Chillipepers.nl
Voor liefhebbers en kwekers van Chillipepers
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


youri02's (hopelijk) pittige comeback 2023

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> 2023
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
youri02



Geregistreerd op: 16 Jan 2023
Berichten: 10

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2023 17:34:38    Onderwerp: youri02's (hopelijk) pittige comeback 2023 Reageren met citaat

Inmiddels zijn de peperzaden die ik gekozen heb aan het weken in lichte kamillethee. Zoals in het ''welkom terug''-topic al aangestipt was, heb ik tussen 2016-2018 twee seizoenen lang pepers gekweekt. Toen ik uit huis ging en naar een appartement trok had ik echter geen tuin meer. Nu hebben mijn vriendin en ik een volkstuintje, dus wilde ik me wel weer eens wagen aan het kweken van pepertjes.

Alle zaden die nu aan het weken zijn, zijn nog uit mijn vorige periode en dus minstens 5 jaar oud, sommige nog ouder. Van veel soorten had ik maar een paar zaadjes, deze heb ik allemaal in de week gegooid. Mijn verwachtingen zijn dan ook niet al te hoog gespannen voor de meeste soorten, maar we zullen zien wat ervan komt. Ik heb nu 12 soorten in de kamillethee liggen, en ik ben al lang blij als er 4 soorten wat gaan doen. Mocht er niks of weinig van komen, dan ben ik nu denk ik nog wel op tijd om een paar nieuwe zaadjes te bestellen. Hieronder een schemaatje met de soorten die ik ga proberen tot leven te wekken na hun lange slaap:

nr soort aantal zaden
1 hungarian black 4
2 black scorpion tongue 3
3 fidalga roma 8
4 fatalii 10
5 georgia black 7
6 thunder mountain longhorn 2
7 madame jeanette 10
8 adjuma 10
9 habanero 10
10 bishop's crown 10
11 jwala 7
12 'chocolate naga jolokia'' ??? 16
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 20 Jan 2023 17:34:38    Onderwerp:

Terug naar boven
youri02



Geregistreerd op: 16 Jan 2023
Berichten: 10

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2023 17:44:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb tevens nog een vraag: ik heb gelezen over het ontkiemen via de DENO-methode en heb de benodigdheden hiervoor in huis. Ik heb echter ook een elektrisch verwarmde propagator aangeschaft en vroeg me af wat het beste zou zijn om te doen voor ontkieming: de DENO-methode volgen en ergens op een warm plekje leggen, de DENO-methode volgen en in de propagator leggen, de zaadjes in potjes laten kiemen in de propagator, of de zaadjes in de zaaibak van de propagator ontkiemen? Ik weet dat er waarschijnlijk geen ''goed'' of ''fout'' is, maar ik ben toch benieuwd naar jullie input/mening. Very Happy
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2023 23:45:13    Onderwerp: Reageren met citaat

youri02 schreef:
Ik heb tevens nog een vraag: ik heb gelezen over het ontkiemen via de DENO-methode en heb de benodigdheden hiervoor in huis. Ik heb echter ook een elektrisch verwarmde propagator aangeschaft en vroeg me af wat het beste zou zijn om te doen voor ontkieming: de DENO-methode volgen en ergens op een warm plekje leggen, de DENO-methode volgen en in de propagator leggen, de zaadjes in potjes laten kiemen in de propagator, of de zaadjes in de zaaibak van de propagator ontkiemen? Ik weet dat er waarschijnlijk geen ''goed'' of ''fout'' is, maar ik ben toch benieuwd naar jullie input/mening. Very Happy

Als je veel zaden wilt pogen te kiemen en je potjes alleen wilt bevolken met levensvatbare kiemen, dan zou ik voor DENO methode kiezen. Dit is vooral handig als je veel oude zaden wilt pogen te kiemen en weinig ruimte hebt.

Kiemende zaden hebben geen licht nodig (de wortels moeten geen licht krijgen). Verder moeten de DENO zakjes rechtop staan. De kiem wil altijd naar boven groeien.

Als de temperatuur goed is en de zakjes overeind kunnen staan in het donker, dan is een verwarmde propagator prima.

Je krijgt natuurlijk wel een probleem wanneer je de kiem van de DENO naar een potje verplant. Dat potje wil je namelijk in een propagator op krachten laten komen.

Ik zou de DENO zakjes tegen je router aan zetten met een elastiekje en de kiemen verplanten en in je propagator op krachten laten komen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
youri02



Geregistreerd op: 16 Jan 2023
Berichten: 10

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2023 12:22:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Sol schreef:

Als je veel zaden wilt pogen te kiemen en je potjes alleen wilt bevolken met levensvatbare kiemen, dan zou ik voor DENO methode kiezen. Dit is vooral handig als je veel oude zaden wilt pogen te kiemen en weinig ruimte hebt.

Kiemende zaden hebben geen licht nodig (de wortels moeten geen licht krijgen). Verder moeten de DENO zakjes rechtop staan. De kiem wil altijd naar boven groeien.

Als de temperatuur goed is en de zakjes overeind kunnen staan in het donker, dan is een verwarmde propagator prima.

Je krijgt natuurlijk wel een probleem wanneer je de kiem van de DENO naar een potje verplant. Dat potje wil je namelijk in een propagator op krachten laten komen.

Ik zou de DENO zakjes tegen je router aan zetten met een elastiekje en de kiemen verplanten en in je propagator op krachten laten komen.


Bedankt voor je antwoord, ik denk dat ik het inderdaad het beste zo kan doen!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
youri02



Geregistreerd op: 16 Jan 2023
Berichten: 10

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2023 22:58:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Zo, na twee dagen geweekt te hebben zitten de zaden nu in de koffiefilters en sluitzakjes, tegen de router aan. Nu maar hopen dat de zaden het nog doen!

Hoe lang duurt het meestal voor (oude) zaden ontkiemen? Is er een maximumtijd?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
detafelvanjan



Geregistreerd op: 30 Okt 2020
Berichten: 193
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2023 17:58:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Bij de juiste temperatuur (boven 18 graden) zie je meestal na een dag of 10 wel leven. Na een maand begint het kiemen behoorlijk kansloos te worden.

Hoewel ik wel eens in een gevalletje van vergeten bakjes na 3 maanden toch een plantje heb gezien, maar met de tijd wordt de kans van kiemen toch echt steeds kleiner.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
youri02



Geregistreerd op: 16 Jan 2023
Berichten: 10

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2023 23:27:24    Onderwerp: Reageren met citaat

detafelvanjan schreef:
Bij de juiste temperatuur (boven 18 graden) zie je meestal na een dag of 10 wel leven. Na een maand begint het kiemen behoorlijk kansloos te worden.

Hoewel ik wel eens in een gevalletje van vergeten bakjes na 3 maanden toch een plantje heb gezien, maar met de tijd wordt de kans van kiemen toch echt steeds kleiner.


Ah, bedankt voor je reactie Jan! Ik meende mij al iets te herinneren van rond de 2 weken en zat er dus niet heel ver naast. We zullen zien hoe de zaadjes de tand des tijds hebben doorstaan... Very Happy
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2023 18:59:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Voor oude zaden zou ik een maand tot 6 weken aanhouden. Goed dat je vroeg begonnen bent. Mochten de annuums toch vroeg kiemen, dan ben je te vroeg voor kweek met natuurlijk zonlicht en zullen ze ielig worden, slungelig, zwak en lang. Ik start annuums op z'n vroegst half februari tot eind februari.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
detafelvanjan



Geregistreerd op: 30 Okt 2020
Berichten: 193
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2023 20:21:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Sol schreef:
Voor oude zaden zou ik een maand tot 6 weken aanhouden. Goed dat je vroeg begonnen bent. Mochten de annuums toch vroeg kiemen, dan ben je te vroeg voor kweek met natuurlijk zonlicht en zullen ze ielig worden, slungelig, zwak en lang. Ik start annuums op z'n vroegst half februari tot eind februari.

Ik begin alle soorten ongeveer nu. Tot half april ... wellicht half mei als het koud blijft staat alles binnen en ja dan zijn ze slap en slungelig. Ook zie ik vaak al wel een eerste bloem. Zodra ze naar buiten gaan dan begint het seizoen pas echt. Ik vind het een voordeel om grotere planten naar buiten te brengen. Naar mijn idee zijn ze toch wat sterker en weerbaarder voor de eerste relatief koele dagen en nachten.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> 2023 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.