Chillipepers.nl
Voor liefhebbers en kwekers van Chillipepers
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Sol 2021
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> 2021
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Glatch



Geregistreerd op: 19 Jan 2021
Berichten: 15
Woonplaats: Venlo

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2021 19:14:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb me met peper al vaker afgevraagd of de voor- en nadelen van in de volle grond kweken op wegen t.o.v. in pot kweken.

Hoe is jou ervaring met de 2 manieren?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 16 Mei 2021 19:14:08    Onderwerp:

Terug naar boven
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2021 07:37:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Als je de ruimte hebt en een zonnig raam, dan kan je beter binnen kweken.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
PieterDekker



Geregistreerd op: 19 Dec 2020
Berichten: 6
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2021 08:33:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Eens met Sol, de volle grond telen is niet de oplossing voor alle pepers. Sommige soorten doen het verschrikkelijk goed en andere totaal niet. In het verleden een aantal Rocoto in de volle grond gezet maar die groeit de pan uit. Ik zie met name in het buitenland veel telers in potten telen, ook gewoon buiten (in wat warmere gebieden). Je zal het denk ik ook gewoon een keer moeten testen, zelf nog niet gedaan, maar een paar planten in de grond en een paar in grote potten van dezelfde soort en de verschillen bekijken. Ik denk dat het niet echt heel veel zal gaan uitmaken in alle eerlijkheid. Zeker niet als je een ruime pot neemt van zo'n 15 liter.
_________________
Met meer dan 100 hete sauzen, gedroogde pepers, pittige chips, hebben wij voor ieder wat wils www.dekkerpepper.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Glatch



Geregistreerd op: 19 Jan 2021
Berichten: 15
Woonplaats: Venlo

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2021 18:22:07    Onderwerp: Reageren met citaat

ik heb een broeikas van ±3x4m en heb momenteel alles(veel verschillende soorten) in pot zitten. Misschien dat ik volgend jaar de favoriete in de grond(in de kas) ga zetten voor meer opbrengst.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2021 20:16:07    Onderwerp: Reageren met citaat

PieterDekker schreef:
Eens met Sol, de volle grond telen is niet de oplossing voor alle pepers. Sommige soorten doen het verschrikkelijk goed en andere totaal niet. In het verleden een aantal Rocoto in de volle grond gezet maar die groeit de pan uit. Ik zie met name in het buitenland veel telers in potten telen, ook gewoon buiten (in wat warmere gebieden). Je zal het denk ik ook gewoon een keer moeten testen, zelf nog niet gedaan, maar een paar planten in de grond en een paar in grote potten van dezelfde soort en de verschillen bekijken. Ik denk dat het niet echt heel veel zal gaan uitmaken in alle eerlijkheid. Zeker niet als je een ruime pot neemt van zo'n 15 liter.


Dat heeft vaak ook te maken met logistiek, zelfs vaste boompjes/fruitstruikjes, staan soms in kuip, growbag, bijvoorbeeld om ze te kunnen beschermen tegen het weer, of juist een koude periode kunnen geven. Maar meestal heeft het te maken met de bodem, in container of raised bed heb je daar volledige controle over. Dus waterhoushouding, maar ook bodemleven, zuurgraad, enzovoorts.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2021 19:13:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Slakken zijn blijkbaar gek op de Seven Soup peper...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2021 10:51:45    Onderwerp: Windschade Reageren met citaat

Veel windschade hier.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 13 Jul 2021 20:39:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Nu weer aanhoudende naaktslakkenschade. Ik heb er zeker al zo'n 20 van m'n pepers afgeplukt. Om moedeloos van te worden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 13 Jul 2021 21:33:27    Onderwerp: Re: Windschade Reageren met citaat

Sol schreef:
Veel windschade hier.


Oops clickte eerst op wijzigen, gelukkig merkte ik het op tijd.

Jammer van de schade hele planten die omwaaiden en afscheurden, of takken,of enkel bloemen?

Ik had een week geleden op dinsdag dus ook veel last. De geimproviseerde railing had in vorige week al gepost als het goed is.

Voor de langste Aci Kill Menendez en voor een Ring of Fire had ik nog een stok. Ondanks een winddoekje waaide het erg. Wind draaide later alsnog de tuin in en het terrasje op. Dus eigenlijk zouden we een ouderwets windscherm om de planten moeten zetten. Zo'n mooie jaren 70 oranje-).

Ik denk dat die elastische polyester/PP geleide netten (normaal gegalvaniseerd staal,op grote rol), maar besteld moeten worden, in China of Duitsland bij Amazon. Louis Rossmann* had een goede rant hoe deze regeles kleinere bedrijvenn (die ervoor pleitten bij EU) de nek omdraaien. Ik heb bankmedewerker =s in de jaren 80/90 al eens gezegd, dat ze me wel verheven de deur kunnnen wijzen, maar enkel hun eigen baantjes overbodig maken. Inmiddels is het laatste Rabobankkantoortje in de regio gesloten.

*https://www.youtube.com/watch?v=TOgz_3q3uw0
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 14 Jul 2021 00:48:55    Onderwerp: Re: Windschade Reageren met citaat

Planten waren alle bladeren kwijt door de harde wind. Komen nu eindelijk terug, maar nu weer die vieze slijmerige naaktslakkenplaag. Ik heb er net weer 8 weg geplukt. En ze zijn voornamelijk 's nachts actief.

Goede rant trouwens.
Breek me de bek niet open over banken. Linkmiechels zijn het.
Ik mis een beetje het cafe topic om off topic te kunnen OH'en.


donaldk schreef:
Sol schreef:
Veel windschade hier.


Oops clickte eerst op wijzigen, gelukkig merkte ik het op tijd.

Jammer van de schade hele planten die omwaaiden en afscheurden, of takken,of enkel bloemen?

Ik had een week geleden op dinsdag dus ook veel last. De geimproviseerde railing had in vorige week al gepost als het goed is.

Voor de langste Aci Kill Menendez en voor een Ring of Fire had ik nog een stok. Ondanks een winddoekje waaide het erg. Wind draaide later alsnog de tuin in en het terrasje op. Dus eigenlijk zouden we een ouderwets windscherm om de planten moeten zetten. Zo'n mooie jaren 70 oranje-).

Ik denk dat die elastische polyester/PP geleide netten (normaal gegalvaniseerd staal,op grote rol), maar besteld moeten worden, in China of Duitsland bij Amazon. Louis Rossmann* had een goede rant hoe deze regeles kleinere bedrijvenn (die ervoor pleitten bij EU) de nek omdraaien. Ik heb bankmedewerker =s in de jaren 80/90 al eens gezegd, dat ze me wel verheven de deur kunnnen wijzen, maar enkel hun eigen baantjes overbodig maken. Inmiddels is het laatste Rabobankkantoortje in de regio gesloten.

*https://www.youtube.com/watch?v=TOgz_3q3uw0
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2021 19:04:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Update (van net voor de grote slakken schade) en 2 maanden na de windschade.

Van links naar rechts: Kalocsai, Topaz, Marsaillaise, 7 Soup, Thai Dragon, Kung Pao


Eerst is door de wind de top eruit gebroken. De bovenste pepers is inmiddels al aangevreten door slakken en alle groeikernen zijn eruit gevreten:



De Topaz heeft het ook zwaar te verduren onder de slakken. Ik heb er al z'n dertig vanaf getrokken. Met dit natte weer is het slakkenparadijs...


Marsaillaise, de plant doet het erg goed, maar slakken zijn er dol op:


De 7 soup is momenteel de grootste plant:


Klopt deze Thai Dragon wel?:


Deze Kung Pao had na de wind schade nog maar 1 blad over en dat was nog gescheurd ook. Hij is weer ongelofelijk goed bijgekomen, maar wel wat vertraagd:



De Nagabrain Chocolate en Brazillian Ghost Pepper blijven nog relatief klein. Is dat door het weer. Hoe gaan de Chinenses bij jullie?


Murupia Amarela en Hurrican zijn ook Chinenses en gaan ook niet hard:


De 2 Cabe Keritings blijven lange dunne staken. Hoort dit voor deze soort? of mist de plant iets?:


Dit is de gekruiste Sweetbite snoeppaprika, die venijnig heet is:

Waarmee hij gekruist is weet ik niet, maar het kan een van de volgenden zijn:

Carolina Reaper choc.
Dundicut
Kung pao
Nagabrain chocolate
Rocoto Montufar
Rocoto P360
Siberian House Paprika
Tabasco
Tabasco (clustered up)
Tabasco short yellow
Zimbabwe Bird Pepper


Laatst aangepast door Sol op 15 Jul 2021 21:42:49; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2021 19:23:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik keek toevallig net wat ik had staan in die buiten jungle, dacht een GHP,maar was een Thai Dragon,die van jou is veel groter. Hij staat naast een Thai Sunnetje, wat een verschil tussen de 5L pot buiten en de 7L pot die een maand of zo naar binnen is gegaan. Zal straks even wat plaatjes van binnenplant posten.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2021 19:51:06    Onderwerp: Reageren met citaat

De Thai Dragon is niet zo heel groot. Het is de een na laatste op de overzichtsfoto. Kijk maar eens. De Kung Pao ernaast is ongeveer een halve meter hoog. Op de close up lijkt hij veel groter. Wel groeit hij struikachtig.
donaldk schreef:
Ik keek toevallig net wat ik had staan in die buiten jungle, dacht een GHP,maar was een Thai Dragon,die van jou is veel groter. Hij staat naast een Thai Sunnetje, wat een verschil tussen de 5L pot buiten en de 7L pot die een maand of zo naar binnen is gegaan. Zal straks even wat plaatjes van binnenplant posten.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
donaldk
Site Admin


Geregistreerd op: 25 Aug 2020
Berichten: 756

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2021 19:57:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Sol schreef:
De Thai Dragon is niet zo heel groot. Het is de een na laatste op de overzichtsfoto. Kijk maar eens. De Kung Pao ernaast is ongeveer een halve meter hoog. Op de close up lijkt hij veel groter. Wel groeit hij struikachtig.
donaldk schreef:
Ik keek toevallig net wat ik had staan in die buiten jungle, dacht een GHP,maar was een Thai Dragon,die van jou is veel groter. Hij staat naast een Thai Sunnetje, wat een verschil tussen de 5L pot buiten en de 7L pot die een maand of zo naar binnen is gegaan. Zal straks even wat plaatjes van binnenplant posten.


Verkeerd gekeken, het is dus die brede korte, naast dat smalle slungeltje.

Moet even maaien, ik kijk vanavond eens beter naar je update.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sol



Geregistreerd op: 21 Okt 2020
Berichten: 526
Woonplaats: Midden Nederland

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2021 22:55:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Net weer zo'n 30 slakken verwijderd. Het krioelt van die krengen. Ook volop jonge mini slakjes. Het is een ware plaag dit jaar.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 17 Jul 2021 22:55:13    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Chillipepers.nl Forumindex -> 2021 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 2 van 6

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.