Chillipepers.nl
Voor liefhebbers en kwekers van Chillipepers
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Pepers groeien niet meer

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> Welkom terug!
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Patrick1470



Geregistreerd op: 25 Mei 2023
Berichten: 5
Woonplaats: Reduzum

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2023 20:46:12    Onderwerp: Pepers groeien niet meer Reageren met citaat

Even voorstellen mijn naam is Patrick en ik week al een aantal jaren een 70 tal peper in zeven verschillende soorten nu dit jaar zijn mijn peper zaailingen besmet met luis na het spuiten met knoflook water is de luis wel verdwenen maar de zaailingen willen niet meer groeien het gaat om de volgende soorten

Madam janet geel 10x
Cayennepeper rood 10 x
Cayennepeper geel 10 x
Jalapeño. 10 x
Serrano 10 x
Numex twilight. 10x
Anaheim. 10 x

Zijn de plantjes nog te reden of is het dit jaar een bekeken zaak
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 25 Mei 2023 20:46:12    Onderwerp:

Terug naar boven
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2023 22:13:21    Onderwerp: Re: Pepers groeien niet meer Reageren met citaat

Patrick1470 schreef:
Even voorstellen mijn naam is Patrick en ik week al een aantal jaren een 70 tal peper in zeven verschillende soorten nu dit jaar zijn mijn peper zaailingen besmet met luis na het spuiten met knoflook water is de luis wel verdwenen maar de zaailingen willen niet meer groeien het gaat om de volgende soorten

Madam janet geel 10x
Cayennepeper rood 10 x
Cayennepeper geel 10 x
Jalapeño. 10 x
Serrano 10 x
Numex twilight. 10x
Anaheim. 10 x

Zijn de plantjes nog te reden of is het dit jaar een bekeken zaak

Welkom Patrick1470,

Kan je een fotootje plaatsen? Een foto zegt meer dan duizend woorden.

Maar als ik het het zo lees, dan zullen de pepers wel weer herstellen, maar een flinke groeiachterstand opgelopen hebben. Het is de vraag af ze nog tijdig af zullen rijpen.

Ik zet pepers met luis gewoon buiten. Daar hebben ze voldoende natuurlijke vijanden zodat luis geen groot probleem wordt.

In ieder geval voeding blijven geven opdat ze optimaal kunnen herstellen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Patrick1470



Geregistreerd op: 25 Mei 2023
Berichten: 5
Woonplaats: Reduzum

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2023 22:44:09    Onderwerp: Re: Pepers groeien niet meer Reageren met citaat

[quote="Sol"][quote="Patrick1470"]Even voorstellen mijn naam is Patrick en ik week al een aantal jaren een 70 tal peper in zeven verschillende soorten nu dit jaar zijn mijn peper zaailingen besmet met luis na het spuiten met knoflook water is de luis wel verdwenen maar de zaailingen willen niet meer groeien het gaat om de volgende soorten

Madam janet geel 10x
Cayennepeper rood 10 x
Cayennepeper geel 10 x
Jalapeño. 10 x
Serrano 10 x
Numex twilight. 10x
Anaheim. 10 x

Zijn de plantjes nog te reden of is het dit jaar een bekeken zaak
Welkom Patrick1470,

Kan je een fotootje plaatsen? Een foto zegt meer dan duizend woorden.

Maar als ik het het zo lees, dan zullen de pepers wel weer herstellen, maar een flinke groeiachterstand opgelopen hebben. Het is de vraag af ze nog tijdig af zullen rijpen.

Ik zet pepers met luis gewoon buiten. Daar hebben ze voldoende natuurlijke vijanden zodat luis geen groot probleem wordt.

In ieder geval voeding blijven geven opdat ze optimaal kunnen herstellen.



Hoe kan ik een foto plaatsen[/img]
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2023 07:48:57    Onderwerp: Re: Pepers groeien niet meer Reageren met citaat

Patrick1470 schreef:

Hoe kan ik een foto plaatsen[/img]

Kijk even in het topic foto's plaatsen.

Teel je jouw pepers buiten, in een kas of binnen ?
en in de volle grond of in potten?
Is de grond niet te nat?
Vorig jaar had ik ook ineens grote problemen met enkele potten, naar ik vermoed door de vele regen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Patrick1470



Geregistreerd op: 25 Mei 2023
Berichten: 5
Woonplaats: Reduzum

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2023 12:02:16    Onderwerp: Re: Pepers groeien niet meer Reageren met citaat

Sol schreef:
Patrick1470 schreef:

Hoe kan ik een foto plaatsen[/img]

Kijk even in het topic foto's plaatsen.

Teel je jouw pepers buiten, in een kas of binnen ?
en in de volle grond of in potten?
Is de grond niet te nat?
Vorig jaar had ik ook ineens grote problemen met enkele potten, naar ik vermoed door de vele regen.


Ik zaai me pepers binnen bij ongeveer 20 gr op 27 dec op Coco’s als ze verspeent zijn staan ze op 16 uur licht onde sunblaster lampen op Coco’s na eishijligen gaan ze dan naar buiten maar dit jaar had ik ze net verspeent en werden toen belaagd door blad luis ik heb met knoflook water bladluis bestreden Marssonde die tijd willen ze ook niet meer verder groeien het lijken nog steeds zaailingen van zes weken terwijl ze van 27 dec zijn en ze krijgen voeding cili peper focus
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2023 12:07:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat klinkt niet goed. Ik heb het ook een (paar) keer gehad. gingen de zaailingen zich heel klein al vertakken en ze beleven klein en deden daarna niets meer.

Kweek je buiten in potten of de volle grond?

Ik zou wat kleinere potten (onder de 10L) buiten zetten en dan direct in de potten zaaien. In ieder geval wat van die annuums/Cayennes en als experiment ook drie Madammen in één pot (Sol wat gebruik jij dan voor potmaat 10L?). Heb je toch nog een seizoen.

Numex Twilight heeft lees ik 100 dagen nodig, meestal is die opgave na verplanten niet na zaaien, dus die zou ik laten schieten. Die verkleurende pepers zien er leuk uit, maar hebben altijd lang nodig en zijn niet bijzonder heet.

Met Jalapeno'heb ik totaal geen ervaring.

Die Anaheim heeft 70-90 dagen nodig lees ik, dus niet te lang, maar grote dikwandige vruchten dus moeilijker af te rijpen in najaar. Maar probeer het september kan prachtig zijn.

Kies wat kleinere potten, gebruik wat stikstof en kalium rijke voeding. Ook wel wat fosfor voor wortelgroei. Om snel te laten groeien, kleinere pot om de wortel en groei te beperken, om tijd te laten voor bloei. En gebruik daarna de trucjes om bloei te stimuleren, zoals een stevige fosforrijke voeding gift (Sol gebruik houtas, op een ander forum zet iemand de plant of ongeveer helft van vocht).

Kortom ik ben ook altijd van het redden en aankijken van plantjes, maar JA deze kun je wel vergeten.

Plaatjes zien we graag wij gebruiken de laatste jaren de gratis hosting dienst postimage.org. Laadt plaatje op en post hier dan uit het rijtje links de directe url/link tussen de image tags.

Welkom Patrick, kennen we je al van het oude forum, of het opgeheven pepersrusforum?

Oh ja puur kokos is voor buiten niet goed, te grote marge van verzuipen naar compleet droog. Of je moet een nft hydrosysteem gebruiken, zoals Robert of Jan. Maar dat weet je ongetwijfeld al.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2023 12:30:33    Onderwerp: Reageren met citaat

De beheersmogelijkheden hier zijn beperkt. Ik kan dit topic niet naar kweekseizoen 2023 verplaatsen, dus Patrick wil je in 2023 even zelf een topic plaatsen. Dan even je probleem met het plaatje posten en hopelijk daarna verslag doen van de rest van je seizoen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
detafelvanjan



Geregistreerd op: 30 Okt 2020
Berichten: 193
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2023 20:02:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Hydro werkt idd perfect. Ik ben de luie tuinier...
Honderd redenen waarom je plantjes niet groeien, maar daar heb je helemaal niets aan. Hoe dit seizoen nog te redden terwijl we al bijna in juni zijn... probeer van iemand een redelijk ontwikkeld plantje te verkrijgen.

Hier in het plaatselijk tuincentrum zijn meestal wel één of meer varianten van cap's te kopen. Is niet helemaal hetzelfde als je eigen kweek, maar je hebt wel wat oogst in een overzichtelijke tijd.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2023 22:04:39    Onderwerp: Reageren met citaat

donaldk schreef:
Dat klinkt niet goed. Ik heb het ook een (paar) keer gehad. gingen de zaailingen zich heel klein al vertakken en ze beleven klein en deden daarna niets meer.

Kweek je buiten in potten of de volle grond?

Ik zou wat kleinere potten (onder de 10L) buiten zetten en dan direct in de potten zaaien. In ieder geval wat van die annuums/Cayennes en als experiment ook drie Madammen in één pot (Sol wat gebruik jij dan voor potmaat 10L?). Heb je toch nog een seizoen.
<KNIP>
Oh ja puur kokos is voor buiten niet goed, te grote marge van verzuipen naar compleet droog. Of je moet een nft hydrosysteem gebruiken, zoals Robert of Jan. Maar dat weet je ongetwijfeld al.

Die grote potten van mij, daar gaat wel 20 tot 30 liter in.
Ik heb bijzonder succes met een kleine pot 3L ongeveer voor de Nagabrain Chocolate.
Doordat de plant snel root bound wordt, gaat hij sneller over tot bloei en vruchtzetting.
Samen met Noekepoeksap in de aanloop en overschakeling naar de DIY bloomvoeding produceerde hij vorig jaar 50+ pepers.

Vorig jaar had ik ook enorme problemen. Opnieuw planten van snelle soorten lijkt de juiste optie.

Je bent overigens wel heel erg vroeg begonnen. Wanneer je met daglicht werkt, begin ik pas na half februari en voor de annuums zelfs twee weken later en dan ben ik nog vroeg.

Ik zou ook gewoon potgrond gebruiken, daar zitten de nodige spoorelementen in.

Ik doe dit jaar een testeje met de vaste pepervoeding van de Action. Die doet het ook verrassend goed. Kijk even in mijn groeitopic voor de voorlopige resultaten.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Patrick1470



Geregistreerd op: 25 Mei 2023
Berichten: 5
Woonplaats: Reduzum

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2023 22:25:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Sol schreef:
donaldk schreef:
Dat klinkt niet goed. Ik heb het ook een (paar) keer gehad. gingen de zaailingen zich heel klein al vertakken en ze beleven klein en deden daarna niets meer.

Kweek je buiten in potten of de volle grond?

Ik zou wat kleinere potten (onder de 10L) buiten zetten en dan direct in de potten zaaien. In ieder geval wat van die annuums/Cayennes en als experiment ook drie Madammen in één pot (Sol wat gebruik jij dan voor potmaat 10L?). Heb je toch nog een seizoen.
<KNIP>
Oh ja puur kokos is voor buiten niet goed, te grote marge van verzuipen naar compleet droog. Of je moet een nft hydrosysteem gebruiken, zoals Robert of Jan. Maar dat weet je ongetwijfeld al.

Die grote potten van mij, daar gaat wel 20 tot 30 liter in.
Ik heb bijzonder succes met een kleine pot 3L ongeveer voor de Nagabrain Chocolate.
Doordat de plant snel root bound wordt, gaat hij sneller over tot bloei en vruchtzetting.
Samen met Noekepoeksap in de aanloop en overschakeling naar de DIY bloomvoeding produceerde hij vorig jaar 50+ pepers.

Vorig jaar had ik ook enorme problemen. Opnieuw planten van snelle soorten lijkt de juiste optie.

Je bent overigens wel heel erg vroeg begonnen. Wanneer je met daglicht werkt, begin ik pas na half februari en voor de annuums zelfs twee weken later en dan ben ik nog vroeg.

Ik zou ook gewoon potgrond gebruiken, daar zitten de nodige spoorelementen in.

Ik doe dit jaar een testje met de vaste pepervoeding van de Action. Die doet het ook verrassend goed. Kijk even in mijn groeitopic voor de voorlopige resultaten.


Ja, ik werk met twee Sunblaster lampen van 150 Watt en ik kweek in 11 liter potten. Met Chili peper Focus voeding vanaf eind mei staan de planten dan buiten tot zo half september daarna laat ik ze weer verder afrijpen onder de lampen bij 21 graden.

Ik kweek op Coco’s peat al 13 jaar op deze manier zonder problemen maar dit jaar heb ik een bladluis aanval gehad na dat ik dat behandeld had met knoflook groene zeep en peper wilde de zaailingen niet meer groeien en lijken het plantjes van zes weken oud.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2023 03:07:35    Onderwerp: Reageren met citaat

@Patrick1470 ik heb je post even opgeschoond, er ontbrak een ']'.

Tuurlijk met voldoende aandacht voor overnat door regen kan het wel.

Persoonlijk heb ik slechte ervaringen met pure cocos coir in zaaitrays. Ik ben zelf overgestapt om in P9 te zaaien en te verspenen, met een luchtige mix compost, cocos coir, perliet of rijsthulzen, waarbij voor zaailingen perliet de voorkeur heeft want rijsthulzen kunnen kiemen. Dit vanwege de grotere buffer zowel qua vocht als qua temperatuur in de grote pot vergeleken met zaai tray.

Tja, je bent te lang in de hoop dat het goed komt blijven hangen, een fout die we allemaal hebben gemaakt en deels ook geneigd blijven te maken.

@Sol dus 3L. Ik zal eens kijken wat ik heb, ik heb net een lading gebruikte potten gescoord, dus zal vast iets bijzitten. Ik ben normaal juist van hoe groter hoe beter.

Die Action Pepervoeding ken ik niet, hij staat ook niet meer op de site. Van de vaste plantenvoeding staan nog maar twee verpakkingen op de website: https://www.action.com/nl-nl/p/green-boots-rozen-en-klimplantenmest/ en https://www.action.com/nl-nl/p/green-boots-hortensia-en-rododendronmest/ en ook nog https://www.action.com/nl-nl/p/green-boots-buxus-en-coniferenmest/. Ze hadden er eerder wel 6 of 8, maar zoals we al eerder hebben besproken toen ze nog in 1kg doosjes zatten. Ongeacht de opdruk aan de voorzijde het is allemaal gewoon dezelfde gedroogde kippestront!

Dus is het deze? Lekker veel N dus als de wortels niet verbranden wil het wel groeien.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2023 19:29:02    Onderwerp: Reageren met citaat

donaldk schreef:

@Sol dus 3L. Ik zal eens kijken wat ik heb, ik heb net een lading gebruikte potten gescoord, dus zal vast iets bijzitten. Ik ben normaal juist van hoe groter hoe beter.

Die Action Pepervoeding ken ik niet, hij staat ook niet meer op de site. Van de vaste plantenvoeding staan nog maar twee verpakkingen op de website: https://www.action.com/nl-nl/p/green-boots-rozen-en-klimplantenmest/ en https://www.action.com/nl-nl/p/green-boots-hortensia-en-rododendronmest/ en ook nog https://www.action.com/nl-nl/p/green-boots-buxus-en-coniferenmest/. Ze hadden er eerder wel 6 of 8, maar zoals we al eerder hebben besproken toen ze nog in 1kg doosjes zatten. Ongeacht de opdruk aan de voorzijde het is allemaal gewoon dezelfde gedroogde kippestront!

Dus is het deze? Lekker veel N dus als de wortels niet verbranden wil het wel groeien.


Voor het snel vrucht zetten en afrijpen werk zo'n kleine pot goed, echter je moet er bovenop blijven zitten met water geven. Dus erg intensief. Nu heb ik er wel een root zone in aangelegd als mini buffer.

Ik geloof dat die peper voeding niet de geijkte kippenmest is. De testpeper groeit er als een komeet op en blijft er ook goed uitzien. Dat effect heeft de buxus mest (kippenmest) niet.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2023 11:38:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Sol schreef:



Ik geloof dat die peper voeding niet de geijkte kippenmest is. De testpeper groeit er als een komeet op en blijft er ook goed uitzien. Dat effect heeft de buxus mest (kippenmest) niet.


Sol, wat is dan die illusoire vaste pepervoeding van de Action, niemand lijkt hem verder te kennen.

Laat eens zien? Wat is dan de samenstelling? Heb je een EAN code en importeur/leveranciers naam?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2023 22:42:14    Onderwerp: Reageren met citaat

donaldk schreef:
Sol schreef:



Ik geloof dat die peper voeding niet de geijkte kippenmest is. De testpeper groeit er als een komeet op en blijft er ook goed uitzien. Dat effect heeft de buxus mest (kippenmest) niet.


Sol, wat is dan die illusoire vaste pepervoeding van de Action, niemand lijkt hem verder te kennen.

Laat eens zien? Wat is dan de samenstelling? Heb je een EAN code en importeur/leveranciers naam?


Ik heb er een nieuw topic voor aangemaakt met foto's.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> Welkom terug! Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.