hatelijk dank voor de gegeven antwoorden!
Mvg Henk |
|
Terug naar boven |
|
 |
Henk
|
Geplaatst: 21 Jan 2009 07:22:18 Onderwerp: |
|
|
Enuhhhh..hatelijk moet natuurlijk haRtelijk zijn,het is nog vroeg zullen we maar zeggen  |
|
Terug naar boven |
|
 |
Dennisvb Site Admin
|
Geplaatst: 21 Jan 2009 09:04:49 Onderwerp: |
|
|
Een kleine aanvulling:
De Elektrolyische COndensatoren worden vervangen.
Doordat er vloeistof in de elco zit, kunnen er 2 dingen gebeuren:
1. De elco droogt uit. Dit komt omdat het eind van zijn levensduur voor bij is. Hierbij daalt de capactiteit naar meer dan de helft dan zijn oorspronkelijke waarde.
2. De elco gaat lekken. Dit komt meestal door omgevings invloeden.
Apparaten kunnen van binnen erg warm worden. Wanneer een elco niet goed op de print staat, kan de elco door uitzetting als het ware open worden getrokken. Wat ook kan gebeuren is dat de behuizing van binnenuit dun wordt, zodat de vloeistof een weg naar buiten zoekt..
Hiervoor staan er dan ook temperatuurs aanduidingen op elco's
Dit heeft te maken met weerstand van de isolatie wand, waarin de polen gewikkeld zijn..
Hoe hoger de temperatuur, hoe beter afgeschermd.
Je hebt ze in: 85, 105 en 125 graden _________________ For Classic Orbans and Texar/gentner Audio Prism/ Prism II service and repair... |
|
Terug naar boven |
|
 |
|