Chillipepers.nl
Voor liefhebbers en kwekers van Chillipepers
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Seven Soup proefnotitie

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> Nieuwere soorten in het algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 2 Sep 2021 21:17:12    Onderwerp: Seven Soup proefnotitie Reageren met citaat

De eerste Seven Soup peper is rijp geworden bij mij in de buitenteelt. Hij had bij mij 109 dagen nodig om te rijpen. Het is de grootste plant van het stel. Hij hangt vol met pepers. Ik was erg benieuwd en kon niet wachten tot ze rijpten. Ik heb hem nog een paar daagjes door laten rijpen. Er hangen er nog genoeg.



De zaden had ik gekregen van TimVK2000, waar ik in het verleden ook al eens een verrassend hete Annuum soort van gekregen heb (de Etna).

De peper heeft de grootte van een dikke Cayenne ongeveer 12 centimeter lang. Hij is scharlaken rood van kleur.

Aan de buitenzijde geeft hij weinig geur af zelfs niet als je hem opwrijft.

Bij doorsnijden blijkt de wand gemiddeld dik en knapperig te zijn en is er een (oude dames) pafum-achtige geur waar te nemen.

Wanneer je er in bijt, dan is hij lekker knapperig en wat bijzonder is, er komt een spray aan pepersappen vrij in je mond.

Eerst wordt je weinig tot geen hitte gewaar voor in je mond, maar na een seconde of 8 slaat hij op je strot en keel met name de vrijgekomen spray. Het duurt dus even voordat de burn aanzwelt. Het is een venijnig en vervelend branden. Hij slaat voornamelijk aan op je strot en keel, wat niet erg prettig is. Al met al valt de hitte erg mee. Ik schat zo'n 60K SHU.

De smaak is parfummig, wat ik persoonlijk niet erg lekker vind. Het knapperige aspect is nog het plezierigst aan de peper. Ik weet nog niet wat ik er mee ga doen, maar vers eten, is denk ik niet de beste toepassing.


Laatst aangepast door Sol op 30 Sep 2021 18:59:40; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 2 Sep 2021 21:17:12    Onderwerp:

Terug naar boven
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 3 Sep 2021 02:35:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Dank je Sol, dit is de eerste uitbreiding qua informatie, voorbij 'ooit via Hampie ontvangen'.

Is het misschien een uitbundige producent? Voor poeder lijkt het mij niet de beste kandidaat, gezien de meeste hitte uit olien/sappen komt, die erdampen bij het drogen. Misschien voor opleggen in olie/alcohol of sausproductie?

Mij staat echter een plaatje bij uit het PTPt topic waarin kortere stompe licht oranje peper te zien was.

Ik heb dus zowel van jou als Tim Etna zaadjes gekregen (en ik kwam later nog een zakje met Etna zaadjes van Tim uit een oude PTPt, waarschijnlijk uit jaar waarin jij ze ook hebt ontvangen), geen idee meer welke ik dit jaar heb gezaaid Tim of Sol 2020 zakje. Maar ik heb dus een aantal afwijkende structuur planten. Die zijn niet een stengel met clusters van opstaande ouderwetse kerstlampjes, maar hebben staande of zelfs hangende pepertjes die meer klassiek over de plant en uitlopers/takken verdeeld zijn.

Als beheerder kan ik bij de ledenlijst en dus Tim's profiel en ben daarna zijn berichten doorgelopen en ik vond het plaatje https://drive.google.com/file/d/1V5KfSA6MIqUfCaVe13OrnCPwaovT1OVw/view. Gelukt! Pepers zijn een centimeter of 5 groot.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 3 Sep 2021 06:47:34    Onderwerp: Reageren met citaat

donaldk schreef:
Dank je Sol, dit is de eerste uitbreiding qua informatie, voorbij 'ooit via Hampie ontvangen'.

Is het misschien een uitbundige producent? Voor poeder lijkt het mij niet de beste kandidaat, gezien de meeste hitte uit olien/sappen komt, die erdampen bij het drogen. Misschien voor opleggen in olie/alcohol of sausproductie?

Mij staat echter een plaatje bij uit het PTPt topic waarin kortere stompe licht oranje peper te zien was.

Ik heb dus zowel van jou als Tim Etna zaadjes gekregen (en ik kwam later nog een zakje met Etna zaadjes van Tim uit een oude PTPt, waarschijnlijk uit jaar waarin jij ze ook hebt ontvangen), geen idee meer welke ik dit jaar heb gezaaid Tim of Sol 2020 zakje. Maar ik heb dus een aantal afwijkende structuur planten. Die zijn niet een stengel met clusters van opstaande ouderwetse kerstlampjes, maar hebben staande of zelfs hangende pepertjes die meer klassiek over de plant en uitlopers/takken verdeeld zijn.

Als beheerder kan ik bij de ledenlijst en dus Tim's profiel en ben daarna zijn berichten doorgelopen en ik vond het plaatje https://drive.google.com/file/d/1V5KfSA6MIqUfCaVe13OrnCPwaovT1OVw/view. Gelukt! Pepers zijn een centimeter of 5 groot.

Qua uiterlijk deed de Etna mij een beetje denken aan de Medusa.


Laatst aangepast door Sol op 19 Feb 2022 16:47:58; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 4 Sep 2021 19:20:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Sol schreef:
donaldk schreef:
Dank je Sol, dit is de eerste uitbreiding qua informatie, voorbij 'ooit via Hampie ontvangen'.

Is het misschien een uitbundige producent? Voor poeder lijkt het mij niet de beste kandidaat, gezien de meeste hitte uit olien/sappen komt, die erdampen bij het drogen. Misschien voor opleggen in olie/alcohol of sausproductie?

Mij staat echter een plaatje bij uit het PTPt topic waarin kortere stompe licht oranje peper te zien was.

Ik heb dus zowel van jou als Tim Etna zaadjes gekregen (en ik kwam later nog een zakje met Etna zaadjes van Tim uit een oude PTPt, waarschijnlijk uit jaar waarin jij ze ook hebt ontvangen), geen idee meer welke ik dit jaar heb gezaaid Tim of Sol 2020 zakje. Maar ik heb dus een aantal afwijkende structuur planten. Die zijn niet een stengel met clusters van opstaande ouderwetse kerstlampjes, maar hebben staande of zelfs hangende pepertjes die meer klassiek over de plant en uitlopers/takken verdeeld zijn.

Als beheerder kan ik bij de ledenlijst en dus Tim's profiel en ben daarna zijn berichten doorgelopen en ik vond het plaatje https://drive.google.com/file/d/1V5KfSA6MIqUfCaVe13OrnCPwaovT1OVw/view. Gelukt! Pepers zijn een centimeter of 5 groot.

Qua uiterlijk deer de Etna mij een beetje denken aan de Medusa.


Sol, ik heb in mijn topic al een paar maal plaatjes van de Etna's gepost. medusa is een sierplantje.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 13 Jul 2023 16:45:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb een ristra van de Seven Soup vermalen tot poeder en dat smaakt uitstekend. Het heeft een sterke paprika smaak en geur en is flink pittig en grijpt minder je strot aan. Ik vind het veel beter te genieten dan de verse pepers.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> Nieuwere soorten in het algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.