Chillipepers.nl
Voor liefhebbers en kwekers van Chillipepers
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Peperkweek 2024 Carlo

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> 2024
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Carlo



Geregistreerd op: 03 Jan 2024
Berichten: 7
Woonplaats: Dongen

BerichtGeplaatst: 9 Jan 2024 18:25:45    Onderwerp: Peperkweek 2024 Carlo Reageren met citaat

Zoals altijd zaai ik mijn pepers in de kerstvakantie en inmiddels hebben de eerste soortjes hun koppie al boven de grond gestoken. Voorlopig houdt ik het op onderstaand lijstje. De nummers achter de soortnaam zijn de jaartallen van zaadoogst.

Aji ahuachpau 22
Aji fantasy 23
Bhut jolokia red 22
Carolina reaper rood 20
Cayenne geel 23
Cayenne purple 20
Cayenne rood 23
Cherry bomb 23
Chinese 5 color 21
Coyote zan white 20
Giant hornet 20
Habanero orange blob 21
Habanero orange devil 22
Herculaneum pompeii 22
Jalapeno 23
Jalapeno dumex 22
Jamaican hot yellow 23
Limon 23
Lombok orange 19
Longhorn 20
Texan chunk 23
Paprika paars 23
Penis pepper 23
Portocoleva Fifironca 20
Purple ufo 23
Rainforest 21
Snack paprika orange 23
Snack paprika geel 23
Tasmanian red 23
Yellow pointy 23
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 9 Jan 2024 18:25:45    Onderwerp:

Terug naar boven
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 758

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2024 02:39:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Welke variant van de Carolina Reaper heb je? Ik zaadjes gekregen uit de Semistrani.it lijn. Was een mooie volle plant vorig jaar.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Carlo



Geregistreerd op: 03 Jan 2024
Berichten: 7
Woonplaats: Dongen

BerichtGeplaatst: 12 Jan 2024 00:07:44    Onderwerp: Reageren met citaat

De rode, verder zou ik geen varianten kennen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 758

BerichtGeplaatst: 12 Jan 2024 01:09:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Is dacht ik ook een andere kleurtje, maar schreef expres strain. Ik heb dus geen geen zaajes van Puckerbutt/Ed zelf, maar deze komen van een mooie plant uit zaad uit Italie.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
detafelvanjan



Geregistreerd op: 30 Okt 2020
Berichten: 195
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: 12 Jan 2024 20:19:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb in de herfst een reaper sambal mogen proeven op een BBQ event. De makers waren vooral gericht op een smaak!!! ervaring en minder op de hitte. Uiteraard nog behoorlijk hot, maar zeker extreem mooie smaak. Ik was in de verleiding om ook een reaper te kweken, maar hou het ook dit jaar weer bij softies. Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 527
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 12 Jan 2024 23:49:49    Onderwerp: Reageren met citaat

detafelvanjan schreef:
Ik heb in de herfst een reaper sambal mogen proeven op een BBQ event. De makers waren vooral gericht op een smaak!!! ervaring en minder op de hitte. Uiteraard nog behoorlijk hot, maar zeker extreem mooie smaak. Ik was in de verleiding om ook een reaper te kweken, maar hou het ook dit jaar weer bij softies. Wink

Ik dacht dat de reaper qua smaak richting de Trinidad Scorpion ging.
Na jarenlang kweken van de Butch T en vele (gefermenteerde) sauzen, ben ik tot de overtuiging gekomen dat die niet lekker te krijgen is en daarbij altijd een nucleaire hitte knal instantaan frontaal voor je kop geeft.
Daarentegen ben ik de Nagabrain Chocolate tegen het lijf gelopen, waar ik wel overheerlijke (gefermenteerde) sauzen mee kan maken die mooi aanzwellen qua hitte / inferno.

Ik heb ook wel eens een reaper sambal en jam geproefd op een beurs, maar die waren zo verdund, dat je de reaper hitte en ik neem aan ook de smaak amper meer proefde.

Waar is de Reaper qua smaak mee te vergelijken?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 758

BerichtGeplaatst: 13 Jan 2024 00:01:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Herinneren jullie je Stan nog? Die had het altijd over de fijne zoete smaak van de Reaper, wanneer hij ze vers at.

Ik doe niets met sausen, dus kan daarover niet meepraten. Sambal blijft overal plakken, dus de paar keer dat ik zo'n oliesaus geprobeerd heb in restaurant, werd ik helemaal gek.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
detafelvanjan



Geregistreerd op: 30 Okt 2020
Berichten: 195
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2024 20:41:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Beetje off-topic vwb Carlo...
Maar de smaak van de reaper was VOL vanille, bessen en ander rood fruit. Een hint van rook, maar dat laatste kan de bereiding op de BBQ geweest zijn en zeker niet vet.

Olie is een optie dat veel sambals idd onsmakelijk maakt, maar het kan makkelijk zonder.

De caps lossen goed op in alcohol en olie, dus mijn aanpak voor een reaper zou zoiets zijn: Mengen met olie, laten bezinken en alleen de top en bottom gebruiken. Spoelen met alcohol en de rest gebruiken...
Yep, dat is best wat verspilling, maar het is zoeken naar wat het mooiste werkt.

*edit: Wat ik standaard doe bij bijna alle hete pepers. Ik gebruik alleen de puntjes. De hitte zit bij de steel en de smaak zit overal. Peper halveren levert VEEL minder hitte en dezelfde smaak. Steeltje en het hart met alle zaden gooi ik weg, op wat zaden na voor het nageslacht.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Carlo



Geregistreerd op: 03 Jan 2024
Berichten: 7
Woonplaats: Dongen

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2024 21:23:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Heb de afgelopen jaren nogal eens sambals gemaakt van de allerheetste soorten maar behalve op een avondje bier drinken met vrienden en elkaar uitdagen wordt dat spul nauwelijks door mij gegeten. Veel te heet dus eigenlijk daarom dat ik ze steeds minder vaak kweek. Hele seizoen ermee bezig zijn om ze vervolgens niet te gebruiken, tja dat heeft niet veel nut voor mij. Maar goed, toch dit jaar weer een paar gedaan.
Pepperflakes ervan maken doe ik dan wel makkelijker want dat is een stuk minder heet. Tenminste wanneer je het over je maaltijd strooit en er niet uitgebreid mee kookt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 758

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2024 23:32:53    Onderwerp: Reageren met citaat

detafelvanjan schreef:
Beetje off-topic vwb Carlo...
Olie is een optie dat veel sambals idd onsmakelijk maakt, maar het kan makkelijk zonder.


Het is dat de brand niet alleen heel sterk is (niks superhot, gewone sambal), maar ook op de lippen blijft, ik had het niet over ranzig ofzo.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 758

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2024 23:35:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Mooi dat je begonnen bent Carlo. Ik ben nog steeds niet klaar. Ook weinig puf, nog.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Carlo



Geregistreerd op: 03 Jan 2024
Berichten: 7
Woonplaats: Dongen

BerichtGeplaatst: 18 Feb 2024 11:17:44    Onderwerp: Reageren met citaat

De grootste planten zijn hier inmiddels al op p9 potten gezet. Ze zijn al zo'n 12cm hoog. Prachtig donkergroen blad en zelfs de eerste bloemknopjes al gesignaleerd. Gezien de steeds beter wordende buitentemp verwacht ik ze half maart al naar de kas te verplaatsen. Komt goed uit want dan ga ik weer tomaten onder de lampen zaaien.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Carlo



Geregistreerd op: 03 Jan 2024
Berichten: 7
Woonplaats: Dongen

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2024 20:11:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb mijn foto's van lang geleden eens terug gekeken. Daar kwam ik een foto tegen van een peper die we toen met kerst bij een gourmet schotel hadden zitten. Daar zaten de eerste peperzaden in die ik zelf ging kweken. 2009 was dus mijn eerste kweek wat dus betekend dat ik nu al 15 jaar pepers kweek. Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> 2024 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.