Chillipepers.nl
Voor liefhebbers en kwekers van Chillipepers
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Sol 2022
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> 2022
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 4 Jul 2022 14:09:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Roror is de peperman op moestuinforum.nl. Wlkom.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 4 Jul 2022 14:09:28    Onderwerp:

Terug naar boven
rorror



Geregistreerd op: 03 Jul 2022
Berichten: 65

BerichtGeplaatst: 4 Jul 2022 18:14:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Je had de eer om mijn 'first post' te mogen ontvangen.
Voorstellen zal zsm doen.

Citaat:
Ik had verwacht de de kraanwatergift wel toereikend kalk zou houden, maar blijkbaar was dat niet het geval.

Vaak voldoende, maar bepaalde meststoffen kunnen de ph met elke gift verzuren.

Citaat:
Tsja, dat gaat de stikstofopname in de weg zitten, voordat dat opgelost is.

Moet mijn post wel iets aanvullen. Aangezien niet alle soorten stikstof met kalk reageren. Dus als de kalk uitgereageerd is, blijven er andere stikstoffen beschrikbaar in de bodem, die eerst naar bruikbare stikstoffen voor plant omgezet moeten worden.

Voorbeeld van verschillende stikstoffen.

Stikstof nitraat Verlaagd PH-, Direct opneembaar + kost 20/25% van fotosynthese om het om te zetten. Veel grote groei, alle nitrate word opgebrand door de plant ongeacht of deze het nodig heeft of niet.
Stikstof Ammonium Verhoogd PH+, Moet door bacteriën worden omgezet, in stikstofnitrate
Stikstof Ureum Neutrale PH, Moet door bacteriën worden omgezet, in Ammoniumstikstof

Uitrekenen kan, ik ben er wat makkelijker in, ik zou eest een gewoon een theelepeltje kalk in de boven laag in werken, en even licht ingieten. Zichtbaar verschil in a twee weken. (wil je nog geen water geven, werk de korrels in, en laat de eerste regenbui/watergift dan zijn werk doen)

Citaat:
.S. Bij nauwkeuriger meting met PH strips die ik normaliter gebruik voor het meten vat de zuurgraad na fermentatie, kwam ik uit op een PH van 5.5 (pot in kwestie) voor de ene pot en 5.1 voor de andere (die het ook niet super doet).

Doe je de ph test, in de eerste centimeters van de boven laag?
Of test je de ph waarde van het water wat onder uit de pot lekt?

Zag geen antwoord over de pijpjes/waterreservoir. Aangezien de pot zo zwaar voelt, zitten er afwateringsgaten in?
De reden dat ik zoveel perliet in de potten heb zitten, is dat ze na een zware regenbui en water er makkelijker uitlekt en zuurstofkrijker blijft. Voorkomt de groeistilstand na regenval, voornamelijk in het begin van het seizoen. Misschien iets voor volgend jaar.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 4 Jul 2022 22:02:06    Onderwerp: Reageren met citaat

@rorror Wat leuk dat je op dit forum bent gekomen.

Voor de PH tests heb ik grond uitgestoken op ongeveer 2,5 - 5 cm diepte. Mijn PH (naukeurigheid 1 tot 14 in stappen van 1) strips zijn moeilijk af te lezen in het bereik 5-6 (de kleurnuance is minimaal). Ik heb nauwkeuriger strips, maar die gaan tot een pH van 5,4 (zijn eigenlijk voor het meten van ferments). Ik heb kraanwater gebruikt bij de meting, omdat mijn regenwater een pH van 5 had en het kraanwater een pH van 7. Het is allemaal niet erg nauwkeurig.

Het zijn expres potten zonder drainage gaten (dicht van onderen). Onderin zit een dikke laag kleikorrels. Het is de bedoeling een dual root zone te creëren, die ik direct kan begieten middels de pijpjes.

Ik heb voorheen ook geëxperimenteerd met kratky / dutch bucket systemen. Mijn goede ervaringen daarmee zijn ook van invloed geweest op deze all in one keuze. (Ook handig als je eens een week op vakantie gaat opdat de boel niet verdroogt.)

Voorheen kreeg ik planten, die door hun watergift heen vlogen. Ik heb nog nooit problemen gehad met teveel water. Wel met te weinig door het uitstromen via drainage gaten. Vandaar dat ik nu met dichte potten werk. Maar de planten blijven klein dit jaar en krijgen zelfs het regenwater water niet weg. (Ik heb de meeste vruchten verwijderd om meer vegetatieve groei te krijgen.)

Voor het uitplanten heb ik vaste tomatenvoeding door de grond gewerkt voor ongeveer 6 weken. Bij het overpotten (na ijsheiligen).

Noekepoeksap bevat Ammonia (schoonmaakmiddel), maar dat hebben de waterlogged potten nog amper gehad. De 2 probleempotten draaien dus nog steeds op de vaste tomatenvoeding.

Ik las dat Ammonia kan zorgen voor een PH verhoging, maar ik durf de pot niet nog meer water te geven. (Die Noekepoek wist wat hij deed, hij was dan ook biologieleraar voor zijn pensioennering.)

In de ingrediënten van de vaste tomatenvoeding met vette letters organische meststof erop (NPK: 6+6+15 met magnesium) staat:
8% carbamidestikstof, waarvan 1% organische stikstof uit cacaodoppen
(De kwarrende pot moet dus ook magnesium aan boord hebben.)

Ik zal eens wat detail opnames maken van het blad.

(Ik roteer overigens één grote pot met peultjes dit jaar en die gaat wel goed, maar daar zit kippenmest in dit jaar nu vul ik aan met vinasse kali.)

Dank voor je uitleg over de verschillende soorten stikstof. Ik heb hier ook nog kippenpest staan, heb je enig idee wat voor soort stikstof die bevat? Ik verwacht Ureum...

Ik zie geen schade van spint of trips. Binnen heb ik dat wel gehad, maar buiten is het geen probleem. Ik heb zelf lieveheersbeestjeslarven uitgezet en zie regelmatig sluipwespen zweven boven m'n planten. Smile

Betreffende perliet, daar ben ik niet zoń fan van, want je krijgt het je grond niet meer uit en waar laat je het als het afgewerkt is. Met de dual root zone kan ik er ook voor kiezen om de bovenlaag een stuk droger te laten worden.


Laatst aangepast door Sol op 4 Jul 2022 22:23:26; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 4 Jul 2022 22:18:36    Onderwerp: Reageren met citaat

donaldk schreef:
Hydrolisate (visresten en water) en ferment versies zijn er daarvan, naar ik begrijp. FAA is een fermented fish amino acid, youtube staat er vol mee, is suiker, water en visresten in gelijke delen. Is dacht ik uit de JADAM methode uitgewerkt door de zoon van de KNF meester.

Dank voor je tip. Ik heb goede filmpjes gevonden op de zoekterm FAA.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 5 Jul 2022 03:40:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Perliet lost op kan ik je vertellen, nou ja breken en eroderen. Duurt misschien een paar jaar, maar het gebeurd wel. Voor permanente verluchting kun je naar ik begrijo beter puimsteen gebruiken, werkt ook niet omhoog. Maar kon ik alleen in kuub zak krijgen, prijs meer dan verdubbeld door bezorgen. Ik dacht ook dat het dan een voor het mooie te grove sortering was. Ik heb dit jaar rijsthulzen. 20 kilo/euro zak is ongeveer 150 Liter.

Nee Kippemest is een van de 'heetste' mestsoorten. Dus direct beschikbaar, dus nitraat. Ammoniak (k=gas, zonder k = oplossing) is immers vervlogen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 6 Jul 2022 09:19:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Opgelet:
Het bepalen van de pH.

In de praktijk bestaan er twee methoden om de pH-waarden te bepalen. Te weten de pH-water (H20) en de pH-kaliumchlonde (KCl).

De pH-water wordt gemeten door water aan de grond toe te voegen. Met deze pH-water meten we de vrije H+ ionen, maar niet de H+ ionen, die gebonden zijn aan de klei- en humusdeeltjes.
De pH-kaliumchloride wordt gemeten door een oplossing van kaliumchloride aan de grond toe te voegen. Deze pH-kaliumchloride maakt de H+ ionen die aan de klei- en humusdeeltjes zitten wel los.

Tussen de beide methoden zit dus een verschil, die kan variëren van 0,3 tot 1,1 (gemiddeld 0,7) eenheden lagere pH-kaliumchloride dan die van de pH water.

Het betreft hummus rijke grond, dus mijn metingen moeten wel aardig overeenstemmen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 6 Jul 2022 09:40:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Foto's probleempotten:

Pot 1:
Planten blijven klein en groeien niet.








Pot 2:
Plant blijft klein en groeit matig.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2022 01:05:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb de twee probleempotten 12,83 g Kalkkorrels (49% neutralisationswert, 16,74% MgO equivalent) gegeven. Dat is 1/3 van de benodigde gift om de pH omhoog te krijgen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 12 Jul 2022 08:24:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Houtas verhoogt ook de pH waarde en helpt bij bloei en vruchtzetting.
100 g / m2

Grote pot 33cm doorsnede: 855,30 cm2 = 0,08553 m2
Dat is 100 * 0,08553 = 8,55 g per grote pot per jaar.

Ik heb er uit de losse pols twee maal 12,5 gram bij gemikt, iets teveel naar nu blijkt.
Het lost wel snel op, dus zou de pH snel moeten beïnvloeden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2022 12:49:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Update:
De planten in de volle grond doen het goed en beginnen te bloeien. Ik heb ze een beetje houtas gegeven als bloom voeding:

De kweektafel blijft kwarren (op tomatenvoeding en inmiddels 8g houtskoolas) voor de Sweetbite.

De probleempotten:
Pot 1

Pot 2:



De linker plant staat op exact dezelfde voeding als de andere twee potten. De pH van de linker pot zit tussen die van pot 2 en pot 1 in, op 5,4. Toch doet hij het beter dan de andere twee. Hij kwam alleen beter door zijn (regen)water heen.

De Nagabrain Choc doet het ook lekker. Misschien mag hij iets meer voeding hebben.

De Cyklonen doen het aardig (op exact dezelfde start voeding als de potten 1 en 2:


De gefermenteerde voeding is bijna klaar. Ik ga hem gebruiken voor de root zone.


Laatst aangepast door Sol op 15 Jul 2022 20:38:13; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2022 16:52:00    Onderwerp: Reageren met citaat

As het goed is doen zitten er ook microben in die zowel in anearobe als aerobe omgeving leven, dus geef voor al ook in de grond. Dus doorzakken naar de waterlaag, of direct in beide geven. Je zou het ook goed als bladvoeding moeten kunnen geven.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2022 21:30:23    Onderwerp: Reageren met citaat

donaldk schreef:
As het goed is doen zitten er ook microben in die zowel in anearobe als aerobe omgeving leven, dus geef voor al ook in de grond. Dus doorzakken naar de waterlaag, of direct in beide geven. Je zou het ook goed als bladvoeding moeten kunnen geven.

Dat is een goed punt, zowel bodem als root zone krijgen een guts.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
rorror



Geregistreerd op: 03 Jul 2022
Berichten: 65

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2022 17:21:25    Onderwerp: Reageren met citaat

De plantjes staan er inderdaad wat zielig bij.

Even terug komen op de vraag met betrekking tot het semi-hydroponics/self wicking containers.
Je zei dat de onderste laag als reservoir wordt gebruikt. Hoe voorkom je dan dat het water pijl te hoog komt te staan?

Ik verwacht dan ergens een gaatje halverwege, zodat het overtollige kan weg lopen.
[img]https://imgur.com/Pi4Sgpx[/img]

Video https://www.youtube.com/watch?v=s638_LDzOjM van een oudje die het goed uitlegd.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2022 17:32:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Of als je toevoer kunt controleren/bepalen. In de potten met ficus zat altijd een piepschuim dobbertje in de pijp.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
rorror



Geregistreerd op: 03 Jul 2022
Berichten: 65

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2022 18:29:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Had de verkeerde link toegevoegd.

Dit was de gene met betere uitleg;
https://www.youtube.com/watch?v=s638_LDzOjM
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 16 Jul 2022 18:29:18    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> 2022 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 4 van 6

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.