Chillipepers.nl
Voor liefhebbers en kwekers van Chillipepers
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Sol 2021
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> 2021
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
detafelvanjan



Geregistreerd op: 30 Okt 2020
Berichten: 193
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: 4 Okt 2021 18:12:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Sol schreef:
Zo twee ongelofelijke gefermenteerde sauzen klaar.
De Carolina Reaper Chocolate, die is echt helemaal geweldig geworden. Een diepe mellow burn en top smaak.
Ook de zelfgemaakte Appel Tabasco met 177 tabasco en short yellow pepers is helemaal goed gelukt. Wat een mooie burn geven die gefermenteerde sauzen. Ze hebben een jaar staan fermenteren, maar het is de moeite waard.


Altijd leuk fermenteren. Heb je nog starter gebruikt of vertrouw je op de gisten in je omgeving?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 4 Okt 2021 18:12:49    Onderwerp:

Terug naar boven
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 4 Okt 2021 20:49:28    Onderwerp: Reageren met citaat

detafelvanjan schreef:

Altijd leuk fermenteren. Heb je nog starter gebruikt of vertrouw je op de gisten in je omgeving?

Ik heb vertrouwd op de gisten uit de omgeving, maar wel de zuurgraad gemeten.
Ik wist niet eens dat het mogelijk is om een starter te gebruiken.
Hoe maak je die??

Ik ben net een nieuwe ferment gestart op basis van een peper mash met 6% zout (tabasco procedé). Die is nog geen CO2 aan het produceren...

De smaak van de gefermenteerde sauzen is wel erg goed.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 6 Okt 2021 10:00:09    Onderwerp: Fermenteren Reageren met citaat

Ik heb het even nagelezen in Wateetons. Het zoutgehalte is te hoog (ik had dus een waardeloos recept).
Ik probeer hem nu te redden door het aan te vullen met water tot er een 2,5% zoutgehalte is bereikt (even uitrekenen). Dan maar een brine/pekel fermentatie ipv een mash fermentatie.

Om zo veilig mogelijk groentes (en pepers) te fermenteren (lacto bacillus, melkzuurgisting) heb je een massa zoutgehalte nodig van 2-3% (percentage van het pepergewicht + het water). Ik mik op 2,5% ongejodeerd zout.
Niet het zout conserveert, maar het zuur dat de lacto bacillus produceert. Hoe sneller het zuur wordt, hoe beter.
Meet na fermentatie (min. 3-4 weken, maar jaren kan ook) het zuurgehalte. Dat moet een PH lager dan 4.6 hebben, anders kan het onveilig zijn (schadelijke bacteriën kunnen zich dan vormen). Ruik er aan, ruikt het rot, gooi het dan onherroepelijk weg ook alles behalve een klein beetje witte schimmel is foute boel.
De lacto bacillus bacterien gaan door met fermenteren tot alle suikers verbruikt zijn of totdat er een PH van 3,3 of lager bereikt is. De bacterie is dan nog niet dood, maar wordt inactief.

Werk schoon, kook potten uit en ontsmet doppen met chloor (1 tl op een glas water) 5 minuten laten inwerken. Spoel daarna goed af.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
detafelvanjan



Geregistreerd op: 30 Okt 2020
Berichten: 193
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: 7 Okt 2021 16:42:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Sol schreef:
detafelvanjan schreef:

Altijd leuk fermenteren. Heb je nog starter gebruikt of vertrouw je op de gisten in je omgeving?

..
Ik wist niet eens dat het mogelijk is om een starter te gebruiken.
Hoe maak je die??
... nieuwe ferment gestart op basis van een peper mash met 6% zout


Starter kan van verschillende bronnen komen. Ik heb nu zuurkoolpotten staan die lekker beginnen te borrelen. Het sap is een prima starter.
Biergist of bakkersgist werken uiteraard ook.
Elke gist zal net ff anders smaken. Heineken en Grolsh smaken tenslotte ook anders.

Ik weet niet of er echt een harde zoutgrens is, maar idd ik werk ook altijd met iets van 22-25 gram zout op een liter vocht. -> 2,2 tot 2,5%

In mijn laatste experiment probeer ik zelf azijn te maken. De drab van een bio-azijn gaat daarbij in een lichte (8%) alcohol. Bij mij een oude rosé die al matigjes begon te smaken om zo te drinken. Ik wil vooral de moer zien ontstaan. Daarmee ga ik dan de appelsap van mijn appels tot appelazijn maken.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 7 Okt 2021 18:27:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Er gebeurt iets heel raars met m'n fermentatie poging. Ik heb nu water (gekookt en afgekoeld) toegevoegd totdat er een 2,46% zoutoplossing ontstond en het fermentatievat weer afgesloten met een waterslot.
De fermentatie zuigt lucht in i.p.v. dat er gas uit bubbelt, zichtbaar aan de stand van het water in het waterslot. (De vloeistof was goed afgekoeld dus het is geen krimp van de cm lucht die er boven staat). De vloeistof ziet er doods uit, geen mini belletjes.
Wat is hier gaande???
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2021 18:29:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Net weer geoogst.

Vlnr: Kung Pao, Cabe Kerinting
Kung Pao, Topas, Hurrikan



Die twee daagjes zon zijn weer goed voor een honderdzoveel pepertjes.

De Cabe Keriting heeft 70 lange pepers per plant.

De Hurrikan zit over de 120 habanero-achtige pepertjes.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2021 20:55:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Dit zouden wel eens de laatste oogsten van 2021 kunnen worden.
Sweetbite orange x Kung Pao, Marseillase, Topaz, Thai dragon

Topaz, Thai Dragon, Sweetbite red hybrid x Zimbabwe Bird Pepper
, Marseillasie, Sweetbite orange x Kung Pao

Er zitten zeker wel 200 Thai Dragon pepers aan de plant, er zijn er maar zo'n 25 van rijp geworden, erg jammer.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Robert



Geregistreerd op: 31 Aug 2020
Berichten: 45
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: 21 Okt 2021 10:53:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Het zit allemaal niet mee met het veel te korte/koude/natte seizoen.

Ik zou zeggen takken met pepertjes en al er aan, in een vaas met wat water binnen bij kamertemperatuur zetten zonder bladeren, dikke kans dat ze dan toch nog rijp worden, en ziet er ook nog eens heel leuk uit!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 25 Okt 2021 19:29:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Robert schreef:
Het zit allemaal niet mee met het veel te korte/koude/natte seizoen.

Ik zou zeggen takken met pepertjes en al er aan, in een vaas met wat water binnen bij kamertemperatuur zetten zonder bladeren, dikke kans dat ze dan toch nog rijp worden, en ziet er ook nog eens heel leuk uit!

Ik ben een beetje huiverig geworden voor buitenplanten naar binnen halen. De vorige keer dat ik dat deed, brak er een ware plaag uit binnen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 25 Okt 2021 19:37:57    Onderwerp: Reageren met citaat

De Chinenses moesten nu toch echt geoogst worden, met de lage nachttemperaturen.

vlnr: Murupia Amarela (citrus aroma en +- 100 K SHU), Nagabrain Chocolate, Hurrikan met een lekkere Habanero smaak (nog 150 stuks groen aan de plant)
Van de Murupia Amarela had ik nog binnenshuis nog een reserve staan in een P9 portje, die produceerde 30 relatief grote pepers. De buitenstruik heeft maar 17 rijpe en kleine pepertjes opgeleverd. Tsja,...

De laatste Kun Pao's (groen ook goed eetbaat), Brazillian Ghost Pepper en Cabe Keriting (die ga ik drogen)

Brazillian Ghost Pepper, de enige die rijp is geworden van de twee pepers aan de plant...
Extreem heet en kruidig (directe hitte sensatie, niet vertraagd zoals met de Nagabrain Chocolates)


Er staan er alweer twee super hete sauzen te fermenteren.


Laatst aangepast door Sol op 25 Okt 2021 21:53:32; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 25 Okt 2021 21:47:12    Onderwerp: Reageren met citaat

donaldk schreef:
Niet,vorig jaar deden ze het niet goed,ik heb weinig zaad weten te winnen,dus dit jaar niet gezaaid. Ze hebben een lang seizoen nodig. Dus dan had ik verwarming moeten heen en in Januari moeten zaaien.

In m'n ene rijpe pepertje zat wel helemaal 1 zaadje. Gezien de opbrengs gaat hij bij mij niet terug komen volgend jaar.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2021 20:36:35    Onderwerp: Reageren met citaat

De laatste oogst.
De Cabe Kerintings produceren overvloedig (zo'n 60 a 70 pepers per plant), ik heb de meeste echter niet rijp kunnen krijgen. Gelukkig zijn ze groen ook eetbaar.

Ik heb een Bonchi gemaakt van m'n Nagabrain Chocolate. Dan kan ik hem later stekken en krijg ik identieke planten.

Zo heb ik ook een 9 jaar oude Butch T Bonchi staan, waar ik van stek.

Ik heb ook nog een Acmella, aka Budah buttons:
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 30 Okt 2021 01:48:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zie dat je de optie om stengels in een emmertje water binnen warm te zetten niet vergeten bent, maar met struikachtige plantjes, zoals thai dragon, dundicut en thai sun gaat dat slecht tot niet. De Etna, ring of fire, aci kill menderes zijn perfecte kandidaten ik heb dan ook een emmertje met Etna takken een tweede emmertje met de Ring of Fires en Aci Kill Menderes takken. Ik zal de foto's dit weekend posten. Ik ben nog niet binnen en zeker nog niet verwerkt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 30 Okt 2021 02:03:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Sol schreef:
donaldk schreef:
Niet,vorig jaar deden ze het niet goed,ik heb weinig zaad weten te winnen,dus dit jaar niet gezaaid. Ze hebben een lang seizoen nodig. Dus dan had ik verwarming moeten heen en in Januari moeten zaaien.

In m'n ene rijpe pepertje zat wel helemaal 1 zaadje. Gezien de opbrengs gaat hij bij mij niet terug komen volgend jaar.


Ja zoiets had ik dus ook vorig jaar.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 30 Okt 2021 02:07:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Sol schreef:
Robert schreef:
Het zit allemaal niet mee met het veel te korte/koude/natte seizoen.

Ik zou zeggen takken met pepertjes en al er aan, in een vaas met wat water binnen bij kamertemperatuur zetten zonder bladeren, dikke kans dat ze dan toch nog rijp worden, en ziet er ook nog eens heel leuk uit!

Ik ben een beetje huiverig geworden voor buitenplanten naar binnen halen. De vorige keer dat ik dat deed, brak er een ware plaag uit binnen.


Volledig strippen van blad, dat heb je mogelijk al gedaan een tijdje voor de oogst,om vruchten alle energie te laten krijgen,of tijdens de laatste oogst buiten.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 30 Okt 2021 02:07:20    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> 2021 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 5 van 6

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.