Chillipepers.nl
Voor liefhebbers en kwekers van Chillipepers
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


DetafelvanJan 2023
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> 2023
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2023 13:43:18    Onderwerp: Reageren met citaat

[quote="detafelvanjan"

Ze staan in Växer, een plantsubstraat van IKEA. Na alle verbouwingen had ik even geen zand uit eigen tuin meer over. Sad



Nu gaan ze in de onderste oven van de AGA. Door de gasprijs van dit moment staat die op de waakvlam en is het daar net iets boven de 20 graden.[/quote]

50 uur geweekt daarna ook eens in het zand gedaan, wel met dekseltjes bovenop. Maar Op Grandpa's Home Pepper een Etna 3 van die Chocolate van Sol en een Murupia nog wat, is er nog niets gekiemd. Alleen een deel van de GHP zijn nu boven de grond onder een LED bol van LSC = Action.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 14 Mrt 2023 13:43:18    Onderwerp:

Terug naar boven
detafelvanjan



Geregistreerd op: 30 Okt 2020
Berichten: 193
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2023 20:21:26    Onderwerp: Reageren met citaat

hier gaat het wel oké. De fish willen niet echt, maar dat had Sol al aangekondigd. Verder mooie plantjes, die lekker groeien.
Deze foto is alweer een weekje oud. De planten gaan hard!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
rorror



Geregistreerd op: 03 Jul 2022
Berichten: 65

BerichtGeplaatst: 25 Mrt 2023 20:36:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
De fish willen niet echt, maar dat had Sol al aangekondigd.


Niet kiemen of groeien?

Bij mij zijn ze namelijk nog niet gekiemd. Zijn rond 11 maart gezaaid.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
detafelvanjan



Geregistreerd op: 30 Okt 2020
Berichten: 193
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: 2 Apr 2023 20:45:31    Onderwerp: Reageren met citaat

rorror schreef:
Citaat:
De fish willen niet echt, maar dat had Sol al aangekondigd.


Niet kiemen of groeien?

Bij mij zijn ze namelijk nog niet gekiemd. Zijn rond 11 maart gezaaid.

Geen kiem...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
detafelvanjan



Geregistreerd op: 30 Okt 2020
Berichten: 193
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: 2 Apr 2023 20:49:42    Onderwerp: Reageren met citaat

plaatjes van de plantjes...
EN
een nieuwe sambal van oude oogsten uit de vriezer.







Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
detafelvanjan



Geregistreerd op: 30 Okt 2020
Berichten: 193
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: 2 Apr 2023 20:52:25    Onderwerp: Reageren met citaat

De planten gaan gewoon mooi! Niet veel anders dan andere jaren, maar nog steeds helemaal oke. Over een maand of zo gaan ze naar buiten, dat zie ik vaak een echte sprint naar het eind doel... heel veel pepers.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
detafelvanjan



Geregistreerd op: 30 Okt 2020
Berichten: 193
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: 18 Apr 2023 19:22:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zie de eerste knoppen in mijn plantjes. Dat is altijd weer een mooie mijlpaal.



Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
detafelvanjan



Geregistreerd op: 30 Okt 2020
Berichten: 193
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: 25 Apr 2023 19:18:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Afgelopen weekend mijn watersysteem weer in elkaar gezet. Als het wat warmer is, gaan de planten erin.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2023 08:14:38    Onderwerp: Reageren met citaat

detafelvanjan schreef:
Afgelopen weekend mijn watersysteem weer in elkaar gezet. Als het wat warmer is, gaan de planten erin.

Moet je dat ieder jaar uit elkaar halen? Of gaat de buis met vlotter als één geheel de opslag in?
Ik begin hernieuwde interesse te krijgen is je hydrophonics systeem met de huidige paprikaprijzen.
Hoeveel werk heb je aan voedingsoplossing maken?
Moet je daaraan regelmatig PH meten?
Wat kosten de substraten?
Heb je al eens geëxperimenteerd met een DIY voedingssubstraat?

Als je die hele rij vol plant mer ramiro's,....
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
detafelvanjan



Geregistreerd op: 30 Okt 2020
Berichten: 193
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2023 21:01:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Sol schreef:
detafelvanjan schreef:
Afgelopen weekend mijn watersysteem weer in elkaar gezet. Als het wat warmer is, gaan de planten erin.

Moet je dat ieder jaar uit elkaar halen? Of gaat de buis met vlotter als één geheel de opslag in?
Ik begin hernieuwde interesse te krijgen is je hydrophonics systeem met de huidige paprikaprijzen.
Hoeveel werk heb je aan voedingsoplossing maken?
Moet je daaraan regelmatig PH meten?
Wat kosten de substraten?
Heb je al eens geëxperimenteerd met een DIY voedingssubstraat?

Als je die hele rij vol plant mer ramiro's,....

Ja, ieder najaar haal ik alles uit elkaar en maak het goed schoon. Dan de opslag in. Zo'n buis is ongeveer 3 meter, alle koppelingen zijn eenvoudig los te halen.
Voeding is de A+B van het oude forum, terug te vinden in verschillende postings die ik ook hier gemaakt heb. Met een paar handelingen van max 10 minuten heb ik genoeg voor ruim een jaar.
Extra aanzuren heb ik nog nooit geprobeerd, ik ben tevreden met het resultaat zoals ik nu bereik.
Mijn substraat is de kokosbrokjes van de action... 2 blokken gebruik ik per jaar. Geen idee wat de exacte kosten zijn, maar niet meer dan 5 euro.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2023 23:26:46    Onderwerp: Reageren met citaat

detafelvanjan schreef:

Ja, ieder najaar haal ik alles uit elkaar en maak het goed schoon. Dan de opslag in. Zo'n buis is ongeveer 3 meter, alle koppelingen zijn eenvoudig los te halen.
Voeding is de A+B van het oude forum, terug te vinden in verschillende postings die ik ook hier gemaakt heb. Met een paar handelingen van max 10 minuten heb ik genoeg voor ruim een jaar.
Extra aanzuren heb ik nog nooit geprobeerd, ik ben tevreden met het resultaat zoals ik nu bereik.
Mijn substraat is de kokosbrokjes van de action... 2 blokken gebruik ik per jaar. Geen idee wat de exacte kosten zijn, maar niet meer dan 5 euro.

Hoe werkt het ook alweer. Ik kan me herinneren dat het volledig op zwaartekracht draaide en een vlotter water doseerde.
Staat er continu een laagje water/voeding in de buis?
De buis staat schuin, staan de planten aan het begin dan niet droog?
Of stroom de buis aan het einde niet over?
Je pompt toch geen voedingsoplossing terug het vat in aan het einde van de buis?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 2 Mei 2023 13:54:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Robert is wel rond gaan draaien. Hij heeft dan ook een U vorm set-up. En draait al jaren met een pomp nadat er tijdens een vakantie een knik inde slang kwam. Maar het hoeft dus niet, het is jaren goed gegaan en bij Jan loopt het ook al jaren geweldig. Druk is van vat en in dat staande t stuk zit een vlotter. Komt het water in de horizontale buis dan gaat vlotter open en komt er nieuw water in de buis te staan.

Mocht iemand nog de urls hebben van plaatjes op imgur/postimage, dan moeten die nog werken.

Robert heeft destijds van anti-worteldoek zakjes gemaakt Kun je ook vast smelten met een oude strijkbout in plaats van stikken. Die liet hij 's winters buiten staan dan was de kokos gelijk schoon gespoeld en schoongevroren. En anders composteren/gftbak. Baksteentjes waren afgelopen jaar in de weekaanbieding 0,99. Daarna is de prijs 1,19 ofzo, maar vooral vaak niet op voorraad dus gelijk 10 of twintig halen, ze worden alleen maar duurder;-).

BillieJuize en het latere WagpepPap was voor 1000 liter wel bijna 30 euro, ver voor de prijsverhogingen. Zelf alles verzamelen en afwegen gaat werk in zitten. Ik ben meestal wel een uurtje bezig met jerrycans afspoelen, water afmeten in maatbeker en schudden. Daarna trechters weer schoon en droog maken. Dan heb ik 11-14 Liter concentraat van beide. Dus goed voor tot anderhalve kuub voeding. In zo'n buis verbruik je niet veel, dus mogelijk kun je daar een heel seizoen mee doen.

Puntpaprika's zijn overigens 1,99/P bij Aldi en Vomar. Bij Aldi zijn het zelfs Sweet Palermo, dus premium merk.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
detafelvanjan



Geregistreerd op: 30 Okt 2020
Berichten: 193
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: 7 Mei 2023 17:40:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb een tekening gemaakt:


Er wordt niets gepompt, de waterdruk van de hoogte in het vat duwt tegen de vlotter aan.
Te weinig water in de buis dan laat de vlotter wat water door. De vlotter sluit door de hoger waterstand in de buis uiteindelijk weer de toevoer af. Het is een continu evenwicht van verbruik van de planten en toevoer uit het voorraadvat.

De buis met plantgaten staat horizontaal. Ik heb nooit gemeten maar kan mij voorstellen dat de voedingswaarde dichtbij de toevoer hoger is dan aan het eind, maar qua plantengroei en opbrengst heb ik daar nooit iets van gemerkt.


Laatst aangepast door detafelvanjan op 7 Mei 2023 17:55:25; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
detafelvanjan



Geregistreerd op: 30 Okt 2020
Berichten: 193
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: 7 Mei 2023 17:49:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Vandaag zijn de planten weer naar buiten gegaan. Wat mij betreft, is dat het echte begin van het kweekseizoen.





Op volgorde van plantgaten, geteld vanaf het T-stuk:
01-04 augurk hokus
05 Pimenta Da Neyde x Bonda Ma Jacques
06 Hurrikan
07 Peppadew
08 Sugar Rush Peach Stripey
09 Black Pink Chupetinho
10 Siberian House Pepper
11 Cabe Keriting
12 Jalapeno Azabeche
13 Kardoula
14 Dolmatik Biber
15 Marseillaise
16 Snack Paprika Oranje
17-20 tomaat primabella
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
detafelvanjan



Geregistreerd op: 30 Okt 2020
Berichten: 193
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: 7 Mei 2023 17:54:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Het grootste "probleem" bij deze setup zijn algen die graag in de toevoerslang groeien. Zo af en toe laten ze los en verstoppen of blokkeren de vlotter. Het leidt er meestal toe dat het water in de buis overloopt met een leeg vat als eindresultaat.

Het is geen groot probleem in de buis alleen al zit genoeg water voor een aantal dagen. Dus al ben ik een weekje weg als het gebeurd, dan leven de planten echt nog wel.

De remedie is dan alles goed schoonspoelen en nieuwe voeding in het vat doen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 7 Mei 2023 17:54:37    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> 2023 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 3 van 6

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.