Chillipepers.nl
Voor liefhebbers en kwekers van Chillipepers
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Sol 2022
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> 2022
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2022 21:42:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Update van de dag van de zonnewende (de langste dag).
De Nagabrain Chocolate begint zich mooi te ontwikkelen:

De tabasco short yellow en Dundicut laten nog weinig vegetatieve groei zien. Ze zijn nog steeds de overvloed aan regen aan het verwerken.

De Cyclons hebben de primeur van de eerste rijpe pod.

Sweet bite, heeft het moeilijk zijn water te verwerken:

Overzicht van het dakterras:

De eerste rijpe Cyclon pod (met geisoleerde zaden, soortecht). Deze ligt er inmiddels al af. Heb je geen last van slakken, dan gaan vogels er met je pods vandoor. Gelukkig was hij alleen aangepikt en lag ernaast, dus ik heb nog wel de soortechte zaden kunnen oogsten.

Sweetbite in de kweekbak (makkelijk te plukken). Deze wil nog niet echt groeien.

In de schemering nog even het raised bed vastgelegd. Daar treedt nu wel vegetatieve groei op.

Binnenkort aan de slag met Noekepoeksap, dat zal de groei een flinke boost geven.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 22 Jun 2022 21:42:17    Onderwerp:

Terug naar boven
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2022 22:15:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Als je ziet waar je mee wegkomt in een klimaat zone met een lang seizoen, dan wordt je jaloers:
Link

Toppen om meer vegetatieve groei te krijgen.
Zie vooral ook zijn updates:
Link
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 23 Jun 2022 01:10:04    Onderwerp: Reageren met citaat

In San Diego regio stond in februari nog een stevige plant nog vol vruchtjes in de tuin. Waren niet geoogst want individueel te heet om direct te ete, aldus de bekende Youtube tuinierster, specifieke video kon ik eerder niet terugvinden, dus nu ongetwijfeld weer niet, maar het gaat ok calikim op youtube. staan ook volop herfst en 'winter' videootjes op der kanaal. Wel een beetje commercieel.

deze video? Op 50 seconden zie je hem in ieder geval voorbij vliegen. Is december niet februari. https://www.youtube.com/watch?v=_FkrOg1kCnU

In inheemse gebieden groeien ze meerdere jaren vanzelf.

Een van die Dutch peper gozers van facebook/youtube deed dat ook, of klein houden ter controle van soortechtheid zaad, of indoor grow alsof het duurdere planten waren en dan snoeien voor dikke planten op zijn balkon.
https://www.youtube.com/watch?v=_HieDPZRgEU
https://www.youtube.com/watch?v=yPeXeH7QWSk
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 24 Jun 2022 01:13:44    Onderwerp: Reageren met citaat

donaldk schreef:

https://www.youtube.com/watch?v=yPeXeH7QWSk

Wanneer je gaat toppen en het wat langer gaat duren tot productie. Is het in het NL buitenklimaat lastig om ze op tijd rijp te krijgen.
Ik zie wel dat dit jaar veel van mijn pepers erg vroeg vrucht aan het zetten zijn.

Dat eerste filmpje was in de winter Surprised
Doet u mij ook maar z'n klimaat. Very Happy


Laatst aangepast door Sol op 25 Jun 2022 06:22:22; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 24 Jun 2022 01:25:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Nou bij mij gebeurd er dan niets, als ik geluk heb slaap ik door de ergste hitte, maar uit mijn handen komt er niets. Wederom geen plaatjes van de camera gehaald en omhoog geladen:-(.

Ondragelijk.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 25 Jun 2022 06:34:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Nog even terugkomend op bloempjes verwijderen om meer vegetatieve groei en uiteindelijk meer vrucht te bewerkstelligen.

Ik heb Dave DeWitt en Paul W. Boslands "The complete Chilli Pepper Book" er op nageslagen, want ik meende mij te herinneren, dat bloempjes uitknijpen en snoeien weinig invloed had op de totale productie. (Dave en Paul hebben m'n exemplaar persoonlijk gesigneerd.)

Jawel dat staat er inderdaad in. Blz 102 "Pruning the plants and removing flowers": "We never prune plants during their growing cycle, as it accomplishes nothing",... "the idea of removing flowers seems wrong: because of flower drop you need every bloom on the plant."
Er wordt nog wel een hypothese van Dr. William Clapman aangehaald, die bloempjes uitknijpen onderzocht heeft om meer pepers (massa) te produceren. De opbrengst was nog steeds goed, maar er wordt niet gesproken over meer opbrengst, slechts de suggestie. Meer onderzoek is nodig.

@donaldk Jij bent dit jaar wat later begonnen met kiemen. Heb jij ook last van vroege bloei en vruchtzetting en minder vegetatieve groei?

Ik wil trouwens een topic starten over plantenvoeding en met name over voeding voor bloei en vruchtzetting.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 25 Jun 2022 14:12:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 2 Jul 2022 21:02:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Update:
Ik ben nu twee weken met Noekepoeksap in de weer en de planten knallen omhoog:

De Kung Pao's zijn al ruim boven hun geleidestokjes uit gegroeid. Dit is alweer de 4e generatie, die in NL klimaat gegroeid heeft. Het lijkt wel of ze het steeds beter gaan doen. Het zijn steeds geïsoleerde bloemen geweest dus genetisch moet het nog dezelfde opmaak hebben, toch? Wel hebben de pepers in de raised beds last van slakkenvraat. Misschien dat ik iets rond de stam kan strooien waar ze niet van houden en waar ik doorheen kan gieten. Zandbakzand wellicht?

Deze Sweet Bite heeft geen Noekepoeksap gehad, maar ik heb hem wel verlost van zijn grote peper. Hopelijk gaat hij nu groeien. Toch lijken de zaden die ik dit jaar heb, niet op de van twee jaar terug. De pepers zitten vol met zaden daarvoor hadden ze slechts enkele zaden.

In de potten hebben de planten een stuk minder Noekepoeksap kunnen krijgen, omdat ze nog zoveel water van de zware regenval te verwerken hadden. Alleen de linker kon ik goed begieten omdat die sneller door zijn water heen was.
De rechter pot laat verschijnselen van een ernstig N tekort zien, terwijl er voldoende N voorhanden moet zijn in de grond.
De linker pot had alweer rijpe pods, die weer aangepikt waren door vogels. Mad

De Nagabrain Chocolate gaat lekker in zijn kleinere pot.

Ik denk dat ik de Noekepoeksap alweer af kan gaan bouwen om tot bloei en vruchtzetting over te gaan, opdat ze tijdig rijpen voordat het seizoen op is.


Laatst aangepast door Sol op 3 Jul 2022 18:46:58; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 2 Jul 2022 21:42:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat ga je ze dan voeren?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 3 Jul 2022 08:21:37    Onderwerp: Reageren met citaat

donaldk schreef:
Wat ga je ze dan voeren?

Ik ben aan het experimenteren met een ferment van bananenschillen. Die bevatten naar ik meende relatief veel Kalium (en wellicht magnesium). Verder wil ik even wat PH metingen gaan doen. Door de vele regenval hebben de planten in een van mijn potten verschijnselen van een ernstig Stikstof gebrek (N) (jongens de boeren mogen blijven zitten Wink ). Ik vermoed dat de PH te hoog is geworden, waardoor ze geen N meer op kunnen nemen uit de grond (die had genoeg droge tomatenvoeding voor zeker 6 weken en ik zie dat niet terug in de planten). Door lacto bacillus (in de vorm van mijn ferment) toe te voegen en organisch materiaal, zou de PH moeten gaan dalen. Maar eerst even mijn vermoeden testen door de PH te gaan meten. Ik heb echter alleen PH strips tot mijn beschikking. Ik ga 1 cm grond met 1 cm regenwater mengen en dat meten met een strip.

Nu nog iets vinden met veel P (fosfor) om toe te voegen aan mijn eigen gefermenteerde bloom mix. Smile

Ik wil ook nog jouw vissen enzymen idee gaan proberen. Die wil ik ook nog gaan fermenteren voor de root zone. Enig idee of je daar zeevis of zoetwatervis voor nodig hebt? Je kunt het fermentatievat overigens niet afsluiten, want een ferment moet zijn gassen kwijt kunnen. Een exploderend rottende vissenferment wil ik niet meemaken. Laughing

Ik lees net dat zeevis ook veel fosfor bevat.

Tarwezemelen zijn recordhouder voor fosforgehalte, die gaan nu bij het ferment.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 3 Jul 2022 12:26:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Hydrolisate (visresten en water) en ferment versies zijn er daarvan, naar ik begrijp. FAA is een fermented fish amino acid, youtube staat er vol mee, is suiker, water en visresten in gelijke delen. Is dacht ik uit de JADAM methode uitgewerkt door de zoon van de KNF meester.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 3 Jul 2022 18:42:53    Onderwerp: Reageren met citaat

De PH metingen komen komen uit op een PH van rond de 5 (4,5 < PH < 5,5).
Dat moet goed zijn, toch?
Dan kan ik me alleen nog teveel water voorstellen, dat voorkomt dat er voedingstoffen opgenomen worden.
Net weer een flinke stortbui gehad. Dit jaar regent het genoeg in ieder geval.

Ik lees verschillende dingen on-line over de ideale bodem PH voor pepers:
6.0 to 7.0
4,5 - 6,5
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
rorror



Geregistreerd op: 03 Jul 2022
Berichten: 65

BerichtGeplaatst: 3 Jul 2022 20:16:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik hou zelf PH van 6.0 tot 6.8 aan voor pepers en paprika's.
met een ph tussen 4,5 en 5,5. Wordt opname van Fosfor, kalium, zwavel, en molybdbeen verminderd. Maar stikstof wordt juist beter opgenomen.
Heb je ze ook al gecontroleerd op spint/trips? Gebruik je een water reservoir in de potten? Is dat pijpje om ze te vullen? Verder lijken de twee linker droog te staan, en lijken ze verbrandingsverschijnselen(zon of zouten) aan blad te hebben. Maar ik zou wat duidelijkere closeups foto's moeten hebben, om dan een gedegen antwoord te kunnen geven. (bij aanklikken foto om te vergroten, wordt ik weggestuurd naar een website om foto's te uploaden)

Je kan ze wel een beetje epson zout(magnesium sulfaat) geven om ze wat op te groenen. (dit zit trouwens ook in de kalkkorrels van gazon, dus wil je kalken, dan niet los epson zout erbij)

Als je een keer te hoge PH hebt, kan je gewoon kalkkorrels voor gazon gebruiken om PH omlaag te krijgen. PH omhoog een paar duppeltjes citroen sap, tot dat het op juiste niveau is. Beide gebruik ik.
https://www.ah.nl/producten/product/wi199088/ah-citroensap
Alleen kalk en stikstof nooit te gelijk gebruiken, die stoffen reageren op elkaar waardoor het vergast, en niet opgenomen kan worden door wortels. Na enkele weken dus stikstof gift geven, na het omlaag halen van PH.
Overbemesting aan stikstof kan je dus ook gemakkelijk oplossen door kalk toe te voegen.

Voor de gekkenkoeienziekte gebruikte men oude botten als fosfor bron voor dieren en tuin (beendermeel). Na de uitbraak mocht dat niet meer. Maar kan gewoon nog steeds...

Slakkenmiddel, niet giftig voor mens of dier, en dus in de moestuin(consumptie) te gebruiken. https://ecostyle.nl/product/escar-go?size=200-g%2F80+m2 Gebruik het zelf ook, en ik raap dus alleen lege slakken hulzen, naakslakken drogen gewoon uit.

Wat betreft de stortbuien van nu, mijn 27 planten staan ook in de volle regen en lijken er geen last van te hebben. Maar er zit dan ook bijna 1/3 perliet in mijn substraat.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 3 Jul 2022 21:18:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Epsom de ander is een printer/projectormerk;-). 25Kg, zak is net zo duur als een of twee kleine pakjes, ~15 euro? Rorror heeft recenter gekocht/gekeken. Online vaak boven de 20 of zelfs boven 25 euro. Kun je beste als bladvoeding geven, is zuinigst.

Ik schrik wel van Beendermeel (verenmeel kan ook) en Bloedmeel prijzen.

Ik zoek nog de 20Kg zakken Neem Cake.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 4 Jul 2022 10:26:27    Onderwerp: Reageren met citaat

@rorror Dank voor je berichtje. Ik had je nog niet eerder gezien op het forum. Stel je eens voor. Wink

Het toplaagje is droog, maar ik til de grote potten altijd even op en de pot is loei zwaar. De zwaarste van het hele stel. Hij stond wel onder een afdakje, maar pakte nog net de regen, die schuin inviel vol mee.

Ik ga eens rekenen, wat voor een kalkgift ik nodig heb om de boel naar een PH van 6 te krijgen. Wel jammer dat dat de voorhanden stikstof opheft. Dat zal nog wel een extra vertraging gaan geven. Toch moet hij ook eerst zijn water kwijt zien te raken, voordat de kalkkorrels begoten kunnen worden en ze oplossen.

Door Noekepoeksap zit Epsomzout gemixt.

Ik had verwacht de de kraanwatergift wel toereikend kalk zou houden, maar blijkbaar was dat niet het geval.

De kalkberekening:
Kalkkorrels: 49% neutralisationswert, 16,74% MgO equivalent
Grote pot 33cm doorsnede: 855,30 cm2 = 0,08553 m2
Grondsoort: potgrond (whatever that may be, ik mik op veel organisch materiaal / turf)
pH Startwaarde: 5,5, doelwaarde 6,0-6,8
per 3 jaar: 450 g / m2 => 150 g / m2 per jaar
150 * 0,08553 = per grote pot per jaar: 12,83 g per jaar
En dat drie jaar lang
Of in één keer 38,5 g er tegenaan.

Tsja, dat gaat de stikstofopname in de weg zitten, voordat dat opgelost is.

P.S. Bij nauwkeuriger meting met PH strips die ik normaliter gebruik voor het meten vat de zuurgraad na fermentatie, kwam ik uit op een PH van 5.5 (pot in kwestie) voor de ene pot en 5.1 voor de andere (die het ook niet super doet).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 4 Jul 2022 10:26:27    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> 2022 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 3 van 6

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.