Chillipepers.nl
Voor liefhebbers en kwekers van Chillipepers
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


En we zijn er weer
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> 2021
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Robert



Geregistreerd op: 31 Aug 2020
Berichten: 45
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: 2 Apr 2021 19:13:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Inderdaad, eerst de zaden uit de pepers halen, dan direct even in een glas water en omroeren. De zaden die drijven afgieten, die kiemen sowieso niet of slecht. Dan de zaak door een theezeefje om de gezonken zaden op te vangen en daarna bij kamertemperatuur laten drogen op een stuk keukenpapier. Deze zou je na een dikke 24 uur hoogstwaarschijnlijk al prima kunnen invriezen, maar houdt voor de zekerheid een week drogen of zo aan. Daarna dus met een briefje met de soortnaam en de oogstdatum in een gribzakje in de diepvries bewaren.

5 jaar gaat dat dus zeker goed weten we nu.

En net nog even gekeken of er nog iets is veranderd, ja dus....

Nu na 11 dagen bij +28 graden zijn er nog steeds 9 van de 10 die diepgevroren waren ontkiemt, dat zijn in het plastic zakje inmiddels groene kiemplantjes geworden. Van de niet ingevroren zaden is er net vandaag 1 met een heel klein kiempje van de 10 zaden. Dus na 5 jaar bij kamertemperatuur kunnen zaden dus ook nog steeds kiemen, al is het wel met heel veel moeite...

Ik zet het experiment dus nog maar even voort, we gaan het zien of er nog wat meer gaat gebeuren.

Verder heb ik 5 jaar geleden voor het experiment heel veel puntpaprika testzaden zowel in als buiten de diepvries bewaard, ik kan het experiment komende jaren in het voorjaar dus nog vele malen herhalen, maar het verschil is nu al dermate groot dat ik iedereen wel durf aan te raden de zaden in de diepvries te bewaren !!

En we wisten natuurlijk ook al, de de zadenabank in Noorwegen in de permafrost ook niet voor niets juist daar gemaakt is Wink

En inderdaad, natte zaden (bijvoorbeeld nog in de vrucht) invriezen gaat niet, die gaan stuk en kiemen dus beslist niet meer.


Robert
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 2 Apr 2021 19:13:33    Onderwerp:

Terug naar boven
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 3 Apr 2021 20:16:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik was gisteravond vergeten de plaatjes van gister middag vergeten te uploaden en te posten

Ik moet opletten waar ik loop. Nogal wat variatie in groei.







Of die Red Savina's ooit wat gaan worden.






Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Robert



Geregistreerd op: 31 Aug 2020
Berichten: 45
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: 3 Apr 2021 20:28:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Ziet er prachtig uit Donald!
Dat gaat een heet seizoen worden met ongekende opbrengst Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2021 20:04:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Zover ik kon zien heb ik maar 4 Etnaatjes? Wel 8 Aci nog wat die Turkse peper die volgens sommige bronnen op een goede miljoen Scovile zou zitten. Maar het is toch een annuum, dus kan dat uberhaupt wel? De rest is maar een paar centimeter hoog.

Kan geen plaatjes uploaden, nou ja misschien wel uploaden, maar postimage laat geen plaatjes zien vandaag.

Ik heb vanmiddag/avond alles even laten wennen aan het zonnetje. Moet in kasje, anders waait alles kapot. Ze zijn immers zonder ventilator opgegroeid. Dus niks gewend.


Laatst aangepast door donaldk op 13 Apr 2021 21:39:53; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2021 21:05:39    Onderwerp: Reageren met citaat

donaldk schreef:
Zover ik kon zien heb ik maar 4 Etnaatjes?

Streep dat 'tje maar weg. Het zijn gemeen hete krengen en ze geven overvloedig pepers. Maak je er poeder van, dan steek je de moord. Twisted Evil
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2021 21:11:50    Onderwerp: Reageren met citaat

't zijn ieniemini zaailingetjes. Maar omdat ik hier geen ruimte genoeg heb om alles zonlicht te gunnen, moet alles zo snel mogelijk naar het kasje. Dus vandaag al flink op en neer gelopen.

Dus Sol moeten die Etna's in een grote pot, beste, of bereiken ze hun natuurlijke maat ook in kleinere pot?

Ik heb zaadjes van Tim gebruikt, dus zijn die ook aan NL klimaat geacclimatiseerd of had ik daarvoor beter die van jou genomen?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 14 Apr 2021 22:48:40    Onderwerp: Reageren met citaat

donaldk schreef:
't zijn ieniemini zaailingetjes. Maar omdat ik hier geen ruimte genoeg heb om alles zonlicht te gunnen, moet alles zo snel mogelijk naar het kasje. Dus vandaag al flink op en neer gelopen.

Dus Sol moeten die Etna's in een grote pot, beste, of bereiken ze hun natuurlijke maat ook in kleinere pot?

Ik heb zaadjes van Tim gebruikt, dus zijn die ook aan NL klimaat geacclimatiseerd of had ik daarvoor beter die van jou genomen?

Ik had ook de zaden van Tim en die deden het prima in de volle grond. De planten blijven van nature redelijk klein met grote clusters rechtopstaande pepertjes. Ongelofelijk veel opbrengst voor zulke kleine plantjes. Ik zal even de statistieken erop naslaan.

60cm hoog x 50 cm breed en 120 pepers per plant, 2 cm lang en dun. Ik heb ze ingeschat op 80K SHU. Rijping 114 dagen na de laatste verplanting.
Het lijkt mij overigens de Etna Peperoncini (niet de Thaise Etna, die heeft hangende pepers).


Dus 4 planten zouden zo rond de 480 pepers van 2 cm lang kunnen opleveren.

Ik isoleer m'n zaden, dus de nakomelingen zouden genetisch identiek aan de ouders moeten zijn. Ik weet niet of er door groei in ons klimaat iets met het fenotype zou kunnen gebeuren (veranderde gen-expressie door aanpassing aan ons klimaat).

Ik ben wel aan het experimenteren met nakomelingen generaties van de Kung Pao. Ik zit al op F4 of F5 (steeds geisoleerd). Ik heb nog niet het idee dat hij het sneller of beter doet in ons klimaat. Hij doet het wel erg goed in roerbak gerechten Cool
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 14 Apr 2021 22:59:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoe isoleer jij ze Sol? Ik zag een tijd terug een video van een Nederlandse Chillifan, die gebruikte gripzakjes om de dichte bloem. Een doenlijke methode. Pollennet is te veel gedoe en vast ook te duur.

Ik zal zo eens kijken of ik de plaatjes kan uploaden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 14 Apr 2021 23:12:05    Onderwerp: Reageren met citaat

donaldk schreef:
Hoe isoleer jij ze Sol? Ik zag een tijd terug een video van een Nederlandse Chillifan, die gebruikte gripzakjes om de dichte bloem. Een doenlijke methode. Pollennet is te veel gedoe en vast ook te duur.

Ik zal zo eens kijken of ik de plaatjes kan uploaden.

Ik heb van alles geprobeerd, maar grote organza zakjes doen het net zo goed als een pollennet en zijn het makkelijkst in gebruik. Nadat de bloem sluit markeer ik de pepers met een plastic ringetje (stukje van een rietje) om hun steeltje en gaat het netje er weer vanaf.

Dus sla nog even plastic rietjes in zo lang je nog kunt. Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2021 02:06:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik had nog wat plaatjes beloofd,de Bhut Jolokia nazaai was wederom compleet mislukt. Thais Sun heb ik dit jaar minder dan normaal, maar altijd nog aardig wat. MeerGrandpa's homepeppers,zijn beter oogekomen en al wat groter dan de Thaise zonnetjes.

Opa's Siberische pepertjes hebben het afgelopen jaar buiten redelijk gedaan, dus, dit jaar weer en ruim gezaaid.

De Lemon Drop nazaai gaf op laatste moment nog een beetje opkomst. De aatste twe knopjes heb ik maar in P6 gezet. Gaan het vast niet mer doen,want de zaadhuls zit er nog compleet omheen.

Robert je methode met open gaatjes is mij niet goed bevallen. Ja je kunt de zaadjes zien, maar niet minder problemen met schimmel. Maar het had vooral één groot nadeel, geen van de zaadhulsjes kwam natuurlijk los, veel gingen er alleen met schade af. Het hield vaak de groei tegen.


Heel eventjes laten wennen aan glas zonder UV filtering, was weinig zon.




Deze gaan het duidelijk niet redden


Veel is nog klein, vooral deze Red Savinaatjes. Veel daarvan hadden het sowieso niet gered.




De Aci Kill Menedes is de enige al wat langere soort, dit is de grootste plant dit jaar,maar ik heb er totaal acht dus zou ik eindelijk eens een toppen of niet toppen proefje kunnen doen. Deze grote laat ik zowieso gaan.



De zaaitray met de Grandpa's Home Peppertjes, Thai Sun en enkele Lemon Drops


En het oppotten in P9




Nou ja de twee kiempjes met zaadhuls in P6, kan niks meer worden toch...


Zo staat 't er nu bij. De doorzichte plastic bakken bevatten de nieuw opgepotte GPH Thai Sun en Lemon drop:





Heeft iemand in de buurt nog een Bhut Jolokia, Reaper, en dergelijke Plantje over? LOL
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 17 Apr 2021 20:13:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Heeft er iemand ervaring met toppen.

Ik blijk van nog enkele soorten meerdere exemplaren te hebben, dus niet alleen van de Aci Kill Menendes. Daar heb ik er acht van, ook acht van de Ring of Fire, zeven van de Thai Dragon.

Oh ja ook zes van de Dundicut.Wat is hiervoor eigenlijk de optimale potmaat?

Dus daarmee zou ik top vs non-top opbrengt kunnen vergelijken. Echt groot zijn ze ook niet.

Ring of Fire viel er eentje van om vorig jaar dus die brak zijn hoofdstam. productie van de gesnoeide en ongesnoeide planten vielen tegen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Robert



Geregistreerd op: 31 Aug 2020
Berichten: 45
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: 17 Apr 2021 21:17:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Schimmel en niet loskomen van het zaadhulsje...

Nog maar eens een vervolgplaatje van het kiemexperiment, dik keer na 24 dagen. Ik had het niet meer verwacht dat de niet ingevroren zaden na 5 jaar alsnog zouden ontkiemen, maar uiteindelijk zijn er hier ook 9 zaden ontkiemd:



Wat mij opvalt, de niet ingevroren zaden willen niet uit hun zaadhulsje komen, en de zaak begint schimmelig te worden t.o.v. de binnen een paar dagen al gekiemde en wel losgekomen zaden die al heel snel complete plantjes waren geworden...

Dus de versheid van de zaden zou ook nog wel eens een reden kunnen zijn dat de ene soort het bij jouw beter doet dan de andere Wink

Nog een reden voor het bewaren van je zaden bij -18 graden, zelfs al is het maar tot het volgende seizoen!


Robert
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 17 Apr 2021 22:19:17    Onderwerp: Reageren met citaat







Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 19 Apr 2021 01:59:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Het groene bakje en de twee doorzichtige bakken staan wel binnen, daarin zit de tweede ronde die pas afglopen weekisopgepot, dus nog mini en kwetsbaar, maar de rest is in kasje blijven staan. Ik ben net gaan controleren er was een bakje met plantjes met koude bladeren, deze wel verplaatst,maar toch niet in huis gehaald, die 4 uur tot eerste lichtstralen moeten ze zich maar redden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 4 Mei 2021 19:15:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Nou ze hebben toch wel te lijden onder de koude. Licht of juist heel donker blad. ' Film at eleven'Wink.










Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 4 Mei 2021 19:15:10    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> 2021 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Pagina 3 van 9

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.