Chillipepers.nl
Voor liefhebbers en kwekers van Chillipepers
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Tim's Ierse kweek 2021
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> 2021
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Timvk2000



Geregistreerd op: 21 Sep 2020
Berichten: 44
Woonplaats: Blarney, Ierland

BerichtGeplaatst: 4 Dec 2020 17:54:13    Onderwerp: Tim's Ierse kweek 2021 Reageren met citaat

Alhoewel het nog geen 2021 is, toch maar alvast hier begonnen. Vond het een beetje laat om nu nog een 2020 seizoen aan te maken Wink

Hier weer begonnen met het plannen en voorbereiden voor seizoen 2021. Afgelopen seizoen te laat begonnen en pas in april mijn volkstuintje kunnen krijgen, waar al minstens 3 jaar niets aan gedaan was.
Alles gespit en onkruid wortels verwijderd (veel kweekgras en winde), in totaal 7 volle kruiwagens aan onkruid wortels verwijderd.
Er stond al wel een tunnelkas, waar enkel nieuw plastic overheen hoefde (los van al het onkruid verwijderen Wink )

Toch nog redelijk wat pepers kunnen oogsten en nog 40 250ml flesjes chilisaus op voorraad (zoete, gefermenteerde en wat varianten daarop)
Laatste pepers paar weken geleden geoogst nadat een storm het plastic van mijn kas heeft geblazen.



Verder toch nog een kilo of 10 aan tomaten kunnen oogsten, alsook komkommers, courgette en pompoen.
Ook de druif die in al in de kas stond doet het goed, ondanks dat ik hem niet heb kunnen snoeien.



Dit jaar even moeten wennen, Ierland is qua klimaat heel anders dan Hongarije, dus hopelijk volgend jaar iets beter voorbereid, alhoewel het lastig genoeg is alles naar de tuin te krijgen zonder auto. Afgelopen voorjaar meerder ritjes moeten maken met een Taxi vol plannen Shocked

Vandaag mijn kweektent weer opgebouwd en wat voorbereid, binnen een paar weken weer zaaien, eerder dan normaal maar heb toch niets beters te doen Razz


Enkel nog even een selectie maken, wat altijd lastig is Very Happy
Ben benieuwd wat 2021 ons te brengen heeft.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen







Geplaatst: 4 Dec 2020 17:54:13    Onderwerp:

Terug naar boven
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 4 Dec 2020 19:34:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat heb je voor verlichting en verwarming in die tent?

Heb je naast je tunnel nog meer ruimte voor planten? Hoe groot is je polytunnel?

Waar zit je ergens in Ierland? Volgens mij heb je ooit wel eens wat gezegd, maar pm of email me nog eens?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 4 Dec 2020 19:57:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Probeer gumtree.ie, https://www.donedeal.ie/ (grote landbouw afdeling met gratis mushroomcompost, kippenmest, grond voor je no till tuin. https://www.adverts.ie/, of Facebook groups.

Hoe doen je medetuiniers dat, veen stoken in het voorjaar;-)?Oh natuurlijk gewoon een kolenkachels zoals kwekers in NL ook wel deden. https://www.donedeal.ie/otherfarming-for-sale/coal-at-wholesale-prices-throughout-ireland/26428087?campaign=3


Voor een cargobike, fietstrailer/aanhanger, of vergelijkbaars. Wat is de situatie betreffende landbouwvoertuigen/voertuigen beperkte snelheid?Mag j iets besturen zonder rijbewijs, zoals hier tot voor kort?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Timvk2000



Geregistreerd op: 21 Sep 2020
Berichten: 44
Woonplaats: Blarney, Ierland

BerichtGeplaatst: 4 Dec 2020 20:30:02    Onderwerp: Reageren met citaat

@DonaldK, ik woon in het zuiden van Ierland, omgeving Cork. Blarney om precies te zijn, naast het prachtige Blarney Castle.







Verlichting is vrij simpele led lampen voor kweek. Is makkelijk op te slaan en niet duur wat handig is. Voor verwarming gebruik ik enkel 2 warmte matten, aangezien de tent binnen in huis staat en dus redelijk warm blijft.

M’n tunnel is 6 bij 3 meter. 1.8 meter hoog (doordat hij diep is ingegraven wat hier zeker nodig is met de stormen t/m orkaan kracht) vandaar het pad 30cm uitgraven zodat ik wel recht op kan staan.
Naast de tunnel nog een goede 70m2 voor andere groenten wat fruit en kruiden.
T is niet heel veel, maar goed genoeg Wink



Mest, compost etc. zou ik wel kunnen bestellen, maar levering is wat lastig.
Hier volgens mij ook een rijbewijs nodig voor landbouw voertuigen, fiets zou wel kunnen, maar word toch pittig om met een volle bakfiets de heuvels op te gaan :p
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Timvk2000



Geregistreerd op: 21 Sep 2020
Berichten: 44
Woonplaats: Blarney, Ierland

BerichtGeplaatst: 4 Dec 2020 20:30:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Foto’s zijn van begin dit jaar, vandaar de crocussen Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 5 Dec 2020 04:32:08    Onderwerp: Reageren met citaat

100 M2 mooi te managen landje het is meer dan ik heb. Want hier veel schaduw, droogte, en of juist wind. En gras en bestrating. Reizen is wel vervelend, reden waarom ik niet ben gaan kijken toen ik langs terreintje kwam waar moestuinen te huur op een bordje aan de brug stond. Is maar enkele kilometers, maar dan gaat er zo een week voorbij...

Ouwe stralende kolenkachel betekent weer dat je met kleine plantjes kunt reizen.

Champost advertenties stonden vrachtwagens bij, dus vermoedelijk rekenen ze voor bezorgen. Mocht er eentje in County Cork regio zitten...

Eerste die ik zie als ik google op charity shop Blarney:

https://www.google.com/maps/place/Vincent's+Blarney/@51.9329688,-8.5685854,15z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0xe0e72511455ba8c4!8m2!3d51.9329688!4d-8.5685854
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Timvk2000



Geregistreerd op: 21 Sep 2020
Berichten: 44
Woonplaats: Blarney, Ierland

BerichtGeplaatst: 5 Dec 2020 09:04:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Is maar enkele kilometers, maar dan gaat er zo een week voorbij...


Dat probleem heb ik hier ook inderdaad, het is maar 4 kiliometer, maar gecombineerd met werk en zonder eigen vervoer moet ik mijn bezoek echt plannen.

Citaat:
Ouwe stralende kolenkachel betekent weer dat je met kleine plantjes kunt reizen.


Kolenkachel in de tunnelkas? zou kunnen inderdaad, maar lijkt me dat ik die in de gaten moet houden?
Hier gebruiken ze overigens verrassend veel olie kachels voor verwarming in huis, mijn huis word verwarmd op Kerosine, wat ik in het begin nog geen heel fijn idee vond, een tank met 1000 liter kerosine in de tuin Shocked
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Timvk2000



Geregistreerd op: 21 Sep 2020
Berichten: 44
Woonplaats: Blarney, Ierland

BerichtGeplaatst: 12 Jan 2021 08:50:59    Onderwerp: Reageren met citaat

De selectie voor 2021 is weer gemaakt (voor nu)
Vooral veel milde soorten dit jaar en een vrij gelimiteerde selectie.
Heb nu eenmaals te veel voor in m’n tunnel kas aangezien ik ook graag een goede selectie tomaten heb.
Dit zou genoeg moeten zijn voor een jaar, afgelopen jaar minder geoogst en alsnog 40 flesjes (250ml) saus.
Vooral milde chinenses omdat ik de smaak lekker vind, maar graag iets mildere sauzen heb.

Frontera sweet
Tobago seasoning
Scotch bonnet Jamaican long

Serrano
Cave Kettering
Dundicut
Thai sun
Sevensoup
Cabai chilli three

Aji mango
Aji lemon drop

Roccoto montufar
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Timvk2000



Geregistreerd op: 21 Sep 2020
Berichten: 44
Woonplaats: Blarney, Ierland

BerichtGeplaatst: 5 Mrt 2021 16:28:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Hier ondertussen al weer een goede 7 weken verder.
Planten staan ondertussen in extra diepe P9’s waar ze hopelijk in kunnen blijven tot ik ze uitplant.
Helaas tijdens het voorzaaien een fout gemaakt en een bakje met zaden verzopen, dus 3 soorten later opnieuw gezaaid, welke net het 1e echte bladpaar hebben.

Uiteindelijke selectie is als volgt:
SevenSoup
Cabaii chilli tree
Scotch bonnet jamaican long
Dundicut
Cabe Kereteng
Serrano
Thai Sun
Aji Mango
Aji Lemon drop
Rocoto montufar
Frontera sweet





Verder 2 soorten aubergines staan



Van de meeste 2 planten, maar helaas maar ruimte in de kas voor 1 plant per soort, door ruimte gebrek in de kweektent alle dubbele voor het raam staan met was simpele LED lampjes om wat bij te lichten.




Tuin word langzaamaan ook weer wat netter, deze week eindelijk meerdere dagen in de tuin kunnen werken, na 6 weken regen en modder.
Zoveel mogelijk alle onkruid wortels verwijderd aangezien er alsnog veel kweekgras, boterbloem en winde in de grond zit.



Eindelijk voorjaar Wink

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 5 Mrt 2021 19:55:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat ziet er goed uit Tim. Ik heb op de 28 ste gezaaid. Ja het is mij zowaar gelukt om voor maart te zaaien. Veel moeten schrappen, ook in de soorten uit de laatste Turbo. Want ik heb mij beperkt tot 1 Jiffy 126, dus 14 rijtjes van 9.

Dat betekent dat de Thai Sun en Grandpa's Home Pepper nog gezaaid moeten worden. Na een weekje nog geen teken van leven.

De Dundicut die ik van jou heb gehad heb ik wel gezaaid, zo-ook de Etna.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Timvk2000



Geregistreerd op: 21 Sep 2020
Berichten: 44
Woonplaats: Blarney, Ierland

BerichtGeplaatst: 5 Mrt 2021 22:54:24    Onderwerp: Reageren met citaat

@donaldk hier al op 13 januari gezaaid. Dundicut heb je niet van mij, de zaden die ik heb gezaaid komen ook uit ptpt Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 5 Mrt 2021 23:25:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Tja ik weet het ook allemaal niet meer uit mijn hoofd had vanaf 2012 zaadjes liggen... LOL

Oh ja die P9 potjes van jou lijken eerder P11.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Timvk2000



Geregistreerd op: 21 Sep 2020
Berichten: 44
Woonplaats: Blarney, Ierland

BerichtGeplaatst: 5 Mrt 2021 23:47:20    Onderwerp: Reageren met citaat

@donaldk net even nagekeken, dundicut was afkomstig van sol, doet het bij mij goed, groeit wel heel anders dan een normaal annuum.

De potjes zijn 9.5 cm breed, maar ruim 15 hoog . Hopelijk genoeg tot mei, enkele hebben er al wortels onderuit groeien
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 6 Mrt 2021 00:16:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Je hebt ook Palmpotjes die zijn tegen of rond de 20 cm.Maar dit zijn mooie potten. Zo'n tent lijkt mij ook wel wat.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 6 Mrt 2021 09:54:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Timvk2000 schreef:
@donaldk net even nagekeken, dundicut was afkomstig van sol, doet het bij mij goed, groeit wel heel anders dan een normaal annuum.

De potjes zijn 9.5 cm breed, maar ruim 15 hoog . Hopelijk genoeg tot mei, enkele hebben er al wortels onderuit groeien

De Dundicut groeide bij mij struikachtig en bleef laag bij de grond. Je hebt geïsoleerde (CP) zaden gekregen, dus als hij soortecht was zou er een zelfde plant uit moeten groeien.

Ik moet de gedroogde pepers hier nog verpoederen (daar schijnen de pepers het best tot hun recht te komen). Het poeder daarna (koud) roken op beukenhout geeft een nog beter resultaat.

Jouw planten zijn al flink. Ik denk dat ze al vrucht zullen gaan zetten (omdat ze snel root-bound zullen zijn) voordat ze naar buiten kunnen. Kan je ze nog wat afremmen (koel zetten) of kunnen ze misschien eerder uitgeplant worden in je poly-tunnel kas?

Ik heb ook veel gestoeid met het startmoment en ben voor de buitenkweek uitgekomen op 15 feb. binnen starten. Ik werk enkel met natuurlijk licht. Ik kies wel overwegend snelle soorten voor ons relatief korte seizoen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 6 Mrt 2021 09:54:00    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> 2021 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.