Chillipepers.nl
Voor liefhebbers en kwekers van Chillipepers
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Robert 2021
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> 2021
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Robert



Geregistreerd op: 31 Aug 2020
Berichten: 45
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: 5 Mrt 2021 11:17:06    Onderwerp: Robert 2021 Reageren met citaat

1 Maart, de hoogste tijd om te zaaien:

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 5 Mrt 2021 11:17:06    Onderwerp:

Terug naar boven
Robert



Geregistreerd op: 31 Aug 2020
Berichten: 45
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: 5 Mrt 2021 11:19:32    Onderwerp: Reageren met citaat

En 5 dagen later is seizoen 2021 dan toch echt begonnen:

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 5 Mrt 2021 20:03:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Na jouw zetje heb ik een dag eerder gezaaid dan jij, maar hier nog niets, ik ga eens niet wroeten.

Door de warmte lampjes droogt een deel van de gaatjes sneller uit, Beetje bij gesproeid. Lampen heel vroeg vanochtend uitgezet en pas net weer aangezet. Dus ja hoor bij de natte vakjes zag ik al weer de eerste vlekjes groene aanslag. Dus lampjes maar weer aan.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Robert



Geregistreerd op: 31 Aug 2020
Berichten: 45
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: 5 Mrt 2021 20:31:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Bij mij staat het op 28 graden, met een kap er op, dus binnen in het kastje is 100% luchtvochtigheid. Onderin staat een klein laagje voeding die ook mag verdampen.
Bij jou zal het vast ook niet lang meer duren Donald!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 5 Mrt 2021 23:27:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Inderdaad, ik kon het wroeten niet laten,dat zaadje was kurkdroog, maar de eerste twee lemon drops beginnen grond op te drukken.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Robert



Geregistreerd op: 31 Aug 2020
Berichten: 45
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: 8 Mrt 2021 09:55:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Afdekken met grond doe ik eigenlijk niet meer, ik maak een klein gaatje in de vooraf al bevochtigde grond, van 0,5 tot 1 cm diep, en daar laat dan 1 zaadje in vallen. daar laat ik dan een paar druppels voeding op vallen om zeker te zijn die ie goed vochtig is geworden en contact maakt met de grond.

Plantje kan dan zonder moeite omhoog groeien en de wortels komen net iets onder de oppervlakte.


En vandaag op 8 maart heb ik mijn eerste zaailing Smile

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Robert



Geregistreerd op: 31 Aug 2020
Berichten: 45
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2021 18:15:35    Onderwerp: Reageren met citaat

En de eerste zaailingen zijn verspeend en staan inmiddels op de vensterbank:

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2021 22:35:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Robert,hadje ook zo'n last van Pythophtora in je tomatenplanten? Verder weer alleen puntpaprika's in de outdoor hydro?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Robert



Geregistreerd op: 31 Aug 2020
Berichten: 45
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2021 10:27:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Pythophtora heeft ook mij niet overgeslagen inderdaad Sad

Bij de eerste kleine vlekjes eens op internet gekeken, daar bleek bij velen al dat zij in een veel verder stadium getroffen waren...
Ik heb toen al het blad van de planten gehaald, wetende dat daar de hoofdbron van de besmetting op binnenkomt. Er bleven dus planten over bestaande uit een stengel met groene tomaten waarvan sommige net begonnen waren met afrijpen. Dat heeft niet onaardig uitgepakt, een groot deel van de tomaten is daarna "aan de plant" alsnog mooi rood geworden.
Dus zeker niet de oogst van vorige jaren, maar ook weer niet geheel mislukt zoals bij menige andere moestuinder Wink Inmiddels zijn alle tomatenplanten er tussenuit gehaald, Pythophtora kwam uiteindelijk ook in de stengels en vruchten, maar het grootste deel van de oogst was toen al binnen.

En inderdaad, de helft van mijn planten zijn puntpaprika's maar ook bij lange niet het aantal vruchten van vorige jaren, dit jaar was nou eenmaal niet het topjaar voor de moestuin met dat veel te koude en natte voorjaar....
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Robert



Geregistreerd op: 31 Aug 2020
Berichten: 45
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: 6 Okt 2021 21:17:48    Onderwerp: Reageren met citaat

En we gaan het maar niet over hebben dat dit jaar mijn slechtste kweekseizoen ooit is geweest. 2 chilipeper soorten gezet, en dit is de bescheiden oogst tot dusver dit jaar:



Atomic hearth en lemon drop, er zit nog het nodige aan de plant dat nog niet rijp is, maar het "mooie weer" van dit jaar is nu wel helemaal over vrees ik, dus we moeten het hier mee doen...

Drogen was het plan, dus in hele kleine reepjes snijden en bij 60 graden in de heteluchtoven ziet het er na heel lang wachten (>10 uur) zo uit:



Die atomic heart pepers zijn behoorlijk dikwandig en duurt dus eeuwen voordat ze voldoende droog zijn. Maar dan kan de zaak toch de blender in:



En blijft er dit over:



In een potje er mee, hier red ik me wel weer 365 dagen mee Smile

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 7 Okt 2021 00:38:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Heb je de Atomic Heart peperzaden oorspronkelijk van Noekepoek gekregen?

Ik die van mij wel.

Voor verpoederen moet je een keer de Dundicut proberen. Die resulteert in super lekker poeder.

Dunwandige pepers kan je voordrogen in ristra's, dan hoeven ze niet zo lang in de oven.

56 graden C schijnt de ideale temp te zijn.

Het weer, was dit jaar niet optimaal. Ik hoop dat er bij mij nog een zooi gaan afrijpen met wat mooie dagen.


Laatst aangepast door Sol op 7 Okt 2021 08:33:13; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 7 Okt 2021 00:59:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Maximaal 56 graden had je het altijd over Sol, daarboven zou de smaak, of was het aroma's bederven. Zelf houd ik het bij 50+ graden op oventhermometertje van de Bokker. Kan het een beetje doorschieten en zit ik nog steeds veilig.

De Lemon Drops zijn hier ook laat, maar ik heb wat knoeperts van de buiten planten geoogst. Niet veel pepers, maar de eerste pepers aan die twee planten waren echt groot. De latere zijn veel kleiner, daar is het seizoen gewoon te kort voor om die groot te laten groeien. Lemon drops hebben ook altijd veel dunnen takjes, dus de eerste vruchten aan de dikke takken zijn dus altijd groter.

De hoeveelheid Lemon drops viel tegen, nog niet gesnoeid, dus nog wel wat groene aan de vijf planten. Dus de lemon drops heb ik traditioneel volledig voor de komende droog ronde ontzaad.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Robert



Geregistreerd op: 31 Aug 2020
Berichten: 45
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: 7 Okt 2021 07:57:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Was de eerste keer dat ik dit in de oven deed...
De droogtemperatuur was nogal een zoektocht, blijkbaar behoorlijk goed gezeten, die 3 graden zullen het wel niet doen Wink

Het poeder heeft een prettige zoetige smaak en heeft zeker ook voldoende pittigheid.

De dikwandigheid van de atomic hearth was niet echt handig voor het drogen, volgende keer dus maar eens kijken of ik die Dundicut kan bemachtigen.

Geen idee van wie ik de atomic hearth destijds heb gehad Wink


Laatst aangepast door Robert op 7 Okt 2021 08:48:05; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 7 Okt 2021 08:39:20    Onderwerp: Reageren met citaat

donaldk schreef:
Maximaal 56 graden had je het altijd over Sol, daarboven zou de smaak, of was het aroma's bederven. Zelf houd ik het bij 50+ graden op oventhermometertje van de Bokker. Kan het een beetje doorschieten en zit ik nog steeds veilig.

De Lemon Drops zijn hier ook laat, maar ik heb wat knoeperts van de buiten planten geoogst. Niet veel pepers, maar de eerste pepers aan die twee planten waren echt groot. De latere zijn veel kleiner, daar is het seizoen gewoon te kort voor om die groot te laten groeien. Lemon drops hebben ook altijd veel dunnen takjes, dus de eerste vruchten aan de dikke takken zijn dus altijd groter.

De hoeveelheid Lemon drops viel tegen, nog niet gesnoeid, dus nog wel wat groene aan de vijf planten. Dus de lemon drops heb ik traditioneel volledig voor de komende droog ronde ontzaad.

Je hebt gelijk het was 56 graden. Wisdom of the crowd Smile
Dat is waar de commerciële jongens op uitgekomen zijn.
Een oven zal wat heen en weer schommelen, maar 60 graden kan net je smaak verminderen.

Het lijkt een slecht jaar voor pepers te gaan worden (en ook voor zonnepanelenopbrengst). Ik heb hier nog bootladingen aan de planten hangen, die snakken naar zon en warmere temperaturen.

@Robert zomaar leuke dunwandige pepers om te drogen:
SHP (Siberian House Paprika)
Ring of Fire
Cayenne natuurlijk.
Rooster spur wellicht?
Peter Pepper (geloof het of niet, droogt zeer goed)
Dundicut (smaakt gewoon heel goed wanneer gedroogd)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Robert



Geregistreerd op: 31 Aug 2020
Berichten: 45
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2021 00:06:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Morgen begint de winter, en de weersverwachting laat ook zien dat dat voor wat betreft de temperatuur vanaf vannacht ook zo zal gaan zijn.
Dus vandaag de laatste kans de laatste resten van mijn paprikaplanten die nog steeds buiten staan :




maar eens naar binnen te halen en in een vaas met water te zetten:




Dat heb ik afgelopen weken ook al een paar keer gedaan, het resultaat ligt op de voorgrond, dat zijn toch nog voor het grootste deel rijpe en prima eetbare puntpaprika's geworden.

Smaakt uit de kunst een kipfilet met 4 of 5 puntpaprika's en een uitje om het maar weggegeten te krijgen allemaal Smile

Hiermee halen we 2022 wel, en tot dit moment heb ik toch nog 182 puntpaprika's weten te kweken, ondanks het slechte seizoen, dit jaar en daar komt dit op de foto dus nog bij.

En bij deze dan ook een mooie gelegenheid om iedereen ondanks alle ellende van dat nare virus toch fijne feestdagen een goed en vooral gezond 2022 te wensen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 21 Dec 2021 00:06:54    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> 2021 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.