Chillipepers.nl
Voor liefhebbers en kwekers van Chillipepers
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Bemesten voor een prikkie

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> A+B Voeding
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2021 21:53:05    Onderwerp: Bemesten voor een prikkie Reageren met citaat

    Voorbereiding van de grond alvorens verplanten: Kippenmest van de Lidl ( € 1,- per doosje, Buxus, Hortensia, etc. het maakt niet uit)
    Groeifase / vegetatieve fase: Noekepoeksap (kost drie keer niets en een pilsje)
    Bloei en vruchtzettingsfase: meststof op basis van vinasse kali (€ 1,- per fles).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 21 Jul 2021 21:53:05    Onderwerp:

Terug naar boven
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 5 Jul 2022 08:18:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Voortschrijdend inzicht:
Nadeel van Kippenmest: breekt kalk af en verlaagt de pH van je bodem.
Alternatief: Tomatenmest

Nadeel vinasse kali: bevat geen fosfor (P), dat nodig is voor vruchtzetting en wortelvorming.
Alternatief: nog zoekende
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 9 Jul 2022 20:37:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Kun je kippemest dan niet combineren met extra kalk?

Van de previewpicture lijkt dit Amerikaanse Noekepoeksap:

https://www.youtube.com/watch?v=77NjAN_sVts
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 14 Jul 2022 23:49:50    Onderwerp: Reageren met citaat

donaldk schreef:
Kun je kippemest dan niet combineren met extra kalk?

Van de previewpicture lijkt dit Amerikaanse Noekepoeksap:

https://www.youtube.com/watch?v=77NjAN_sVts

Holy cow, ja, zeg.
Als die DAWN magnesium bevat, dan is het recept compleet.
Oh nee, de Molasse bevat de magnesium.

Uhm, die generic all purpose plantfood doet all die andere ingrediënten te niet.

Kippenmest en kalk schijnen te reageren en moet je niet tegelijk gebruiken.


Laatst aangepast door Sol op 14 Jul 2022 23:56:24; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 14 Jul 2022 23:53:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Nieuw inzicht: houtskoolas (verbrand op hoge temperatuur met veel zuurstof) bevat Phosphor en is ook nog eens basisch dus neutraliseert een te zure grond.

Wellicht ook een goede bloom fertilizer kandidaat.
100g / m2 per seizoen is de aanbeveling.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
rorror



Geregistreerd op: 03 Jul 2022
Berichten: 65

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2022 21:27:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Sol schreef:
Nieuw inzicht: houtskoolas (verbrand op hoge temperatuur met veel zuurstof) bevat Phosphor en is ook nog eens basisch dus neutraliseert een te zure grond.

Houtskoolas voornamelijk Kalium, tweede plek fosfor. Dus als je houtas geeft hoef je minder kalium te geven.

Potten / grond voorbereiden, doe je al b.v. in de winter. Als je compost hoop hebt dan houtas op composthoop. Wat je dan in het voorjaar in je potten doet.
Zelf geen compostbak, dus ik composteer aan het eind van het seizoen boven op de potgrond van de potten zelf. Dus houtas in de winter in mixen, en door de winter heen met de regen, zal ph weer naar normale waarde zaken.

Sinds ik twee jaar geleden onderstaande video zag, ben ik dit gaan doen.
https://www.youtube.com/watch?v=JHsCPUbmAYA

Eind van het seizoen knip ik de peper planten en blad klein, dan woel ik het wortelgestel los en dat al het pepper afval gaat boven op de potgrond, met eventueel nog blad afval of gras afval wat je gewoon wat kan verzamelen in de herfst winter. Eventueel tweede keer aanvullen. In het voorjaar heb je dan al meteen verreikte grond, waar dus ook meer microorganism in zitten, dan als je potten onverijkt de winter door laat komen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2022 00:38:09    Onderwerp: Reageren met citaat

rorror schreef:
Sol schreef:
Nieuw inzicht: houtskoolas (verbrand op hoge temperatuur met veel zuurstof) bevat Phosphor en is ook nog eens basisch dus neutraliseert een te zure grond.

Houtskoolas voornamelijk Kalium, tweede plek fosfor. Dus als je houtas geeft hoef je minder kalium te geven.

Potten / grond voorbereiden, doe je al b.v. in de winter. Als je compost hoop hebt dan houtas op composthoop. Wat je dan in het voorjaar in je potten doet.
Zelf geen compostbak, dus ik composteer aan het eind van het seizoen boven op de potgrond van de potten zelf. Dus houtas in de winter in mixen, en door de winter heen met de regen, zal ph weer naar normale waarde zaken.

Sinds ik twee jaar geleden onderstaande video zag, ben ik dit gaan doen.
https://www.youtube.com/watch?v=JHsCPUbmAYA

Eind van het seizoen knip ik de peper planten en blad klein, dan woel ik het wortelgestel los en dat al het pepper afval gaat boven op de potgrond, met eventueel nog blad afval of gras afval wat je gewoon wat kan verzamelen in de herfst winter. Eventueel tweede keer aanvullen. In het voorjaar heb je dan al meteen verreikte grond, waar dus ook meer microorganism in zitten, dan als je potten onverijkt de winter door laat komen.

Dank voor de video tip. Ik heb een composthoop, maar daar zitten zoveel onkruid zaden, slakken etc. in dat ik het niet aandurf in m'n potten. Misschien moet ik me nog eens verdiepen in composteren en wat de beste methode is voor mijn doeleinden.
Ik kan het pH verhogend effect van houtskool nu wel gebruiken.
Zo te zien is houtskoolas de perfecte bloom voeding (hoog in K en een beetje P). Heb je ooit een NPK beschrijving gezien? (Ideaal zou zijn 1 : 1,5 : 5) Ik verwacht dat het veel hoger in N zal zijn dan 1.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2022 08:45:02    Onderwerp: Stand van zaken Reageren met citaat

Op basis van voortschrijdend inzicht zijn dit op dit moment mijn beste tips:

    Voorbereiding van de grond alvorens verplanten: Kippenmest van de Lidl ( € 1,- per doosje, Buxus, Hortensia, etc. het maakt niet uit) of vaste tomatenvoeding, eventueel houtskoolas (100 g / m2).
    Groeifase / vegetatieve fase: Noekepoeksap (kost drie keer niets en een pilsje) (eventueel met strekpoeder)
    Bloei en vruchtzettingsfase: doel NPK: 1 : 1,5 : 5, meststof op basis van vinasse kali (€ 1,- per fles) dit bevat echter geen P, eventueel een beetje houtskoolas (max 8g per plant) rond de voet strooien en meteen bewateren.


Te onderzoeken mogelijke verbeterpunten:
Lacto gefermenteerde bananenschillen (hoog in K) met zemelen (hoog in P)
Bladgrond gefermenteerde (zee)vis voeding (hoog in P).
Aan het einde van het seizoen een mulch laag van composterende plantenresten bovenop de potten leggen ter compostering als voorbereiding op het volgende seizoen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
rorror



Geregistreerd op: 03 Jul 2022
Berichten: 65

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2022 16:00:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Zo te zien is houtskoolas de perfecte bloom voeding (hoog in K en een beetje P). Heb je ooit een NPK beschrijving gezien? (Ideaal zou zijn 1 : 1,5 : 5) Ik verwacht dat het veel hoger in N zal zijn dan 1.


Ik heb in de afgelopen jaren wat tabbellen van internet toegevoegd tot een excelsheet die ik gebruik. En ik heb het gemiddelde aangehouden voor in de tabel.

Houta, Stikstof: 0 Fosfor: 3 Kalium: 8 Magnesium: 5 Calcium: 30
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2022 02:02:08    Onderwerp: Reageren met citaat

rorror schreef:
Citaat:
Zo te zien is houtskoolas de perfecte bloom voeding (hoog in K en een beetje P). Heb je ooit een NPK beschrijving gezien? (Ideaal zou zijn 1 : 1,5 : 5) Ik verwacht dat het veel hoger in N zal zijn dan 1.


Ik heb in de afgelopen jaren wat tabbellen van internet toegevoegd tot een excelsheet die ik gebruik. En ik heb het gemiddelde aangehouden voor in de tabel.

Houta, Stikstof: 0 Fosfor: 3 Kalium: 8 Magnesium: 5 Calcium: 30

Dat komt in de buurt van een goede bloom voeding, zeker voor een wat zure grond.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> A+B Voeding Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.