Chillipepers.nl
Voor liefhebbers en kwekers van Chillipepers
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Bloomvoeding voor een prikkie

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> Aanvullende voeding
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 25 Jun 2022 07:15:30    Onderwerp: Bloomvoeding voor een prikkie Reageren met citaat

Ik ben op zoek naar een DIY bloomvoeding recept.

Zover ik me kan herinneren, wil je in de groeifase / vegetatieve fase een NPK mix hebben met relatief veel N en K + magnesium (1:1:1 bijvoorbeeld of 2:1:2) en in de bloei en vruchtzettingsfase weinig N en K en relatief iets meer P hebben.

(N = stikstof, P = Phosfor, K = Kalium)

Noekepoeksap werkt prima in de groeifase, maar moet je echt afbouwen om vruchten te krijgen. (Ik heb hier planten gehad die manshoog zijn, maar geen vruchtje dragen, wanneer je doorgaat met Noekepoeksap.)

Tot nu toe bouw ik dan ook Noekepoeksap af om vruchtzetting te bewerkstelligen en dat is het dan.

Wat zou je in de bloei en vruchzettingsfase kunnen doen zonder te moeten grijpen naar super dure hydro bloom cocktails?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 25 Jun 2022 07:15:30    Onderwerp:

Terug naar boven
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 5 Jul 2022 08:32:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ben aan het experimenteren met een ferment van bananenschillen. Die bevatten naar ik meende relatief veel Kalium (en wellicht magnesium). Verder wil ik even wat PH metingen gaan doen. Door de vele regenval hebben de planten in een van mijn potten verschijnselen van een ernstig Stikstof gebrek (N) (jongens de boeren mogen blijven zitten Wink ). Ik vermoed dat de PH te hoog is geworden, waardoor ze geen N meer op kunnen nemen uit de grond (die had genoeg droge tomatenvoeding voor zeker 6 weken en ik zie dat niet terug in de planten). Door lacto bacillus (in de vorm van mijn ferment) toe te voegen en organisch materiaal, zou de PH moeten gaan dalen. Maar eerst even mijn vermoeden testen door de PH te gaan meten. Ik heb echter alleen PH strips tot mijn beschikking. Ik ga 1 cm grond met 1 cm regenwater mengen en dat meten met een strip.

Nu nog iets vinden met veel P (fosfor) om toe te voegen aan mijn eigen gefermenteerde bloom mix. Smile

Ik wil ook nog jouw vissen enzymen idee gaan proberen. Die wil ik ook nog gaan fermenteren voor de root zone. Enig idee of je daar zeevis of zoetwatervis voor nodig hebt? Je kunt het fermentatievat overigens niet afsluiten, want een ferment moet zijn gassen kwijt kunnen. Een exploderend rottende vissenferment wil ik niet meemaken. Laughing

Ik lees net dat zeevis ook veel fosfor bevat.

Tarwezemelen zijn recordhouder voor fosforgehalte, die gaan nu bij het ferment.
(crosspost)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2022 23:55:25    Onderwerp: Reageren met citaat

N P K voor Bloom en fruiting stage: 1 : 1,5 : 5

Vinasse Kali gaat zeker voor een hoge K zorgen, eenmalig beetje houtskoolas voor de P component (8g / plant) en dan zien wat er van komt.

Ik heb ook nog het aas van de zelfgefermenteerde bananenschillen en zemelen voeding, die bijna klaar is.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2022 00:20:20    Onderwerp: Reageren met citaat

De voeding heeft het prima gedaan. De Nagabrain chocolate droeg meer dan 50 waanzinnig hete pepers. Andere planten staan zelfs weer in bloei na leeg oogsten.
Je kunt echt de bloei stimuleren met de DIY bloom voeding.





Laatst aangepast door Sol op 18 Jun 2023 09:22:20; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2022 20:51:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Na leegoogst gaan planten altijd weer in de boei, zelfs in November. Als je nog wat hebt rijpen, kun je overwegen de nieuwe bloei weg te knippen.

Hoeveel van die Vinasse Kali (Action bio 1L flesjes?) Maar die heeft enkel NK, totaal geen P. Brand jij speciaal hout voor as?

Hoe fermenteer jij?

Fermenteren met ~0,9% Ureum een optie in plaats van regulier water?

Oh ja om peperplanten om te zetten naar bloei kun je hem ook even droger zetten, zag ik bij Mai Pensato op moestuinforum.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 5 Jun 2023 21:47:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Sol heb je een recept/basale handleiding voor je Banaan en Tarwezemelen fermentatie?

Hoeveel van welke ingredienten?

Even gekeken en Wheat zaden bevatten inderdaad Fosfor en Kalium, wel een grote variatie. Dat zal verschil maken. In hoeveel je nodig hebt lijkt mij?

Gebruik je ook nog houtas voor de kalium, zoals vorig jaar?

Code:

List of all chemical
Click on column headings to sort table by that column
# Activity   Chemical Name Part Low PPM     High PPM   StdDev
4   PHOSPHORUS   Plant         400.0          7200.0   1.74   
4   PHOSPHORUS   Seed         800.0          6800.0   0.38   

14   POTASSIUM   Plant        1200.0          43500.0   1.51   
14   POTASSIUM   Seed        940.0          7900.0   -0.41   
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 5 Jun 2023 22:48:36    Onderwerp: Reageren met citaat

donaldk schreef:
Sol heb je een recept/basale handleiding voor je Banaan en Tarwezemelen fermentatie?
Hoeveel van welke ingredienten?

Vorig jaar was een experimentje, met dank aan Diana, die met met haar experiment geïnspireerd heeft. Dit jaar ben ik wat verbeteringen aan het proberen. Ik doe het nu als volgt.

Om de kans op schadelijke organismen te minimaliseren, werk ik dit jaar met een startercultuur.

Eerst verzamel ik rijkelijk bananenschillen. Omdat ik ze niet in een keer opeet, vries ik de schillen kleingesneden of geknipt in. Ik doe ze in een bak in de vriezer. Een liter bak vol met kleingesneden stukjes ongeveer (invriezen doodt de lacto bacillus) totaal.

Ik bewaar een liter afkooksel van zilvervliesrijst (het kookwater, dat je afgiet), dat licht/normaal gezouten is (een a twee theelepeltjes) met ongejodeerd zout (jodium doodt de gunstige lacto bacillus bacterie).

Dit laat je afkoelen tot onder de 37 graden en hieraan voeg je een theelepeltje yoghurt toe (of iets anders met actieve lacto bacillus er in). Doe dit en een fles / vat met ruime opening en dek af met een doek of draai de dop er zo op, dat overdruk kan ontsnappen. Zet het weg op kamertemperatuur. Het liefst op een donkere plaats.
Laat het nu een week of twee staan, totdat het (prettig) zurig ruikt. Dan is je starter klaar.

Laat de bananenschillen ontdooien en voeg samen met de starter in een fles of vat met ruime opening toe. Voeg er 7 eetlepels zemelen aan toe (de hoeveelheid moet nog verder aangescherpt / berekend worden). Alles goed vermengen en dat warm wegzetten. Sluit af met een waterslot of met een los deksel, zodat gassen kunnen ontsnappen. Laat dit nu minimaal drie weken staan, maar liever (veel) langer (een maand of 3). Wanneer het geen gassen meer ontwikkelt en fijn zurig ruikt, dan is de voeding bijna klaar.
Je kunt hem nu zeven of blenden met een staafmixer (ik blend).

Dan is je voeding klaar.

Ik doe 30 ml van deze voeding toe per 1L gietwater en geef het een maal per week aan de planten als bloom voeding.


Citaat:

Even gekeken en Wheat zaden bevatten inderdaad Fosfor en Kalium, wel een grote variatie. Dat zal verschil maken. In hoeveel je nodig hebt lijkt mij?

Dit moet nog preciezer berekend worden. Vorig jaar heb ik er gewoon een flinke scheut aan toegevoegd onder het mom van baadt het niet, dan schaadt het niet.

Citaat:

Gebruik je ook nog houtas voor de kalium, zoals vorig jaar?

Nee, ik probeerde vorig jaar van alles om die twee kwarrende potten weer tot leven te wekken en houtas bevat ook veel direct benutbare calcium.

Houtskoolas, blijft echter een powerhouse, maar hoe zit het met de dioxines....


Laatst aangepast door Sol op 18 Jun 2023 09:27:11; in totaal 5 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 5 Jun 2023 22:49:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Tuinkers is de beste fosforbron zie ik, nummer twee is de vrucht van een grote Afrikaanse boom, de Olifantsappel (Limonia acidissima).

Ik zie niet alle zakjes, die ik bij enkele bedrijven tijdens kom in de kas had gescoord, liggen, maar wel een paar.

Lepidium sativum Seed 16500.0 17500.0 3.0

Nummer drie is sierpompoen of Courgette: Cucurbita pepo, wel de zaden en die vind je weinig in de zelfgekweekte vruchten: Seed 10600.0 12982.0 2.0.

Hennepzaad en maanzaadjes (Papaver Somniferum) scoren ook goed.

Cannabis sativa Seed 9700.0 11227.0 2.0
Papaver somniferum Seed 8290.0 9277.0 1.0

Ceiba pentandra ofwel de Kapokboom is niet alleen groot en dus pas over jaren beschikbaar maar doet het hier niet (verloren met Indie, LOL).

Zelfde geldt voor de Crescentia alata.

Watermeloenzaden lijkt mij ook niet makkelijk te verwerken.

Dus tuinkers kiemgroenten zaaien en oogsten, maar hoe te fermenteren/extraheren?

Ik heb net ronde twee van de ricewash Lacto te fermenteren gezet in Coca Cola fles. Dus dan oogst je een liter per keer, want rest is rijst en restje als begin voor volgende ronde.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 5 Jun 2023 23:02:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Wow zoveel schillen, mag overijpe hee banaan ook?

Hoeveel zemelen? Molenwinkel is maar 2 dagen per week open, waaronder morgen, dinsdag. Een flinke scheut is dat 100gram of een Kilo? Aan hoeveel water vloeg je het toe, want moet wel te schudden en afsluitbaar blijven dus 10 liter.

Ik werk met bio zilvervliesrijst als bron voor de lacto bascillus. Het heeft lang geduurd met de relatief lage temperaturen, paar in plaats van 1 week, maar net het zure goedje overgegoten. En eerste emmer met materiaal licht ingespoten en helemaal vol gepropt, voor anearobe afbraak (Bokashi). Twee weken laten fermenteren(?). En dan paar weken een laagje grond eroverheen en dan gewoon aerobe zou het omgezet zijn in grondlijkende struktuur.

De zilvervlies bevat ook Lactobacillus:
https://www.youtube.com/watch?v=RzBC843I3D8

Voor deze bokashi methode heb ik ook enkele videootjes gevonden, mocht men die willen zien.

@Sol 300ml dan kom ik op 30L voedingswater voor een ricewash fles van 1,5L. 900ml Lacto=30 keer 30 ml. Dat is genoeg voor enkele plantjes en moet fermentatie geen twee weken duren;-).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 5 Jun 2023 23:29:49    Onderwerp: Reageren met citaat

donaldk schreef:
Wow zoveel schillen, mag overijpe hee banaan ook?

Hoeveel zemelen? Molenwinkel is maar 2 dagen per week open, waaronder morgen, dinsdag. Een flinke scheut is dat 100gram of een Kilo? Aan hoeveel water vloeg je het toe, want moet wel te schudden en afsluitbaar blijven dus 10 liter.

Ik werk met bio zilvervliesrijst als bron voor de lacto bascillus. Het heeft lang geduurd met de relatief lage temperaturen, paar in plaats van 1 week, maar net het zure goedje overgegoten. En eerste emmer met materiaal licht ingespoten en helemaal vol gepropt, voor anearobe afbraak (Bokashi). Twee weken laten fermenteren(?). En dan paar weken een laagje grond eroverheen en dan gewoon aerobe zou het omgezet zijn in grondlijkende struktuur.

De zilvervlies bevat ook Lactobacillus:
https://www.youtube.com/watch?v=RzBC843I3D8

Voor deze bokashi methode heb ik ook enkele videootjes gevonden, mocht men die willen zien.

@Sol 300ml dan kom ik op 30L voedingswater voor een ricewash fles van 1,5L. 900ml Lacto=30 keer 30 ml. Dat is genoeg voor enkele plantjes en moet fermentatie geen twee weken duren;-).

Ik heb m'n fermentatie ingezet toen het nog koud was, dan duurt het wat langer. Mijn ervaring is dat de voedingstoffen beter vrij komen naar mate de boel langer fermenteert.

De precieze hoeveelheid zemelen heb ik nog niet bepaald. Hulp is welkom. Ik maak ongeveer 1,5 L voeding.

Koken doodt ook de lacto bacillus, dus na het koken is hij wel uit de zilvervliesrijst.

Bio is prima voor dit doeleinde, maar doe ik niet.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 6 Jun 2023 02:07:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Bio hier omdat die ongekookt/ongestoomt is in de fabriek, 20 minuten kooktijd en 5 minuten rust tijd in plaats van 8-12 minuten kooktijd plus kwartier rusttijd.

Ook verser en in plastic in plaats van karton verpakt.

Ongekookte rijst, want die vormt de basis van de Lactobacillus. En niet pas de melk/yoghurt in een tweede ronde.

Beetje zout tegen schimmel en suiker voor het voeden van de bacterie.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 6 Jun 2023 15:17:39    Onderwerp: Reageren met citaat

donaldk schreef:
Bio hier omdat die ongekookt/ongestoomt is in de fabriek, 20 minuten kooktijd en 5 minuten rust tijd in plaats van 8-12 minuten kooktijd plus kwartier rusttijd.

Ook verser en in plastic in plaats van karton verpakt.

Ongekookte rijst, want die vormt de basis van de Lactobacillus. En niet pas de melk/yoghurt in een tweede ronde.

Beetje zout tegen schimmel en suiker voor het voeden van de bacterie.

De yoghurt gaat er in de eerste ronde al door als booster voor de lacto bacillus. Je kunt ook verse bananenschillen gebruiken. Daar zit de lacto bacillus op en heeft ook suikers om te vergisten. Die rijst bevat zetmeel, die de LB niet aan kan. Ik snap de rijstafgietsel stap eigenijk niet goed, maar iedereen doet hem voor de starter.
Wanneer je de rijst kookt, dan is de Lacto Bacillus overigens morsdood.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 6 Jun 2023 16:22:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Daarom bio, die is niet gekookt in de fabriek. Ik kook het zelf ook niet!

Zelfs ongekookte witte rijst (had variant van 20/25 minuten kooktijd) deed niks. Het zijn de bacterien die in/op het vliesje zitten. Bio is daarin onbehandeld en niet-bio is toverrijst=voorgestoomd.

Je raadt het al Europa's grootste growstore had weer helemaal niets, ook schap van de 7, 4, 6 vloeibare voeding voor buiten planten was leeg en de biovoeding n4k5 was zelfs geen kaartje/leeg schap meer voor.

Om nou weer op goed geluk 10 KM heen en weer terug te gaan rijden voor een andere vestiging, in de hoop op een doosje pepervoeding.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 6 Jun 2023 22:23:56    Onderwerp: Reageren met citaat

donaldk schreef:
Daarom bio, die is niet gekookt in de fabriek. Ik kook het zelf ook niet!

Zelfs ongekookte witte rijst (had variant van 20/25 minuten kooktijd) deed niks. Het zijn de bacterien die in/op het vliesje zitten. Bio is daarin onbehandeld en niet-bio is toverrijst=voorgestoomd.

Je raadt het al Europa's grootste growstore had weer helemaal niets, ook schap van de 7, 4, 6 vloeibare voeding voor buiten planten was leeg en de biovoeding n4k5 was zelfs geen kaartje/leeg schap meer voor.

Om nou weer op goed geluk 10 KM heen en weer terug te gaan rijden voor een andere vestiging, in de hoop op een doosje pepervoeding.

Momenteel geef ik Noekepoeksap. Wanneer de planten groot genoeg zijn, stap ik over op mijn DIY bloom-voeding.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> Aanvullende voeding Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.