Chillipepers.nl
Voor liefhebbers en kwekers van Chillipepers
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Zelf de A/B voeding maken uit de professionele wereld.

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> A+B Voeding
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Robert



Geregistreerd op: 31 Aug 2020
Berichten: 45
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: 1 Sep 2020 08:17:44    Onderwerp: Zelf de A/B voeding maken uit de professionele wereld. Reageren met citaat

Op het "vorige forum" heb ik destijds beschreven na het nodige uitzoekwerk hoe je zelf de professionele voeding kunt maken waarop onze glastuinbouw voor een groot deel is gebaseerd.
Wil je dus met kunstmest aan de gang, dan is dit het beste dat er te behalen is op dit gebied. De samenstelling is overgenomen uit het prachtige onderzoekwerk van "onze" Wageningen Universiteit!

Het hele verhaal hierover opnieuw schrijven voor dit forum is best een hele klus waar ik op dit moment geen tijd voor heb, maar die tijd is er waarschijnlijk over enige tijd wel....

Ik heb in ieder geval dit topic er alvast voor gereserveerd Wink

Eerst komt er nog een winter, we gaan voorlopig toch nog niet zaaien...


Nog niet aangemeld op dit forum, misschien is dit een reden om dat alvast te doen!


Robert
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 1 Sep 2020 08:17:44    Onderwerp:

Terug naar boven
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 1 Sep 2020 13:03:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Robert, ik kan online het document, of de text niet meer vinden, over open en gesloten fertigatie in capsicum teelt. WUR's online depot werkt met nummers, dus ik kan ook niet vinden waar ik het heb opgeslagen enkele jaren geleden.

Ik gebruik als alternatief Kristalon Bruin 300 ml met 500 ml Calcinit voor 50 L water in de cement kuip. Oplossing is 1 Kg in 10L water. Uiteindelijk kom je dan uit op een kleine 11L in plaats van de voorgeschreven 10L totaal aan concentraat. Maar zo nauw luistert het niet. Want ik vul de bak ook wel eens tot 55L in plaats van 50. Ik ben nu aan mijn twee batch concentraat bezig.

Het andere alternatief wat door ??? (zijn handle is mij ontschoten) uitgerekend 700ml Kristalon Wit met 1 liter calcinit concentraat, aangevuld met bladvoeding magnesiumsulfaat ofwel bitterzout of epsom salt (EpsoTop).


Laatst aangepast door donaldk op 1 Sep 2020 13:50:09; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Robert



Geregistreerd op: 31 Aug 2020
Berichten: 45
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: 1 Sep 2020 13:49:40    Onderwerp: Reageren met citaat

De grote bron is uiteraard de WUR, zoek op "bemestingsadviesbasis substraten"

Het programma waarmee je de berekening kunt maken heet hydrobuddy.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 1 Sep 2020 15:49:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Robert schreef:
De grote bron is uiteraard de WUR, zoek op "bemestingsadviesbasis substraten"

Het programma waarmee je de berekening kunt maken heet hydrobuddy.

Inderdaad edepot.wur.nl;-) Via gerichte google zoektocht. Ik heb een paar jaar geleden het juiste pdf-je gedownload, of was het een webtext gekopieerd.

Termen open fertigatie gesloten fertigatie of was het fertigatie voor gesloten systeem voor open systeem en capsicum. Kwamen er toen in voor. Maar ik vond nu slechts andere peper docs, degene die niet achter een paywall zitten heb ik net opgeslagen. Inclusief een proefschrift over stimuleren vruchtzetting uit 2010.

Ik ben 8 jaar geleden bezig geweest met hydrobuddy, ging tig keer fout opeens had ik een juiste samenstelling, volgens Billie. Er zat namelijk een fout in de handleiding.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
detafelvanjan



Geregistreerd op: 30 Okt 2020
Berichten: 193
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: 7 Nov 2020 18:21:36    Onderwerp: Screenshot A+B recept Reageren met citaat

ik heb een screenshot van het A+B recept uit ons oude forum.


google lens heeft er dit van gemaakt:
Citaat:

Indertijd heeft Billy een A + B voeding samengesteld met informatie van de WUR. De analyse op het etiket van Chilli Focus was onvolledig. Wat er toen ontbrak waren de percentages magnesium en zwavel. Er stond wel op dat die stoffen er in zaten. Deed men dat uit concurrentieoverweging of had men iets te verbergen? Zwavel bindt zich in hoge concentraties aan calcium zodat die stoffen dan niet meer opneembaar zijn door de plant. Het wordt daarom meestal gescheiden als twee componenten voeding aangeboden. Een eigen samengestelde A + B zou dan beter moeten
zijn.
De complete analyse van Chilli Focus is inmiddels wel bekend en is sindsdien iets gewijzigd. De voedingspercentages zijn nu als volgt met tussen haakjes de percentages van A + B, naar N = 3.0 omgerekend om tot een zinnige vergelijking te komen. De micro voedingsstoffen laat ik buiten beschouwing maar die zijn uiteraard in beide voedingen aanwezig.
N: 3,0 (3,0), P: 0,5 (0,5), K: 4,2 (3,7), Mg: 0,7 (0,5), Ca: 1,8 (2,Cool, S: 0,3 (0,6)
Als je Chilli Focus op http://www.amazon.co.uk opzoekt vindt je er veel lovende beoordelingen. De wat lagere Ca en S waardes doen gezien deze beoordelingen kennelijk geen afbreuk aan de kweek. Achteraf gezien was er toen dus niet echt een goede reden om een eigen A + B voeding te maken of het zou om de prijs moeten zijn. De humus en fulvine zuren in Chilli Focus versnellen de opname van voeding zodat deze voeding al een voorsprong op de A + B heeft.
Als je een standaard voeding uit de tuinbouw neemt valt de kostprijs per liter gietwater veel lager uit dan bij voeding met Chilli Focus. Als je Kristalon Witmerk of Kristalon Bruin met Calcinit in water oplost en dat verdund mengt heb je ook een bruikbare pepervoeding. Maar die zijn alleen in zakken van 25 kilo te koop. Er zijn ook andere vloeibare 2 of 3 componenten voedingen in plastic flessen te koop zoals die van General Hydrophonics en Cellmax. Bij geen van die merken zijn de percentages van de verschillende voedingsstoffen voldoende in balans voor de teelt van pepers. Ze zijn ook duurder dan Chilli Focus dus waarom zou je ze kopen?
De Kristalon met Calcinit mengsels kan je het beste in de volgende verhouding mengen. Kristalon Witmerk + Calcinit in verhouding 1:0,6 en Kristalon Bruin + Calcinit in verhouding 0,6:1. De percentages van de voedingstoffen komen zo dichter bij die van de A + B van Billy. De volgende regels geven de voedingspercentages van deze mengsels met tussen haakjes weer de A + B percentages. Eerst het Kristalon Witmerk mengsel, er onder het Kristalon Bruin mengsel.
N: 3,0 (3,0), P: 0,6 (0,5), K: 3,7 (3,7), Mg: 0,4 (0,5), Ca: 2,0 (2,Cool, S: 0,6 (0,6) N: 3,0 (3,0), P: 1,1 (0,5), K: 4,0 (3,7), Mg: 0,4 (0,5), Ca: 4,6 (2,Cool, S: 2,9 (0,6)
Het Witmerk mengsel is een bijna perfecte imitatie van de A + B van Billy. Ook de waardes van de micro voedingsstoffen zijn nagenoeg gelijk. De Kristalon voedingen zijn zo'n 100 keer goedkoper per liter gietwater dan Chilli Focus in 5 liter verpakking (transportkosten niet meegerekend). Maar je moet dat wel in perspectief zien. Ik zelf maak iets van 150 liter gietwater per jaar aan. Dat komt met Chilli Focus neer op 5 euro per jaar tegen een paar cent met de kristalon voedingen. Voor dat verschil heb ik het gemak van een vloeibare voeding en niet het gedoe van droog opslaan van Kristalon en Calcinit (dat vast altijd in de weg staat) of het gedoe van verkoop, verpakking en verzending van een paar kilo's.
Correctie: Ik had bij de Ca waarde van het witmerk mengsel een typefout gemaakt en de waarde van 2,9 naar 2,0 veranderd. Wel wat lager dan de A+B waarde maar toch nog hoger dan de Chilli Focus waarde.

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2020 23:53:38    Onderwerp: Re: Zelf de A/B voeding maken uit de professionele wereld. Reageren met citaat

Robert schreef:
Op het "vorige forum" heb ik destijds beschreven na het nodige uitzoekwerk hoe je zelf de professionele voeding kunt maken waarop onze glastuinbouw voor een groot deel is gebaseerd.
Wil je dus met kunstmest aan de gang, dan is dit het beste dat er te behalen is op dit gebied. De samenstelling is overgenomen uit het prachtige onderzoekwerk van "onze" Wageningen Universiteit!

Het hele verhaal hierover opnieuw schrijven voor dit forum is best een hele klus waar ik op dit moment geen tijd voor heb, maar die tijd is er waarschijnlijk over enige tijd wel....

Ik heb in ieder geval dit topic er alvast voor gereserveerd Wink

Eerst komt er nog een winter, we gaan voorlopig toch nog niet zaaien...


Nog niet aangemeld op dit forum, misschien is dit een reden om dat alvast te doen!


Robert


Mocht je de moeite willen doen, drop dan gelijk even een kopietje op het wikibook.

Kan je het originele topic misschien nog op het Internet Archive terugvinden?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2020 01:12:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Er waren meerdere topics. Een Hydrobuddy topic vanaf 2012, het laatste jaar een alternatief berekening (Kristalon) topic en nog een paar. Ik denk niet dat die nog online staan. Ik heb net als jij gezocht.

Ik weet niet waar de laatste rekenaar gebleven is!? Forumnaam is een Oh Ja kwestie.

Oh nog een oud lid bedenk ik hebben we een website van, https://www.dehobbytuinder.nl/ ik zag de bubbeltjes envellop waarin de wedstrijdzaadjes, Airibibi Gusano, in kwamen, die heb ik hergebruikt voor zaden uit vorige jaren. Wat was zijn (forum)naam ook al weer?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2020 01:18:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb gelijk even proberen te zoeken op:

WUR wageningen wim Kristalon Rood pepers

Ik vond wel dit recentere onderzoek naar Calcinit bij pepers.
https://docplayer.nl/109001750-De-toegevoegde-waarde-van-ammonium-in-kalksalpeter.html
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Glatch



Geregistreerd op: 19 Jan 2021
Berichten: 15
Woonplaats: Venlo

BerichtGeplaatst: 12 Mei 2021 12:23:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Op het oude Forum was er iemand die de A+B voeding ook verkocht voor forum leden.
Kan iemand mij helpen wie dit was en of hij dit nog doet?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 12 Mei 2021 16:58:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Billie de originele maker had o.a.een verbouwng dus een pauze ingelast, daarna bleken ingredienten bevroren, dat was definitief het einde voor de Billie Juize.

Wagpep heeft een ronde gemaakt (door studenten laten mengen), maar verdween daarna spoorloos. Ik had vanwege de bestelling zijn (bedrijfs)naam/adres. Maar kon ook via die gegevens en verder googlen geen contact meer krijgen. Ik had pakketje netjes ontvangen, dus verder geen klachten.

Maar ja voor enkel de pakketkosten heb ik nu ongeveer een jaar voeding via samengestelde meststoffen.

Zover ik weet is Robert nog de enige die zelf uit losse ingredienten zijn eigen voeding samenstelt, mengt en aanmaakt. De rest heeft alternatieven gezocht.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Glatch



Geregistreerd op: 19 Jan 2021
Berichten: 15
Woonplaats: Venlo

BerichtGeplaatst: 12 Mei 2021 19:16:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Billie juize heet het inderdaad, ik heb nog een voorraadje maar verwacht het dit jaar er niet meer mee te halen.

wellicht moet ik dan toch ook naar alternatieven opzoek.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 12 Mei 2021 20:08:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Zo ben ik het destijds gaan noemen, lol. Je hebt een jaar gemist waarin Wagpep (Wageningen Peper?) het aanbood.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> A+B Voeding Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.